Timpul, decembrie 1997 (Anul 8, nr. 282-305)

1997-12-01 / nr. 282

OPOR ROMAN; JU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE Icotioia^íooia^poi^ 1 Decembrie - Ziua Marii Uniri, Ziua Națională a României Armata română a schimbat soarta Europei Nimic n-a fost (și nu este) mai păgubitor pentru istoria noastră decît bolnava pasiune de a distorsiona și a trunchia adevărurile ei majore, de pe pozițiile partizanatului politic. Așa incit, cel puțin în această din urmă jumătate de secol, tot rescriindu-ni-se istoria, e de mirare că n-am ajuns s-o învățăm de la alții, ba chiar și în altă limbă... De însemnătate copleșitoare în devenirea României moderne, Marea Unire de la 1 Decembrie 1918 nu putea să facă excepție. Abia în ultimii cîțiva ani avem revelația unor drepte și așteptate restituiri, chiar dacă și acestea, ca într-o osmoză, străbat cu dificultate de la elite înspre noi, cei mulți. Și încă și mai greu, de la noi spre galonata și nerecunoscătoarea Europă. Sărbătorind - parcă cu sfială - acest reper vital al istoriei naționale, încă mai păcătuim, raportîndu-l adesea doar la momentul apoteotic al desăvîrșirii lui - unirea Ardealului cu Țara și lăsînd nedrept în penumbră întregul an eroic 1918, cu celelalte două superbe etape ale reîntrupării României - unirea Basarabiei și a Bucovinei cu Patria Mamă. Nu reușim îndeajuns să cuprindem complexitatea acestui demers nobil în care, iată, am reușit atunci să ne găsim țel comun și ne-am aflat ca frații buni, toți, fără excepție: țărăniștii, social-democrații, liberalii, impresionante mase populare cu uriașa lor forță și încă pe nedrept văduvită de nepieritoare merite în Marea Unire - Armata română. Nu îmi este în intenție să detaliez acele pagini de istorie, deși solemnitatea clipelor de aducere aminte mă ispitește la mărturisirea lucrărilor de atunci ale neamului meu. Din acest preaplin al trăirilor înaintașilor și al simțirilor mele, fie-mi permis să evoc, în semn de cuvenită reparație, doar aportul Armatei la Marea Unire. Să nu uităm, în toată această zbuciumată perioadă, primul Război Mondial era în toi. Dramatica neutralitate a României, din 1914- 1916, fusese curmată prin intrarea în conflict de partea Antantei la 27 august 1916. Poporul român optase pentru calea grea a jertfei și a suferinței, nu pe cea a combinațiilor politice de culise, care, de regulă, nu asigură trăinicie actelor istorice. Înfrîngerile sub puterea copleșitoare a dușmanului, strălucita revanșă de la „porțile Moldovei“ - Mărășești - Mărăști - Oituz (vara lui 1917), armistițiul (9 dec. 1917) și apoi pacea dură de la Buftea (7 mai 1918), încheiată Col. (r) ing. Adrian MARINESCU Continuare in pagina a 3-a T rwr íi'áJFS m» SSÉ* ** Mărturii documentare privind instaurarea administrației românești din Banat Proști, dar mulți! Trăiască! Astăzi, 1 Decembrie, este Ziua Națională a României. La acea dată, în urmă cu 79 de ani, pe cîmpia de la Alba Iulia,unde Horia și Cloșca fuseseră trași pe roată, în prezența a peste o sută de mii de oameni veniți de peste tot unde se vorbea românește, Vasile Goldiș a dat citire Hotărîrii de unire cu România a tuturor românilor din Transilvania, Banat și Țara Ungurească. Pînă atunci însă, partea Moldovei, cuprinsă între Prut și Nistru, prin Sfatul Țării se unise și ea, în 27 martie 1918, cu România, în 15/28 noiembrie același an 1918, Congresul Național al Românilor din Bucovina proclama și el unirea Moldovei de nord cu România. Are loc actul de la 1 Decembrie, act