Timpul, mai 1993 (Anul 4, nr. 84-104)

1993-05-01 / nr. 84

I I ROMÂN.ȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE ANUL IV NR. 81 (851) REȘIȚA SIMBATA 1 MAI 1993 JIAN SOCAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-11848 pagini 20 lei ,oli au fost anunțate pre u amănuntul la carbur» ito, actualizate, cazemătoarele: benzină 11" in' — iole' ,Regulare — 180 . penlei/1 i , *■ _ ..iă normală — 170 lei/1; nă auto — 150 lei. ! specială, fără plu noei/1. a .otămîna viitoare, în A!_ ’ 6-7 mai, președinte-nici, dl Ion Iliescu, îli pe dl Stanislav Suspreședintele Sovietului al Republicii Belarus. . prilej vor fi semnat 11 documente: Tratatul -■tenie, colaborare și bununătate între România . ’> rus. Convenția consu-Convenția în domeniul ’Hurii și sportului, -stiul român de exil Teodor Meleșcanu, o vizită oficială, la Ranga intim tieriurie mdei, cu primul-miniscu ministrul lor de externe, pri- ,care a fost semnat unde protecție a investiții- Meleșcanu este aștepse întoarcă azi în țară, ministrul de interne alicii Moldova, dl Con Antoci, l-a primit ieri •moty Williams, con.1 misiunii lu Securitate Conferinși Copîn Europa pentru Re a Moldova, rezultat al convocării ® «ii la nivel înalt de la care are loc azi, parii Republicii Sîrbe ca miercuri, 5 mai. să a tineze planul de -* . -Owen.r - Croații și musulmanii cau înfruntat violent în .le zile au căzut în Bosnia Cende acord ieri suecedeze la un schimb de ori, în baza unui acord —,tare a focului, semnat ndanții celor două Secretarul de stat ameri- Warren Christopher va .ăptămîna viitoare în 1ai, o vizită la Moscova va avea convorbiri u tele Boris Elțîn în locu noile măsuri pentru luarea conflictului din Iugoslavie.rimul-ministru turc Susmirel și președintele M Franjo Tudjman, a■Tvzită oficială la Annii anunțat ieri apropii- ♦ ■astituirea unei misiunile turco-croate pentru a urca să pună capăt lupte ntre musulmani și croați osnia-Nerțegovina. VREMEA în intervalul 11 mai amea va fi normală din p;ct de vedere termic. Cerc va fi variabil, cu înnorări ioe după-amiaza, cînd se va semnala averse de ploaie ’’intuita sufla moderat, doctorul estic. Minimele și ,ar situa intre 6 și 10 grade, iar maximele între 18 și ~ de grade Celsius. 1 Mai — o zi istorică • De astăzi, pornește • Incepînd de astăzi, prețurile la unt și lapte practicate în unitățile alimentare sunt: lapte — 85 lei litrul unt (65 la sută grăsime) — 280 lei pachetul de 200 g . unt (80 la sută grăsime) — 330 lei pachetul de 200 g. (m. m.) 9 Dl Simion Jura. Societatea de Transport „Transmontana“ : „Deocamdată practicăm aceleași prețuri deși o să avem probleme cu scumpirea motorinei, a anvelopelor și a altor materiale. Oricum, noile prețuri vor fi calculate mai tîrziu, nu imediat după 1 mai“. 9 Nici la SNCFR nu va surveni pe moment nici o modificare, pînă, probabil, după 15 mai prețurile biletelor de călătorie rămînînd aceleași. 9 Societatea Comercială „Universal“ S.A. are o singură categorie de produse cărora li se ridică în această perioadă subvențiile. Este vorba de combustibili (lemn de foc și cărbuni brichete). Aici se vor majora imediat după 1 mai chiar și stocurile existente în depozitele societății pînă la 30 aprilie a.c. La celelalte produse pe care le comercializează „Universal“ S.A. cavalcada prețurilor (mobilă, îmbrăcăminte etc.) vor rămine deocamdată aceleași prețuri. # La Regia Națională de Electricitate (Renel) viitoarele ci Tî ale contoarelor se aplică energia consumată de populație în intervalul cuprins între 15 aprilie și, probabil, 20 mai. Și pentru că aceste citiri nu se pot realiza la toată lumea