Tolnai Népújság, 1996. március (7. évfolyam, 52-76. szám)

1996-03-14 / 63. szám

4 10. oldal Hétvégi Magazin 1996. március 14., csütörtök 1848, nemzeti tudatunk örök emlékhelye: a Nemzeti Múzeum Új honfoglalás a múzeumban Nemzeti ünnepünket követően, március 16-án a Nemzeti Múzeumban Göncz Árpád köztársa­sági elnök nyitja meg „A honfoglaló magyarság” című kiállítást, amely a honfoglalás 1100. év­fordulója emlékbizottság támogatásával jött létre. A csaknem négyezer tárgyat bemutató tárlat a honfoglaló magyarság régészeti anyagából állt össze. Most együtt láthatók azok a régészeti em­lékek, amelyek a Kárpátokon átkelt elődeink szokásairól, munkájáról, hiedelmeiről „beszél­nek”. Hajfonatkorong az ibrányi temetőből, övveretek Nógrádsápról, tarsoly Szolyváról, nyíl­tartó tegez Sárrétudvariból és még számos értékes lelet. Abban az épületben, amely 1848 óta nemzeti tudatunk egyik jelképe. Egyéves lehettem, amikor a szüleim a Múzeum kávéház épületébe, a Bródy Sándor utca 2.-be költöztek. Édesanyám nap mint nap babakocsiban to­logatott a Nemzeti Múzeum kertjében, és néhány év ,kiesés­sel ez a kert lett gyermekkorom egyik legfontosabb színtere. Itt játszottam fogócskát, bújócs­kát, itt találkoztam „titokban” első udvarlóimmal, itt sugdos­tam barátnőimmel és itt készí­tettem róluk - a hatvanas évek­ben - azokat a fényképeket, amiket tudomásom szerint ma is féltve őriznek. Olyanná vált nekem ez a kert, mint másoknak a családi házuk udvara. Igaz, a harmadik emeletről kellett lefutnom, hogy kiérjek a kapun és átro­hanjak az úttesten, de utána ugyanúgy otthon éreztem ma­gam benne, mint kortársaim a sajátjukéban. Sohasem tulajdo­nítottam ennek túlzott jelentő­séget. Akkor sem, amikor 1956. október 23-án kora este a Szentkirályi utcából mentem hazafelé és a legnagyobb zűr­zavar kellős közepén találtam magam a Magyar Rádió előtt. Édesanyám rángatott ki a tö­megből. És november 4-e után sem, amikor a házunk előtt szovjet tankok álltak. Miután be­lövést kaptunk, a tető lán­gokban állt, én mint egy őrült rohantam ki az utcára és a Mú­zeumkerten keresztül meg sem álltam addig, amíg édesapám utol nem ért. A múzeum, mint múzeum nekem sem jelentett többet, mint osztálytársaimnak, akik­kel minden évben - az egyik történelemóra helyett - a ta­nárnő kíséretében elmentünk oda művelődni. A portásbácsi arcát azonban nem felejtettem el. A Bródy Sándor utcai olda­lon, a személyzeti bejárónál mindig beengedett bennünket, amikor kitört a hó- vagy szélvi­har. Most, amikor több mint negyven év elteltével ismét be­léptem a „művészbejárón”, megrohantak a gyerekkori em­lékek és úgy éreztem, megállt az idő. Az irodákhoz vezető - a nagyközönség által sohasem lá­tott - folyosókon ugyanúgy so­rakoztak a római kori sírkövek, szobortöredékek, mint egyko­ron. A belső udvar egy építő­anyag-telepre emlékeztetett és a belső folyosókon, a második emeleten akkora volt a jövés­menés, mint egy felbolydult hangyabolyban. Egy héttel a honfoglaláskori kiállítás megnyitása előtt a mú­zeumi titkárságon sisteregtek a telefonok, aktatáskás, műsze­rekkel felszerelt emberek ke­resztezték egymás útját. Olyan volt a hangulat, mint bármilyen más, nagyobb lélegzetű kiállí­tás előestéjén. A koronázási jelképeket őrző teremben az utolsó simításokat végezték az új „csillagos égbolton” és a puha tapintású, sötét, bársony drapériákon. A díszterem előtti kupolacsarnokban a helyén állt a Néprajzi Múzeumtól köl­csönkapott jurta, benne sző­nyegek, festett, faragott ládák. Nőnek, férfinek felöltöztetett bábuk, és ,a kiállításrendezők éppen a honfoglaláskori kopo­nya- és lábszárcsontokból re­konstruált lószobrot toszogat­­ták a helyére. Bár már nem érződött sehol sem festékszag, sok jel utalt arra, hogy a rekonstrukciós munkálatokat igencsak felgyor­sították az utóbbi hónapokban. A múzeumra ráfért a felújítás, mert a 150 éves épület sok sérü­lést szenvedett el. Fűtése, vilá­gítása, csatornarendszere, épü­letgépészete „őskorivá” vált és komolyan veszélyeztette azt a műtárgygyűjteményt - nemzeti kincset -, amit József nádor alapozott meg a reformkorban. Az 1846-ban elkészült „pa­lota”, amiről jó tudni, hogy mint intézményt Széchényi Fe­renc alapította 1802-ben, szim­bolikus jelentőségén túlme­nően, nagy tekintélyű házzá vált azáltal, hogy 1904-ig, az Országház elkészültéig a dísz­termében ülésezett a felsőház. Ott, ahol a honfoglaláskori kiál­lítás most megnyílik. Ezt a tényt a történész Gerő András szerint nem kell túlérté­kelni, mert mint mondja: a hon­atyák akkoriban sem