Top Gun, 1991 (2. évfolyam, 2-12. szám)

1991 / 2. szám

repülés szerelmesei körében ma kétség­­telenül a vadászre­­pülők a legnépsze­rűbbek, a legkedveltebbek, a legirigyeltebbek. A lapunk első számában közzétett je­lentkezési szelvényeken leg­többen a vadászrepülő-láto­­gatásra voksoltak, s bizony olykor csak kemény viták árán sikerült tudatosítani az érintettekben, hogy a Pápá­ra induló buszban - sajnos - ötvennél többen nem férnek el. A pápára eljutó első sze­rencsés kiválasztottak vi­szont - reméljük! - szép em­lékeik között raktározzák el azt a néhány órát, amit a va­­dászrepülőknél töltöttünk. Budapesten induláskor még csepergett az eső, Győr felé felszakadoztak a felhők, s amikor bekanyarodtunk a laktanya kapuja elé, feltá­madt a remény, hogy Eörs­­ten mégis kegyelmes hoz­zánk, és - ahogy elterveztük - lesz REPÜLÉS! Ebédig minden rendben is ment. Pápai vendéglátóink - Buczkó alezredes, ezredpa­rancsnok vezetésével kész­ségesen álltak a rendelkezé­sünkre. Örömmel állapíthat­tuk meg, hogy Pápán a tra­gédiákat követő sokkhangu­lat múlófélben, a munka fo­lyik tovább, ma már ismét a napi feladatok kötik le a fi­gyelmet, az energiákat. S eközben még jut idő a ma­gunkfajta vendégekre is, akik között - fiatalabb és idősebb repülő egyaránt - tisztelettel, olykor megha­tottsággal köszöntötte Ta­­bak Tibort, a legendás Puma repülőezred időközben alez­redessé előléptetett veterán pilótáját. De mint a beszél­getésekből gyorsan kiderült, akadt a látogatók között egykor Pápán szolgált kato­na, a laktanyák környékéről évtizedekig „száműzött" szakmabeli, megszállott gyűjtő és makettező, köny­veket bújó, vagy csak úgy rajongásból érdeklődő tini­lány és idősebb házaspár is. Ahányan annyiféle helyről érkeztek pályázóink, de egy­valami mégis összefűzte ezt a heterogén társaságot: Pá­pán mindenre kíváncsiak voltak, mindent látni akartak­­ a múzeumtól a hangáro­kig, a felszállópályától az irányítótoronyig. Számunkra az a pár óra Pápán az emlé­kezés, a felfedezés, a rácso­­dálkozás vagy a viszontlátás ideje volt. S hol volt már a korábbi lá­togatásaink alkalmával ta­pasztalt titkolózás, óvatos­ság, szigor?! Vendéglátóink végigkalau­zoltak bennünket a lakta­nyán, a tantermeken, a kü­lönböző objektumokon, aki kíváncsi volt a „feelingre", beülhetett a szimulátorba és megmarkolhatta a bot­kormányt, felpróbálhatta a halózók ruháját, fényképez­­tethette magát, s nem utol­sósorban maga is fényké­pezhetett. Mindenhol türel­mesen, készségesen vála­szoltak a kérdésekre. Ami nem is volt olyan könnyű dolog, hiszen ez a kis cso­port többségében volt „pro­fikból" vagy profi szinten tu­dó amatőrökből állt. De a parancsnokok, a pilóták áll­ták a rohamot. Csak éppen az időjárás nem fogadott bennünket a kegyeibe. Alighogy autóbuszunk meg­állt délután kettőkor az irá­nyítótorony előtt, szemer­kélni kezdett az eső. A ko­rábbi látogatások alkalmá­val megismert Perjési Zol­tán főhadnagy, Cseporán Mihály őrnagy, Pető István őrnagy és mások hiába fo­gadtak bennünket szívderí­tően, a szomorú hírt tudo­másul kellett venni: a repü­lés végleg elmarad. Helyette viszont a fiúk, amit lehetett megmutattak, elmagyaráz­tak, elmeséltek. A vendég­sereg természetesen első­sorban a gépekre, a hangá­rokra volt kíváncsi. S mialatt mi beszélgettünk, addig a többiek közelről is megte­kintették az addig többnyire csak az égen látott MiG-21- eseket és MiG-23-sokat. A Top Gun stábja azért is szívesen utazott Pápára, mert mi viszont kifejezetten berepülőpilótákkal szeret­tünk volna beszélni. A lap egyik cikke már foglalkozott azzal, hogy a nyugati orszá­gokban mi is rejlik a misztifi­kált foglalkozásnév mögött. Mi azt szerettük volna meg­tudni, hogy nálunk - ahol nincsenek repülőgépgyárak, nincs harcirepülőgép-gyár­­tás, ennek megfelelően nem is kell kipróbálni új gépeket, az új változatokat - mit ta­kar ez a fogalom? Mit csinál egy magyar berepülőpilóta? Kántor László őrnagy és Pe­tő „Pinyó" István őrnagy a maguk 1700, illetve 1500 órányi repülési idejével az öreg rókák közé számítanak Pápán. Ahogy mondani szo­kás, a szülésen kívül már sok minden megtörtént ve­lük repülés közben. Egy do­log viszont még nem, a be­­repülőpilótákról még nem kérdezték őket. Pedig nem véletlenül beszélgethetünk velük, amit a repülésről tud­ni lehet és tudni kell, azt ők tudják, másrészt Kántor Lászlóé az egyetlen berepü­lőpilóta-státus Pápán. Hiá­ba, kis ország - kevés stá­tus. Na, meg a repülőkre mostanában amúgy is szű­kös idők járnak. S hiába kezdjük a beszélgetést az Öböl-konfliktus problémái­nál, az ott felsorakozó légi­erők esélyeinél, Pető István hamarosan a hazai légterek felé kanyarodik.­­ Magyarországon - ezt kár is lenne tagadni - a repülés most elég nehéz helyzetben van. A fiatalok évi 80, az idő­sebbek évi 90-100 órát re­pülhetnek. A MiG-21 -sei 35- 40 perc, a MiG-23-ra 1 40-50 percnyi repülést jelent egyetlen felszállás. Évente egy-egy hajózó 200-250 fel­szállással számolhat, na­ponként 2,5-3 órát tölthet a levegőben, s ez igencsak ke­vés. Csupán egy adat össze­hasonlításképpen: a német légierőnél a repülési idő évi 180-200 óra... Emellett évente kb. 50 órányi szimu­­látoros repülésre nyílik lehe­tőség, ami hasznos, de sem­miképpen sem pótolhatja a levegőben eltöltött időt. Bi­zonyos automatizmusok be­gyakorlását lehetővé teszi, de repülésbiztonságot, ta­pasztalatot nem adhat, nem pótol. És ráadásul e téren is van pótolnivalónk, mert a technikai lehetőségeknek köszönhetően az US­A-ban például az óraszámot tekint­ve a szimulátoros gyakorlat szerepel az első helyen.­­De talán ennél kedvezőbb helyzetben vannak a bere­­pülőpilóták. Ezt a fogalmat az utóbbi években a film, a video, a könyvek kissé misz­tifikálták. Magyarországon miféle foglalkozást takar? - Nálunk nem új konstrukci­ók kipróbálása folyik, ha­nem javítás utáni berepülés - veszi át a szót Kántor László, az „érdekelt". - En­nek megfelelően nem is tör- 4 TOP GUN

Next