Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 1. szám

tere volt a bombázógépek számára. Ezt 1950. után nem használták, és a közelben te­lepített Légierők Akadémiájá­nak bemutató terepe lett. Itt megvolt pár hangár és régi épület, ebben helyezték el az I. világháborús, majd a II. vi­lágháborús gépanyagot és tár­gyi felszerelést. Ezek a hallga­tók részére oktató tárgyak vol­tak, a régi magyarázó táblák egy része ma is megvan. A gyűjtemény az 50-es évek­ben megnőtt, ezért ebből ala­kult meg a Szovjet Légierők Múzeuma 1958. november 28-án K.A. Versinyin repülő­­marsall parancsára. 1960. feb­ruár 22-én nyílt meg először a közönség számára, de még a Légierők Akadémiájának ré­sze volt, ezért többet volt zár­va, mint nyitva. (Nem véletle­nül van hasonló helyzet ná­lunk Szolnokon.) 1968 után az intézmény felvette a Vörös Zászló-renddel és Kutuzov-ér­­demrenddel kitüntetett J.A. Gagarin Repülőakadémia ne­vet, és fokozott tevékenység­be kezdett. Ettől kezdve általában idős re­pülő vezérezredesek voltak a parancsnokok, és ezek isme­retségei és kapcsolatai tették lehetővé az elfekvő régi anya­gok begyűjtését. Az egész SZU-ban keresték a roncstele­peken és a világ végén lévő lé­gi bázisokon elfelejtve álló, le­selejtezett gépeket, mivel nyil­vánvaló volt, hogy az egész szovjet repülőgépgyártás múltját csak így lehet rekonst­ruálni, mert korábban intézmé­nyesen nem gondoskodtak a régi gépek és a vadonatúj pro­totípusok megőrzéséről. Az 1960-as, 70-es években gyorsan nőtt az állomány, mert a különböző tervezőiro­dák bázisairól összeszedték az ott álló, és már rég nem re­pülő prototípusokat, és le­adásra kerültek a kivonandó nehéz harci repülőgépek pél­dányai, így saját szárnyán ér­kezett és szállt le a Tu-95, M- 4A és 201­ M bombázógép, a Tu-114, Il-62-es stb. egy-egy példánya, ami nem volt egy­szerű dolog. A repülőtér füves, csak az állórészek betonozot­tak, de ezek rég megteltek. A megkönnyített nehéz gépek fűre szálltak le, a lehető legki­sebb sebességgel. A kényszerűség miatt a régi, fa-vászon borítású gépek ke­rültek a kevés hangárba, a mo­torokkal és tárgyi felszerelé­sekkel együtt. A későbbi fémgépek állnak a szabad ég alatt, részben letakarva és ponyvázva, de ez nem a végső megoldás. A múzeum vezetői mindig törekedtek arra, hogy zárt térbe juttassák a nagymé­retű gépeket is, de ehhez soha nem kaptak elegendő pénzt, így nagy hangárok nem épül­tek. Az 1980-as évekig nem tudták megoldani a múzeum leválasztását a katonai intéz­ményről, ezért a nyilvánosság finoman szólva korlátozott volt. 1985 végén 125 db repülőgép, kb. 140 motor, 40-nél több fe­délzeti fegyver, 50 féle rádió, 90 féle bombacélzó készülék volt a készletben. A gyarapo- A négyes csarnokban látható tablók a míg tervezőiroda tevékenységéről (APN) A Mi-24 és Mi-8-as helikopterek prototípusai (APN) a TOP GUN

Next