Társalkodó, 1838. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1838-08-01 / 61. szám

néppárt' haragját 's a' felle­ngősdieknek, vak­buzgóknak's önző czélokbul hazafiság’ álarczát hor­dozóknak igen óhajtott ürügyet adának erőszakos , tör­vénygúnyoló , vétkes merényletekre. Illy irányúak,­­ felülhaladák erejükkel a’ mérsékpártiakat, a’ rend s jog' barátit. Durva hatalom lépett a’ törvény’ helyébe. Illy vészjósló hangulat’ első kitörése ugyanazon évnek, mellyben a’ bastille bevétetett, oc­. 5 ’s­zük napjain történt. Ádáz pórcsapatok fegyveresen mellé­nek Parisból Versailles felé, véres szándékot forralva a' kir. család’s főleg a’királyné ellen, kit minden nép­elleni cselszövény’ szerzőjének tartának. La Fayette hogy tekintetével fékezze a’ vad kicsapongásokat, nem­zeti őrséggel kísérvén a’ menetet, hősi elszántsággal megszabaditá a’ gyilkosak által elfogott királynét, le­­csöndesité a’zajgó népet, ’s a’ királyt, ki a’nép’ azon kivánatának, hogy jöne Párisba, engedett már, utal­­mazva kisérte a’ tuileriákba. Ugyanazon napokban tartá első ülését az akkor keletkezett j­a­c­o­b­i­n­u­s clubb. La Fayette az eré­nyes Bailly-vel szövetkezve mérsékelt irányt követő f­e­u­i­fr­a­n­t-clubbot alapíta, ’s minden után módon har­­czolt az elsőnek dulakodó irányai ellen. Jelszava: co­n­­stitutio, ’s nem több, csak constitutio — ámde egé­szen ’s erőteljesen, — maradott. Illy értelemben, mi­dőn a­ párisi nép vörös és kék városszéleit ellenébe téve a’ fejér királyi szik­nek, ő a’ két elsőhöz a' har­­madikat csatolá, ’s a’ felizgatott sokaság’ szeme előtt illy három szi­nü kokárdát kötvén kalapjára meg­­jósolá , hogy e’ három szili győzedelmesen utazandja­ be a’ világot. (Folytatása kö­vet­kez­ik.) A’ hölgyeié foroszbul.) Ne higyétek, ha azt mondják, hogy a’ görögök a’ világot felvilágosították, a’ rómaiak pedig meghódí­tották. Ezek iskolai szóczikornyák , ’s tudós balgasá­gok! A’ görögök , kivévén néhány derék férfit — kiket azonban erényükért a’ nép és fejdelmek eléggé üldöz­tek — meg annyi szilaj barbárok valának. A’ római­ak pedig a’ világot nem hóditák­ meg, hanem kirabták; mert tisztán kiviláglik a’ történet’ könyvéből, hogy ők a' népeket csak önhaszonvágyból igázták­ meg. A’ vi­lág felvilágosíttatott ’s meghódittatott: a’ könyvnyom­tatás’ mestersége, az álgyugolyók és hölgyek által.­­— Akkor , midőn az emberek még tábori sátorban , köz­tereken, ’s oszlopok alatt tölték éltüket, a vilá­gon vadság’s egy majd szünetnélküli rendetlenség ural­kodott. A’ főbbek hatalomra , a’ nép pedig zsákmányra vágytanak; a' szónokok dühösen declamáltak a' nyilvá­­nyos helyeken , ’s a' nép nézte őket mint farsangi bo­­hóczokat, ’s egy szót sem értett fellengés zagyva be­szédükből. A' philosophusok csak magoknak ’s bará­tiknak írtak , ’s ha a’ nép előtt­­egyszer magukat mu­tatták , tehát ez őket vagy megkövezte, vagy bürök­nedvvel kinálta­ meg. Mindenkit önzés vezérlett, ’s ezt a' család-élet' hi­ánya szülő. Csak a’ polgá­rok alattak honi. A’ hölgyeket az annyira műveit Gö­rögországban vagy szobabútornak, vagy szakácsnok­­nak tekinték. Egész Görögországban csak két okos asszony volt: az egyik Aspasia, a' philosophia’ ’s literatura’ barátnéja ; a­ másik pedig Xantippe , Szó­kratész nője , ki nemének daczára is független úr volt a’ házban. Ugyanazért rágalmazt a’ történet mindkettőt, az elsőt csábítónak s a másikat gonosz asszonynak v­allván. Roma