Timpul, iunie 1991 (Anul 2, nr. 105-125)

1991-06-01 / nr. 105

POPOH ROMAN, IN GREȘEȘTE CINE CREDE IN TINE COTIDIAN SOCIAE-POLITIC-CULTURE INDEPENDENT [ieși nu-i place „Timpul“, domnul prefect își face timp să acorde un interviu ziarului „Timpul“ Confruntați cu o serie întreagă de probleme care le fac traiul zilnic un calvar, oamenii își exprimă nemulțumirea față de instituții, persoane, partide etc etc. Nu face excepție nici prefectura și nici prefectul județului, dl. Liviu Spataru, al cărui pașaport s-a îmbogățit recent cu încă două noi vize ocazionate de deplasările în Franța și Germania. Așadar, am dorit să ne adresăm cu cîteva întrebări chiar d-lui prefect. După aproape o oră de așteptare în antecameră ni se confirmă că putem intra. Prima întrebare ne-o adresează chiar prefectul : — Pentru care ziar solicitați interviul ? — Pentru „Timpul“, cotidianul județului... — Regret, dar pentru „Timpul“ nu acord interviuri. în ultima vreme, colegii dv. m-au cam împroșcat cu noroi. Dar, în sfîrșit, dacă tot ați venit, vă ascult. — D-le prefect, în urma celor două recente vizite efectuate, lumea vă consideră un veritabil globe-trotter. Practic, însă, care va fi cîștigul Caraș-Severinului din aceste deplasări ? — Mai întîi că toate aceste vizite le-am făcut cu știrea și acordul Guvernului și nicidecum în interes personal. In Franța, deplasarea a fost prilejuită de deschiderea săptăminii culturale românești In orașul La Valette du Var, în paralel am avut intîlniri și contacte cu oficialități, oameni de afaceri și agenți economici din orașele Cannes, Frejus, Aix-en-Provence, Toulon, Marsilia și Montpellier, cu care am discutat posibilități de sprijinire a unor unități industriale, instituții și orașe ale județului intr-o arie întreagă de domenii. Vreo 40 de elevi dintre cei mai buni iși vor petrece o parte din vacanță în Alpii Maritimi pe Coasta de Azur, iar un număr de tineri urmează să plece pentru stagii de formare profesională la Camera de meserii a regiunii Var din La Valette. In Germania, mai precis în landul Renania de Nord Westfalia, am discutat un program de asistență, ajutor și colaborare, urmînd ca pînă in septembrie să-l perfectăm. — Deocamdată, în administrația județului Caraș-Severin nu se resimt efectele pozitive ale multelor contacte internaționale (Franța, Germania, Austria, Iugoslavia ș.a.) ale reprezentanților prefecturii și primăriei. Cetățenii sunt tot mai nemulțumiți de felul în care decurge aprovizionarea unităților comerciale, călită Discuție consemnată de Gheorghe DOLOT (Continuare in pag a 3a) JU0L11 VER a Agricultura în derivă Inspirat de recentele evenimente, titlul se vrea și un important semnal de alarmă, știind că pentru populația țării agricultura reprezintă unica sursă de alimente, precum și sursă de materii prime pentru industria ușoară. O analiză asupra potențialului agriculturii în a satisface cerința nivelul județului nostru, la începutul anului 1991 situația creșterii animalelor este mantă, agricultorii cărășeni alârșițele de produse alimentare ale populației țării, și în special ale județului scoate în evidență că încă nu s-a făcut totul, comparativ cu țările avansate economic. Iată, spre exemplificare, densitatea efectivelor de animaie la 100 ha teren în România și cîteva țări europene, în anul 1989 , specialiștii urmînd să tragă concluziile de rigoare. La 