Társalkodó, 1841. január-december (10. évfolyam, 1-104. szám)

1841-01-20 / 6. szám

kán magyart , a’ mennyiben tanodáink tót ’s német he­lyeken levén magyar tanító csak itt amott akad­ meg? Kiveszem a’ dunántúli kerületet, hol a’ sopronyi fő­iskolát igen jó oldalról ismerjük. Az ifjak e’ szerint felserdült korukig, m­ig az is­kolából ki nem kerülnek, folytában szíják magokba lelkes tót tanítóiktól a’ szlavismust, mert nemcsak is­kolákban, hanem nyári szünidőkön is kiki hazájában a’ helység’ lelkészében épen azt látja ’s tapasztalja , mit tanítóiban. A’ tót lelkész nem mulasztja el szónoki székről is a’ tót nemzetiséget hirdetni; a’vallással köti össze a’ tót nyelvet ’s ennek elvesztésével a’ vallást is veszélyeztetettnek rajzolja előttük. Példákat tudok Gömörben, Liptóban ’s legtöbbet Nyitrában, hol egy lelkész hevében annyira ment, midőn az iskolából táp­intézet’ számára alamizsnáért kiküldött 2 ifjú őt meg­kereső , ’s esedező­ levele latin ’s magyar lévén tótot nem láta, — hogy,miután könyvecskéjüket elsőbb földre dobná, szitkok közt: ,,hogy merészelnek Nyitrában magyar esedező levelekkel járkálni ,­ kikergeté. Lel­kületűket a’ nyitrai ’s más evang. lelkészeknek csak hal­lani kell, leírni lehetetlen. Azon egyhangú beszédmód, azon elkeseredés a’magyarokra, egy érdek, egy lelkű­­let őket összeedzette ; együtt tartanak , mintha min­­denikben egy szív , egy lélek ’s egy akarat lakoznék ! ! De menjünk egyenkint főbb tanodáinkra is, tekint­sünk be , mit veszünk észre ? Elsőbb is Jujesén kez­dem , mert ez a’ Szlavia’ napja, honnan más tanodáink planétákként kapnak kölcsön fényt. Itt van a’ tót térítő­ket képező intézet; itt a’ vakbuzgóság’ legkitűnőbb mutatványinak színhelye; itt láthatni eredetiségében, minden jellemével tisztán megtartva, minden nyelv­től (ide értvén a’ németet is) ment és szabad szláv­­nyelvet és szláv szellemet. Mert hiszen ki is kíván­hatná okosan tőlük , hogy némettel vagy magyarral bajlódjanak, midőn anyanyelvűk lévén elsőbb, annak szabályszerinti alapos megtanulására kell fordítni na­ponként a’ szün­orákból let­ezőt­ elveik ezek , a’ tót­nyelv’ megtanulásával, minden élő nyelvet csak játék lesz megtanulni, minthogy ez leggazdagabb , legne­hezebb ’s legszebb. Ha kérded: magyarul miért nem tanul ? „Nyelvemet elrontani tanultam , hisz a’ magyaré ebből van kalapálva“?! feleli rá ! — Azt tartják to­vábbá: a’ szláv­ beszéd már magában is ének, a’leg­régibb göröggel is rokon, ’s Homérban egész versek vannak tót hangzaton írva, ez a’ legszebb ’s legmű­veltebb nyelv, m­ellyhez fogható élő nyelv több nincs ? !! — A’ szláv társaság 3 osztályból áll: elsőhöz a’ kisebbek tartoznak, kik naponkint egy órát a’ helyes és szép írásban szórakásban szókötésben töltenek ; a’ másod­iban már köz­ irásokban, fordításokban és sza­valásokban gyakoroltatnak; a’ harmadik osztályt te­szik végre a’ valódi szlávok ! Mit a’ gőg, fanatis­­mus, önszeretet, nemzeti büszkeség’s másokat leala­csonyító gúny egyenkint tesznek, az mind itt öszponto­­sul. Menj az iskolába, ujjal mutathatni ezen clubbra, megismerheted gúnymosolyaikról, megvető tekintetük­ről, mellyet rád lövelnek, s magok közötti ravasz alattomos suttogásaikról , mellyek’ tárgya bizonyosan te vagy , ha közükbe nem tartozol. Az utczán laká­son mennek , ’s ne várd hogy másként mint tótul fo­gadják bármi nyelven mondott üdvözleted’. Nerozumm­i ( nem értem) azt feleli büszkén , ha magyarul köszön­töd. Kísérd szállásaikra, együtt találod őket főbbjeik­kel vagy a’prágai újságot’s Kvety-t, vagy Pozsony­­ból ’s más társaságokból nyert leveleket olvasva. Hogy mellyik szláv nyert jutalmat? vagy az orosz czártól rendezi met ? micsoda tudósok léptek­ elő ? mi jöve­ ki nyomtatásban? mit művelnek Pozsonyban, Eperjesen, Kézsmárkon az atyafiak? azt másnap pontosan közre­bocsátják