Taxisok világa, 2002. (12. évfolyam, 1-12. szám)

2002-01-01 / 1. szám

­ Változott a KRESZ január elsejétől - ISMÉTLÉS A TUDÁS ANYJA - Az utóbbi időben szerkesztőségünket többen felhívták „gyermekülés ügy­ben". „Most akkor kell a taxiba, vagy sem?" Hasonló volt a helyzet tavaly a CB rádiókkal is. Főleg vidékről telefonáltak, hogy igaz-e a hír, miszerint 2002. ja­nuár 1 -jétől a nem CEPT szabványos készülékeket nem lehet használni. Nos, ami a CB-ket illeti, hivatalos válasz jelent meg a lapban a Hírközlési Főfel­ügyelet részéről, hogy ettől az évtől a régi típusok használata szabálysértésnek minősül. Csak emlékeztetni kívánjuk olvasóinkat, hogy e témában évekkel ez­előtt interjúkat jelentettünk meg arról, hogy ez az intézkedés várható, és akiket érint, azok készüljenek fel a változtatásra. Jó magyar szokás szerint az informá­ciót szinte mindenki elengedte a füle mellett, „hol van az még" felkiáltással. Majd az utolsó hónapokban kezdtek kapkodni, főleg vidéken. Hasonló a helyzet az „új KRESZ-szel" kapcsolatban is. Tavaly márciusban kö­zöltük a komplett (2001 -re és 2002-re vonatkozó) új jogszabályt. Ezt követően áprilisi számunkban külön magyarázatokkal, hivatalos értelmezésekkel a 2001 - ben életbe lépő változtatásokat, májusi számunkban a 2002-től hatályos ren­delkezéseket, szintén magyarázatokkal együtt jelentettük meg, az Autóvezető című lapban megjelent írások alapján. Úgy gondoltuk, a három hónapon ke­resztül „sulykolt" változások rögződnek kollégáinkban, de tévedtünk. Ezért a már megjelentetett összeállítást (kizárólag a 2002-től hatályos változásokról) új­ra közöljük. Ebben benne van a válasz a taxikban szállított gyermekekkel kap­csolatban is. Íme: A Kormány 28/2001. III. 15.) Korm. rende­lete a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. 111.5.) KPM-BM együttes rendelet módosításáról 21.§ „(5) Olyan gépkocsival, amelynek meg­határozott üléseit biztonsági övvel kell fel­szerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve. A személygépkocsi hátsó ülésén utazó, 12. életévét még be nem töltött és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni. a.) Nem kell becsatolni a biztonsági övét: a.a) a hátramenetben közlekedő gépko­csi vezetőjének, a.b) a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít, a.c) a mentő gépkocsi betegellátó teré­ben utazóknak, ha a becsatolás a beteg ál­lapotának romlását okozhatja, a betegellá­tást akadályozza. Ez a konkrét jogszabály, és most következzenek a 2002-es változások magyaráza­tokkal kiegészítve. Először a hóláncról, mely jogszabály tavaly óta érvényes, Közúti jelzőtábláink száma tovább bővült. Ezek közül az egyik a Hólánc használata kö­telező elnevezésű uta­sítást adó tábla. Ha ezt a jelzést a közúti határ­­átkelőhelyen helyezik el, akkor csak azok a járművek léphetnek be hazánkba, amelye­ken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsai­nak felszereléséhez szükséges hólánc. Egyébként a jelzőtábla minden más helyen azt jelzi, hogy az úton köz­lekedő járműnek leg­alább egy hajtott ten­gelyén a gumiabron­csokat hólánccal kell felszerelni. E tábla ha­tályát a Hólánc haszná­lata kötelező vége­jel­zés szünteti meg. Az egységes közútkezelői gyakorlat érdekében az ilyen jelzőtáblák ki­helyezésének feltétele­it és a közlekedők tájé­koztatásának módját szabályozni fogják. Ter­mészetesen csak havas, jeges úton helyezik ki e táblákat, és csak annyi időre, amíg a biztonsá­gos közúti közlekedés érdekében ez feltétle­nül szükséges. A tábla megjelenése hazánk­ban nem jelenti auto­matikusan a hólánc megvásárlásának, illet­ve készenlétben tartá­sának kötelezettségét. Akik azonban a téli ha­vas időszakban a gép­kocsijukat állandóan használni kívánják, azoknak tanácsoljuk a hólánc megvásárlását. Ez a szabály már 2001. május 1-jétől érvény­ben van, azonban az időjárás miatt csak most vált aktuálissá. A biztonsági öv haszná­latának előnyeiről szá­mos felmérést, tanul­mányt és autós történe­tet ismerünk. A felnőt­tekre méretezett öv azonban veszélyes le­het a kisebbek számá­ra, így őket a nekik megfelelő biztonsági gyermekülésben szál­lítjuk. A nyugat-euró­pai országok többsé­gében ezt már kötele­ző jelleggel szabály írja elő. A gyermekülés kö­telező használatára a beszerzési költségekre való tekintettel közel egy év felkészülési időt kaptunk. Tehát 2002. január 1-jétől kezdő­dően a személygépko­csi hátsó ülésén utazó 12. életévét még be nem töltött és 150 cm­­nél alacsonyabb gyer­meket biztonsági gyer­mekülésben kell rögzí­teni. Kivétel van, mert nem kell a gyermek­ülés a következő ese­tekben: Ha beszerelé­sére a személygépkocsi gyári kialakítása alap­ján nem alkalmas. (Ha­zánkban a 60-as évek végéig több olyan sze­mélygépkocsi-típus ke­rült a forgalomba, ahol a hátsó ülésekhez be­kötési pontokat nem építettek ki. Ezekbe a biztonsági gyermek­ülés felszerelésére nincs lehetőség, mert a. d) a járművezetés oktatása és az azt kö­vető gyakorlati vizsga során az oktatónak, b. ) A személygépkocsi hátsó ülésén utazó 12. életévét még be nem töltött és 150 cm­­nél alacsonyabb gyermeket nem kell biz­tonsági gyermekülésben rögzíteni, ha: b.a) a biztonsági gyermekülés beszere­lésére a személygépkocsi gyári kialakítása alapján nem alkalmas, b.b) a gyermek az üléshez beszerelt biz­tonsági övvel megfelelően, biztonságosan rögzíthető, b.c) a 46.§ (2) bekezdése alapján és a szállított személyek számából következően egy ülőhelyen két gyermek foglal helyet, b.d) az egy időben szállítani kívánt gyer­mekek száma miatt a biztonsági gyer­mekülésben történő rögzítés nem oldható meg, b.e) a szállítás taxi üzemmódban hasz­nált taxi gépkocsival, személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsival, rendvédelmi szervek gépkocsijával vagy a mentőgépkocsi betegellátó terében történik. 2002. JANUÁR 1-JÉN ÉLETBE LÉPŐ VÁLTOZÁSOK

Next