Timpul, ianuarie 1992 (Anul 3, nr. 1-19)

1992-01-07 / nr. 1

7 COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT Preludii e lectorate Alegerile locale din 9 februarie a.c. se anunță ca un joc major cu miză multiplă. După doi ani de provizorat și improvizații în gestiunea treburilor din unitățile administrativ-teritoriale, cetățenii vor alege ei înșiși autoritățile administrației publice. Scrutinul, indiferent de rezultatele lui, poate marca un început de legalitate și stabilitate. Ar fi, desigur, o utopie să se creadă că, odată instalați in funcții, consilierii și primarii vor putea schimba peste noapte starea comunelor și orașelor, a serviciilor publice, accelerînd realizarea unor răci de larg interes de mult rite , cu atît mai puțin este de vezut că viitoarele autorități ar dispune de resurse financiare măsura nevoii generale de modernitate și civilizație. Este însă de înțeles nerăbdarea electoratului — sătul de doi ani de administrație locală în structurile căreia domină mentalitățile și practicile fostului sistem, într-un amestec diavolesc cu indolența, incompetența parvenitismul, caracteristice mulși tora din cei ce conduc în momenul de față viața așezărilor de a avea în fruntea comunelor, orașelor și județului, dacă nu o autentică elită administrativă, cel puțin un corp de sioniști. Cetățenii nutresc profechiar credința că fenomenele de corupție, abuz, trafic de influență, imoralitate ș.a., sesizate în acești ultimi doi ani ca una din cele mai grave boli care macină credibilitatea autorităților publice, si eliminate din instituțiile in practicile funcționarilor și ale celor aleși in administrație. Miza forțelor politice este diferită. Ține de logica democrației faptul că partidele care vor vea o reprezentare cit mai aantajoasa în consiliile locale și a șefia primăriilor pot nădăjdui un succes ulterior mult mai important , anume, în alegerile din primăvară, pentru parlament și președinție, în programele pentru această primă campanie electorală a anului ele pun totuși înaintea intereselor de partid, obiective care coincid cu așteptările electoratului. Nu trebuie să ne mire însă dacă, în săptămînile următoare, candidații pentru funcțiile de consilieri și primari — chiar și cei mai mult sau mai puțin indpendenți — vor flutura pe dinaintea noastră iluzii noi pentru vremuri noi. Promisiunile electorale țin și ele de regulile jocului. Se vor găsi mai tîrziu destule explicații pentru ca autoritățile alese să justifice ceea ce nu se va realiza în viitorii patru ani. Prin urmare, nimeni nu va fi vinovat dacă electoratul se lasă încă o dată amăgit de glasul diverselor sirene politice — nu contează culoarea — și apolitice Se cuvine totuși să avem încredere că o parte însemnată din cei pe care-i vom alege își vor păstra șira spinării cît mai dreaptă, încît viața comunităților de cetățeni și binele public să redevină unicul punct de referință pentru activitatea administrației locale. Iată de ce, la 9 februarie, va fi nevoie să alegem competențe și autorități morale reale. Tîmotei JURJICA Neaua timpului se cerne... O dată pe an, cel puțin, simțim cum timpul ne vede, ne-ntreabă, ne judecă. Ce-ați făcut in zilele ce vise.am dat, din trunchiul meu nemărginit? Undes visele și idealurile pe care-ați jurat, de-atâtea ori, cu strimbătate? Unde i vițelul cel gras, sacrificat in cinstea voastră, fii rătăcitori ce sînteți? Unde-s izbînda și cinstea ce mi se cuvin? Ne-ntreabă astfel, mereu, măcar o dată pe an, timpul. Sau poate Dumnezeu ne ceartă blind, părintește, pentru risipa la care ne dedăm, din an in an, din veac in veac, cu bunurile sfinte și cele lumești, ce ni le-a hărăzit, in marea lui generozitate. Si ne uităm in jur, in noi înșine și vedem trecerea. Atingem, cu sfială și gravitate, pragul de sus al destinului. Ne bucurăm cutremurindu. ne, de multe ori, de ceea ce vedem in fisura aceea de timp ce pare oglindă orbitoare intre ani. Și spunem că da, înțelegem de ce a fost așa și nu altfel. Spunem și sperăm cu-ncrincenare, că in anul care vine va fi, nu-i așa?, mult mai senin și mai bine. Și in ultimele zile