Piarista gimnázium, Tata, 1872

t alakítják, egyedül a napnak köszönik; a csira nap nélkül fejlődik a föld alatt is, de csak akkor képes a szervetlen tápanyagot saját részeivé átváltoztatni, ha földből kisarjadzik. A szénsav mérges hatású gáz; ha a községben csak egy százalék van, már halált hoz az embernek. Minél kevesebb szénsav van a levegő­ben, annál egészségesebb. S minthogy a növények a szénsavat magukba veszik és abból az előnyt, az élet­adót adják csak vissza a községnek, azért sokkal egészségesebb a falusi, mezei, erdei levegő. De mivel a növények csak a nap hatása által bontják fel a szénsavat, csak nappal lehelnek ki élenyt, éjjel pedig a fö­lösleges szénsavat adják ki, nem tanácsos tehát egészségi szempontból hálószobákban sok virágot tartani. Az állatok és az ember táplálékot részben a növényországból vesznek. A­­növények és az állatok tápláléka két részre osztható, melyek összetevésekben egymástól lényegesen külömböznek; ezek egyike a vér és egyéb szervek képzésére fordíttatik, míg a másik azon szolgálatot teszi, melyek szobáinkban és gé­peinknél a tüzelő anyag: fa, szén. A czukor és keményítő az ételekben farostoknak tekintethetnek. A zsír szén egyhús voltánál fogva a kőszénhez áll legközelebb. Testünket épen úgy, mint kem­enczéinket tűzanya­­gokkal fűtjük. Ez anyagok ugyanazon alkotó elemekből állanak, mint a fa, a kőszén, de emezektől lénye­gesen azáltal külömböznek, hogy amazok az emberi test nedvei által oldatnak fel, ezek pedig a tűz által bon­tatnak szét. A tápláléknak mily nagy befolyása van az ember testi és szellemi életére, hangosan bizonyítja a tör­ténelem, mert kimutatja, hogy oly népek, melyek bőven el voltak látva élelmi­szerekkel, műveltség tekinte­tében mindig sokkal előbbre voltak olyanoknál, melyek csak hosszabb fáradság után szerezték meg a táplá­lékot. Ott látjuk p. az ó­korban Aegyptomot, mely Herodotus hiteles kútforrások utáni állítása szerint Amasis uralkodása alatt nem kevesebb mint 20,000 népes várossal birt.­­ Ez állítást erősíti meg Diodorus Siculus, ki mondja, hogy Aegyptomnak 18,000-nél több városa volt. Vagy Amerika fölfedezőinek iratai szerint Peruban, Brazíliában, Mexikóban művelt, rendezett államok voltak. A vegytan ezek szerint lénye­ges befolyást gyakorol az ember testi és szellemi életére is. A természettudományok tanulmányozása a nevelés eszköze. A nevelés nem egyéb, mint az ember testi, lelki tehetségeinek kimivelése. A szellemi tehetségek, az érzés, gondolkodás, vágyás, melyeket fejleszteni és tökélyesíteni a nevelés feladata. A gondolkodás fejlesztésére egyetlen egy tudomány sem nyújt bővebb anyagot, mint épen a vegytan; egy sem alkalmasabb a megfigyelés talentumát inkább föl­ébreszteni és a gondolkodó­­ész törvényeit az okok és hatások felkeresésében megállapítani. A mily mérvben az emberi szellem belátása növekedik, erősödnek minden egyéb tehetségei is minden irányban. A vegytan szoros összeköttetésben van a fizikával, mely ismét a csillagászattal és mennyiségtannal függ össze. Mindezek alapja az egyszerű természetbúvárlás. A vegytan, s egyáltalában a természettudományok feladata: a jelen homályát felderíteni. Tehát nem a felvilágosult kor fiai vagyunk? Korántsem még. Napjainkban vajmi kevés felvilágosult férfi van, a nagy­többség még folyvást homályban sínlik. Mit tud p. a földműves v. az iparos vegytanfolyamatról? Sőt nem­ré­giben azon nézet is uralkodott, hogy a tudomány a népnek nem való, mert annak ártalmára van. Ezen ár­nyék a műveltebb osztályúak közt is föllelhető. Még napjainkban is láthatni kártyákat vetni, ólmot önteni, dióhajat úsztatni, hagymát metélni stb. A vegytan, mint önálló tudomány a leghatalmasabb eszközök egyike a magasabb szellemi művelt­ségre; tanulmányozása nemcsak azon okból hasznos, mert az emberek anyagi érdekeit előmozdítja, hanem azért is, mert általa egy pillantást vethetünk a teremtés azon csodáira, melyek bennünket közvetlen környez­nek, melyekkel a legszorosabb összeköttetésben van létünk, fönmaradhatásunk s továbbfejlődésünk. A his­tória, filozófia és klaszikai tanulmányok által az értelmi világról, a nyomozás­ és gondolkodás törvényeiről, az ember szellemi természetéről szerzünk tudomást. A történelem az emberi szellem fejlődésének tüköre; megmutatja az ember tetteiből hibáit és tévedéseit, erényeit, nemes és tökéletlen tulajdonságait. Ellenben a természetvizsgálat megtanít a mindenség, a tökéletesség, a végtelen bölcsesség történetét a legmagasabb, legfönségesebb lény műveiből megismerni; ezen történet nélkül az emberi szellem tökéletesítése nem képzel­hető, nélküle halhatatlan lelke méltóságának és rangjának, melyet a világegyetemben elfoglal, tudatára nem juthat. „Midőn­­ így ír a vegytannak a legközelebb múltban elhunyt királya, Liebig Justus — minden idők

Next