Timpul, octombrie 1996 (Anul 7, nr. 223-249)

1996-10-01 / nr. 223

POPOR ROMÁK, KU GREȘEȘTE CINE CREDE ÍN TINE! COTIDIAN SOCIAL-POUTIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-1184 Seismograf Luminii de la căpătui tunelului Programată astăzi, la Washington, reuniunea cvadripartită SUA — Israel — Egipt — Palestina va relansa procesul de pace în Orientul Apropiat ori va consacra impasul, probabil de lungă durată, al negocierilor menite să stabilească un modus vivendi între israelieni și statele arabe vecine. Care au făcut front comun pentru apărarea cauzei palestiniene, așa cum e considerată, cam pretențios, problema deschiderii unui banal tunel, dedesubtul unor locuri și al unor edificii considerate sacre de către musulmani. Acordînd respectul cuvenit simbolurilor credinței islamice, ne întrebăm, totuși, pînă la ce... adîncime iradiază sacralitatea unor construcții, cărora tunelul nu le aduce nici o atingere. Revolta explozivă a palestinienilor, care a provocat moartea a 80 de persoane și rănirea altor cîteva sute, evidențiază consecințele tragice ale fanatismului, ilustrînd, concomitent, dificultățile insurmontabile pe care le întîmpină tratativele de pace. Negociatorii avansează cu nesfîrșite precauții, pe un teren minat de suspiciune și de intoleranță, orice cuvînt sau orice gest devenind prilejul unor exasperante interpretări și canatorii, procedee întru care asiaticii sunt experți de renume. In această ordine de idei, poate că s-ar fi recomandat un plus de precauție din partea lui Benjamin Netanyahu, astfel nicit palestinienii să nu considere deschiderea tunelului ca o sfidare fățișă, ca o provocare. De altfel premierul israelian va fi confruntat cu o moțiune de cenzură în Knesseth, inițiată de opoziție, căreia e posibil să i se ralieze și cîțiva deputați clericali, pînă susținători ai guvernului acum de dreapta. Iar reproșurile cărora dl Netanyahu va trebui să le facă față vizează tocmai atitudinea inflexibilă cu care a abordat ansamblul relațiilor cu palestinienii, cu arabii în general. In subsidiar, această duritate a contribuit la scăderea îngrijorătoare a credibilității dlui Arafat, care s-a văzut silit să-și înăsprească tonul, tocmai spre a nu fi eliminat cu desăvîrșire din structurile politice palestiniene. Extrema importanță a respectivului contencios e sugerată concludent de participarea președintelui Clinton, alături de regele Hussein al Iordaniei, de primul ministru al Israelului și, probabil, de dl Hosni Mubarak, la această tentativă de deblocare a situației. Care s-ar putea, apreciază analiștii să influențeze înseși rezultatele alegerilor prezidențiale din SUA. De unde se vede că lumina de la capătul tunelului se va lăsa încă multă vreme așteptata în Orientul Apropiat, și poate chiar pe alte meridiane. Al. BARSESCU Viața între Parlament și Paradis După ce Conducerea Superioară de Partid l-a trecut pe dl Liviu Spătaru de pe locul 1 pe locul 2 pe listele de candidați pentru Camera Deputaților ale USD, sîmbătă, 28 septembrie ’96, în jurul orei 10.30, Conducerea Superioară a Universului era să-l scoată definitiv de pe orice listă! Mai exact, la data și ora amintite, în timp ce se deplasa spre București, în vederea evaluării și stabilirii formei finale a respectivei liste, în localitatea Prunișor din județul Mehedinți, Fondul „Escort“ în care se găsea domnul Spătaru, împreună cu dl Ion Borduz, pilotat de șoferul Ion Andrițoi, incercînd să evite coliziunea frontală cu o autocisternă care venea ca un bolid, s-a izbit violent de remorca