Piarista gimnázium, Tata, 1907

Ilyen sivár, lelketlen életfelfogás nem lehet nevelésünk célja. „Nekünk bíznunk kell Istenben, abban a jót csodálatos ellentmondásokon át is érvényesítő hatalomban. Fogalmat alkotunk róla, amilyen a szépség, szentség, jóság, erő, szere­tet, áldozat, s szenvedések és nehézségek közt se mondunk le róla. Akármily sötét is a világ s hideg a temető, s bármily fagyasztó az északi sark s borzalmas a tenger, mely szikek­hez csapja a hajókat, bármily rémesek a bányák, melyek sok száz holt és élő emberéletre borítanak szemfödelet, mégis kell olyannak lenni, ami végtelenül szép és jó. Belénk van oltva a törvény, mely Istenre, mint mindennek végső okára vezette az embert. Biztos, hogy a rossz is az Isten szándékát s a fejlő­dést szolgálja s energiánkat segít fejleszteni szenvedés, beteg­ség pusztítás és halál ellen. A hit addig is, azután is felséges erőt ad.“ (Frohászka.) A léleknek tehát csak vallásos nevelés­sel adhatunk erkölcsi tartalmat s fejleszthetünk benne oly képességeket és érzelmeket, melyek eszményi célokért való munkálkodásra serkentik. Vallás nélkül művelt lélek pedig nemcsak a közjóra értéktelen, hanem önmagát sem vezetheti megelégedésre és boldogságra. Mivel a vallásnak a lélek művelésére ily mélyreható befolyása van, a szülőknek is szív­­vel-lélekkel azon kell lenniök, hogy összes nevelő eljárásuk­kal a valláserkölcsi érzelmeket fejlesszék és ápolják és ez annál inkább mulaszthatatlan kötelességük, mert erre első­sorban ők vannak hivatva. Az iskola közös érdekből fejleszti ezen érzelme­ket, szóval megteszi a tőle telhetőt, de a vallás annyira egyéni és benső, hogy az általános elvek szerint való eljárás ered­ménye szóba sem jöhet azon sikerrel szemben, melyet a szülők az egyénnel, saját gyermekükkel mutathatnak fel, mert a gyer­mek igazi vallásosságot, valódi istenfélelmet csak vallásos szülőktől sajátíthat el. Sajnos azonban hogy, vannak szülők, akik nem csak hogy ebbeli kötelességeknek eleget nem tesznek, hanem igen sok­szor lerontják azt, amit az iskola épít. Az iskolában a gyer­mek hallja, hogy a legszebb erény a vallásosság, az istenféle­lem, otthon pedig azt látja, hogy akiknek példáját követnie kell, azokra mindent rá lehet fogni, csak azt nem, hogy val­lásos, istenfélő emberek. Sőt hamarosan azt is észreveszi a gyermek, hogy Istenről, vallásról gúnyosan vagy kicsinyléssel beszélnek. Jó szülők ! kár ezt, igen nagy kár ezt tenni! De sok gaztett, öngyilkosság, kétségbeesés, botlás elmaradna, ha min-

Next