Timpul, ianuarie 1999 (Anul 10, nr. 5-24)

1999-01-08 / nr. 5

Fiscalitatea a luat-o razna In 1999 ne omoară impozitele • Un salariu se duce pe apartament aflat în postura ingrată de colectare a dărilor la bugetul de stat, in condițiile in care suportul financiar al firmelor cu capital majoritar de stat este ca și inexistent. Executivul a mai emis cu doar trei zile înainte de sfîrșitul anului 1998 o ordonanță, cea cu nr 62, care modifică și completează Legea nr 27/ 1994 privind impozitele și taxele locale Aceasta se adaugă celei privitoare la taxele pe alcool, băuturi alcoolice, cafea, țigarete și produse din tutun, taxe care au înrobit comercianții români Pentru a afla modificările pe care le aduce Ordonanța de Urgență Nr 62/ 1998, ne-am adresat economistului Valentin Man, director administrarea patrimoniului, impozite și taxe din cadrul Primăriei Reșița, care ne-a precizat: „Impozitul pe clădirile proprietatea persoanelor fizice se calculează prin aplicarea cotei de 0,2% în mediul urban și de 0,1% în cel rural, asupra valorii impozabile pe metrul pătrat de suprafață construită desfășurată (inclusiv pereții, n n ) El se stabilește pe baza declarației de impunere depusă de către proprietar la serviciul de specialitate al Consiliului local pe raza căruia se află clădirea sau construcția. De precizat ,că, odată cu intrarea în vigoare a ordonanței, 1 ianuarie 1999, își încetează aplicabilitatea art. 16 din Decretul Lege Nr. 61/1990, privind scutirea de impozit pe o perioadă de zece ani de la data cumpărării locuinței“ Ca o simplă constatare, impozitul a crescut, în decurs de cinci ani, de la 16.800 lei/metru pătrat Victor NAFIRU continuarem pagina a 3-a Eclipsa Efecte greu de prevăzut Un grup de senatori, membri ai Comisiei Economice, condus de Viorel Cataramă, a descins între minerii din Valea Jiului pentru a negocia cu aceștia. Primiți cu urale, domnii senatori au trecut la discuții a căror finalitate la acest moment, cînd scriu aceste rînduri, nu am de unde s-o știu. Primele rezultate ar fi promisiunea lui Cataramă că va întocmi un proiect de lege prevăzînd o reeșalonare a datoriilor pe cinci ani. De-a dreptul curioase rămîn altele. Pe Cataramă nu î-a mandatat nimeni să se ducă in Valea Jiului. Din nici o parte a Coaliției nu se aude vreo aprobare față de inițiativa senatorului liberal. De altfel, chiar șeful partidului, dl Quintus, declară că e vorba de o acțiune personală. Comisia Economică nu putea, la rîndul ei, să avizeze o asemenea mișcare fără acordul Parlamentului. Pe de altă parte, conținutul concret al negocierilor contravine măsurilor adoptate de guvern și expuse cît se poate de clar și rar,1 loc de întors, cu o zi în urmă, de ministrul Radu Berceanu Și-atunci, care e dedesubtul întregii afaceri"/ Ce a urmărit Viorel Cataramă.Capital politic? Pentru că odată descins în Valea Jiului minerii care 1 ar fi votat pînă atunci fără să Mircea CAVADIA Continuare in pagina a 3 a Contrabanda încurajata de taxe S C. Banat Com S.A., avînd profil de alimentație publică, cu un capital social de peste 3,5 miliarde lei, cu 55 localuri, este obligată să-și reducă drastic activitatea. Motivul principal il constituie valoarea mare a noilor taxe și impozite pe care este obligată să le achite începind cu acest an. Dintr-un calcul sumar, pînă pe data de 10 ianuarie 1999, societatea ar trebui să achite circa 90 milioane lei doar pentru scaunele folosite terenuri, clădiri, desfacere țigări, alcool și cafea. La această sumă se adaugă, bineînțeles, cheltuielile pentru apă, curent electric, transport, autorizații sanitare, veterinare și primărie , valoare de ciră 55 miioane lei Aceasta societate comercială a încheiat anul 1998 fără datorii semnificative, avînd o cifră de afaceri de peste 3 miliarde lei Măsurile pentru divizarea societății și privatizare hotărîte în adunările acționarilor ofereau o perspectivă bună pentru aceste spații comerciale Din păcate, nu a fost să fie așa! Analiza economică efectuată de SC Banat Com SA. privind activitatea comercială in anul 1999, a evidențiat impozitele și taxele impuse pentru acest an fac imposibilă funcționarea, cel puțin deocamdată, a unui număr mare de spații comerciale, privatizarea prin vînzarea unor localuri ar permite funcționarea în parametrii economici ai societății apariția unor noi taxe și impozite va fi resimțită de populație, prin prețurile care se vor practica, ducînd implicit la scăderea