Tolnamegyei Ujság, 1923 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1923-03-31 / 13. szám

9 _________TOLNAMEGYEI ÚJSÁG_________ 1923 április 1. Szekszárd és I. Béla király. Irta: Kovách Aladár. A XIII. században élt Kézai Simon mester volt az első krónikásunk, aki Szekszárd nevét I. Béla király személyes tulajdonságaival kötötte össze, — ezen szavakkal: „In suoque monasterio dicto Sceugzard sepelitur, hic enim calvus erat et colore brunus, propter quod suum monasterium, diminutive, sicut erat ipse corpore dispositus, sic vocam­ jussit.“ — A XIV. századbeli »Bécsi Krónika« pedig nyilván Kézaitól átvéve, írja: »Hic enim Béla erat calvus et colore brunus, propter ea suum monasterium ad suam dispositionem Zugzard apellanit. — A XV. században élt Thuróczy János szintén hasonlókép mondja, nyilván az előző kettő­től átvéve. — Mind a két latin szövegnek magyar ér­telme az, hogy mivel Béla király kopasz és barna arcszínü volt, tehát megparancsolta, hogy az Ő monostorát az ő külseje szerint nevezzék. — Tehát, mintegy maga Béla király parancsolta volna. Szek­szárd neve, mivel a régi magyar nyelvben szeg­szög szó barna szint jelentett, szár pedig kopaszt, — »Barnakopaszd« ot jelentene. Mivel eddig is még krónikásainknak magya­rázata ismeretes általában, a többi különféle szin­tén levegőből vett alap nélküli magyarázatokat mellőzöm s csupán azokat említem fel, amelyek a múlt század 1878—1884. éveiben, valamivel ko­molyabban foglalkoztak a dologgal. Dr. Fraknói Vilmos c. püspök, volt szekszárdi apát, a »Szekszárdi apátság története« című művé­ben, krónikásaink magyarázatára azt jegyzi meg, hogy azok a belső alapot és valószínűséget nél­külözik, lehetetlen, hogy az apátság alapításakor puszta és lakatlan hely lett volna; ha az alapítás­kor nem is volt neve, valószínűtlen, hogy a király a név elemeit saját magáról vette volna, ez az alapitás komolyságával ellenkezik s a nyelv logikája is tiltakozik ellenne, hogy két össze nem függő tulajdonság, »kopasz« és »barna« egy szóba egye­síthető. <• Dr. Kammerer Ernő, a »Tolnamegyei Köz­löny« 1879. évfolyamában azt írja, hogy a XIII— XIV. századbeli oklevelekben többször előfordul a Sachsar — Szakszar szinü ló, tehát ez a szó a régi magyar nyelvben valamilyen szint jelentett Mivel pedig a régi oklevelekben Szekszárd neve Saxard alakban fordul elő, tehát valószínű, hogy a név valamely szint jelent, mint más helységek Kékesd, Vörösd stb. neve. Még Mehrwerth Ignácot, Szekszárd mezőváros volt érdemes jegyzőjét említem fel, ki 1884 ben, a város helyrajzára vonatkozó s kiadott füzetecské­ben szintén képtelenségnek tartotta a krónikások magyarázatát. Ennél a néhány komolyabb hozzászólásnál több azután nem is történt. Az országos törzs­könyvezés alkalmával is a régi oklevelek latin és magyar írásmódját vették alapul a név alakjának, vagyis írásmódjának végleges megállapításához és törzskönyvezéséhez. A fő kérdés az, hogy váljon Szekszárd az apátság alapításakor tényleg létezett-e már, lakott hely volt-e s mi volt a neve ? ,Mert ha létezett, akkor bizonyosan neve is volt. Erre nézve hiteles törtnetmintaink vanmikr'Szent Istvánnak a pécs­váradi apátságot Til«l|)Trő­tis 1015 ben kelt oklevele több átírásban, de az