aprobat în 8 ianuarie 1919 în adunarea de la Mediaș, convocată de Consiliul Central Săsesc, pentru ca, în același an, o decizie asemănătoare să ia șvabii din Banat, veniți în congres la Timișoara, în 10 august. Și astfel se înfăptui România Mare. A vrut poporul, intelectualitatea și clasa politică, se făcu. Spațiul nu ne îngăduie să facem alte teorii, ci doar să constatăm, după 79 de ani, unele lucruri. România Mare nu mai e România Mare, ci o Românie ceva mai mică. După 45 de ani de totalitarism și la opt ani de la instaurarea... democrației, poporul nu mai știe ce trea, tot năuc umblă după mîncare (nu după altceva), intelectualitatea este în pragul apoplexiei de atîtea neînțelesuri, iar clasa politică, da, ea știe ce vrea, dar nu spune la nimeni. Astăzi, la Alba Iulia va fi în păr (clasa politică), cățărată pe cele Mircea CAVADIA Continuare in pagina a 3-a La un an de guvernare în Caraș-Severin, Beția cifrelor nu ține de foame Am intrat zilele trecute, prin amabilitatea subprefectului Mircea Popescu, în posesia unor date centralizate privind evoluțiile economice și sociale din ultimele 10 luni de guvernare. Este de fapt o sinteză referitoare la parametri, în special economici, pe care i-a înregistrat județul nostru în această perioadă. încă din capul locului, trebuie spus că e destul de dificil să tragi o concluzie sau să emiți o judecată de valoare, întrucît raportul nu e critic, ci se mulțumește doar a consemna anumite date, greu relevante, dacă nu ai un instrument de comparație. Astfel, economia și-a continuat cursul ușor descendent, UCMR, Caromet și Industrializarea Laptelui disponibilizînd 1.936 de persoane, care beneficiază de plăți compensatorii în valoare de 11,247 miliarde lei. în același timp, Socomet și Combinatul Agroindustrial Berzovia trebuie să trimită în șomaj 900 de persoane, plățile compensatorii ridicîndu-se la 6,587 miliarde lei. Urmările imediate ale Ordonanței 22 sunt calificate drept negative, conduced la reducerea producției fizice. Efectul global însă e acela de a reduce costurile produselor obținute. Mai dificil este în sectorul minier, în zone prin excelență monoindustriale. Prefectura a efectuat deja demersuri la guvern și la Ministerul Industriei și Comerțului, pentru ca bazinul carbonifer Anina să constituie obiect de studiu separat față de Valea Jiului, în activitatea Agenției Naționale pentru Dezvoltarea și Implementarea Programelor de Reconstrucție a Zonelor Miniere, în ceea ce privește privatizarea, 12 societăți au urmat acest proces, dintre care opt din agricultură și patru din celelalte ramuri economice. 20 de societăți cu capital străin s-au constituit în ultimele 10 luni, cu un capital subscris și vărsat de 326.719 dolari și 300 DM. Daniel BOTGROS Continuare in pagina a 8-a O realizare demnă de Guiness Book. Un pod așezat de-a lungul apei! Un grup de locuitori ai Terovei au poposit zilele trecute în redacție. Veniseră să ne informeze despre o realizare ieșită din comun, demnă de Cartea Recordurilor. Excepționala realizare a existat, e drept, doar pentru scurtă vreme, la marginea Țerovei, peste pîrîul omonim. Deși i s-a luat suprastructura metalică, pentru a fi dusă la Secu capodopera de inginerie mai poate fi admirată, atîta cîtă mai e și cît timp mai e lăsată să existe. Pentru că acestui unicat i s-a pus gînd rău! Oameni fără respect pentru asemenea valori autentice ale inteligenței inginerești vor să-l înlocuiască (culmea!), cu un pod adevărat, făcut pe bază de proiect, nu ca