Piarista gimnázium, Tata, 1851

I. Értekezés a nyilvános nevelésnek a házi úgynevezett magánnevelés feletti hasznai s elsőbbségéről. Emberi nevelni áll a lélek- s szellemképzésben s az egyetemi tehetségek kifejtésében,­­ mert a kezet, hogy foghassunk vele, ki kell nyitni. Miként fejthetők ki czél­­szerűen az eszeslényben rejlő tehetségek, minket arra a józan ész elvein készült neveléstan oktat, a melly nem egyéb, mint egy bizonyos meghatározott előismereteket, szabályokat magában foglaló vezérrendszer, mi által a nö­­vendék erkölcsi és szellemi természete a honiszükség s korigényeihez simítatik, — belőle valódi ember és pol­gár idomitatik. Az ügyes tanároknak úgy, valamint a gon­dos szülőknek, mint fejlődő gyermekeik legelső nevelőik­nek illyetén irányadó rendszerről eszmélkedni, beleillesztve mind azt, mi folytán a növendék tenni valója megkönnyí­tetik legfőbb teendőjük, legszorosabb kötelességük. Ember jövendőjének természet ajándékin túl nevelés az alapja. Nevelési eszmék s tanrendszerek czélszerűbb s hasz­nosabbá tételükön sok tudomány. Ítélettel kitűnő férf­iak tettleg ez ideiglen fáradoztak, fognak ezentúl is fáradozni a nélkül, hogy egykor bár­melly fényes észszel kidolgo­zott nevelési rendszert bevégzett minta gyanánt lehetne felállítani, — eszmék, tervek, nézetek, javaslatok meg az emberi életnek cselekvés lesz az eleme, mindég egymást !*

Next