Theologiai Szemle, 1982 (25. új évfolyam, 1-6. szám)

1982 / 3. szám - HAZAI SZEMLE - Berkesi Sándor: Kodály Zoltánra emlékezve

HAZAI SZEMLE Ez évben ünnepli a zenei világ Kodály Zoltán szá­zadik születésnapját. Műveivel, írásaival, gondolatai­val, emberi-művészi példájával nap mint nap szem­besülhetünk. Ha végiggondoljuk gazdag életművét, egy tudatosan, konstruktívan kibontakozó folyamat kép­ződik meg előttünk. Ennek az életműnek hatására századunkban nemcsak zeneéletünk (benne egyház­zenénk) újult meg, hanem irodalmunk, néprajzunk, pedagógiánk, nyelvtudományunk, történetírásunk. Tár­juk fel a gyökereket, próbáljunk tájékozódni e hatal­mas életmű értékei között, felfedezve a folyamat leg­fontosabb vonulatait. Kisiskolás éveit Galártán tölti, ahol a falusi élet gondtalan derűjét, a pajtásokkal való közös muzsi­kálás örömét szívja magába. Később is szívesen emlé­­■­kezik vissza ezekre az élményekre. A Bicinia Hunga­­rica előszavában írja: „Galántai népiskola, mezítlábas pajtásaim, rátok gondolva írtam ezeket. A ti hango­tok cseng felém ötven év ködén át. Hajigáló, vereke­dő, fészekkiszedő, semmitől meg nem ijedő, talpig de­rék fiúk, dalos, táncos, illedelmes, jódolgú lányok: ho­vá lettetek? Ha minket akkor effélékre (s még egyre másra) meg­tanítanak, de más életet teremthettünk volna ebben a kis országban! így azokra marad, akik most kezdik tanulni, hogy nem sokat ér, ha magunknak dalolunk, szebb, ha ketten összedalolnak. Aztán mind többen, százan, ezren, míg megszólal a nagy Harmónia, ami­ben mind egyek lehetünk. Akkor mondjuk majd csak igazán: ÖRVENDJEN AZ EGÉSZ VILÁG!” Középiskoláit Nagyszombaton az érseki főgimná­ziumban végzi. Ezek az évek a szellemi felkészülés, alapozás jegyében telnek. Évtizedek múltán így em­lékezik: ,,A mi időnkben még oly kitűnő középiskolák voltak, hogy az egyetem semmi zökkenőt nem oko­zott .. . Osztályomban heten voltunk jelesen érettek, mind be lehetett volna állítani tanárnak a középis­kolába ... Jómagam görögből tudtam annyit, hogy nyugodtan taníthattam volna.” 1900-tól Budapesten párhuzamosan jár a Zeneakadémia zeneszerzés, és az Eötvös Loránd Tudományegyetem magyar—német tanszakára, miközben tagja lesz az Eötvös-kollégium­­nak is. A Zeneakadémián a komoly szakmai tudással rendelkező Koessler János — aki Dohnányinak, Bar­tóknak és Weinernek is tanára volt — tanítja a fő­tárgyat. A bajor származású professzor német nyelven tartotta óráit és zeneszerző ideálja Brahms volt. De nemcsak a Zeneakadémiát jellemezte a német gondol­kodás. „Pesten úgyszólván a német volt a zene hiva­talos nyelve. Mi ámulva láttuk ezt, mert az újságokból, ahonnan eddig ismertük, Budapest a millennium dics­fényében úszó magyar élet fókusza volt szemünkben és ebbe a nagy csalódásba képtelenek voltunk bele­nyugodni. Ámulva láttuk, hogy csak meg kell kapar­ni Budapestet, és a felszín alatt mindjárt előbukkan a régi német város.” A Tudományegyetemen és az Eötvös-kollégiumban már más a helyzet. A bölcsészeti karon Beöthy Zsolt, Gyulai Pál, Szinnyei József és má­sok előadásait hallgathatja, a Collégiumban Bartoniek Gézával, Gombocz Zoltánnal kerül kapcsolatba. A ma­gyar szellemi életnek e csodálatos műhelyeiben Ko­dály évfolyamtársaiként olyan későbbi nagyságok bon­togathatják szárnyaikat, mint Gerevich Tibor, Szabó Dezső, Szekfü Gyula, Zemplén Géza. Osváth Ernő fo­lyóiratában, a Figyelőben napvilágot lát Ady prózai írása „Panaszkodás és hit" címmel, amelyben az író az „erdélyi Magyarország” tradícióinak feltárásában, továbbvitelében látja a „különb kultúra” megterem­tésének lehetőségét. Kodályra ez nagy hatást gyakorol, és felismeri Adyban a fegyvertársat, költészetében a látnoki erőt. 1907-ben Kodály Párizsba látogat, a Con­servatoire zeneszerzés óráit, gazdag könyv- és kotta­tárát tanulmányozza, megismerkedik Romain Rolland­­nal, Debussy zenéjével. Sok partitúrával, rengeteg él­ménnyel, tanulsággal tér haza. A fiatalkori nagy felfedezések közül egész életére legjobban a népzenével való találkozása hatott. Az Etnographia című folyóiratban közölt népzenei anyag felkelti érdeklődését és megkeresi a cikkíró Vikár Bé­lát a Nemzeti Múzeum néprajzi osztályán. Vikár meg­tanítja a fonográf kezelésére, s lehetőséget ad az ál­tala összegyűjtött anyag tanulmányozására. „Abban a kis sötét udvari szobában sok boldog órát töltöttem. Felváltva játszottam fonográfon a népdalokat és zon­gorán a hatásuk alatt készült szerzeményeimet.” — ír­ja 1959-ben. Első népdalgyűjtő útjait 1905-ben tette Szeged kör­nyékére, majd a Mátyásföldre. „Hátizsákkal a válla­mon, bottal a kezemben és 50 koronával a zsebemben indultam el a Csallóközbe. Ott bolyongtam kialakult rendszer nélkül, embereket fogtam meg az utcán, hív­tam énekelni a kocsmába és hallgattam az aratóleá­nyok dalát.” Egy Nádszegről küldött levelezőlapon így számol be: „... egész napig mentem úgy, hogy nem láttam falut, csak erdőket és réteket. Nem hittem, hogy ilyen szép a Csallóköz, ezüst víz (Kis Duna), ezüstös fűz és nyárfák, ezüstös rétek (benőtte őket az az árvalányhaj-féle bojtos növény) erős, mély zöld­del aláfestve, hozzá az ég is egész nap ezüstszín volt. Azt hiszem, ez szebb, mint Párizs... Én úgy iszom és kurjongatok, mint a falusi legények; van is eddig da­lom már 100-on felül. A nyelvem is visszaszokott a Csallóközi beszédbe, amit, hej, de megrongált az a szerencsétlen városi idióma.” 1916-ig egy esztendő ki­vételével minden évben útnak indult, hogy fonográf­felvételeit gyarapítsa. Először azok a tájak hívogat­ták, amelyek a kisgyermekkori élményeket jelentették számára. 1906-ban a Zoborvidéket járta be, később Nyitra, Gömör, Nógrád megyében gyűjtött. 1910-ben Erdélybe (Csík megyébe,) 1914-ben a bukovinai csán­gókhoz látogatott s megittasult a nem várt módon Kodály Zoltánra emlékezve

Next