Katolikus főgimnázium, Temesvár, 1880

tanodákba tereltetése épen örvendetes jelenség, azt minden kitelhető erővel elő kell segíteni; az a nemzet művelődés-vágyát, az oktatásban haladási kívánságát — szó­­val a cultur-nemzetekkel egy lábra emelkedési törekvését jelzi. Sok okunk van ellenkező nézetet vallani. Régentén fordultak elő esetek, de meglehetősen szórványosan, hogy szegény tanulók szolgálat mellett vagy „patrisálva“ iskolát jártak, pártfogoltattak vagy ön­magukra hagyatva keresztül küzdöttek magokat s mert jeles tehetségüek, ernyedetlen szorgalmuak voltak, utóbb előkelőbb, fényesebb állást vívtak ki és igazán hasznos tagjai lettek a társadalomnak magas­, kiváló rétegekben. Ki is vitatná, hogy a „talentum“, a szellemi tehetségek csakis a jobb anyagi, helyzetű, előkelőbb osztályok kizárólagos adományai volnának! Ma azonban a földhöz tapadt szegény, a nap számos gyermekét a tanodába hozza nemcsak, hogy az elemi oktatásban részesüljön, hanem hogy urat csináljon belőle, hogy ne nyomorogjon s osztozkodjék szülői sorsában; — nem, hogy az Isten adományozta jeles tehetség el ne csenevészedjék, hanem hogy az apjánál jobb anyagi helyzetbe jusson. A tehetség kérdésbe nem jó ott, ahol méltatása lehetetlenség; a­mint isko­láztatnak mások, úgy pallérozódni fog az ő gyermekük is; az anyagi érdek, a kényel­mesebb földi jólét — a kizárólagos indok, az anyagit kijelölt, az anyagit hajhászó korban. Íme, a miért intézeteink napjainkban számuk túlságos szaporítása dacára ostro­­molvák, túlnépesekké válnak. Ne mondjuk: a népet butaságban senyvedni óhajtó, kiskorúságban gyámság alatt pórázon vezethető tömeg gyanánt igazgatni kívánó bizonyos osztály nézetét képviseli ez aggodalom, hanem ellenkezőleg elő kell segíteni a felvilágosodást minél szélesebb körben, a legalsó rétegekben is. — a műveltség soha sem ártalmas. Ismeretes előttünk jelen századunk első fele, a midőn egyes városokban, a melyek gymnasiumot tartottak fenn, a legszegényebb osztály gyermekei is latin iskolát láto­gattak, négy, öt, sőt hat osztályt is végeztek és habár nyelvük hatalmasan pergett a most annyira ócsárolt „culinaris latin“ nyelvben, nem szégyenkedtek apjuk mes­terségét megtanulni, szolgai, városi hajdúi állást fogadni, stb. Ma változott viszonyaink vannak. Ha a ha négy, öt osztályt bármi nyomorú­ságosan átúszott, lépjen valaki fel a jóakaratú tanácscsal, hogy mert a tudományos pályára nem alkalmas, menjen mesterségre: szülő és fiú felháborodnak, sértve vissza­utasítanak ily megszégyenítő ajánlatot; a fiúból úrnak kell lenni, ha mindjárt élte fogytáiglan napi bijnok-­irnokságnál tovább nem viszi i­de hivatalnok. Szóval, alapos aggodalmunkat azon szomorú tapasztalás igazolja, hogy a szapo­rított középtanodák túlnépes ifjúsága kivétel nélkül oly pályákra tódul, a­melyeken mint mondani szokás, az ember „esze után él“, vagyis mind az akar lenni, ügyvéd, orvos, mérnök, hivatalnok stb. minőségében élni. De Magyarország sem terj­edelemben, sem népességben, sem gazdagságban, nincs azon kedvező helyzetben, hogy ama túlszámú követelőt, a­kik mindannyian az „állam kenye­rét“ akarják enni, hivatallal elláthassa, — dacára annak, hogy képességét felülmúló száma­rányban rendezte közigazgatási gépezetét s oly hivatalnok sereget állított össze, melynek eltartása, más elháríthatatlan terhek mellett önsúlylyal nehezedik a hazára, mely viszonzásul még csak azon jogos követelésnek sem örvendhet, hogy a nagy teher elviselése fejében jó

Next