ale anului 1991 am trăit iarăși cîteva clipe de gratie. Ne-am scuturat, cu greu, ce-i drept, de povara tot mai apăsătoare a prețurilor. Am rupt un ceas din zbuciumul și îndoielile de fiecare zi, gindindu-ne la cei care au murit, in decembrie Nicolae SIRBU (Continuare la paga *-*■ Evenimentul zilei: Recensămîntul A trecut ora zero din noaptea de 6 spre 7 ianuarie 1992, mentul de referință“ pentru „reînregistrarea persoanelor, locuințelor și clădirilor la actualul recensâmînt. După aproape un an de pregătire, perioadă în care s-au constituit comisiile locale, s.a verificat actualizarea denumirii arterelor de circulație și a numerotării clădirilor, s.a întocmit materialul cartografic pe baza căruia au fost împărțite unitățile administrativteritoriale în sectoare, secții și circumscripții de recensămînt, a fost recrutat și instruit personalul care urmează să efectueze înregistrarea propriu-zisă și controlul acesteia (recenzori, recenzori-șefi, controlori de circumscripție), s-au difuzat în teritoriu peste 350.000 formulare, nomenclatoare și instrucțiuni, s-a făcut popularizarea prin cotidianul „Timpul“, prin radio, televiziune precum și prin afișe, iată-ne ajunși la startul acestei acțiuni atît de importante pentru țara noastră. Succesul ei depinde în mare măsură de modul cum au înțeles și înțeleg în continuare comisiile locale de recensămînt să-și facă datoria conform obligațiilor ce le revin, prevăzute în Hotărîrea Gu. ec. Valdemar KÖNIG, director adjunct al Direcției Județene de Statistică (Continuare în pag a 2-a) ANUL III NR. 1 (516) REȘIȚA MARȚI 7 IANUARIE 1992 agini - 5 lei Botezul Domnului și intransigența Sf loan In ziua de 6 Ianuarie, Biserica Ortodoxă Română serbează Botezul Domnului (Bobotează), iar în 7, pe Sf. loan Botezătorul. Din contextul acestei cinstiri de inimă și suflet se desprinde o evidență cu caracter de generalitate. Creștinismul este viață și se sprijină pe istorie. El se răsfrânge în comportament și gîndire și se transformă în atitudine și cultură. Botezul Domnului a generat și botezul nostru și cinstind momentul căruia i S-a spus, este de cuviință să ne aducem aminte și de botezul nostru. Căci dacă botezul lui Iisus era o semnificație. El neavînd păcat, botezul nostru este necesitate, întrucît prin el se p iartă păcatul strămoșesc și cei care i s-au supus „se îmbracă în Hristos“ (Galateni 3, 27). Cum botezul lui Iisus s-a săvîrșit un om de înălțimea morală a Sf. Ioan Botezătorul, botezul creștin îl oficiază episcopul sau preotul, person Prot. Dr. Vasile PETRICA (Continuare în paga 3-a) CITITI IN PAGINA A 3-A : CALENDAR ORTODOX 1992 l)n nou sistem de salarizare? De cîteva săptămîni se vorbește insistent despre adoptarea, în scurtă vreme, a unui nou sistem de salarizare, cel puțin pentru regiile autonome și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat. Acest subiect domină negocierile în cadrul comisiei mixte guvern — sindicate. Pentru publicul larg ridică mari semne de Întrebare faptul că, în ciuda referirilor din comunicatele de presă cu privire la lucrările comisiei, pina în momentul de față nu s-a precizat nici un amănunt clar și concret. Interesați de garanțiile privind realizarea veniturilor prin muncă și menținerea unei protecții sociale minime, salariații așteaptă cu interes rezultatele finale ale negocierilor, contrariați totuși de lipsa de transparență de pînă acum. Pe de altă parte, nici o inițiativă legislativă nouă nu a fost înaintată Parlamentului pînă ieri după-amiază, spre inlocui legislația în materie aflată în vigoare. In ediția de mîine vom încerca să vă comunicăm unele amănunte. Cu ce preț intrăm în 1992? Escalada prețurilor continuă în ritm susținut. Principalii furnizori de produse alimentare n-au mai așteptat nici măcar trecerea sărbătorilor. Grăbiți să-și echilibreze bugetele ne-au făcut niște cadouri care ne vor ustura multă vreme la buzunar. Unele din aceste prețuri le-am și văzut afișate în magazinele alimentare. Pe altele le-am preluat direct de la furnizori. Pentru informarea d-voastră redăm mai jos noile prețuri la cîteva din produsele