Taxisok világa, 2002. (12. évfolyam, 1-12. szám)
2002-01-01 / 1. szám
Változott a KRESZ január elsejétől - ISMÉTLÉS A TUDÁS ANYJA - Az utóbbi időben szerkesztőségünket többen felhívták „gyermekülés ügyben". „Most akkor kell a taxiba, vagy sem?" Hasonló volt a helyzet tavaly a CB rádiókkal is. Főleg vidékről telefonáltak, hogy igaz-e a hír, miszerint 2002. január 1 -jétől a nem CEPT szabványos készülékeket nem lehet használni. Nos, ami a CB-ket illeti, hivatalos válasz jelent meg a lapban a Hírközlési Főfelügyelet részéről, hogy ettől az évtől a régi típusok használata szabálysértésnek minősül. Csak emlékeztetni kívánjuk olvasóinkat, hogy e témában évekkel ezelőtt interjúkat jelentettünk meg arról, hogy ez az intézkedés várható, és akiket érint, azok készüljenek fel a változtatásra. Jó magyar szokás szerint az információt szinte mindenki elengedte a füle mellett, „hol van az még" felkiáltással. Majd az utolsó hónapokban kezdtek kapkodni, főleg vidéken. Hasonló a helyzet az „új KRESZ-szel" kapcsolatban is. Tavaly márciusban közöltük a komplett (2001 -re és 2002-re vonatkozó) új jogszabályt. Ezt követően áprilisi számunkban külön magyarázatokkal, hivatalos értelmezésekkel a 2001 - ben életbe lépő változtatásokat, májusi számunkban a 2002-től hatályos rendelkezéseket, szintén magyarázatokkal együtt jelentettük meg, az Autóvezető című lapban megjelent írások alapján. Úgy gondoltuk, a három hónapon keresztül „sulykolt" változások rögződnek kollégáinkban, de tévedtünk. Ezért a már megjelentetett összeállítást (kizárólag a 2002-től hatályos változásokról) újra közöljük. Ebben benne van a válasz a taxikban szállított gyermekekkel kapcsolatban is. Íme: A Kormány 28/2001. III. 15.) Korm. rendelete a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. 111.5.) KPM-BM együttes rendelet módosításáról 21.§ „(5) Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve. A személygépkocsi hátsó ülésén utazó, 12. életévét még be nem töltött és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni. a.) Nem kell becsatolni a biztonsági övét: a.a) a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének, a.b) a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít, a.c) a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza. Ez a konkrét jogszabály, és most következzenek a 2002-es változások magyarázatokkal kiegészítve. Először a hóláncról, mely jogszabály tavaly óta érvényes, Közúti jelzőtábláink száma tovább bővült. Ezek közül az egyik a Hólánc használata kötelező elnevezésű utasítást adó tábla. Ha ezt a jelzést a közúti határátkelőhelyen helyezik el, akkor csak azok a járművek léphetnek be hazánkba, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Egyébként a jelzőtábla minden más helyen azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni. E tábla hatályát a Hólánc használata kötelező végejelzés szünteti meg. Az egységes közútkezelői gyakorlat érdekében az ilyen jelzőtáblák kihelyezésének feltételeit és a közlekedők tájékoztatásának módját szabályozni fogják. Természetesen csak havas, jeges úton helyezik ki e táblákat, és csak annyi időre, amíg a biztonságos közúti közlekedés érdekében ez feltétlenül szükséges. A tábla megjelenése hazánkban nem jelenti automatikusan a hólánc megvásárlásának, illetve készenlétben tartásának kötelezettségét. Akik azonban a téli havas időszakban a gépkocsijukat állandóan használni kívánják, azoknak tanácsoljuk a hólánc megvásárlását. Ez a szabály már 2001. május 1-jétől érvényben van, azonban az időjárás miatt csak most vált aktuálissá. A biztonsági öv használatának előnyeiről számos felmérést, tanulmányt és autós történetet ismerünk. A felnőttekre méretezett öv azonban veszélyes lehet a kisebbek számára, így őket a nekik megfelelő biztonsági gyermekülésben szállítjuk. A nyugat-európai országok többségében ezt már kötelező jelleggel szabály írja elő. A gyermekülés kötelező használatára a beszerzési költségekre való tekintettel közel egy év felkészülési időt kaptunk. Tehát 2002. január 1-jétől kezdődően a személygépkocsi hátsó ülésén utazó 12. életévét még be nem töltött és 150 cmnél alacsonyabb gyermeket biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni. Kivétel van, mert nem kell a gyermekülés a következő esetekben: Ha beszerelésére a személygépkocsi gyári kialakítása alapján nem alkalmas. (Hazánkban a 60-as évek végéig több olyan személygépkocsi-típus került a forgalomba, ahol a hátsó ülésekhez bekötési pontokat nem építettek ki. Ezekbe a biztonsági gyermekülés felszerelésére nincs lehetőség, mert a. d) a járművezetés oktatása és az azt követő gyakorlati vizsga során az oktatónak, b. ) A személygépkocsi hátsó ülésén utazó 12. életévét még be nem töltött és 150 cmnél alacsonyabb gyermeket nem kell biztonsági gyermekülésben rögzíteni, ha: b.a) a biztonsági gyermekülés beszerelésére a személygépkocsi gyári kialakítása alapján nem alkalmas, b.b) a gyermek az üléshez beszerelt biztonsági övvel megfelelően, biztonságosan rögzíthető, b.c) a 46.§ (2) bekezdése alapján és a szállított személyek számából következően egy ülőhelyen két gyermek foglal helyet, b.d) az egy időben szállítani kívánt gyermekek száma miatt a biztonsági gyermekülésben történő rögzítés nem oldható meg, b.e) a szállítás taxi üzemmódban használt taxi gépkocsival, személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsival, rendvédelmi szervek gépkocsijával vagy a mentőgépkocsi betegellátó terében történik. 2002. JANUÁR 1-JÉN ÉLETBE LÉPŐ VÁLTOZÁSOK