primul, făcut după Gabi ȘTEFĂNESCU Continuare in pagina a 3-a »»LIOTECA. CAR^S WCk județean* lRAS SEVERIN l FC. SITA_________ ANUL VIII NR. 282 (2121) REȘIȚA LUNI 1 DECEMBRIE 1997 Preot caterisit pe motiv de adulter Prin Hotărîrea nr. 30/1997 a Consistoriului Eparhial Caransebeș, pronunțată în data de 27 noiembrie a.c., preotul Ioan Bugărin de la Parohia Ticvaniu Mic a fost caterisit, pierzînd harul preoției din cauza vieții sale imorale, trăind cu o femeie și neavînd cununia religioasă, informează, într-un comunicat remis redacției, Biroul de presă al Episcopiei Ortodoxe Române a Caransebeșului. „Starea de adulter în care se află, constituie un atentat la moralitatea vieții creștine, temelia Bisericii lui Hristos se spune în comunicat. Anunțăm pe această cale pe toți credincioșii ortodocși că, din momentul de față, loan Bugărin nu mai are puterea de a săvîrși nici o lucrare sfințitoare. Orice Sf. Taină săvîrșită de el va fi nulă, ceea ce impune repetarea ei de către un preot valid din punct de vedere canonic“. (Ionel Bota) La Sichevița, A fost furat releul de televiziune! După terminarea embargoului, satele de pe Clisura Dunării au devenit tărîmul celor mai ciudate hoții. Ca atare, a venit timpul să se fure un releu de televiziune. Acest lucru s-a întîmplat la Sichevița, în data de 7 noiembrie, cînd întreaga aparatură necesară retransmiterii programului TVR1 a fost sustrasă. Pînă la ora redactării acestor rînduri, cazul se afla încă în cercetare, fiind la nivelul supozițiilor și a „datului cu părerea“ Singurul lucru clar este că la originea furtului se află un grup de cel puțin două persoane. Pentru a înțelege importanța acestui furt, este necesar să dăm cîteva detalii despre un caz care ar putea deveni celebru în anchetele polițienești, prin nesoluționarea lui. Releul de retransmisie a principalului program al Televiziunii Naționale este de fapt o căsuță cocoțată pe un deal din vecinătatea comunei Sichevița, în interior se afla translatorul de emisie-recepție și un televizor de control. Translatorul, de dimensiunile unei lăzi mai mari și în greutate de 25-30 de kilograme, a fost furat cu totul, iar de la „Sirius“ doar partea electronică. Drumul de acces pînă la releu este infernal. Interesant este că tentative de jefuire ale acestor aparaturi apăruseră și în alte cîteva localități din zonă. Este vorba de Pojejena, Moldovița,Liubcova și Berzasca, unde acțiunile s-au soldat cu mai mult sau mai puțin succes. Situația a devenit jenantă. Mare parte a locuitorilor din Gornea și Sichevița au fost nevoiți să repună în funcțiune vechile antene, greoaie și masive, orientîndu-le spre releul din Gîrnic. Pentru mulți dintre ei gestul este inutil, deoarece nici în aceste condiții nu „prind Bucureștiul" Aceasta în timp ce ei își Matei BÎTEA Continuare in pagina a 3-a Vremea Astăzi, vremea va fi închisă și umedă, cu cel predominant noros. Pe arii extinse vor cădea ploi slabe. Vîntul va sufla moderat, din sectorul sudic, cu intensificări temporare la munte. MINIME 3... 7 ° C MAXIME 6... 11 ° C Cursul valutar La sfîrșitul săptămînii trecute s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. (curs de licitație) USD = 7820/8050 DEM = 4411/4588 Banc Post USD = 7850/8100 DEM = 4480/4680 Bankcoop USD = 7800/8160 DEM = 4600/4800 B. Agricolă USD = 7830/8050 DEM = 4429/4606 CSV Bírta SA ® 22.22.22 USD = 7800/7900 DEM = 4700/4800 Bursa neagră USD = 8000/8100 DEM = 4700/4800 Cursul pieței valutare comunicat de BNR: USD = 7860 DEM = 4452