Turista, 1970 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1970-09-01 / 9. szám

MTRIGIAWOIH Jugoszlávia legmagasabb hegycsú­ Trigláv Szlovéniában az olasz—osztrák, határ közelében emel­kedik ki a Júli-Alpokból. Északról a vasiparáról híres Je­­szenicén át, a Dolinka Száva völgyé­ben fekvő Mojsztrana faluból indul­tunk. Innen a Bisztrica­ völgyében a 40 m magas Pericsnik vízesés mel­lett haladva értünk fel az 1015 m magasságban fekvő Aljazsev nevű menedékházhoz. A ház felett szinte függőlegesen tör magasba a Trigláv. A mintegy ezer méteres fal az osztrák—svájci határnál kezdődő Keleti-Alpok há­rom legmagasabb meredek falának egyike. Megmászása ma is jelentős teljesítmény. A sziklamászók három feltárt úton juthatnak a mészkőplató kezde­tét jelentő Kugy (Kugli) peremre. A fal jól jelzett úton meg is ke­rülhető, de megfelelően edzett turis­ták is megmászhatják, egy kampók­kal és vaskor,látokkal biztosított út­vonalon. A peremtől már gyorsan elérhetjük a közvetlenül a Trigláv­­csúcsa alatt 2515 m magasságban álló Trigláv-menedékházat (másfél óra), ahonnan alig egy óra alatt megmászható a főcsúcs. A Triglávtól északra emelkednek a Júli-Alpok merész sziklacsúcsai, a 2738 m magas Skrlatica és szom­szédai, köztük a Nagy Oltár, ame­lyekhez közvetlen út vezet az Alja­­zsev háztól (6—7 óra). Körülöttük több bivakkunyhó nyújt menedéket. A Bohinjka Száva felől kedvesebb úton juthatunk a Trig­­lávra. Ha erre megyünk, időzzünk rövid ideig Eledben is. Keljünk át csónakkal a tó romantikus szigetére, és 99 lépcsőfokon felgyalogolva nézzük meg a XII. században kegy­helyként ismert templomot. Keres­sük fel a bledi várat is. _ Bledből autóbusszal jutunk el a nagyobb és talán még szebb Bohinji­­tó felső végén épült Zlatorog-szálló­­ig. A tó körül sok kisebb szállodá­ban, felső végén campingben s va­lamivel feljebb, a Szavica-turista­­házban szállhatunk meg. A Zlatorog­­szálló közeléből kabinos kötélpálya visz fel a Vogel-csúcs alatti szálló­hoz. Az emelkedő kabinból fokoza­tosan tárul ki a környező csúcsoknak és a Bohinji-tónak csodálatos pano­rámája. A Szavica-ház felett a Komna függőleges sziklafalából óriási karsztforrással tör elő a Bohinjka Száva. Kétlépcsős, csaknem száz mé­ter magas vízeséssel zuhog le a mélybe. A vízesés a Juli-Alpok egyik lenyűgöző látványa. A völgyből a vízesés alatt északra ágazó ösvényen indulunk felfelé a Trigláv irányába, a Komarcsa, 600— 700 m magas meredek falán. A pla­tón át eljutunk a hét triglávi tó völgyébe, amelyet mint különös szépségű helyet, nemzeti parkká nyilvánítottak. A tengerszemek vize lassan a mészkőbe szivárog és a Szavica vízesésben tör elő. A leg­nagyobb tó partján turistaház áll. Mellette emelkedik a Ticsarica, a sziklamászók gyakorlóhelye. A nagy ház sok férőhellyel és aránylag olcsó ételekkel várja a látogatókat.