Top Gun, 1995 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1995 / 1. szám

A Bornborough '94 kiállí­táson megjelent, világ­szerte ismert repülőma­gazinok különkiadásai egyértelműen bizonyí­tották, hogy az 1994-ben másodízben megrendezett Gripen-sajtóutazás elérte célkitűzését. A négynapos, bőséges lát­nivalót nyújtó rendezvényen részt vett közel negyven szakíró, illetve újságíró terjedelmes ismertetői, szakcikkei ered­ményeként a világ repülő-közvéleményé­nek figyelme a svéd repülőipar, s a kap­csolódó iparágak eredményeire összpon­tosult. A sajtóutazás tervezői minden bizonnyal tanulmányozták a tavalyi, a Le Bourget-i repülőszalont megelőző, első ilyen rendez­vény tapasztalatait. Ennek nyomán ala­kították ki az elmúlt évinél sokkalta gazdagabb programot, melynek során a JAS Ipari Egyesülést alkotó összes nagy­vállalattal, a Saab Military Aircrafton kí­vül az FFV Aerotech, a Volvo Aero Corpo­ration és az Ericsson Radar Electronics gyárakkal, s fontosabb termékeikkel is megismerkedhettünk. A tavalyinál sokkal átfogóbb képet kap­tak azok a hozzám hasonló résztvevők, akik már 1993-ban is a meghívottak között voltak. Ismét megcsodálhattuk a Flygrapnet pilótáinak felkészültségét, a Vigyenek fantasztikus képességeit, az országútszakaszokon kialakított ideigle­nes „repülőterek" működését, a főként sorállományú katonákból álló földi ki­szolgáló állomány céltudatos, összehan­golt, fegyelmezett tevékenységét, mely­nek során mintegy 10 perc alatt helyez­ték ismételt bevetésre kész állapotba­­ töltötték fel tüzelőanyaggal, lőszerrel, rakétákkal­­ az országútszakasz mellett kialakított, aszfalttal burkolt „tenyér­nyi" területen a „bevetésről" visszatért harci repülőgépet. Magazinunk nyomdai átfutási ideje, s a „bőség zavara" miatt kissé megkésve megjelenő beszámolómban nem köve­tem e hihetetlenül gazdag sajtóutazás történéseit, nem a túra viszontagságait, hanem az ott látottakat, a házigazdá­inktól kapott információkat kívánom ol­vasóinkkal megosztani. Középpontban a Gripen Annak ellenére, hogy a JAS Ipari Egye­sülés üzemeiben számos más terméket, a légierő bázisain pedig több repülő­eszközt láttunk, a sajtóutazás nem tit­kolt fő célja a világon az egyetlen soro­zatgyártásban lévő ezredfordulós va­dászrepülőgép-váltótípus, a svéd JAS 39 Gripen jelenlegi helyzetének bemutatá­sa, a típus néhány fontos szerkezeti sa­játosságának, alkotóelemének ismerte­tése volt, így különleges élményt nyújtott a Saab Military Aircraft linköpingi repülőgépgyá­rának megtekintése, melynek hatalmas szerelőcsarnokában meggyőződhettünk arról, hogy az eredeti program szerint folyik a Flygrapnet számára két sorozat­ban (30+110) megrendelt JAS 39-esek gyártása. Végszerelési fázisban 10 gé­pet, míg a sárkányszerkezet összeszere­lésének fázisában 13 gépet láttunk. Ed­dig 3 Gripent adtak át a svéd légierő­nek, míg 4 példány az átadás-átvétel stádiumában volt. Külön csarnokban végzik a kétüléses gyakorló-harci változat prototípusának építését, melynek végszerelése 1995- ben befejeződik. A JAS 39B prototípus első repülése 1996-ban, a sorozatgyár­tott kétüléses Gripen első példányának szolgálatba állítása 1998-ban várható. A jelenleg megrendelt 140 gépből 14 példány készül kétüléses változatban. Az egyre fokozódó ütemű sorozatgyártás­sal egyidejűleg folytatódik a 4 prototípus, s az első szériapéldány berepülése. Au­gusztus végéig túlhaladták az 1430 fel­szállást. A gépek berepülését, s a pilóta, illetve a földi kiszolgáló állomány átkép­zését az új típusra a Saab gyár, valamint a hadsereg beszerzési hivatala linköpingi kiképzőközpontjában végzik. Ez azonban ideiglenes megoldás. A légi­erő F7 jelű bázisán, Larenesban már Gripenek a végszereldében 4 TOP GUN A Gripen PS-05/A típusú fedélzeti radarja A berepülést végző Gripen prototípusok A GRIPEN PRESS TOUR­'94 SZAKMAI PROGRAMJA Augusztus 30., kedd 0 Stockholm Arlanda repülőterének bemutatása 0 A Linköpingi Saab Aircraft AB bemutatása 9 Az első Saab 2000-es repülőgép átadási ünnepsége 0 A Saab 340 AEW & C ismertetése 0 A Gotland-szigeten lévő Viggen repülőegység megtekintése Augusztus 31., szerda 0 A linköpingi Saab Military Aircraft Gripen szerelőcsarnokainak megtekintése 0 Látogatás a linköpingi FW Aerotech cégnél Szeptember 1., csütörtök 0 A satenasi F7 légi bázis meglátogatása 0 A repülőtér technikájának bemutatása 0 Viggen országúti le- és felszállásának, ismételt bevetésre való fel­készítésének bemutatása 0 Látogatás a trolhattani Volvo Aero Corporation repülőgéphajtó­­mű-gyárban Szeptember 2., péntek 0 Látogatás az Ericsson cég göteborgi üzemében.

Next