Timpul, august 1995 (Anul 6, nr. 150-172)

1995-08-01 / nr. 150

COTIDIAN SOCIAL-POUTIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-11848 pagini - 200 lei Tentația puterii Intr-un fel, înțelegem raționamentul dlui Adrian Nastase, care nu-și imaginează cum poate să-și facă datoria un înalt funcționar, împărtășind opțiunile doctrinare ale altui partid decît PDSR, din moment ce apreciază politica actualului guvern ca fiind catastrofală. Este o totală incompatibilitate, care determină fie nesocotirea ordinelor și dispozițiilor executivului, fie un penibil compromis cu propriile principii și convingeri. Aparent, sub aspectul logicii formale, propoziția pare fără fisură. Dar problema este mult prea importantă, spre a ne rezuma doar la acest palier al discuțiilor. Seismograf ie se întîmplă dacă intr-un municipiu, oraș sau comună funcțiile eligibile sunt, prin natura împrejurărilor, îndeplinite de adepți ai opoziției sau, pur și simplu, de independenți? Anulăm alegerile, ori procedăm la remodelarea ideologică a preferaților obștii? Avem toate motivele să credem că dl Adrian Năstase n-a avut în vedere niște asemenea soluții extreme, dar e probabil că alții să le aibă, acum sau mai tîrziu. Situația devine fără ieșire dacă admitem, ca ipoteză de lucru, eventualitatea în care PDSIÎ ar trece în opoziție. Să nu ne mai pierdem timpul cu astfel de presupuneri, care s-ar putea multiplica și nuanța la infinit. Adevărul este că, atîta vreme cît îndeplinește o funcție publică, în administrația de stat, orice persoană trebuie să execute prevederile legilor țării, ordonanțele guvernului și ordinele ministeriale. Fiindcă aici nu încape nici un fel de tranzacție, indiferent de opinii, convingeri etc., întrucît normative nu au caracter actele facultativ. Ci despre funcționarii numiți, credem că unicul criteriu care s-ar cuveni luat în seamă îl reprezintă competența lor dovedită. „Nu întrebați pe nimeni ce crede“ — ordona miniștrilor săi Napoleon. „Verificați ce știe și cît face“. Sigur că nu se poate lucra cu o echipă eterogenă ai cărei componenți trag, fiecare în altă parte. Dar nici nu e de conceput ca singur considerentul înregimentării să prevaleze față de oricare altele. Reauacredință poate fi oricînd sancționată, însă competențele autentice nu se ivesc chiar la tot pasul. De acord, așadar, că e imposibilă o coabitare împotriva firii, ceva de genul „racul, broasca și cu știuca“. Nu cumva însă, căutînd o iluzorie omogenitate, să fie încurajați ariviștii, oportuniștii, veleitarii, cei obsesiv tentați de flacăra puterii, la care-și vor arde aripile ca fluturii de noapte. Nu înainte de a fi provocat niște incalculabile daune, Al. UARSESCU Copii și porumbei sub soarele dimineții de vară Grîul se preia, dar banii nu se dau dintr-o foarte recentă discuție avută cu dl Iosif Lucacek, șeful bazei de recepție a cerealelor din Berzovia — de altfel una dintre cel mai mari din județul nostru —, am aflat amănunte, de ultim moment, vizavi de preluarea griului în baza amintită. De la bun început, dl Lucacek a ținut să ne atenționeze că griul care preia în bază trebuie să îndeplinenească următoarele condiții: umiditatea să fie de cel mult 15 la sută, greutatea hectolitrică, minim 75 la sută, iar corpurile străine se admit pînă la 5 la sută. Prin urmare, atenție stimați producători și furnizori de grîu! Intrînd în detalii, am mai reținut faptul că, pînă la ora actuală, baza de recepție a cerealelor din Berzovia a preluat o cantitate de 3150 tone de grîu pentru panificație, ceea ce reprezintă aproximativ 30 la sută din „plan“, in vreme ce, spațiul de depozitare este de circa 13.000 tone. Totodată, spre informarea celor interesați, mai trebuie să precizăm că aici se preia grîul din zona comunelor Berzovia, Măureni, Dochin, Ramna și orașul Bocșa, prețul de preluare fiind de 240 lei/kg (la contractanți) și 200 lei/kg la producătorii fără contracte încheiate cu Romcerealul. Din cîte am reținut, se speră că planul — față de capacitatea de depozitare — va fi depășit. In acest caz vor avea loc Gr MTA Ml.rOVFANLI (Continuare în pag. a 8-a) DINAMITA PAȘNICA Astăzi, Camera Reprezentanților a SUA își începe dezbaterile asupra controversatului proiect de lege cu