unui tractor care staționa pe carosabil intenționînd să intre pe cîmp. Loviturii frontale a remorcii s-a adăugat lovitura din lateral 1 a autocisternei, ambele distrugînd realmente Fordul buclucaș. Din fericire, nici unul dintre ocupanții mașinii nu s-a ales cu lovituri sau leziuni majore, fapt ce constituie un adevărat miracol. După accident, mai în glumă, mai în serios, domnul Spătaru ne-a declarat: „Se pare că cineva a vrut să mă atenționeze serios în legătură cu această candidatură! Este reconfortant să constați că trăiești, după ce ți-ai văzut moartea cu ochii! Aceeași senzație o aveam în armată cînd săream cu parașuta și cînd în scurta veșnicie care se scurgea între declanșarea butonului și deschiderea parașutei nu-mi dădeam seama exact dacă sunt viu sau mort. Oricum, faptul că am scăpat toți trei cu viața se datorează prezenței de spirit a șoferului Ion Andrițoi, unul din cei mai buni pe care i-am cunoscut, care a reușit să «pună» mașina exact unde — chiar dacă riscurile erau enorme — exista totuși o șansă! și sunt recunoscător șoferului, dar îmi pare sincer rău pentru mașina din care nu se va mai putea alege mare lucru“. (p.b) loan Pop de Popa, în Caraș-Severin Reamintim cititorilor că astăzi, 1 octombrie a.c., noștri se va afla în Caraș-Severin candidatul UNC la președinția României, prof. univ loan Pop de Popa. Eminentul chirurg este așteptat pe aeroportul din Caransebeș, în jurul orei 9. La ora 9.30 va fi primit la Primăria Caransebeș, după care se va îndrepta spre Reșița. Programul din municipiul reședință de județ include: depunerea coroanelor (oral) și a listelor pentru Parlamentul României un tete-atete cu prefectul județului, o vizită la Spitalul Județean, întîlnirea cu alegătorii și presa la sgla Lira între orele 12-30 și 15.30. Dialogul de la sala Lrase (Continuare în pag a 8-a) Începe noul an universitar Amfiteatrul Universității „Eftimie Murgu“ din Reșița găzduiește astăzi, începînd cu ora 10, participanții la deschiderea festivă a anului universitar 1996- 1997. Prilej de emoții în primul rînd pentru cei ce pășesc pentru prima dată în viața de student. Este vorba de cei 100 de „boboci“ declarați reușiți la examenul de admitere de la Facultatea de Inginerie și de colegii lor, 80 la număr, de la Facultatea de Științe Economice și Administrative. Cu tot atîtea emoții vor trece pragul Universității și cei 20 de studenți ce vor începe a doua facultate. Tuturor cu sinceritate din suflet: „Baftă!“. Gabriel STEFANESCU La rectificarea bugetului, Noii aleși suportă greșelile predecesorilor . Interviu realizat cu domnul Horia Irimia, director general al Direcției Generale Programe, Prognoze, Buget, Finanțe, din cadrul Consiliului Județean Caraș-Severin . Recent s-a adoptat hotărîrea privind rectificarea bugetului propriu al județului Caraș-Severin pe anul 1996. Ce reprezintă, de fapt, această rectificare ? — Rectificarea bugetului de stat prin Ordonanța Nr. 43/1996 are ca principal scop o actualizare care să țină seama de inflație. Cu toate acestea, sumele defalcate din impozitul pe salariu ce rămîn la dispoziția județelor, precum și transferurile din bugetul de stat către bugetele locale au diferit de la județ la județ. Pentru Caraș-Severin, datorită intervenției conducerii Consiliului Județean, ca și a conducerii Direcției Generala a Finanțelor Publice și Controlului Financiar de Stat, la unele poziții sumele alocate au fost mai mari decît media pe țară. Astfel, la „învățămînt“, suplimentarea a fost de 25,64 la sută, față de o medie pe țară de doar 