puterii de cumpărare; închiderea unui număr mare de localuri va micșora și bugetele locale cu aproximativ 400 milioane lei pe an Șerban TRAIAN Continuare in pagina a 3-a De la cai-putere la vîsle Constantin Popa, 24 de ani, Perișor Damian, 23 de ani, și Aurel Băjenaru, 19 ani, toti trei din Moldova Nouă, n aveau nici o ocupație Și cum se apropia Revelionul iar ei erau mai lefteri ca cr.cinci, au decis să facă rost rapid de bani Au luat o barcă dotată cu un motor Mercury de 60 de cai-putere și au poposit în localitatea sârba Vințe, unde au prădat mai multe case de vacanță. Au încărcat în ambarcațiunea motorizată diverse obiecte de uz casnic, imbrăcăminte și aparatură electronică Numai că, în lăcomia lor, cei trei au hotărit să mai facă o ultimă descindere in” una din case Prilej cu cărei au adulmecat polițiștii strbi Simțindu-se încolțiți, hoții au urcat cu ultimul transport de marfă furată într-o altă barcă, aceasta fără motor, și au vîslit disperați să ajungă pe malul românesc al Dunării. Unde patrula Batalionului de Grăniceri Moldova Nouă, formată din caporal Adrian Iovanovici și soldat Nicolae Biti, i-a așteptat cu puștile pregătite de tragere. Aceasta s-a petrecut în după-amiaza zilei de 30 decembrie annului trecut.Inițial, cei trei au declarat că au găsit lucrurile respective undeva, pe cimp Constantin TIGĂNELE Continuare in pagina a 3 a ■ Jumai mamă să nu fii (pag. 3) ■ Cultură (pag. 4) ■ Programe TV (pag. 5-6 și 11-12) ■ Timpul gugulanului (pag. 7-9) ■ Învățămînt (pag. 10) ■ Sport (pag. 13) în urma creditării Doar 1355 de șomeri s-au angajat Doar 1355 de șomeri s-au angajat nn cursul anului 1998 la nivel national ca urmare a creditării, in condiții avantajoase, a unor întreprinderi mici si mijlocii care creează noi locuri de muncă, in situația in care numărul șomerilor înregistrați la sfîrșitul lunii decembrie era de aproape un milion, informează Ministerul Muncii și Protecției Social Ministera Muncii și Protectte Social a prevăzut, pentru anul 1998 , bugetul fondu i pentru plata ajutorului de șomaj suma de 80 de miliarde de lei din care, ulterior, au fost retrase 10 miliarde pentru acordarea de credite in condiții avantajoase întreprinderilor mici, și mijlocii în prezent, se derulează prin BancPost, credite în valoare de peste 66 de miliarde de lei, bani cu ajutorul cărora au fost create 2619 noi locuri de muncă, din care 135% pentru șomeri. Potrivit Legi 65/1997, agenții economici care înființează sau dezvoltă întreprinderi mici și mijlocii sau unități cooperatiste cu cel mult 200 de salariați, creind astfel noi locuri de muncă, în special pentru șomeri, obțin credite in condiții avantajoase cu dobândă redusă Durata maximă de creditare este de trei ani inclusiv perioada de grație Specialiștii din MMPS estimează ca pentru anul 1999, suma prevăzută în bugete; fondului de șomaj pentru acordarea acestor credite va fi similară celei din anul precedent (Mediafax) Oamenii Apelor — în șomaj Ca urmare a unei note comune emise de Ministerul Apelor, Padurilor și Protecției Mediului și Ministerul Muncii și Protecței Sociale, 50% din personalul muncitor al Sistemului de Gospodărire a Apelor Reșița a fost trimis în șomaj tehnic, pe o perioadă de trei luni, din 1 ianuarie pînă in 31 martie 1999 Măsura este motivată prin faptul că, din cauza condițiilor meteorologice specifice iernii, nu se poate asigura în totalitate frontul de lucru. Pe de altă parte, reprezintă și o modalitate de a se efectua unele econom"", situata fnanciara a SGA refiind tocmai rară, in eventualitatea producerii unor evenimente neprevăzute grave, care să solicite prezența întregului personal al SGA, „Conducerea unității este de părere că se poate baza chiar și pe acești oameni, deci activitatea acesteia nu va avea de suferit. (Alina Drăghici)^ ."Pentru această perioadă a anului vreme, va fi caldă Cerul va f senin în cursul nopți și noroi ziua cînd va cădea precipitații sub formă de ploaie și munte va ninge. Vîntu va sufla slab la modera din vest C ursul valutar Ieri, s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. B. Agricolă (casă de schimb) USD = 11110/11400 USD = 11000/11400 DEM = 6590/6800 DEM = 6577/6886 CSV Bírta SA Banc Post S 22.22.22 USD = 11150/11325 USD = 10100/10700 DEM = 6475/6785 DEM = 6550/6750 Bankcoop Bursa neagră USD = 11075/11450 USD = 11000/11200 DEM = 6625/6900 DEM = 6600/6650 Cursul pieței valutare comunicat de BNR: USD = 11244 DEM = 6671