Történelemtanítás, 1961 (6. évfolyam, 1-5. szám)

1961 / 1. szám

megismerésébe. Felkeltse a múlt és történelmi tanulságai, a jelen nagy haladó törté­nelmi küzdelmei iránt az érdeklődést. Lerakja a gyermekből serdülővé váló ifjú marxista-leninista társadalom- és történetszemléletének alapjait.” „Az általános iskolai történelemtanítás didaktikai jellegét a jövőben elsősorban az elbeszélő, olvasmányos előadásmód fogja meghatározni.” Ha a tantárgy alapvető feladatát felbontjuk oktatási, képzési, nevelési fel­adatokra, a tennivalók igen gazdag skálája áll előttünk. Hogyan függnek össze az új tantervben a nevelési feladatok a tananyaggal, azaz hogyan függ a tananyag a nevelési-képzési feladatoktól? Az általános iskolai történelemtanítás oktatási-képzési-nevelési feladatait első­sorban a társadalmi formák alapvető, jelenségeinek, az osztálytársadalmak alapvető osztályellentéteinek szemléletes megismertetése által végzi. Az emberiség és a ma­gyar nép történetének nagy korszakait élményszerű képekben mutatja meg. A kö­vetkező jelenségek kerülnek az előtérbe: az emberi munka és a dolgozó ember min­dennapi élete, az osztályharcok kimagasló eseményei, hőseiknek rajzával, népünk hősei a honvédő háborúkban, a munkásosztály­­harca a szocializmusért és e harc kima­gasló alakjai, tájékozódás az emberi civilizáció és népünk művelődésének néhány jelentős állomásáról. Az általános iskolai történelemtanítás művelődési anyaga nem lesz sem hun­­garo­centrikus, sem Európa-centrikus. Alkalmassá válik arra, hogy a tanulók világ­nézetét az egész világról alkotott társadalmi, történeti és ateista nézetek segítségével formálja. Az általános iskolai történelemtanítás ott ér véget, ahol a „ma” kezdődik: a szocializmus világméretű győzelmének útját és a béke megvédésének lehetőségét tárja az általános iskolai tanulók elé, így az emberiség jövőjébe vetett optimista hitet sugározza a gyermekeknek. A tananyagot a tervezet szerint az általános iskola felső tagozatán 4X2 órában fogjuk tanítani, vagyis az V—VIII. osztályokban heti 2 órában. (A tantárgyért aggó­dók figyelmét érdemes felhívni a következőkre: az általános iskola heti összóra­­száma 30-ra csökkent. Ugyanakkor nem változott a történelemtanítás összesen heti 8 órát kitevő dotációja a heti óratervben, így a tantárgynak az összóraszámban való részesedési aránya emelkedett.) A tananyag elosztásában a döntő elv az volt, hogy az eddigieknél fordítsunk nagyobb gondot napjaink politikai küzdelmeinek „előtörténetére”, vagyis a kapita­lizmus kialakulásától napjainkig eltelt időszakra. Az új- és legújabbkor az általános iskolai történelemtanításnak több mint a felét teszi ki. A tananyag vázlatos áttekin­tésben a következő: korral, ill. tv­­­i-Új emberiség és a magyar nép történelmi útja ,,képek”-ben, a közép-VII. o.: elbeszélő, olvasmányos egyetemes és VIII. o.: 1900-tól napjainkig. Az általános iskolai történelemtanítás tantárgyi struktúráját átmenetesen, a fo­kozatosság jegyében kell megformálni. Az V. osztályban „történelmi olvasmányok” szerepelnek, amelyek átmenetet képeznek az alsó tagozati történelmi tárgyú olvas­mányok és a rendszerező történelemtanítás között. A VI. osztálytól kezdődően a történelemtanítás fokozatosan alkalmazza a tananyag olvasmányos de egyben rend­szerező kifejtését. A történelem marxista-leninista szemlélete szempontjából alapvető fogalmakat (mint amilyenek pL. ősember, ősközösség, rabszolgák, rabszolgatartók, jobbágy, föl­­desúr, hűbériség, tőkés, proletár, kapitalizmus, osztály, osztályharc, igazságos és igazságtalan háború stb.) az általános iskolai történelemtanítás keretében leíró, el­beszélő, a képzelet tevékenységét kiváltó módszerek segítségével kell kialakítani Az általános iskolai történelemtanítás absztrakcióinak foka, a fogalomalkotás nem szakadhat el a tananyagban szereplő konkrét tényektől. Ezen a fokon a tantárgynak főként az induktív utat kell követnie. A tananyag tö­nege és­­elrendezése az eddigieknél tágabb teret enged a képzési feladatok teljesítésének, számolva azzal, hogy a képzés eredményei emelik az okta­­tási-nevelési eredményeket. 2

Next