Társalkodó, 1840. január-december (9. évfolyam, 1-104. szám)

1840-09-16 / 75. szám

Beszéd, MELLYET CSÖMÖRI ZAY KÁROLY GRÓF A’MAGYAR­­ORSZÁGI ÁGOST. VALLÁS-KÖVETŐK’ FŐFELÜGYELŐ­JÉVÉ LETT VÁLASZTATÁSAKOR TARTOTT, PESTEN SEPTEM­­B. rökön 1840.— Méltóságos és főtiszt. Gyülekezet! Aggódva , kétkedve foglalnám el ezen díszes el­nöki széket, ha azon önérzet nem nyugtatná keb­lem’ , hogy arra emeltetésemet nem kell köszönnöm sem szellemi, sem anyagi alkuknak, — sem ármányok­nak, — sem a’ pillanat’ rohamának , hanem érdemeket nélkülözvén , egyedül hittársaim’ bizodalmának, haj­landóságának ; ’s igy illy széknek illy viszonyokbani elfoglalása, kielégítőbben pendíti az emberi szívnek minden húrját, mint örökösödési joggal nyert, vagy csak szerencse által eszközlött, — vérpallossal kiví­vott trónra­ lépés!— Ámbár tehát némileg méltóbb, függetlenebb, szilárdabb állásom, mint számos más tisztviselőé — nem tartozván senki egyesnek külön tekintettel, hálával, kímélettel ’s elnézéssel, hanem minden törekvéseimet csak köz érdekünk’ előmozdí­tására szentelhetvén, hiú és szenderítő reményekkel még sem ringattatom, tudván hogy nekem is e’ síkos pályán számos ellenséges elemmel kell küzködnöm: majd a’ türelmetlenséggel, a’ vakbuzgósággal, a’régi­hez ragaszkodással; majd a’ közönyösséggel, — a’ mindent dúló újítás’ szellemével, az ifjúság’ rakon­­czátlanságival, — még talán az irigységgel is. De pályá­mon bár viharok dühöngjenek is, nem rettegek, mert bajtársaim: a’ tiszta szándék, erős akarat ’s szigorú igaz­ság ; — jelszavam: türelem, felebaráti szeretet; mert a’ köz birodalom szülte irigység nem sértő hanem dicsőítő ; — mert azok , kik a’ nem érdemlettet ezen dicső székre emelék, gyarló tehetségeinek szilárd támaszt is leendnek! — Hogy mindenek előtt hivatal­beli elődöket illy alkalommal dicsérni szokás, tudom; de tudom azt is, hogy ebben önmagasztalásra lappang a’ felszólítás. Ha azok tisztjökben kielégitőleg jártak el, ha én tehetségün’ gyarlósága mellett a’közbiro­­dalomnak némileg megfelelendők, ez csak szent kö­telesség’ teljesítése, melly hálát nem követelhet, mellynek jutalma sem ez árnyékvilági, sem a’ síron­­tali, — pályabére itt a’ megelégült kebelben. — Nagyérdemű Gyülekezet­ tisztemnek s abbani segédtársaimnak kitűzött hatásköre tágas; szentek közkötelességeink ; feleletterhünk nagy ; biráink, keb­lünk’ mélye , az emberiség , a’ mindenható ! — Ezen kötelességink’ soraiban legelői áll, hitsorsosinkat illetőleg: a’protestantismus’ szellemének — a’ lelki sza­badságnak , — a’ tökéletesbülés’ elvének, teljes ép­ségében fentartása; a’ külön vallásunkat érdekelve pedig: a’ türelem, a’ felebaráti szeretet’örök paran­csolatinak követése. Távol legyen tehát, hogy igé­nyelt jogokkal törv­ényes igazainkat dúlni czélzóknak hőköljünk,önkényes sértéseket szenvedőleg elnézzünk; — de távol legyen az is, hogy egyenetlenség’ mag­vait, hintsük közénk ’s azok közé , kikkel egy istent imádunk, egy királynak hódolunk; egy az anyaföl­dünk ; kikkel, ha nem is a’ vallás formájában , de a’ keresztyénség’ lényegében egyet értünk; távol le­gyen , hogy a’ felebaráti szeretet’ gyöngéd kötelékeit