Állami főreáliskola, Temesvár, 1886
I - A szabályzatot az érdekelt közönség és a tanulók kellő tájékozása végett egész terjedelmében a következőkben közöljük: Sz abáályzat a latin nyelvnek a reáliskolákon való rendkívüli tanítása tárgyában. 1. §. A reáliskolákon a latin nyelv rendkívüli tanításának czélja az oly reáliskolai tanulókat, kik a középiskolákról szóló 1883. évi XXX. törvényczikk 26. §-a alapján a reáliskolai érettségi vizsgálaton felül tudomány-egyetemre jogosító latin nyelvi vizsgálatot kivánnak tenni, ebbeli tanulmányaikban elősegíteni. 2. §. E czél tekintetéből kívántatik, hogy azon reáliskolai tanuló, ki a reáliskolai latin nyelvi tanfolyamot kellő házi szorgalom kifejtése mellett elvégezte, a) alaposan ismerje a nyelvtant; b) értse és szabatosan fordítsa a tanfolyamban olvasott klasszikus írók műveit ; c) képes legyen könnyebb magyar szöveget latinra fordítani; d) ismerje az ókori római régiségeket és irodalmat, amennyire az ókori történet s az olvasott klasszikus írók művei alapján elvárható. 3. §. E tanfolyamban csak a reáliskola V. osztályától kezdve vehetnek részt a tanulók és csakis olyanok, kik addigi reáliskolai kötelmeiknek jól megfeleltek s kiknek kiváló szorgalma biztosítékot nyújt a tekintetben, hogy a tanfolyam tanulmányait házi szorgalmukkal kiegészíteni képesek lesznek. Részt vehetnek alsóbb évfolyamban nemcsak a megfelelő magasabb osztálybeli tanulók is, kik ebbeli tanulmányaikat természetesen csakis magánszorgalommal végezhetik be. A latin nyelvi tanfolyamban már résztvevő oly tanulók, kik reáliskolai tanulmányaikban bármily tekintetben hátramaradást tanúsítanak, a latin nyelvi tanfolyamból tanárértekezleti határozattal azonnal kitiltandók. Kitiltandók azok is, kik magában a latin nyelvi oktatásban igazolatlanul két héten át a tanórák látogatását elmulasztották. A tanári testület kitiltó határozata ellenében felfolyamodásnak a reáliskolai igazgató s a tankerületi főigazgató útján csak a vallás- és közoktatási miniszterhez van helye. 4. §. A latin nyelvi tanítás évfolyamai és a teljesítendő feladatok a következők: I. évfolyam: Hetenként 4 óra. — A teljes alaktan, a mondattanból az egyszerű mondat tárgyalása. Megfelelő szókincs gyűjtése s ennek felhasználása szóbeli fordításoknál. II. évfolyam: Hetenként 3 óra. — A mondattan befejezése szemelvényes olvasmányokkal; ilyenek: Cicero válogatott levelei, könnyebb, e czélra szolgáló költői anthologia, mely utóbbival párhuzamosan a prozodia főbb szabályai ismertetendők. III. évfolyam: Hetenként 3 óra. — Sallustius, Cicero (beszédek), Virgilius műveiből vett olvasmányok. IV. évfolyam: Hetenként 3 óra. — Cicero, Tacitus (Agricola), Horatius (szemelvények, Ars poetica) műveinek olvasása és fejtegetése. A prózairókra nagyobb súly fektetendő, mint a költőkre. Az auctorok olvasásánál figyelemmel kell lenni a római régiségek s az irodalomtörténet ismertetésére. Mindenik évfolyamban megfelelő írásbeli dolgozatok adandók. A tanulókat folyton kell buzdítani és útba igazítani, hogy az iskolában szerzett ismereteiket házi szorgalom útján bővítsék, különösen pedig, hogy otthon mentői többet olvassanak a latin klasszikusokból. A magánolvasmány eredménye számon veendő. 4 .