privire la ridicarea unilaterală, în favoarea musulmanilor bosniaci, a embargoului asupra înarmărilor. % Reamintind că săptămîna trecută Senatul a adoptat același proiect cu două treimi din voturi, agențiile internaționale de presă observă că, în eentualitatea că va fi int _ nită aceeași majoritate, votul anunțat de Clinton va deveni președintele inoperant. Ceea ce, constată analiștii, va incendia literalmente întregul spațiu al fostei Iugoslavii. Fiindcă, în replică, Rusia și-a anunțat, deja intenția de a+i aproviziona cu armament pe sîrbi. Se impune de la sine întrebarea dacă se urmărește cu adevărat pacificarea țârii, sau dacă nu cumva se caută un pretext pentru extinderea războiului. La bazele de recepție, Pentru că furase 50.000 lei, Un miner și-a omorît concubina în bătaie • Victima, Dacica Tudorița Maria, era mamă a trei copii minori • Cei doi se întorseseră de două zile din Deltă, unde petrecuseră concediul de odihnă • Anunțînd salvarea, Mocanu Nicolae a spus : „Cred că e moartă, că nu mai răsuflă V. Vineri, 28 iulie, în camera nr. 55 din blocul nr. 4 de nefamiliști, aparținînd SC Recons SA, a avut loc o dramă în urma căreia i-a căzut victimă Dacica Tudoriță Maria, de 34 ani. Aceasta fost omorîtă în bătaie de concuabinul său, Mocanu Nicolae, 33 ani, miner la ECA Anina, sector Lupac. Cei doi se cunoașteau de aproape un an de zile, iar de vreo două luni Tudorița se mutase efectiv în căminul de nefamiliști. Cei doi își petrecuseră concediul în Delta Dunării unde au stat două săptămîni. Mocanu Nicolae alesese acest loc întrucît era un pescar „înrăit“ care își petrecea multe ore din timpul liber pe marginea bălții. Miercuri seara s-au întors în Reșița, iar joi dimineața Mocanu și-a ridicat leafa de la locul de muncă, solicitînd în același timp o zi liberă. Apreciat drept unul dintre cei mai buni mineri din sector, i s-a aprobat cererea. în acea zi de joi, el a fost bine dispus și nimic nu lăsa să se întrevadă cele ce au urmat după aceea. Din cei 180.000 lei încasați s-au hotărît să pună deoparte 80.000 lei, bani necesari cumpărăturilor zilnice. Vineri de dimineață cei doi au plecat de acasă. Ea în oraș, iar el la barul Sibyle aflat în apropierea locuinței, unde a consumat două beri. De aici s-a întors acasă unde a constatat lipsa banilor. Nervos, a mers la un prieten și coleg de lucru căruia i-a spus: „Soarele ei, mi-a luat 50.000 lei și o parte din pește“. A fost calmat și în cele din urmă a urcat în camera situată la etajul IV așteptînd-o pe Tudorița. în jurul orei 12.30 a sosit și concubina. La întrebarea lui „ce-ai făcut cu banii?“ aceasta i-a replicat cu o înjurătură, fapt ce l-a scos din sărite. A început să o lovească cu pumnii și picioarele, peste față și în abdomen provocîndu-i politraumatisme care au dus la decesul acesteia. Victor NAFIRD (Continuare in pag. a 8-a) Vacanță binemeritată . Gumilasticul sportiv Zile negre au fost pentru noi acestea din urmă. Desigur, fiind marți și vorbind du-vă de sport, m’am referit la zilele noastre negre din sport. Aș lua_o întli cu fotbalul, dar pe căldurile astea să mă opresc puțin pe malul mării, la Constanța. Echipa noastră de baschet tineret, nu aș zice chiar rea, în turneul de calificare pentru Cupa Europei la baschet băieți, deși se linusese pe bot de accederea în faza superioară a cupei încă din meciul cu Belgia, putea totuși să părăsească întrecerea onorabil, după ultimul meci, cel cu echipa similară a Greciei. Au făcut însă o primă repriză infectă, fiind conduși la pauză cu 19 puncte. La reluare, joacă șiur o perioadă, ajung chiar la o jumătate de coș distanță, dar își pierd nepermis, în final, suflul și dorința de cîștig și sunt întrecuți cu 91-83. Revenind la fotbal, Steaua a luat-o pe coajă in Anglia, de la Glasgow Rangers cu 4_'s! O fi fost el un turneu de pregătire, dar știam că obrazul subțire se ține altfel, nu cu scoruri de_astea, de maidan. Și in Cupa Intertoto ne_am pus poalele_n cap. Cum au dat de două echipe, cît de dt, Ceahlăul Piatra Neamț, acasă, și Farul Constanța în deplasare, cu FC Metz și respectiv Heerenveen au și incasat-o, cu 2_0, Ceahlăul, și 4_0 Farul, în sfîrșit, pentru toți din această pagină, vacantă. Desigur, foarte meritată. Mircea CAVADIA