Tervgazdasági értesítő, 1971 (23. évfolyam, 1-10. szám)

1971-01-05 / 1. szám

2 TERVGAZDASÁGI ÉRTESÍTŐ 1971. január 5. vet készítenek. A tanácsok terve saját gazdasági programjuk. A tanácsok középtávú és éves terveket dolgoz­­nak ki. Alapvető tervforma a középtávú terv. Az éves terv a középtávú terv célkitűzéseinek adott éves ütemét pontosítja, a szükséges korrekciókat tartalmazza, a feladatokat nagyobb mélységben dolgozza ki, mint a középtávú terv. A középtávú tervek megalapozása céljából a fő­városi és a megyei tanácsok egyes ágazatokra hosz­­szútávú javaslatot, tervkoncepciót is készíthetnek. 2. A népgazdasági terv a tanácsok számára — egyrészt általános eligazítást ad, valamint a népgazdaság egészét érintő fontosabb gazdaságpo­litikai és területfejlesztési koncepciót határoz meg; — másrészt saját tervük kidolgozásához a nép­­gazdasági terv alapján, az állami költségvetésről szóló törvényben megállapított szabályozókat, né­hány célkitűzésre pedig fővárosi és megyei (me­gyei jogú városi) tanácsonként kötelező előíráso­kat állapít meg. A népgazdasági terv számításba veszi a taná­csok önáló döntési jogkörébe tartozó azokat a gaz­dasági, fejlesztési célkitűzéseket is, amelyek az ágazati tervekkel kapcsolatosak. 3. A tanácsok terve tartalmazza a tanácsok fej­lesztési célkitűzéseit, illetve a fejlesztési célok megvalósításához szükséges anyagi eszközöket. A tanácsok terve elsősorban­­ a lakosság alapvető lakás- és kommunális, egészségügyi, szociális és kulturális szükségleteinek kielégítése érdekében — az alábbiakat foglalja magában: a) a tanács irányítása alatt álló költségvetési in­tézményhálózat és a kommunális ellátottság fej­lesztésével kapcsolatos célkitűzéseket; b) a tanácsi bér- és szövetkezeti lakásépítés célkitűzéseit; c) a tanács felügyelete alatt működő szolgáltató jellegű vállalatok azon feladatait, amelyeket a ta­nács állapít meg számukra; az árutermelő válla­latok és a tanács anyagi vonatkozású kapcsolatait; d) a nem tanácsi szervekkel közösen megvaló­sítandó létesítményekkel kapcsolatos kötelezettsé­geket; e) a tanács felügyelete alatt álló lakossági ipari és egyéb szolgáltatás színvonalára vonatkozó cél­kitűzéseket; f) a külön jogszabályokban meghatározott elő­irányzatokat (középfokú beiskolázás terve, a ta­nács felügyelete alá nem tartozó szervek számára biztosított juttatás stb.). Az anyagi-műszaki folyamatok és azok pénz­ügyi megalapozásának összhangja, továbbá a terv komplex jellegének biztosítása érdekében a taná­csok terve bemutatja a költségvetésben előirány­zott összegeket, amelyek a költségvetési intézmé­nyek felújítási alapjának, valamint a tanácsi, vál­lalati kezelésben levő lakóházak felújítási és kar­bantartási előirányzatának központi kiegészítését, továbbá a tanácsi út-, hídfenntartás és korszerűsí­tés előirányzatait tartalmazzák. Ugyancsak bemu­tatja a tanácsok terve a fejlesztési alap forrásait. 4. Az Országos Tervhivatal elnöke a tanácsi ter­vek kidolgozásának módszerére a fővárosi, a me­gyei és a megyei jogú városi tanácsok számára kö­telező előírásokat ad. A kötelező előírások betartá­sával a tanácsok minden szinten saját hatáskörük­ben határozzák meg tervük kidolgozásának mód­szerét és részletes tartalmát. 5. A tanácsi tervek kidolgozása az alábbi két ütemben történik: A) Az első ütemben a) az Országos Tervhivatal a népgazdasági terv központi koncepcióinak az érvényesítése céljából — az ágazati minisztériumokkal (országos hatás­körű szervekkel) együttműködve kialakított — orientációt, információt és tervmetodikai előírást ad a tervező munkához a fővárosi, a megyei és a megyei jogú városi tanácsok számára, s ennek kapcsán közli a kötelezően jóváhagyandó előírá­sokat is; b) a fővárosi, a megyei és a megyei jogú városi tanácsok kidolgozzák a tervükre vonatkozó javas­latukat. A fővárosi és a megyei tanácsok javasla­tukat megküldik az Országos Tervhivatalnak, va­lamint az érintett ágazati minisztériumoknak (or­szágos hatáskörű szerveknek), javaslatuk magá­ban foglalja a tervüket érintő kötelező előírások körét is. A megyei tanácsok javaslatai elkülönítet­ten tartalmazzák a megyei jogú városok javasla­tát is; c) az Országos Tervhivatal — az ágazati mi­­nisztériumok (országos hatáskörű szervek) véle­ményére figyelemmel — a fővárosi, a megyei és a megyei jogú városi tanácsok képviselőivel meg­tárgyalja és a kötelező előírásokra vonatkozóan egyezteti a tanácsok javaslatát; d) az Országos Tervhivatal — az 1044/1970. (X.­ 15.) Korm sz. határozat 8., 9. és 10. pontjaiban foglaltaknak megfelelően — a népgazdasági terv­ben javaslatot tesz a Kormányhoz a tanácsokat érintő kötelező előírások, a Pénzügyminisztérium pedig — a népgazdasági tervvel összhangban —• az állami költségvetés keretében a fejlesztési alap költségvetési szabályozói és az állami hozzájáru­lás megállapítása céljából. Amennyiben a tanácsi tervjavaslatoknak a népgazdasági tervvel való egyeztetése során a kötelező előírások tekinteté­ben az Országos Tervhivatal, valamint a fővárosi, a megyei és a megyei jogú városi tanácsok között véleményeltérés van, a vitát a Kormány dönti el. B) A második ütemben a) a fővárosi, a megyei és a megyei jogú városi tanácsok — a népgazdasági terv, illetve az állami

Next