jelentek meg mindenkor teljes létszám­ban, csak ha valamilyen bot­­rányszagú téma került napi­rendre. De az tagadhatatlan, hogy a Nemzeti Múzeum a múlt század végén, e század elején a hazai társadalmi ese­mények egyik legfontosabb színterévé vált. A Magyar Tu­dományos Akadémia tartotta itt közgyűléseit és számtalan olyan jótékonysági koncertet rendeztek. A többi között itt vezényelte Liszt Ferenc 1858. április 11-én az Esztergomi mi­sét, amelyek bevételét valóban humánus célokra használták fel. A klasszicista építészet e je­lentős remekében évtizedekig meglepően liberális szellem uralkodott. Sajnos ezt a diákok sem az én időmben, sem mos­tanság nem igazán ismerik. Azt például, hogy a múzeum érem­tárának vezetője az a Réti László volt, aki Lőwy Árpád né­ven pornóverseket publikált, hogy Herman Ottó, kiváló ter­mészettudós - a magyar ősem­berkutatás úttörője - úgy volt egy állami intézmény, a mú­zeum alkalmazottja, hogy köz­ben a parlamentben ellenzéki politikusként érvelt, vitázott. A munkatársak alacsony anyagi és erkölcsi elismerésük ellenére akkor is folytatták a magyar földre, a magyar történelemre vonatkozó emlékek gyűjtését, tárolását, nyilvántartását, tu­dományos feldolgozását, ami­kor a hatalom - különösen a század ötvenes éveiben - sza­bályos erőszakot követett el az intézményen. Azaz, azt csinált vele, benne, amit akart, így szü­lettek meg a Sztálint, Rákosit éltető kiállítások és az a dogma­tikus, úgymond Magyarország történetét bemutató állandó tár­lat, amit néhány évvel ezelőtt bontottak csak le. Azóta jó néhány sikeres kiál­lításnak - kínai agyagkatonák, Erzsébet királyné élettörténete - adott teret a ház. Több milli­árd forintos rekonstrukciója méginkább hozzájárulhat ah­hoz, hogy a Nemzeti Múzeum ismét a nemzet múzeuma le­gyen. Olyan művelődési-kultu­­rális centrum a pesti oldalon, mint budán a Királyi vár. A technikai adottságok ettől kezdve lehetővé teszik, hogy a modern tömegkommunikáció minden eszközét - a videókat, a számítógépes adattárat­­ be le­hessen vetni annak érdekében, hogy a diákok a kor követel­ményeinek megfelelően, ugyanakkor játékos formában ismerjék meg a magyar törté­nelmet.­ Akár már a honfogla­láskori kiállításon, vagy még­inkább az augusztus 20-ára, il­letve október 23-ára elkészülő, Magyarország történetét új köntösben, szemléletben bemu­tató nemzettudatot formáló „utazáson”. A múzeum 1994-ben kine­vezett főigazgatója, dr. Gedai István régész, numizmatikus - László Gyula tanítványa - is egyetért abban, hogy a múzeu­mot nyitottabbá, mozgalma­sabbá, élőbbé, adott esetben „játszóházzá” kell tenni úgy, hogy közben a jövő századnak is megőrzendő műtárgyak vé­delmét biztosítsák. És ott van a Múzeumkert is. Tervét ugyancsak Pollack Mi­hály készítette el, de megvalósí­tása sokáig váratott magára. Az 1848-as szabadságharc idején még deszkapalánk vette körül a múzeumot, ami igencsak kirítt a környezetéből, a helyenként düledező, falusias viskók kö­zül. Sokáig még járda sem volt előtte, és a Múzeum utca sarkán álló két pisztoly vendéglő - késelő, köpködő - törzsközön­sége sem illett bele ebbe a képbe. Végül is az első fákat József főherceg margitszigeti birtokáról telepítették ide 1852- ben, és végleges formáját 1879- ben kapta meg. Őszintén bevallom, mit sem tudtam erről gyerekfejjel. De még akkor sem, amikor a tava­szi napsütésben a múzeum lép­csőjén tanultam. Vajon a mai fiatalok, akik ugyanúgy ott ücsörögnek, ha már kissé fel­­melegszik az idő, jegyzeteiket, könyveiket böngészik, vagy éppen csókolódznak, tudják-e? Vagy számukra a Nemzeti Mú­zeum nem jelent mást, mint azt a helyet, ahol Petőfi Sándor el­szavalta a Nemzeti dalt? Tu­dom, nem is oly régen bátor cselekedetnek, a szólásszabad­ság, a demokrácia melletti kiál­lásnak számított, ha valaki ott volt március 15-én a Múzeum­kertben. És sokan voltak. Közü­lük kevesen tudták - esetleg csak sejtették -, hogy az épüle­ten belül, nem csupán körü­lötte, milyen biztonsági rend­szereket építettek ki. Idén is vigyázni fognak a rend őrei a rendre, de a látvány, Janc­só Miklós 1200 fiatal éne­kest, iskolai kórustagot meg­mozgató show-műsora sokkal vidámabb, fiatalosabb lesz, mint amilyenhez már-már hoz­zászoktunk. Ránk fér. Csak süssön ki végre a nap. László Ágnes 1848 márciusa óta a nemzeti tudat, a forradalmi gondolatok bölcsője a múzeum előtti park Félig földbeásott ház rekonstrukciója a honfoglalás korából Az egyik legféltettebb kincs: a bezdédi tarsolylemez Dél-magyarországi aranyleletek Herman Ottó emlékét őrzi e kő i*k?

Next