Katolikus főgimnázium, Temesvár, 1882

A római triumphusról.1) pré Lenkelt szellemnek a tulajdona, hogy a régieket a magok erényeivel és hibáival, politikai és társadalmi intézményeivel, gondolkodásmódjával és törekvéseivel ismerni törekszik. Ez szüli, hogy a történelem színpadáról rövidebb vagy hosszabb ideig tartott, dicsőségre buzdító vagy okulásra intő, de mind a két esetben tanulságos szereplésük mellett letűnt népeket oly kitartó szorgalommal, beható tanulmányozással és figyelemmel, minden oldalról fölfogott körültekintéssel vizsgálták már az elődök s vizsgálják most is a haladás, a tisztultabb ismeretek korszakában. Nem létezett nép, melynek történetét, nyelvét, költészetét, művészetét vagy arra való hajlamát és képességét, társadalmi, állami vagy magánügyeit, ipar- és kereskedelmét a tudomány kutató szelleme­ltészetére nem méltatta volna. S ezen okadatok­ vizsgálódását, ezen fáradságos, de kitartással párosult munkáját többnyire siker koronázta. A meseszerű, az ősi múlt ködho­mályával borított népeknél úgy, mint a határozottabb, világosabb szint és irányt magokon viselő nemzetek történetében mindig talált valami megkapót, megtalálta az emberi elme működésének, a műveltségnek, a haladás és tökélyesülés felé irányzott törekvésnek bár egymástól elütő, de cáfolhatatlan nyomait. Nagyon elütök ez irányok, különbözők a szellem, a tehetségek működési terei, de hát „non omnia possumus omnes.“ Egyik­­ nép értelmi­­ ereje által vált ki, mint az egyptomiak, kiknek hajlama és törekvése a természettudományiakban, jelesen a csillagászat-, építészet- és a gyógyászatban nyert kiválólag magas szárnyalást; mások, mint a kelták, nagyszerű hódításaikkal tették magukat nevezetesekké az utókor előtt; Phoenicia és Karthágó kalmár szellemtől indítatva a kereskedelmet emelték a virágzás tetőpontjára; a múzsák örökvirányos hazájában, Hellasban a szellem lép föl s szerezi birtokosai számára a dicsőség, a halhatatlanság hervad­­hatlan babérját. Mások ismét más téren vívták ki maguknak az elismerés, a nagyság méltó helyét, de az értelmi erő és a szellem egyesített munkájának oly számos emlékeit, a politikai tökélyt, a hatalmat, oly sok tanulságosat, a nagyot, szépet és a jót párosítva a hasznossal sehol sem találhatni kiválóbb alakban és mennyiségben, mint a rómaiaknál. ’) A következő szerzők nyomán: Bullenger, de spoliis bellicis, trophaeis, arcubus triumpha­libus et pompa triumphi. Onuphrius, de triumpho. Noctes Granzovianae, seu discursus panegyricus de antiquis triumphis. Ludwig Lange, Römische Aiterthümer. Pitiseus, Lexicon antiquitatum Roma­narum. Montfaueon, de triumphis. 2) Ferd. Smidt, Völkerbilder aus der alten Welt. p. 2.

Next