Timpul, noiembrie 1991 (Anul 2, nr. 214-235)

1991-11-01 / nr. 214

popor roman, IN GREșEșTE CINE CREdE In TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT Stare de alertă încet-încet, semnele viitoarei campanii electorale încep să se facă simțite, deși o cronologie precisă a pregătirilor necesare încă nu a fost stabilită. Alternativele discutate în ultima săptămînă la Președinție și Guvern sunt deocamdată doar simple poteze de lucru. Presiunea timpului este tot mai acută : finele acestui an au mai pînă la rămas doar două luni și cadrul legislativ necesar alegerilor locale se mai află în dezbaterea parlamentului. Este adevărat. Legea privind administrația publică locală și cea electorală au ajuns spre stadiul ultim, încă mai rămîne nesoluționată problema Constituției, de adoptarea căreia depinde — în principiu — dacă celelalte două pot deveni sau nu operaționale. Dincolo de acestea, o efervescență firească a cuprins, la nivelele locale, forțele politice și autoritățile publice. Totul indică o stare de alertă specifică premergătoare startului într-o cursă ficilă și de lungă durată. De la prefectură la primării, se derulează o subtilă operațiune de inventariere a promisiunilor neonorate în acești aproape doi ani de administrație locală, oarecum provizorie, și sînt accelerate măsurile de recuperare. Au loc analize ale problemelor ce confruntă localitățile. Se vorbește despre schimbări dorite și schimbări necesare de persoane în funcții de vîrf. Ici-colo, în conducerile unor primării s-au petrecut — și probabil vor continua — retușuri. La rîndul lor, organizațiile locale ale partidelor politice își schițează platformele electorale și fac selecția candidaților pentru consiliile locale pentru funcțiile de primari ; dissicreția pare desăvîrșită. De fapt, opțiunile sînt greu de stabilit, pentru că fiecare partid are intenția proclamată să mizeze, fața cetățenilor, pe autoritate în și competență, probate de posibilii candidați în comunitățile de muncă din care fac parte în momentul de față. Chiar sindicatele, în anumite localități, dau semne că vor intra în joc. Marea necunoscută a acestei ecuații de culise rămîne pînă la urmă electoratul. Luni în șir, cetățenii au asistat la degradarea ideii de ordine publică și infrastructurii, la fenomene de abuz, corupție și trafic de influență, la tărăgănarea soluționării problemelor pendinte de domeniul public și de viața socială, la subțierea parametrilor standard de viață, la proprialui amînarea soluțiilor de ameliorare a situației economice ș.a.m.d. Iarna ne-a asediat mult prea devreme și ne-a luat prin surprindere. Tot mai puțin atentă la politică, populația este în schimb extrem de sensibilă la protecția socială și la costurile reformei. Pentru cetățeni, este mult mai important faptul că nu se seamănă greu și că lemnele de foc și cărbunii întârzie, și iau act cu îngrijorare de oscilațiile frecvenței în sistemul energetic în orele după-amiezelor și ale serilor. Salariații au înțeles că penuria de materii prime este serioasă și că unificarea cursurilor de schimb ale leului vor duce la creșterea de încă două-trei ori a prețurilor la importuri. Alegerile locale apar ca o alternativă la improvizațiile în vigoare. Din acest punct de vedere, starea de alertă este benefică : putem nădăjdui că niște lucruri vor fi puse la punct cu un ceas mai devreme. «motel JUKJÎCA Cum ne-a venit căldura în apartamente • Citeva informații despre lucrările din acest an la sistemul de termoficare din Reșița, pe care cetățenii le pot judeca cu folos începînd de ieri, cu cîteva minime excepții, caloriferele din apartamentele reșițenilor sînt calde. Cuvîntul dat de primăria municipiului și de prefectul județului a fost respectat. ricența din iarna trecută i-a Expedeterminat pe mulți cetățeni să privească spre sezonul rece cu pesimism, îndeosebi datorită volumului ridicat de lucrări efectuate în acest an la Centrala Termoelectrică Reșița și în rețelele de distribuție. Zvonuri din