eredetinek szövegében maradt reánk és pedig György »Codex diplomaticus Hungáriáé« című oklevélgyűjteményének IL.kreptái­­ben az eredeti—szöveg—[í­at-jában, g ]|T, kntp.fr TI. részében pedig II. András király átírásában és meg­erősítésében, a harmadik a »Monumenta Vaticana« oklevélgyűjteményben. Ebben az oklevélben Szt. István felsorolja azt a 41 falut, melyeket a Szt. Benedek-rend pécs­­váradi apátságának adományozott s minden egyes falunál felsorolja azokat a határhelyeket is, melyek az illető falvak fekvését meghatározzák. Tolna vár­megye területére nézve a sorrend­ez: tertia Zamba; quarta Zaczard; quinta Ilsan; sexta Batainoe; magyarul: harmadik Zomba, negyedik Szakszard, ötödik Ilsan (— Őcsény); hatodik Bátafő vagy Bátatöve (­ Báta). — Tárgyunkra közvetlenül a negyedik, vagyis a Szakszard falu tartozik, mely­nek teljes latin szövege ez: Quarta Zaczard nomi­­natur quae sub Nogseg sita est, et commune di­­mittimus cum meis successoribus, tam­ terris, quam silvis, vineis et piscinis, arundinetis et foenis, excepto nemusculo quodam, quod contiguum est Ecclesiae S. Benedicti, quod sibi soli pertinet. — Magyarul: A negyedik Szakszard-nak neveztetik, mely Nagyszeg alatt fekszik és utódaimmal való közös használatut engedem át úgy földjeivel, mint erdeivel, szőlőivel és halászó helyeivel, nádasaival és rétjeivel együtt, kivéve egy bizonyos berkecs­­két (vagy ligetet mely Szt. Benedek egyházával (­ templomával) tőszomszéd, amely egyedül csak hozzá tartozik. — Tehát Szent István az utódaival való közös használatból kivette azt a kis bokros, ligetes területet, amely az sLŰJius évben már fenn­­állott s a Szt. Benedek-rend által épített egyházat, vagyis templomot, mintegy környékezte s ezt a területet kizárólag a rendnek adományozta. Hogy hol volt ez a kis bokros hely, amelyben igen való­színűen maga a keresztény templom is állott, erre alább még visszatérek. » Hogy ennek az 1015. évbeli oklevélnek Zac­zard — Szakszard helyneve a mai Szekszárd-dal egy és ugyanaz, szintén hitelesen bizonyítja dr. Fraknói Vilmosnak fentebb jelzett monográfiájá­ban közölt s a szekszárdi apátságra vonatkozó oklevelek egész sorozata. Fraknói összesen 17 ok­levelet közöl, melyek közül az 1279., 1365., 1366, 1390., 1403., 1429., 1455., 1499., 1510, 1516. és 1517. évben kelt oklevelekben a név latinosan Saxard alakban, egy az 1459-ben kelt oklevélben pedig magyarosan Zak­szard alakban van irva; tehát 12 oklevélben és csak az 1360.,­­1369., 1382., 1512. és 1520. évbeliekben, tehát öt oklevélben van latinosan Sexard alakban irva. Mivel pedig I. Béla a szekszárdi apátságot 1061-ben történt trónralépésének évében alapította, tehát világos, hogy Szekszárd már 46 évvel előbb is lakott hely volt és neve is meg volt. Mivel vé­gül Szekszárd falu és területe Szt. István oklevele szerint Béla királynak csak közös birtoka volt a benedekrenddel, tehát ő nem tett mást, mint a saját részét is a rendnek adományozta, de úgy, hogy Szekszárd falut és területét a rend pécsvá­­radi apátságának birtokából kivette s ugyanazon rend kezében hagyva, mintegy külön apátsági rangra emelte a rendnek már jóval előbb ott létezett plé­bániáját, — amennyiben már az időben plébániá­ról lehet szó. De még az 