Történelemtanítás, 1959 (4. évfolyam, 1-6. szám)

1959 / 1. szám

tes háborúkat. Minden eszközt — nem utolsósorban az iskolát is — felhasznál­tak arra, hogy a népet a Tanácsköztársaság emléke s a kommunisták ellen for­dítsák. Nekünk, történelemtanároknak bizony sok jóvátennivalónk van. Elsősor­ban a mi feladatunk, hogy tanítványaink valóban az igazságot hallják és tanul­ják a Magyar Tanácsköztársaságról s a kommunista párt nagyszerű harcairól. A Tanácsköztársaság kulturális és szociális intézkedéseinek, a Vörös Hadsereg dicső honvédő harcainak, a kiváló vezetők — Kun Béla, Szamuely Tibor, László Jenő, Landler Jenő, Korvin Ottó — és a többiek munkájának, tetteinek lelke­­sítőleg kell hatniok minden mai magyar diákra. El kell mélyítenünk annak tu­datát, hogy népi demokráciánk folytatja mindazt, ami 1919. március 21-én el­kezdődött. Munkás-paraszt hatalmunk ma — két évvel a szégyenteljes 1956 ok­tóberi ellenforradalom után — erősebb, szilárdabb, mint valaha. Tanultunk, okultunk és felhasználunk minden tapasztalatot, amit a Tanácsköztársaság szá­munkra nyújt. 1919 kommunistáinak hősi harcai bizonyságai az igaz hazafiságnak és a proletár nemzetköziségnek. Lenin is nagyra értékelte azt a segítséget, amelyet már a magyar proletárdiktat­­ra puszta léte is jelentett a fiatal szovjethatalom­nak. A nagy szovjetország kiállta a próbát, és joggal reménysége lett minden elnyomottnak szerte a világon. Ma pedig a szocialista tábor vezető ereje s egy­ben szocializmust építő Népköztársaságunk legfőbb támasza. Nem vitás, hogy a Magyar Tanácsköztársaság emlékét csak akkor szolgáljuk igazán híven, ha a szocializmus építésének útján szoros szövetségben haladunk a nagy Szovjet­unióval, amelynek kommunista pártja a mostani, XXI. kongresszusán már a megvalósulás közelségében rajzolja meg a kommunizmus nagyszerű távlatait. Megtisztelő feladat számunkra, hogy folyóiratunk IV. évfolyamának első számát a Tanácsköztársaság emlékének szentelhetjük. A magyar történelem e legdicsőbb korszakának anyaga hozzásegít bennünket ahhoz, hogy oktató­nevelő munkánkkal helyesen szolgáljuk a világnézeti nevelés ügyét. E korszak történetének elemző tanítása révén ugyanis tanítványaink még jobban megtanul­ják becsülni a már s értékelni szocialista fejlődésünk eddigi eredményeit, így azután 1919 történetét tanítva, a leghívebben és legeredményesebben szolgálhat­juk nagy pedagógiai célkitűzésünket: az igaz hazafiságra és proletár nemzet­köziségre nevelést.­ ­

Next