cele mai năstrușnice au circulat pînă în urmă cu zile, cînd căldura a pătruns două în apartamentele situate în vatra „de sus" a orașului. Acum, cînd răsuflăm, fără teama că aburul respirației ar putea îngheța în aerul propriilor noastre case, un succint bilanț al lucrărilor efectuate ni se pare util. Informațiile ce urmează sunt sinteza unei îndelungi convorbiri cu întreaga conducere a prefecturii județului și primăriei municipiului Reșița, fie care am purtat-o miercuri după-amiază. • De la bun început, administrația publică și-a asumat un mare risc în fața populației, riscul de a repara enorm în condițiile incertitudinilor legate de asigurarea surselor de finanțare și a dificultăților previzibile în aprovizionarea cu materiale și utilaje. La CET, de pildă, starea de lucruri putea să rămînă foarte bine neschimbată față de anul trecut, dar cu un randament al capacității de circa 65 la sută. Reparațiile capitale la cele două cazane de 50 Gcal/h și la cazanul de 100 Gcal/h, de ieri complet încheiate, asigură un randament de peste 90 la sută, ceea ce înseamnă 200 și peste 200 Gcal/h — față de 160-180 în anii trecuți — și garanția unei temperaturi în apartamente de 18-20 grade Celsius, în condițiile unei presiuni constant normale a gazului metan. • In microraionul I din cartierul Lunca Birzavei a fost execu timotei JURJICA (Continuare în paga 2-aj La Bocșa , cald și bine indiscutabil, frigul din locuințe este în acest anotimp un rău intolerabil. Și constituie un aront direct la demnitatea omui, la condiția sa existențială, î nfrîngerea frigului presupune repararea și distribuirea din timp a agentului termic spre populație. Face parte din activitățile strategice ale oricărei exploatări din cadrul RAPRESCOM Caraș-Severin. La Bocșa, așa cum am constatat la fața locului, nu s-a așteptat luna noiembrie pentru declanșarea sistemului de termoficare, menit protecției populației. Aici, așa cum ne informează și dl sing. Constantin Lăzărescu, directorul RAPRESCOM Exploatarea Bocșa, pe 21 octombrie s-au făcut probele necesare privind parametrii de funcționare ai întregului sistem. Peste cîteva zile, pe 23 octombrie s-a intrat în funcționare normală cu centralele termice, iar pe 25 octombrie, cu punctele termice. Așa că cele 1240 de apartamente alimentate cu agent termic prin centralele termice și cele 2130 apartamente alimentate prin puncte termice au simțit efectul binefăcător al căldurii încă înainte de căderea frigului. Locuitorii Bocșei n-au trebuit, deci, ca cei din alte orașe, să se acopere cu caloriferele, ci le-au lăsat, bine mersi, la locul lor să încălzească eficient. îndărătul acestei intîmplări plăcute se află însă eforturile de anvergură întreprinse de întregul colectiv. Aici, încă de la începutul acestui an, conducerea unității a reușit sǎ-și antreneze colaboratorii la realizarea unor fapte de muncă de bun augur pentru populație. Cea dintîi izbîndă constat în înlăturarea neregulilor a din sistemul de termoficare din zona Nufărul, le-au tremurat cartierul în care oamenilor dinții de frig, încă din ianuarie 1991, chiriașii din acest spațiu locativ I. IOSIF (Continuare în pag. a 2-a) „Record“ național Ieri, în prezența președintelui României, dl Ion Iliescu, executivul a examinat, împreună cu prefecții județelor directorii generali ai direcțiiși lor pentru agricultură și alimentație, situația la zi a desfășurării lucrărilor agricole de toamnă și alte probleme privind aprovizionarea populației în toamna și iarna acestui an. Este un bun prilej pentru a lua pulsul însămînțărilor în Caraș-Severin, dar mai ales pentru a ne compara cu celelalte zone și județe din țară. Din datele oficiale furnizate de Ministerul Agriculturii Alimentației și date publicitășiii, rezultă că, la sfîrșitul lunii octombrie, din cele 26 350 hectare programate să fie însămînțate în această toamnă cu grîu, sămînța a fost pusă sub brazdă pe numai 1 435 ha. Ultima cifră indică un record național: este cea mai mică suprafață însămînțată