100 ha teren arabil, pășuni și finețe, în județul nostru revin: (Continuare in pag a"») Bovine Porcine Ovine România 44,1 117,8 108,2 Olanda 232,6 1535,6 7,1 Belgia — Luxemburg 199,1 743,8 1,3 Franța 72,6 68,3 40,0 Republica Cehă și Slovacă 77,2 ISO,3 1,6 Iugoslavia p5,7 105,1 56,5 Bulgaria 27,3 113,3 146,9 Ungaria 25,5' 151,7 3,5 Teroriștii trec, ca apa, (lacrimile ramîii, ca piatra) Există lucruri, aparent disparate, care deodată ți se dezvăluie ca avînd o foarte subtilă și puternică legătură între ele. Așa și cu cele ce urmează. Doamna avocat Adriana Ișfan a ținut să ne comunice că, pentru doi din clienții dumneaei, din celebrul proces al „teroriștilor“ din Caransebeș — Sorin Bratu și Vasile Ploștinaru — procuratura a renunțat la recurs. Era ceea ce noi bănuiam — dar nu ne-am permis să anticipăm. Apoi, ne-a vizitat la redacție dl. Nicolae Tălpeanu. Cu fotografia fiului său, Mircea Tălpeanu, decedat în revoluție. Cu alte acte legate de tragica intîmplare și, mai ales, cu lacrimi în ochi Dumnealui s-a adresat președintelui Republicii, pentru ca acesta să contribuie la elucidarea celor 17 decese din revoluție, de la Reșița. De la Direcția Procuraturii Generale — Urmărire penală și criminalistică — i se răspunde că sesizarea a fost trimisă Procuraturii Județene Caraș-Severin. De la aceasta i se comunică simplu : cazul a fost semnalat Procuraturii Timișoara, numai ea fiind Militare competentă. Se nasc însă și rămîi, fără răspuns cîteva întrebări. Direcția 1, din Procuratura Generală, nu cunoaște competențele organelor din subordine ? De ce nu s-a sesizat Procuratura Militară Timișoara din oficiu ? > De vreme ce a fost atît de intransigentă la Caransebeș, unde a existat un singur mort, de ce nu și-a propus să elucideze și situația exactă a celor 17 morți din Reșița ? Sau, poate, ei sînt mai puțin importanți pentru organele de urmărire penală? Pînă atunci, nu ne rămîne decit să constatăm că vremea, evenimentele și teroriștii trec ca apa. Iar întrebările și căutările, durerea și lacrimile rămîn, ca piatra (N. Sîrbu). Orarul TAROM Orarul de operare al curselor „TAROM", pe relația Caransebeș — București in perioada 1 iunie — 15 septembrie 1991. CURSA RO 761/2 decolare București 7.20 aterizare Caransebeș 8.20 decolare Caransebeș 8.50 aterizare București 9.50 Cursa nu operează sîmbăta și duminica. CURSA RO 763.4 decolare București 17.45 aterizare Caransebeș 18.45 decolare Caransebeș 19.15 aterizare București 20.15 Cursa nu operează sîmbăta și duminica. Pentru cursele mai sus-menționate, interne sau externe se pot face rezervări de locuri sau se pot obține informații de la agenția „TAROM“ Caransebeș, telefon 965/13063. (șef agenție Monica STANCH!). Banca a reintrat in normal g) în ultimele două zile, Sucursala din Reșița a Băncii Comerciale S.A. a reintrat în normal cu plata salariilor pentru agenții economici cu capital de stat. Au fost deja lichidate toate plățile la zi pentru prima benzină din luna mai. Evident, echilibrul între încasări și plăți ar putea rămîne și în continuare o problemă, dacă agenții economici — îndeosebi cei din sectorul privat — nu intră în circuitul monetar cerut de mecanismele economico-financiare raționale, iar comerțul nu pune pe piață mărfurile așteptate de populație. Conducerea Sucursalei așteaptă, din acest punct de vedere, raporturi bune cu clienții să’ Anticipînd