1015. évnél is régebbi időre me­hetünk vissza. Amint láttuk, már ez évben volt Szekszárdon a benedekrendnek egyháza. Ennek az egyháznak azonban már jóval előbb kellett léteznie, ami az oklevél szövegéből is kitetszik. Erre nézve bővebb felvilágosítást nyújtanak a benedekrend tör­ténete és a honfoglaló magyarság keresztény hitre térítésének mozzanatai. A benedekrend szerzetesei már 973-ban megkezdték téritő munkájukat a régi Pannónia területén, a mai Dunántúlon. Adalbert prá­gai püspök Rómába utazván, ott belépett a rend köte­lékébe s visszautaztában meglátogatta Géza nagy­fejedelmet Esztergomban, sőt keresztény hitre té­rítvén, megkeresztelte s ez alkalommal kérte a fe­jedelmet arra is, hogy az országban szétszórtan működő benedekrendi szerzeteseket vegye pártfo­gásába. Tudjuk azt is, hogy Szt. István szigorú­­ keresztény nevelésben­­ részesült s épen ő karolta fel legnagyobb mértékben a benedekrendi szerze­tesek működését s amint Kupát legyőzte s annak törzsi birtokait hatalmába vette, azonnal megkez­dődtek a püspökségek és apátságok alapításai, kü­lönösen ott, amely vidékeken már előzőleg is vol­tak keresztény egyházak. Nem lehetetlen tehát, sőt nagyon is való­színű, hogy a szekszárdi benedekrendi kis hitköz­ség Géza fejedelem uralkodása idejében, vagy S4­ Istvánnak fejedelem korában már megalakult volt; amazonfalvi körorvos, eljegyezte f Ujváry Tinikét­, a tiszteletes leányát, azt a csinos kis medikát.uí Ettől kezdve makk egészséges lett­­ a falu. A kutya se kereste többé az uj doktort. Legfeljebb az öreg Czagunyla Márton próbálkozott nála, akkor is a pap lucernáján felfuval­­kodott egyik ökre irányában. Mert­;­hogy hát az állatorvossal két év óta haragot tart, mivelhogy az egy hasonló eset alkalmával úgy meg­­­találta trokározni a tehenét, hogy.. az ott, a' helyszínén, nyomban belül döglött.­­"I Ez lett volna tehát az utolsó páciens, hogyha véletlenül nem — ökör. Meg talán az öreg, gyengél­kedő tiszteletes úr, a leendő após, aki azonban kedélyesen fogta fel a dolgot: — Gyerekek, én már majd csak meghalok — doktor nélkül is, jól teszi hát kedves leendő vöm uram, hogyha másfelé pályázik, • mert * itt: maguk is éhenhalnak, nemcsak — én . . . S a pályázat sikerült­ A vár­megyei székvárosban tizenegy doktor tülekedett a megürült kórházi fő­orvosi állásért. Úgy agyonprotezsál­­ták azonban valamennyit a főispán­nál, hogy annak éppen kapóra jött egy — vad idegen. Apáthy dr. t nevezte hát ki, minden pályázónak külön külön bizalmasan értésére ad­ván, hja: a nagyobb protekció . ... maga a — miniszter . . . — Uram Jézus, hát itt — min­denki leány ?! . A papok szemlesütve,­­ szomorúan összenéztek. Tudni kell ugyanis, hogy Amazonfalva azért Amazonfalva, mert a pap, tiszttartó, a kántor, a főjegyző, a községi állatorvos csa­ládja már maga kiadja a huszonötös leány­létszámot, úgy, hogy az állo­­másfőnök három, meg a helybéli árendák most érettségizett leánya már csak a fajta ráadás. Szerencse, hogy az öreg kántor tréfával ütötte el a kínos hatást. • — Sohase csudálja uramöcsém. Bortermelő vidék vagyunk. S akkori­ban éveken át silány volt a — bortermés. Azért a sok — leány. A doktor mintha már hallotta volna máskor is ezt a szellemes fel­világosítást, de