Piarista gimnázium, Tata, 1881
Amm Isii is a fű között. Az összes philosophiai rendszereknek napjainkig elért s bizonyára csak időhöz kötött végső eredményekép kétségkívül azon rendzer tűnik elő, melyet Comte alkotott meg s melynek tovább fejlesztése Spencer Herbert és követőinek van fentartva azon biztos reményben, úgy ez lesz az egyedüli út, mely a positív philosophiához vezet, A hit általános érvényre való emelkedése előtt szemet húnynunk nem tabad, hacsak a philosophia jelen állásáról tudomást venni nem akarok. Ezt nem tehetjük. Azért jó eleve sietünk rá, bár futólag, hivatozni már csak azért is, mert minden felől hangzanak e szavak: övé fejlődés korszaka, övé a jövő! Spencer philosophiai rendszere azonb ha fog is oly felfedezéseket tehetni s vívmányokat elérhetni, melyeit a positiv philosophia magáénak vallana, de nem fogja elérhetni ha azt, hogy bizonyos a priori és teleologikus irányzatait s egyéb fedéseit is magába fogadja. S legyen bár igaz a bevallás, hogy óhajulós legjobb volna az oly philosophia, mely vallássá alakulhatna át, a positiv philosophia, mely Lewes szerint „minden kutatásra erjesztése azon módszereknek, melyek a physikai tudományokban éményeseknek bizonyultak — átalakítása a positiv tudománynak phipphiává — összefoglalása minden tudásnak egy egyöntetű tanegészben, gy képes vallást és ennél fogva politikát is szolgálni— s mégis kinyilatkoztatnunk, hogy a „minden ismeret rendszeresítése “-ig igen hosszú időnek kell még fölöttünk elszárnyalnia. S akkor is vajjo fogja-e érni czélját, oly kérdés, melyre nagyobb valószínűséggel mint , sőt talán biztosan azt felelhetjük, hogy: nem. Mert ha a positivis? 1) Lewes : A philosophia tört. HE, k. 569. },