13,53 la sută, iar la capitolul „investiții beneficiem de o suplimentare de 13,17 la sută, fată de media pe țară care este de 11,67 la sută. In cifre absolute, sumele defalcate au crescut cu 6,8 miliarde lei, din care, două miliarde învățămînt, două miliarde pentru pentru sănătate, iar transferurile de la bugetul de stat, însumînd 37 miliarde lei reprezintă 2,7 miliarde lei ..investiții“ și un miliard „protecție socială“ subvenții pentru diferența adică de preț la distribuirea energiei termice către populație și pentru transportul public de călători în comun. Sumele primite la unde A consemnat Rodiță MINU (Continuare în pag. a 3-a) ANUL VII NR. 223 (1764) REȘIȚA MARȚI 1 OCTOMBRIE 1996 8 pagini - 400, lei Ciupercile ucigașe ■ Familia Enașcu — trei morți și un copil orfan în seara zilei de 26 septembrie, la Spitalul Județean din Reșița era internată de urgență o familie de patru persoane: Mihai Enașcu, de 40 de ani soția Victoria, de 49 de ani și cele două fice; Mihaela de 13 ani și Andreea, de 8 ani. Diagnostic: intoxicație cu ciuperci- Victoria moare după cîteva ore. Mihai și Mihaela se zbat între viață și moarte. Doar Andreea se simte ceva mai bine și este trecută la Pediatrie. Vineri, Mihai Enașcu își dă obștescul sfîrșit, urmat în neființă după o zi, de Mihaela. Trei vieți curmate și un corii lăsat în voia soartei pentru o cratită de ciuperci. La secția Reanimare a Spitalului Județean sunt internați acum 5 bolnavi intoxicați în urma consumului de ciuperci. Ultimul caz, o femeie din Ciclova Montană a fost adusă duminică seara, în comă, cu o gravă insuficiență hepato-renală. Medicii îi dau puține șanse să supraviețuiască. Cu toate avertismentele Poliției Sanitare, cu toate semnalele de alarmă apărute în presă, ciupercile ucidă an de an, continuă să ucid cauza necunoașterii, dar și din a inconștienței. .Pentru că inconștiență criminală se cheamă să dai propriului copil să mănînce otravă, după ce ai aflat de „epidemia“ de cazuri de intoxicație. Inconștiență se cheamă și să cumperi la colț de stradă ciuperci fără a avea certitudinea că ele sînt comestibile-orice ar face organele de control oricîte razii si inspecții, singurele măsuri cu adevărat eficiente le pot lua doar cumpărătorii, refuzînd să ia orice fel de marfă ce nu le oferă suficiente garanții. Pentru că altfel seria morților datorite ciupercilor ucigașe nu va avea sfîrșit, Gabriel ȘTEFANESCU Zile fericite Astăzi este Ziua Recoltei (agricole) in care CAP-urile si alte societăți comerciale cu capital privat — cele cu capital de stat nemaiavînd nici un capital — apar pe piață să se laude cu producțiilelor record si să înjure că nu ajung la credite cu dobîndă subvenționată. In tot cazul, cetățeni, ieșiți azi în număr mare si căutați standurile cu legume și fructe, pîine caldă, pastramă și must, la preturi avantajoasa (pentu producători). Dacă nu găsiți standurile de mai sus, nu înseamnă că astăzi nu este Ziua Recoltei sau că ea nu a fost organizată de cabinetele locale, asta înseamnă că tranziția e tranziție și a plouat. Tot azi, 1 octombrie, în compensație, Organizația Națiunilor Unite nu i-a uitat pe pensionari și a decretat că e ziua lor, adică ZIUA CELOR DE VÎRSTA A TREIA. Nota de plată care la noi (și nu numai) se confundă cu pensionarii (cei de vîrsta a treia, bineînțeles), în consecință, dragi pensionari, la mulți ani, dacă mai îndrăzni ti să vă opuneți reformei și economiei de vintă de unde tocmai v-ați , întors Și n-ați găsit nici o Zi a Recoltei. Puteți, în schimb, să (Continuare în pag. a 3-a)