concursul „MISS CARAȘ-SEVERIN", publicăm fotografia Corinei Mătrășan, ciștigătoarea concursului „Miss Primăvara", de la Băile Herculane, și una din candidatele Reșiței la concursul de luni. ANULUI NR. 105 (368) REȘIȚA SIMBATA 1 IUNIE 1991 4 pagini — 3 iei Cele mai dinamice firme particulare din județ și ziarul „Timpul“ vă invită la CONCURSUL DE FRUMUSEȚE „MISS CARAȘ-SEVERIN“ organizat de Agenția teatrală ECV, Casa de Cultură a Sindicatelor din Reșița, cu sprijinul Inspectoratului pentru Cultură, în toate orașele județului. Premii substanțiale : — Excursii gratuite în Turcia, Ungaria și Iugoslavia — Obiecte și sume în bani, intre 2 000 și 10 000 lei. Concursul a debutat ieri, la Anina. Astăzi, are loc gala de frumusețe la Oravița și Moldova Nouă, iar miine la Bocșa, Caransebeș și Oțelu Roșu. Luni, 3 iunie, de la ora 17, se desfășoară faza municipală a concursului, pentru ca la ora 20 pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Reșița să aibă loc desemnarea MISS CARAȘ-SEVERIN. Săptămina patimilor la Naidăș • Atenție, vin țiganii ! In urmă cu cîteva zile în județul nostru și-a făcut apariția un grup masiv de romi, circa 150, originari din localitatea Segarcea, județul Dolj. „Bucuria“ ne-au făcut-o domnii din conducerea Societății Comerciale „CAVID“ S.A. Oravița. Deci lor trebuie să le mulțumim. Cum au procedat? Simplu. L-au însărcinat pe domnul ing. Bozgan, inginer cu investițiile in cadrul „CAVID" S.A. Oravița, să se deplaseze în țară pentru a recruta forță de muncă pentru Complexul de porci de la Broșteni. Ca și cind in județul nostru n-ar mai fi oameni care să dorească să cîștige un ban cinstit. Zis și făcut. Dl. inginer nu numai că a găsit oamenii cei mai potriviți (oare ?), am aflat că a reușit chiar să și încheie un contract ferm în valoare de vreo 800 mii de lei cu unul dintre mai marii romilor din județul Dolj pentru un număr de 22 de muncitori, cărămidari, care urmau să vină la Broșteni pentru executarea unor materiale de construcții necesare complexului. Așa că, în după-amiaza zilei de 23 mai a c., cei 150 de romi, de la copii de doi-trei ani pînă la bătrîni de 60 de ani,, deci o adevărată comunitate, din mijlocul cărora nu lipseau nici cățeii, purceii și găinile, și-au stabilit tabăra în apropierea comunei Vărădia Aici însă, n-au făcut prea mulți pureci, întrucât localnicii n-au fost deloc primitori în dimineața zilei următoare, cei de la Complexul de porci Broșteni au fost nevoiți să-și preia forța de muncă și s-o deplaseze cât mai departe de Vărădia. Astfel, „distinșii“ oaspeți ai județului, după o escală la sediul complexului, au fost transportați in comuna Naidăș Aici, au rezistat pînă joi, 30 mai a.c., in jurul prînzului cînd, datorită presiunilor făcute de către săteni, dl. ing. Bozgan urma să se ocupe de evacuarea acestora din zonă. Ce au făcut cărămidarii în intervalul celor șase zile de ședere la Naidăș ? Au început, în stilul lor caracteristic, să taie copacii din apropiere folosindu-i atît pentru foc cît și pentru a-și construi tot felul de corturi. Mai mult, au năvălit în grădinile localnicilor (în special noaptea) de unde, bineînțeles, n-au plecat cu mîna goală. Ce să mai spunem . Doar că așteptăm din partea Prefecturii o atitudine această nouă mai fermă față de și deloc plăcută situație creată cu bună știință de către „C.ATNO“ SA Oravița. Mircea CONSTANTINESCU