în comparație cu toate celelalte județe. Așa cum cititorii au reținut din informațiile și articolele (Continuare în pag. a 4) ANIM, n NR. 214 (477) REȘIȚA VINERI 1 NOIEMBRIE 1991 4 pagini — 5 Iei Manifestări aniversare Sîmbătă, 2 noiembrie, la Lăpușnicu Mare, vor avea loc două manifestări aniversare cu o semnificație culturală majoră : sărbătorirea a 80 de ani de activitate a fanfarei de adulți a căminului cultural din localitate și existența de două decenii a fanfarei de copii a școlii generale. Aceste două colective artistice s-au situat constant printre protagoniștii mișcării culturale din Banat, fiind un exemplu de muncă, pasiune și perseverență. Mai multe premii republicane sau zonale obținute în ultimele trei decenii au consacrat definitiv fanfara de adulți. La temelia acestor reușite stă îndeosebi munca neobositului animator Ilie Chera Iucu, a cărui viață se confundă, de fapt, cu a formației. Aniversarea fanfarelor de la Lăpușnicu Mare e un fericit prilej de a remonta tradițiile culturale ale Banatului, dar și de a încerca un nou — și necesar — salt spre o activitate artistică permanentă în satele noastre. FUNDAȚIA PENTRU TINERET CARAȘ-SEVERIN organizează în 5 noiembrie 1991, ora 19, la Reșița, în sala Polivalentă (în care se asigură căldură) ; 6 noiembrie 1991, ora 17, la Anina, și ora 20, la Oravița;7 noiembrie 1991, ora 17, la Caransebeș, și Oțelu Roșu, ora 20. TOPUL CASETELOR BĂNĂȚENE cu participarea soliștilor NAGU NOVAC, PERA TODOROVICI , ZORIGA SAVU, GHEORGHE IEREMICI, LIVIU MATEȘ, RODICA TAMAȘ și NICU HAȚEGAN Acompaniamentul : formația „CARAȘANA", condusă de GIGI TABACARU. col Prezentare, momente vesele și inițiatorul acestui spectal ALEXANDRU NEAGU Biletele se găsesc la casieriile caselor de cultură. 585 Sfîrșitul lunii octombrie ne-a blagoslovit cu un plus de belele. Printre altele, activitatea Infracțională s-a derulat într-o avalanșă surprinzătoare. Iar în topul infracțiunilor nocturne au devenit vedete spargerile de autoturisme. Frigul i-a alungat pe reșițeni în culcușurile lor sub mormane de haine și pături, slăbindu-le veghea pentru paza bunurilor din preajmă. In schimb, hoții nocturni, profitind de căderea brutală a frigului, au Început să mișune nestingheriți prin parcările din fața blocurilor. Bilanțul „trudei“ lor din ultimul timp este de plîns. Au fost sparte numeroase mașini și sustrase tot felul de bunuri lăsate imprudent înăuntru. Dar nu numai din acestea. In noaptea de 27/28 octombrie, în zona hotelului Bistra, au fost surprinși de către patrulă a poliției patru puști , spărgind mașina cu nr. 1 CS 7772 (proprietar dl. Vitomir Stoian). Cei patru „magnifici“ în clasamentul furturile din fioroși aveau între 7 și 13 ani (frații Sav, Constantin chescu și Marius Sirpaei) Stoldețineau deja, cum au mărtusirisit chiar ei, un palmares bogat. Șapte mașini sparte cu o simplă foarfecă și prădate de bunurile dinăuntru, de la brichete la pixuri, pălării și casete etc. Acești puștani, mai mult sau mai puțin tuciurii, care se pare că nu au părinți care să le poarte de grijă și să le tragă o mamă de bătaie, reprezintă un prim val de de infracțiunilor, autoturisme lincvenți care asaltează autoturismele reșițenilor. Dar ei nu sunt singuri. Alături de el și din umbră acționează și frați de-ai lor mai mari, adolescenți între 15 și 16 ani care ii îndrumă in hățișul infracțiunilor, valorificîndu-le marfa la diverși bișnițari din municipiu. în unele nopți, ca de pildă în 29/30 octombrie a.c., s-au înregistrat pe un perimetru restrâns (pe străzile situate între sediul poliției și blocul 800) și unele performanțe aparte. Au fost furate, de pildă, și bateriile mașinilor, semn că și-au intrat în mină și hoțomanii profesioniști. Or, cum aceștia nu dau lovituri la Intimplare, ci după anumite proiecte hrăpărețe bine puse la punct, este de presupus că îndărătul lor au început să-șî reverse poftele și riscai rețele mafiote de comercializare a bunurilor furate. I. IOSIF (Continuare In pag. a 4)