csak másolata Görögországnak. Romá­ban ismeretlen volt a’c­s­a­l­á­d­é­l­e­t, ’s ismeretlen a’ nők­ iránti tisztelet. Ez egyszersmind főoka Roma­ erkölcsi romok­ának, elpuhultának ’s végre elaljasod­­tának is. Eljöttek az úgynevezett barbárok, t. i. a’ hunnok, avarok, tatárok, slavok, — egyszerű de jó­indulatú emberek, kik még hadjáratikban is család-éle­tet viseltek. Ők asszonyaikkal jöttek, kik segí­tők legyőzni a' családtalan pályákat; ha az el­foglalt tartományokban megszállottak, a’ legnehezebb munkákat oszták­ meg férjeikkel. Szóval: a’ nők tete­mes részt vettek a’ romai colossus’ lerontásában 's uj országok’ ’s birodalmak’ alapításában. Ennélfogvást be­csüljük a’ nőnemet. A’ nők' becse nem sokára emelkedni kezdett a társaságban , s mostantól fogva az emberiség mindig tovább ’s tovább haladt a’ tökéletesülésben ; a' szépnem’ imádást képezvén az elődandárt, szerelmes költészek pedig az utócsapatot. Az első keresztyén századok tanuji voltak a’nők' , nagy és jótékony cselekvésinek. Majd minden nemzet­nél asszonyok terjeszték­ el a' keresztyénséget, ’s mi­ért? — mert a’keresztyénség’ elve felebaráti szerete­tett, könyörületességen , szelíd nyájasságon nyugvék , — ’s ez mind olly tulajdon, mellyek főleg az asszonyi szívhez előbb találnak utat, mintsem a’ férfiak’ zordo­­nabb kebléhez. A’ pogányok az e­phantasiájokban eré­nyes és gáncsnélküli asszonyokat még képzelni sem tudtak. Valamennyi pogány istennő úgy jelenik­ meg előttünk, mint egy párisi operának nőszemélyzete — még magát az értelmes Dianát, és szűz Vestát sem vevén­ ki. A’ régiek’ mennye egy minden szinfali pom­pával ékeskedő játékszínhez hasonlít. A’ hajdanvilág’ egész mythologiája csak egy fényes, nagyszerű ope­ra, karokkal, tánczokkal, elváltozásokkal, hadforgá­sokkal ’s ütközetekkel. Ez a’ phantasiára nézve igen sok, de a’ szívre nézve semmi! — A’ középkor­nak, ezen, az emberiség’ ’s költészet’ történetében, regényes korszaknak kezdetével a’ hölgyek minden nagy ’s nemes tetteikért, korábbi lealáztatásuk­­ és szenve­­désikért méltó jutalmat nyerőnek. A’ hölgyek’ kezébe jutott a’ házi uralkodás’ kormánypálczája; ebből fej­­lének­ ki a’ társalgási viszonyok, innét továbbá a’ köz­műveltség, ezen valódi alapja a’ tulajdonképeni felvilágosulásnak. A’ férfiak kormányoztak, a' hölgyek pedig uralkodtak. A’ legdicsőbb hőstettek’ ’s lovag-merények’ rugója, a' kivíhatni reménylett asszony­kegy vala. Minden alávaló, rész és becstelen , mi a' kö­zépkorban történt, a’ hölgyek' megvetőji által szülem­­lett; ellenben minden fönséges , nagyszerű, nemes és dicsőséges a' hölgy-tisztelők által származott. A’ tör­ténet' könyve gazdag illy példákban. A’ középkorban virágzásnak indultak a' művésze­tek és költészet, mellyek a’ hölgyeknél szintúgy ta­láltak fő­rtalmat ’s pártfogást. Az erkölcsök és szokások szelidebbek levének, s az emberi­ nem végre megis­­merte a' hölgyek’ érdemét. A' nőnem a’ 18dik század­ban legdicsőbb diadalát ülte. A' politikában , philoso­­phiában, literaturában ’s művészetekben a’ hölgyek birtanak túlnyomó sulylyal.­Ők már mindenütt uralkod­tak és kormányoztak, ébresztettek, pártoltak, sőt magok is munkások voltának. Végre, huzamos vá­rakozás után, előlépett a’ felvilágosodás! De hirtelen vihar keletkezett, ’s koránsem a’ felvilágosodás , hanem a’ tudatlanság által. Ezen orkán az iskolai pe­­dantság’ s következése volt, me­ly a­ hajdankor"

Next