Katolikus főgimnázium, Temesvár, 1876

nism­u­s Németországban. Hatalmasan lendített azon a gondolatfejlődés hármas ténye­zője: a nyelvtanulmány, a sajtó, a posta. A német philologus nem fordította erejének javát szerzők leírására, összehasonlítására és kijavítására; könyveket szerezni már nem volt oly nehéz, nem is került oly sokba. Azért a német tudósok könnyen nél­külözhették az olasz mestereket; önállóbban, nemzeti jellemükhöz megfelelőbben fej­lődött is ezen tudományszak náluk. Mert míg az olaszok az ókor iránti tiszteletek­ben csakhamar lábaik alul veszték a gyakorlati élet talaját, önképezte eszményi vi­lágban élvén, mely az ókorból kölcsönzé bágyadtan éltető szellemét — addig a németek az élet követelményeit szem előtt tartva, az a remek szerzőkkel csak annyi­ban foglalkoztak, mennyiben az társadalmi állásuk javítására szolgálhatott vagy magán óráikat ékesíthette. Innen fejlődött egyszersmind az ellentét az iskola szigorú szak­­vagy kaszttudósai­­ és dilettantismus között. Ezek a humanismust mint művelődési eszközt tekintették, tisztultabb ízlés és szabadabb világnézet elnyerésére, amazok a humanismussal önmagáért, a benne rejlő nagy képző erő miatt foglalkoztak! Azon tényezők között, kik a németországi humanismus meghonosításán fára­doztak, első helyen említendőknek tartjuk amaz egyházi testvérületeket, melyek ön­feláldozó tevékenységükkel és ingyen oktatással eleinte csak érdekeltséget gerjesz­tettek, majd alapot vetettek, különösen a Deventerben és Zwolleban alapított iskolák. A Deventerben virágzott iskola alapítója, Groote Gerhard (Gellért), ki Parisban nyervén tudományos kiképeztetését, 1376-ban egyházi rendet alapított, melynek tagjai társas élet mellett arra köteleztettek, hogy Istentől nyert tehetségeikkel a társada­lomnak szolgáljanak önmaguk s embertársaik hasznára, javára. Gellért egybekapcsolta az emberi tevékenység összes ágait társulatában úgy, hogy a ki mire hivatást ér­zett, arra képezte magát s e téren szolgálta a közjót. A ki a kézimunkára nem volt alkal­mas, a tudományoknak, a nevelés-oktatásnak szentelte életét, de szigorúan el volt tiltva, puszta hiúságból nagy hallgatóság előtt előadást tartani, csak tanítványaikat oktatták, valamint nem volt megengedve az oktatásért fizetést követelni, de jutal­mul sem fogadni, mert ez beszengette volna az oktatás sőt a tudomány önzetlen nemes jellegét. A „szt. Jeromos“ vagy „szt. Gergely“ zárdái, a „jó testvérek“ vagy a „közös élet testvérületei“ iskoláikban a jámborságot a tudományokkal egybekap­csolták, a keresztény nevelés sokkal többre becsültetett a puszta ismeretek közlé­sénél és az ifjúságnak vallásos gyakorlati képzése, tevékeny jámborság ápolása s öregbítése főfeladatnak tekintetett. Az oktatást keresztény szellem lengte át, a tanít­vány a vallást tanulta az összes emberi lét hordnokául, a valódi műveltség alapjául tekinteni. E mellett a tudományos ismeretek jelentékeny mennyiségét sajátította el nemkülönben a tanulmányok helyes módszerét, mi­által komoly előszeretetet nyert további egyéni tudományos képzésére. Mert ingyenoktatás volt, mindenünnen sereg­lettek tanítványok egybe, a kevésbé vagyonos szülők gyermekei is, a testvérület isko­láiba, melyek gyorsan elterjedtek a Rajnán felfelé a svábföldig, a XV. században a Sebei­détől a Visztuláig, Cambraitől Németalföldön, az éjszak német területen át Cuhnig nyugati Poroszországban — 1460. körül házaik száma százon felül emelkedett; legkiválóbb tanodáik voltak Zwolleban 800—1000. — Alkmaarban 900. — Herzogen­­buschban 1200. — Deventerben 2200-ig menő tanulókkal. Az egyház részéről e tanodák nagy figyelemben részesültek. IV. Eugen pápa, 1431. a kölni érseknek, a münsteri és utrechti püspököknek szivükre kötötte: min­den tőlök telhető módon gondoskodni arról, hogy a testvérek üdvös tevékenységük

Next