alimentare de bază. Precizăm că este vorba de prețuri cu ridicata. Prețurile de desfacere le puteți afla și singuri adăugind la fiecare sortiment un procent de zece la sută, cît reprezintă comisionul societăților comerciale care desfac efectiv aceste produse. Deci : 1 kg carne de vită carcasă — 198 lei preț nou (98,78 lei, preț vechi), carne mînzat carcasă — 249 lei (124,03), crenvurști porc 380 lei (177), crenvurști vită — 338 (164), salam București — 372 lei (169), salam Mistreț — 346 lei (166), salam Victoria — 479 lei (198), cîrnați Trandafir oltenești — 398 lei (179), cîrnați Muntenia — 174 lei (83), cîrnați Bicaz — 239 lei (115), costiță afumată Caraș — 232 (110), oase Garf — 149 lei (82), coastă — 126 lei (70), ciolane afumate — 192 lei (100), picioare porc — 58 lei (Continuare in pag a Z-ai Gorbaciov, ultimul act „îmi părăsesc postul cu îngrijorare, dar și cu speranță și încredere“ , sunt printre ultimele cuvinte rostite miercuri seara, 25 decembrie 1991, de Mihail Serghevici Gorbaciov, în discursul televizat prin care a anunțat că își încetează activitatea în calitate de președinte al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, în zilele precedente, funcția pe care o îndeplinea devenise pur simbolică: unul din puținii oameni de pe Pâmînt, de gîndirea și gesturile cărora depinde într-adevăr soarta lumii, se afla in strania și tragica situație a unui rege fără țară, în locul fostului imperiu sovietic — prăbușit sub acceleratorul evenimentelor — au apărut noi configurații geo-politice : Comunitatea Statelor Independente, dominată de republicile slave, Rusia, Belarus și Ucraina, și cîteva tulburate state suverane. Consumat mai tîrziu decit anticipau cîndva cassandrele politicii mondiale și mai devreme decît încă sperau cei din urmă supraviețuitori ai ambițiilor imperialismului comunist, acest ultim act pune între parantezele istoriei destinul unei personalități excepționale. In bună măsură, evoluțiile internaționale la sfîrșitul mileniului actual au fost, sunt — și vor fi încă o vreme — marcate de ceea ce a făcut acest magician despre care s-a spus că a fost „impresarul unei dezordini calculate“. Gorbaciov a gestionat conglomeratul sovietic și o parte importantă a afacerilor mondiale mai puțin de șapte ani. Nimeni nu putea prevedea, în noaptea de 10 spre 11 martie 1985 — data investirii sale ca secretar general al C.G. al P.C U.S. — cum va evolua U.R.S.S., care va fi traiectoria comunismului și cu atît mai puțin ce se va întîmpla cu omenirea în următorul deceniu. Părea unul din fidelii tradițiilor comuniste („Pentru mine — declara anul trecut într-un interviur, Lenin rămîne un gînditor caruia întotdeauna e bine să-i ceri sfatul"), dar a probat că este un politician cu o puternică vocație reformistă, un artizan al schimbării, un șef charismatic, un personaj fermecător și deschis. A declanșat cel mai uluitor proces de înnoire a sistemului sovietic — supercentrali(Continuare în pag. a 2-a) Ziare și ziariști • La 4 ianuarie s-au împlinit doi ani de la apariția primului număr al ziarului „Timpul“. Desigur că am fi dorit să ieșim pe piață cu o ediție, dar... Să sperăm că în anul în care am intrat vom avea mai multe zile de muncă decît de sărbătoare, spre binele tuturor și al fiecăruia. • Suplimentul „Pipatsch“ al ziarului timișorean de limbă germană „Neue Banater Zeitung“ a ajuns la numărul 1000. La Mulți Ani, la multe mii de numere ! • Presa bănățeană, precum se vede, are viață lungă și frumoasă. • Dar nu și toți ziariștii. • Anul trecut, 75 de ziariști au fost uciși în lume, 17 dintre ei în cursul războiului din Iugoslavia. • începe să moară și presa. La sfîrșitul anului trecut mai multe reviste românești au apărut în chenare de doliu sau au dispărut pur și simplu. Catalogul publicațiilor pe anul 1992 pare mai sărac decît cel al anului trecut. Doar la prețuri se stă mai sus. • Cît despre prețuri, e bine să precizăm cititorilor că ziarul „Timpul“ acordă cel mai avantajos tarif de abonamente, fiind singurul ziar din țară care oferă edițiile sale ,sub prețul de vînzare liberă. Să vedem pînă cînd !...