az iskolában, hadd tudja­ meg a’ legkisebb is. ’S nézd azon önérzetet, azon kevély önelégülést, azon benső örömet; hallgasd azon túlságos dicsérő be­szédet , mellyel kiemelik literatorikat ; szánakozzál , ha lehet, rajtok, mert szegények nem tudják, mit cselekesznek ; vagy mosolyogj balgaságikon, mint azt ott sokan teszik. Menj ezen 3dik osztály’ ülésébe ’s meglep az ünnepélyes mély csönd, hol csak a’ szónok’ ég fele terjesztett kezét, tüzes ábrázatát, villogó sze­meit s félig balra fordított állását , kesergő panaszra nyílt száját láthatod; hallgasd a’ bírálatot, de nem is szükség azt hallgatni, mert ha elmés a’ szavaló , rendszerint szatyrákat mondogat más népről, ’s akkor nincs hossza’s vége a’tapsnak ’s pitziger­ nek­­éljen­nek.) — Ezt követi a’ kültársaságoktól nyert levelek’ felolvasása. Magyarkak , Árpád’madarai, betyarones bajuszrend ’s a’ t. nem tudom mikép csengnének füled­ben. Most munkák’ bírálata ’s uj munkák’ felolvasása jó rendre. Elunod a’sok Tatry, Kriván, Yaha (Vág) , Szláva, Thron, Wlast, Národ, Szlovan ’s a’ t. szókat hallgatni. Olvasd a’ Gu­renkát. — Nyári közvizsgá­latok’ alkalmikor tótul csak úgy, sőt sűrűbben sza­valnak ; a’ német, magyar hamarébb elmarad, mint az. Volt két év előtt egy , ki Aristotelesként 3 do­logért ada halakat istenének: 1) hogy ember, 2) hogy tót , 3) hogy most él! ’S ezt pedig fényes köz­önség előtt monda!! — Hogy engedik ezt meg a’ tanítók, kérdezné valaki ? ! — Hlavacsek az elnök— ’s az elég. E’ név alatt képzelj egy Caesart, ki consulait csak divatból nevezi ki ; egy olly hatalmast , kitől tanító­ társai szintúgy tartanak , mint tanítványai félnek. Ő nagy tanító , az igaz; de épen azért szabad neki minden. Jaj azon szlávnak, ki tót társaságba nem jár, ’s azon magyarnak , ki theolog ’s tótul nem tanul. Minden tanítási órán kénytelen az Hlavacsek úr’ ki­­fakadásit , elménezkedésit ’s nem épen finom szatyráit tűrni. Elve: magyarul tudni nem dicsőség; a’ Hor­tobágyon is úgy beszélnek; arra elég 1 hónap ’s a’t. O pedig tiz nyelvet ért ’s még mindig halasztgatja a’ magyart ! A’ nemzet ne is tartson számot jutal­makra , mellyek ott vannak. Eddig alig van 3 példa, hogy magyar ifjú a’ Róth-Teleki-stipendiumot meg­kapta volna , az is csak hatalmas pártoltatás által. — Nevelőkkel szintúgy egyedárusság űzetik. — Hlava­csek úr’ idejötte előtt híre sem volt a’ cseh literaturának ; ’s miután ő büvészi erővel lépett föl , hangzott a’ Kár­pát az eddig hallatlan hangoktul; hirtelen elterjedt az , úgy hogy jelenleg számuk 70—90re rúg, kikbe kisded koruktól be van csepegtetve anyjok’ fejével a’ szlavismus , ugyan­ annyi ellensége a’ magyar nem­zetiségnek.— Midőn a’ magy. társaság Tomasek úr ‘s némelly lelkes magy. ifjak’ buzgóságából alapitta­­tott, illy kiáltások’s gúnykaczajok hallatának:,,Tegyék föl a’ czimet is: a’ juhászbundát, fokost, küstököt, pipát; hadd ismerjenek a’ magy. társaságra.“ Pozsony­ból, Pestről, Csehországból ládaszámra kapnak köny­veket ,’s minden tanul és olvas ’s olvas és tanul — tó­tul !!—Lőcsének szomszédja Kézsmárk. Itt a’ honi jog­tanulás végett összesereglett magyar ifjak miatt soha­sem léphettek túlnyomókig fel, ’s arra nem is lát­szott nagy szükség, mert oda még csak 4 év előtt jutott hire a’ lőcseinek. Egyszer 1838ban Hlavacsek ur’ intézetéből mintegy 12 téritő felkészülten ott te­rem , zászlajokat felütik ’s alája cseh-literaturai ta­gokat gyűjtögetnek ; a’ beállottaknak t. Benedicty úr magát vezérül ajánlja — ’s azóta fen áll a’ cseh társa­­ság Kézsmárkon. Ez azonban eredetét Pestről veszi ; t. i. két lőcsei ifjú a’ nagy Kollárnál lévén , megtud­ja, hogy Kézsmárk mind eddig hidegen maradt Szlá­via nélkül ; ő ezeknek utasítást ’s tervet ad­­­t. Hlava­csek úr’ számára pedig pecsételt levelet, így állt elő a’ most 20—30 tagra menő társaság. Ez csak

Next