Top Gun, 2001 (12. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 1. szám

­A Az ihiti­i/iiiki Louisiana állambeli Barksdale légi tá­maszpontról. A H mínusz 11 óra 25 perc­től egymás után elstartoló 7 Boeing B-52G Stratofortress egyenként 5 db AGM-86B típusú robotrepülőgépet vitt magával a több mint 11 200 km-es útra. 7 órával később, vagyis H mínusz 4 órakor további 20 B-52-es emelkedett a levegő­be az indiai-óceáni Diego Garcia légibá­zisról. A következő felszállók éjjel 1-kor, vagyis­­ mínusz 2 órakor a Szaúd-Arábia északi részén fekvő Al Jouf reptérről indul­tak. E gépek az akkor éjszaka támadók kö­zül a leglassúbbak voltak. A „Normandy" kódnevű harci kötelék 8 db Apache csata­helikoptere az amerikai hadsereg 101. lé­­gideszant-hadosztályának színeit viselte. Velük együtt repült - a kötelék navigálásá­ra - a légierő 2 db MH-531 Pave Low spe­ciális felszerelésű nehéz helikoptere. A csatahelikopterek dolga az iraki honi lég­védelem két, Bagdadtól nyugatra találha­tó, stratégiailag igen fontos helyeken tele­pített radarállomásának megsemmisítése volt. Mégpedig azért, hogy ezzel utat nyis­sanak a csapásmérők számára. Az Apa­­che-oknak röviddel azelőtt kellett kiiktat­niuk a radarokat, hogy a szövetséges va­dászbombázók berepültek volna felderíté­si körzetükbe. A parancsnokságnál egy­részt a csapás meglepetésszerűségére törekvés miatt, másrészt a célokban oko­zott károk azonnali felmérése érdekében döntöttek a vadászbombázók helyett in­kább a viszonylag lassú forgószárnyúak bevetése mellett. Orrába beépített 30 mm­­es gépágyúja és egyik szárnycsonkja alá függesztett 871 literes póttartálya mellett még minden Apache 8 db Hellfire, lézerirá­nyítású páncéltörő rakétával és egy, 19 db 70 mm-es nem irányított rakétákat tartal­mazó blokkal kelt útra. Az északnak tartó, elsötétített helikopterek személyzete éjjel­látó szemüvegekkel felszerelkezve könnyedén követte a méltóságteljes, 190 km/h sebességgel a domborzathoz tapad­va haladó anyagépeket. Röviddel utánuk startoltak el a légi utántöltők. Az akkor éj­jelre kijelölt 160 közül a legelsők, hogy el­foglalva a számukra kijelölt légtereket, ott körözve várják a támadók első hullámát. 1 óra 31-kor, azaz­­ mínusz 1 óra 29-kor indították útnak a Vörös-tenger északi vé­gében hajózó amerikai San Jacinto cirká­lóról az első Tomahawk típusú robotrepü­lőgépet Amint elhagyta a vetőcsövet, szár­nyai kinyíltak, és a tengerszintre süllyedve programja szerint útnak eredt. Nem sokkal ezután ugyanilyen robotgépeket lőttek ki a Bunker Hill cirkálóról is. Valamint az ame­rikai flotta két veterán óriásáról, a Wiscon­sin és a Missouri csatahajókról, melyek a Perzsa-öbölben cirkáltak. Kis idővel azután, hogy a tengerről elindított Toma­­hawkok elsüvítettek célpontjaik felé, az egyenesen Amerikából odaindult 7 B-52- es is megérkezett Szaúd-Arábia északi ré­szének azon pontja fölé, ahonnan indíta­niuk kellett a robotgépeket. A nehézbom­bázók sikeresen útjukra bocsátották mind a 35-öt. Ezek fedélzeti számítógépeibe Mosul térségének 8 kommunikációs vagy légvédelmi központjának, illetve légi tá­maszpontjának adatait táplálták be. Ahogy az ALCM jelű robotgépek talajközelbe ereszkedve útra keltek, az óriásgépek is hazaindultak. Barksdale-i landolásukig nem kevesebb, mint 34 óra 20 percet töl­töttek a levegőben. A repüléstörténet leg­hosszabb bombázóbevetését teljesítve jócskán túlszárnyalták a RAF Vulcanjainak 1982-es rekordját. 2 óra 15-kor, vagyis­­ mínusz 45 perckor az első csapásmérők is a levegőbe emel­kedtek. F-117A-k, F-111 F-ek, F-15E-k, A-6-osok, Tornado IDS-ek gurultak a startra. Védelmükre F-14-es, F-15C és F/A-18-as vadászok szálltak fel. A kötelé­kekkel tartó F-46 Wild Weasel Phanto­­mok, A-7 Corsairek, EF-111 Ravenek és EA-6B Prowlerek feladata a célterületek légvédelmének elnémítása volt. A RAF pi­lótája, Broadbent alezredes így írta le ak­kori felszállásukat a bahreini Muharraq lé­gibázisról: A 8 Tornádóból álló kötelék ve­zéreként a sor elején gurultam. Teljes rá­diócsendben egyenként szálltunk fel. A startengedélyt a toronyból egy zöld lámpa felvillanásával adták meg. Túlterhelt gé­peink nehézkesen szakadtak el a betontól és emelkedtek fel 3000 méterre. Percek alatt elértük az első tankolásra kijelölt lég­teret, hogy a Victorokból végre teletöltsük tartályainkat. A súlyos fegyverzet miatt ugyanis csak a minimális üzemanyag­mennyiséggel szánhattunk fel. Mialatt a robotgépek földközelben haladva tántoríthatatlanul fogyasztották előre be­programozott útvonalaik kilométereit és az F-117A lopakodók utazómagasságukat tartva, ám mégis láthatatlanul száguldót­ A szárnyak alatti csomópontokon jól látszanak a 2500 km-es hatótávolságú AGM-86B típusú robotrepü­lőgépek Január 16-án - késő délután - a szerelők ezen az AH-64A Apache-on is a helyére rakták az utolsó Hellfire páncéltörő rakétát ! ELSŐ ÉJSZAKÁJA 2001 JANUÁR –

Next