azért örült s nevetve köszönte meg. S mivel a zene éppen rágyújtott a csárdásra, meghajtotta magát az ajtóhoz legközelebb ülő vasúti ismerős, a kis medika előtt, akiről kiderült, hogy a tiszteletes ur legnagyobb leánya. — Mit tett, szerencsétlen ember? — nevetett az érdekes kis fruska. Segítenék magán. De már mind a hatvan szem észrevette a — meg­hajlását. Különben is magának a méltóságos bárónét kellett volna táncra felkérni, aki ugyan már elmúlt ötvenéves s az ősi birtok két­ezer holdjáról háromszázig csúszott vissza, míg a tisztjének már ötszáz van, de még mindig számot tart a­­ bálkirálynői, akarom mondani a „lady patronense" méltóságra. A doktor jót nevetett, de nem volt túlságosan meghatva. Tüzesen, ropta a csárdást. Bátran tűrte a többi leány mérgesen vádló tekin­tetét is. Később,, a túzoknál igyeke­zett őket kárpótolni s ki is békítette úgy, ahogy. De a „lady patronesse“, bár a bemutatkozáskor háromszor is kezet csókolt neki, elég fanyar volt hozzá. S tizenegykor haza indult, mert­­ migrént kapott. A doktor felajánlotta kézi gyógy­szertárát. De őméltósága nem fogadta el. S másnap a fiatal­­ doktor köte­lességének tartotta hívatlanul is ér­deklődni hogyléte felől. De akkor sem fogadta. Inkább kihozatta a városból a járási orvost, aki külön­ben csinos fiatalember és szintén­­ nőtelen volt. Apáthy dr. barátunk ezt is ki birta. S lőtte a bakot tovább. A papáknál kezdte a vizitet s azután, mivel úgyis útba esett, az árendások­­hoz, vagy inkább talán a szép kis­­„éretthez“ kopogtatott be, ami álta­lános konsternációt keltett, kivált a tiszttartóéknál, mert az uraság után voltaképpen ők következnek és nem a­­ pap, annál kevésbé az a ren­dezetlen vallásu. De ezt még valahogy elfelejtették. Sőt az orvosi prakszis hirtelenében kezdett fellendülni. Mert a báróné­nak „gyorssegélyre“ lett szüksége. Alig két hónap múlva ugyanis úgy­­ mondják, sirógörcsöket kapott, mi­után azt olvasta a Vármegyei Hír­adóban, hogy az igazán csinos és fess járás orvos­a megnősült. Ez a kis incidens valósággal divatba hozta a mi fiatal orvosunkat. A tiszt&rtó­­éknál, mintha varázslat alól szaba­dultak volna fel, egyszerre két lány merészelt megbetegedni, az állator­vosnál három, a jegyzőéknél az­­ egész família. Egymásra licitáltak, sőt vérszemet kapott a falu is. A polgárság részéről a rezes arcú bíró egy ránézve jól, a községre nézve azonban hatá­rozottan rosszul sikerült — féloldalt gutaütéssel öregbítette a nekilendült orvosi prakszist. Hát még amikor megtudták, hogy az uj orvos foga­kat is húz és csinál ?! Levitézlett a községi borbély és gyógykovács s a doktor ur- takaritónéja eldicsekedett, hogy két hét alatt egy fél szakajtóra való odvas fogat öntött ki a szemét­dombra. A­­ rektorné emellett két aranyfogat csináltatott a hitelbe, a jegyzőné ötöt, de ki is kürtölte min­denfelé, hogy: „báreszgeld“. Az árendásnénak azonban platinafogak kellettek, mivelhogy azok — drágáb ■­bak ! Sőt az öreg kántor is csinál­tatott egy uj fogsort a másodbíró lányának a lakodalmára. Igaz ugyan, hogy a lakodalom harmadik éjszaká­ján nagyon ellágyulván, Szerencsé­sen le is nyelte . .. Nemsokára azonban lecsapott a bomba. Aranyszegélyü levél azt adta tudtul, hogy „Apáthy Géza dr.

Next