în 30 aprilie seara, de pildă, cei de la Rend vor stabili un consum mediu pe zi. Astfel, zilele rămase de la citire pînă la 1 mai le vom plăti 1 cu 6 lei pe kw, iar cele de după mai, cu 28 lei. După aceasta, tariful devine, după cum se știe, unic — 28 lei kilowatul. D In ceea ce privește noul preț al ruletelor și abonamentelor de transport pentru autobuze tramvaie, nu s-a stabilit încă niși mic cert pînă sâptâmîna viitoa A consemnat Daniel BOTGROS (Continuare în pag a 6-a) Priveghi la catafalcul subvențiilor Caricatură de Mircea CAVADIA „Ne-am deschis spre lume“ . Dialog cil dl ing. general al CMB SA Bocșa — Domnule inginer Ioan Pricăjan, sînteți directorul general al acestei societăți industriale de un an de zile. dvs. în această știm că alegerea funcție s-a produs intr-un moment dificil pentru uzină. Practic, oamenii veneau la lucru ca să aibă de unde pleca. Lipsa contractelor devenise acută. La fel și situația economico-financiară. Cei care au mizat pe mina dvs. se pot felicita. Există acum de lucru, pe fetele oamenilor a reapărut buna dispoziție, iar situația financiară s-a redresat simțitor. Doriți să comentați această situație ? — Știți cum se spune : dacă muncă nu e, nimic nu e. Prin muncă înțeleg și zbaterea pentru obținerea de noi și noi contracte. Din lipsă de bani, vechii beneficiari din țară ne-au întors spa Ioan Pricăjan, directorul iele. Or, în aceste condiții, pentru a rezista și exista, ne-am deschis spre lume. Cu firma Chiyoda din Japonia erau unele contacte de prin 1989. Dar, se pare, nimeni n-a luat în serios oferta lor. Eu am luat-o. I-am căutat, i-am adus în uzină, le-am arătat ce putem face și oamenii au fost încîntați. Pentru acest an, am încheiat cu ei un contract pentru diverse construcții metalice de 6 milioane de dolari. Asta înseamnă că lucrăm cu circa 80 la sută din capacitate numai pentru export. — O „mișcare“ excelentă. Am înțeles insă că nu v-ați deschis doar spre Japonia. Intr-una din secțiile vizitate am văzut că se afla în stadiu avansat de execuție o estacadă pentru un port din Frankfurt — Germania. — Este o lucrare frumoasă și suntem deciși să-i dăm toată atenția, deoarece intenționăm să pătrundem și pe această piață. — Nici un cuvînt despre hotelul de 5 stele aflat in construcție la Sinaia ? — Sintem, într-adevăr, implicați și aici. De fapt, participarea noastră este urmarea cîștigării unei licitații. Hotelul se construiește de firma MARA, după un proiect american. Sarcina noastră este de a livra partea metalică pentru cele două corpuri. Primul este deja gata și l-am și montat. Firește, și acest contract l-am prevăzut tot cu plata în dolari. — Observ că despre leii noștri naționali vorbiți tot mai puțin. Apropo, pentru intern mai faceți ceva sau vă tentează numai valuta ? Dialog consemnat de Gheorghe DOLOT (Continuare în pag a 3-a) (Continuare !a par. a 6-a) Evoluția populației județului în anul 1992 Modificarea numărului populației este cauzată de mișcarea naturală și de mișcarea migratorie a acesteia într-o perioadă determinată. Mișcarea naturală reprezintă modificarea numărului populației ca urmare a nașterilor și deceselor. Ea ține cont și de căsătorii și divorțuri, a căror evoluție influențează nașterile. Pe baza ei se calculează sporul natural, ca diferență algebrică între numărul născuților vii și numărul persoanelor decedate. Mișcarea migratorie (sau migrația) reprezintă deplasările locuitorilor dintr-o localitate în alta, dintr-un județ în altul sau dintr-o țară în alta, fie prin schimbarea definitivă a domiciliului, fie prin schimbarea provizorie a acestuia (flotanții), în