Polgári fiú- és leányiskola, Tiszafüred, 1947

80 év. A polgári iskolát az 1868. évi XXXVIII. t. c. létesítette. E tanév­vel megszűnik s átadja helyét az általános iskolának. A polgári iskola 80 évének küzdelmeit, fejlődését mindannyian ismerjük Magyarországon, lehetetlen lenne ezt szűkreszabott Évköny­vünk hasábjain ismertetni. Nincs is erre szükség. Beszéljenek róla utó­daik — a népi Magyarország általános iskolái.­­ A 80 éves aggastyán maga köré csoportosítja gyermekeit, így csináljátok — mondja —, ahogy tőlem láttátok, s akkor néhány esz­tendő múlva ti is éppen úgy a népi felemelkedés iskolái lesztek, mint én voltam születésemtől a mai napig. Dr. Csorba Zoltán tankerületi főigazgató úr 1947. október 17-i iskolalátogatása alkalmával mondott szavaival búcsúzunk iskolánktól: „A polgári iskolában — jogosan állíthatjuk — minden tekin­tetben „népoktatás,, folyt. Volt egy időszak, amikor a középiskola sze­repet akarta játszani, de ettől a kísértéstől, tévedéstől megőrizte józan­sága, az maradt, aminek szánták: a polgárosodás, a népből felemelke­dők nagyszerű iskolája. Középiskola is volt, abban az értelemben, hogy a tanítóképzőnek, a kereskedelmi, gazdasági és ipari középiskolának tartóoszlopa lett. Most pedig lefelé bővül, s magába olvasztja az egész népoktatást, mert polgár lett a nép. A polgári iskola az új általános iskolának a mintája, rendtar­tásban, tantervben, módszerben egyaránt. E kiváló oktatási intézmény úgy járt, mint a búzaszem; megsemmisült, hogy kinőhessen belőle a kalász s teremjen százannyit. Úgy járt, mint az édesanya; megfonnyadt szépsége, megrokkant ereje, de távozásakor sok reménydús gyermek mond búcsút neki.., A feladatát mindig kiválóan teljesítő polgáriskolai tanárságra az általános iskolában éppen olyan szerep vár, mint 80 évvel ezelőtt a meginduló polgári iskolában. Élen kell járnia a munkában, úttörő­nek kell lennie, hogy az általános iskola naggyá, terebélyessé fejlőd­hessék, s legyen egy szilárd, minden idők rozsdájától mentes acélváza. Ez a váz pedig csak a népi érdekeket szem előtt tartó, a szociális gon­dolat jegyében újjászülető emberiséget kinevelő általános iskolai tanár­ság és tanítóság lehet.

Next