összetépjük! hiszen, viszonyos tiszta akarat mellett, a­ közelitő egyetértés elérhető, melly majd testvér pá­­lyánként bölcs és férfias előrehaladás által, az egy igazságban m­egállapodandik. — Nem kevesb figyel­met érdemel a’ nép’ vallásbani szorgos taníttatása, a’ vallásosságnak szivébeni gerjesztése, ’s az erkölcsi­­ség’ elveibeni oktatása. A’ templomok’ meglátogatása, a’ szertartások’ gyakorlása, vallásos belérzelem nél­kü­l, nem vallás; az ezekhez ragaszkodás , ezekben buzgókodás nem vallásosság, és igy szükségkér) az erkölcsiségnek, minden vallásbeli oktatás’ alapjának kell lennie, hogy ennek értelme a’ nép’ szivébe szi­várogjon, bel- ’s kül­létével összeolvadjon, iránta mély tisztelet gerjesztessék. De hogy ezen oktatás üdvteljes legyen, szükség, hogy a’ nép-nevelők’ cse­lekvései, tettei, szellemi ’s anyagi életök, megfelel­jen az általok hirdetett hit, szeretet, remény’, v­arázs szavainak ; ezek ne peregjenek csak nyelvükön, ha­nem egész létök is tükrözze vissza tanításaik’ fog­lalatját ; de e’ mellett ne felejtsék el oktatásukban tulajdonítni az észnek természeti jogait is, mert a’vak hit által feszített érzelem gyengülhet, ha a’ szív, az ész, támaszául nem szolgálnak. — Hogy pedig az érin­tett oktatások üdvösebben hassanak a’ nép’ érzelmére, és szivében mélyebben gyökerezzenek , műveltessék az nemcsak erkölcsileg, hanem v­iszonyaihoz, fogal­mihoz aránylag szellemileg is ; mert minden polgári társaság, valódi életét csak a’ népnevelésnek köszön­heti , a’ tudatlanság minden jólétnek legádászabb ellensége lévén. Ennek következtében minden polgár­nak nyujtassék alkalom, azon miveltségnek megszer­zésére , mellyre helyzete­ ’s hivatásánál fogva , szük­sége van ! — Igaz ugyan, hogy az eszmék, a’ nézetek­ köre tágulván, aránylag a’ nép is megismerkedik ön­jogaival; de ismerje ezeket, — önereje’ csirájinak las­sú fakadása, korszerű engedvények’ élv­ezése mellett, sem a’ trónt, sem a’ szabadságot nem v­eszélyezteten­­di, sőt inkább a’ népnek közérdekei alapjaikban gyö­kerezvén, alkotmányunk’ létét, gyarajkodását, hatal­mát , a’ nemzet’ boldogságát századokra biztosítják; hol ellenben jogai és kötelességei felőli zavaros esz­mék , kútfejei minden politikai forradalomnak, ’s egyszersmind bus következményei azon szerencsétlen elvnek, miszerint a’ nép állati buta pangásban lézeng­jen , mellyből ha rögtön felriad , a’ társasági rendet felbomlással ’s végveszéllyel fenyegeti; hogy pedig ezen czél, t. i. a’ nép’ haladó fogalmi fokozatához a­­ránylagi oktatása, minél sikeresebben eszközöltessék, szorgosan kell gondoskodnunk olly intézetek’ felál­­litásáról is, mellyekben kizárólag ezen üdvös hiva­tásnak megfelelő fér­fiak képezhessenek, ’s mellyek’ sikerteljes alapítása, majd tanácskozásunk’ tárgyal r­­end. Mi pedig a’ nyilványos oktatás’ egyéb intézete­it illeti, minthogy egy új iskolai rendszer’ alapításá­nak kívánt előkészületei már megtétettek, ’s e’ ne­mes Gyülekezet’ bölcs bírálatának aláterjesztetendnek, ezen ügy iránti nézeteim’ csak általányosan adan­dóm elő. — Tudományos ismereteket terjeszteni, nem egye­düli feladása a’ nevelésnek; ennek fő czélja az em­

Next