vederea unei interpretări corecte a cifrelor care urmează, amintim cititorilor că pentru parte din indicatori se ia în considerare populația legală, deci cea cu domiciliul în localitatea sau în județul de referință, iar pentru alți indicatori, populația stabilă, care ține cont și de reședință și se compune din cea legală, plus flotanții veniți pe perioadă de peste 6 luni, minus o cei plecați din localitate sau județ, pe o perioadă de peste luni la studii, lucru sau din alte 6 motive. In județul Caraș-Severin,” la începutul anului 1992, numărul Ec. Valdemar KÖNIG Director adjunct la Direcția Județeană de Statistică ... Sfîrșit de aprilie joi, 29 aprilie 1993, ora 5 dimineața. E încă întuneric, pe străzi puțină lume, iar cerul se bănuiește mohorît, parcă o ploaie. La intrarea unei măcelării din Cartierul Lunca Bârzavei cîțiva oameni, ne însoțesc, pare-se, „de la tinerețe pîn-la bătrînețe“. Sacoșe, pe care nu s-au șters urmele somnului. Neștiind exact unde începe și unde se sfîrșește „coada“, suntem destul de sever admonestați, indicîndu-ni-se cu precizie locul." Fiindcă, declară justificativ o bătrină, ea se află acolo de la ora patru. Și n-ar fi cazul să ... Cine știe ce-o mai fi de potrivire înainte, rostește ca pentru sine un bărbat între două vîrste, privind în gol și întregind neașteptat fraza, rămasă în suspensie, a femeii. Intre timp, rindul sporește și sesizăm expresiile înciudate ale celor care au ajuns mai tîrziu. Un glas din urmă se interesează cu îngrijorare dacă „o fi tură cea de 624“, adică vrea dessă spună pe șanse are să ajungă la carnea cu un preț mai ... omenesc. I se doară, că poate răspunde, într-o să-și cumpere și de o mie și ceva, pînă la două mii kilogramul, ceea ce stîrnește zimbetele obosite ale oamenilor. Numai cel pus la punct nu apreciază deloc gluma : „de-aia să-ți iei dumneata, dacă ai bani și te dai mare !“ Pe un ton resemnat, cineva intervine împăciuitor, observând că la o astfel de coadă nu stau deci t ămărîții. Că doar domnii n-o să se scoale in aiul nopții, pentru cîteva kilograme de carne. Un altul a venit împreună cu soția, deoarece nu știa câtă carne „se dă“ și ar fi voit să-și ia ceva mai multă, pînă nu se scumpește din nou. N-ai să poți să-ți cumperi de toate — că n-ai din ce — și oricum totul se va scumpi, remarcă sfătos o gospodină, care tocmai încheiase un aprig dialog despre țărani. Nu mai e de trăit, dom'le, 500 de lei un kilogram de morcovi ! Printre dinți, cu jumătate de glas, un bătrîn se întreabă dacă doamna cu pr- Al. BÄRSESCU (Continuare în pag a 6-a) Jurnal de cărți Dintre multele cărți âv care meditează despre sfîrșitul lumii o rezumăm azi pe cea a gînditorului rus Vladimir Soloviov : Trei dialoguri despre război, progres și sfîrșitul istoriei universale, cuprinzind și o scurtă povestire despre Antihrist, carte recent tradusă și în românește. Tema eseului este rant, problemă esențială a lumii și a Istoriei universale. Nu insistăm asupra discuțiilor și a unghiurilor de abordare in carte, dar ni se pare util să reținem pentru cititori cîteva aspecte deosebit de interesante din perspectiva stării satanice, a Antihristului (răul, impostura, forța distructivă). Eseurile au fost scrise intre 1897-1900. In finalul cărții există o povestire despre Antihrist care imaginează viitorul sau mai exact sfîrșitul omenirii. Cum ipotezele sînt interesante le oferim în rezumat — cu citate extinse pentru cititori. La sfîrșitul secolului al XIX-lea — scrie autorul — s-a lansat concepția panmongolismului „adică unirea tuturor popoarelor Asiei Răsăritene, sub Gh. JUttMA (Continuare In pag. a 2-a1