Top Gun, 2001 (12. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 1. szám

X^AííTlQUC, avagy fejezetet a szovjet kísérleti repülés történetéből Tesztekhez használt különleges repülőgépek E hónapban folytatják a külön­leges törzskialakítású IL-18- asok bemutatását, ugyanis ezt a típust előszeretettel alkal­mazták kísérleti célokra. Az a repülőgép, amelyet most bemutatunk, egy hagyomá­nyos N­—18V (182005501-es gyári számú) utasszállító. Ezt a turbólégcsavaros gépet 1964-ben Kubába adták el, ahol a Cubana de Aviación lé­gitársaság CU-T832-es fedél­zeti lastromjellel üzemeltette két évtizeden keresztül. A szovjet NPO Vzljot cég 1984- ben visszavásárolta a karibi országtól, hogy CCCP-75851- es lajstrommal kísérleti célok­ra használja. Ezt az IL-18-ast - mint sok más „testvérét” - különleges orr-résszel látták el. Az időjárásradart borító lo­­kátorsugár-áteresztő burkolat­ra egy ballisztikus rakétának a fejrészét szerelték föl. Ennek megfelelően kiépítésre került a fedélzeti időjárás-lokátor. Ennek helyére építették be az interkontinentális ballisztikus rakéta vezérlőelektronikáját, il­letve a működését ellenőrző berendezések átjátszókábe­leit, moduljait. Szintén tesztelési célzattal sze­relték föl azt a különálló, nagy­méretű konténert is, amely a törzselső rész alatt, az orrfutó mögött nyert elhelyezést. Eb­ben a konténerben egy másik fajta interkontinentális balliszti­kus rakétának helyezték el az irányító, vezérlő rendszerét, valamint annak a fejrészét, az áramvonalas burkolatával együtt. A konténer egy nem oldható rendszerű konzolon keresztül kapcsolódik az IL-18-as törzsaljához, és rajta mennek át a vevő-, illetve tesz­telőberendezésekhez a szük­séges kábelek. A mérnököket természetesen a repülőgép utasterében kialakított munka­helyeken helyezték el. Az ő feladatuk volt folyamatosan nyomon kísérni a légi próbák pillanatnyi állását, a rakétafejek működési karakterisztikáját A nagy képen az orr-részre szerelt, míg a kis képen a konténerre épí­tett ballisztikus rakétafej látható stb. Ennek a konténernek a hátsó felét egy másik radom (radarsugár-áteresztő különle­ges burkolat) fedte, amelyet az adatátjátszás céljára szereltek föl. Ezen keresztül juttatják el a mért paramétereket a földi tesztállomásra, ahol értékelik az adatokat, és szükség szerint áttervezik az elektronikus be­rendezéseket. Az IL-18-as or­rára épített ballisztikus rakéta­fej működési paramétereit is le lehet sugározni a földi mérő­helyre. Ennek az antennáját a légcsavaros repülőgép farokré­szének vége alá építették. Ez is csak hátrafelé képes sugároz­ni. Mind a konténerre, mind a repülőgéptörzsre szerelt fej­részt ellátták kis méretű szere­lőnyílással. Ezen keresztül le­hetett a földön az elektronikus berendezéseken a javításokat, utánhangolásokat elvégezni. Ezt az IL—18V-t 1992-ben visz­­szaalakították hagyományos konfigurációjú szállító repülő­géppé, amelyet az Elf Air, az NPO Vzljot leányvállalata üze­meltetett először CCCP-75851 - es, majd a Szovjetunió felbom­lása után RA-75851-es lajst­rommal az egyik repülőkísérleti intézetben. Gál József 51. rész Q TOP GUN MAGAZIN '-l’D-p­íjut I NEMZETKÖZI REPÜLŐMAGAZIN A MÜNCHENI Feren©zy Media LAPJA Kiadja a Ferenczy Könyv- és Lapkiadó Igazgató-főszerkesztő: TŐRÖS ISTVÁN Főmunkatárs: VINCZE MÁRIA TOBAK TIBOR, SZEPESI JÓZSEF, GÁL JÓZSEF, KŐVÁRI LÁSZLÓ, SÁRHIDAI GYULA HORVÁTH ZOLTÁN Szakértő: TALIGÁS ANTAL ezredes Korrektor: KOMLÓSI PÉTER Szerkesztőség: 1068 Bp., Városligeti fasor 38. 351-0595 INTERNET: www.topgun.hu Előkészítés: WELLCOM GRAFIKAI STÚDIÓ Nyomás: SZIKRA NYOMDA Felelős vezető: LENDVAI LÁSZLÓNÉ vezérigazgató Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt. Levél- és Hírlapüzletági Igazgatóság (LHI) Előfizethető: Budapesten az LHI kerületi ügyfél­­szolgálati irodáinál, a hírlapkézbesí­tőknél, a Hírlap-előfizetési Irodában (HELIR). Budapest Vill., Orczy téri. Levélcím: HELIR 1900 Budapest. Vidéken a postákon és a kézbesí­tőknél. HU ISSN 0866-3165

Next