Történelemtanítás, 1963 (8. évfolyam, 1-6. szám)
1963 / 1. szám
gozást nyert és törvényerőre emelkedett iskolarendszerünk reformja. Ma már, amint ez az oktatásügy minden dolgozója, minden tanár számára ismert, a reform tartalmi kérdéseinek helyes megoldása van napirenden. Mind az általános, mind a középiskolai tantervek országos vitái bizonyították, hogy a pedagógusok sajátjuknak érzik az iskolareform nagy ügyét, a szocializmus iskolájának kialakítását. A szeptemberre megjelenő alsótagozati tankönyvek után, az 1964- 65-ös iskolai évre már megjelennek az új tanterv alapján megírt első történelemkönyvek is, amelyeket évről évre soron követnek a többiek is. A tankönyvek írásában, bírálatában, szerkesztésében részt vevő tanároknak döntő szerepük van a reform tartalmi kérdéseinek megoldásában, a tantervek országos vitás tapasztalatainak érvényesítésében. Folyóiratunk a maga szerény keretei között és eszközeivel részt vállalt, és a jövőben még fokozottabb mértékben kíván részt venni az ideológiai offenzívában. A történelemnek mint tantárgynak a marxizmus-leninizmus szellemében való tanítása már önmagában is igen fontos része az ideológiai tevékenységnek. De e tevékenység eredményessége szempontjából egyáltalán nem mindegy a „hogyan” kérdése, a tanítás módszere. Lapunk, feladatához híven elsősorban ezen a vonalon kívánja a jövőben segíteni olvasóit, az ideológiai harc élvonalában álló történelemtanárokat. A most, a reform szellemében alakuló, munkára nevelő iskolában egyáltalán nem szorulnak háttérbe a társadalomtudományok. A történelemnek, irodalomnak, filozófiának, közgazdaságtannak a maguk sajátos eszközeivel kell segíteniük a szocializmus teljes felépítésének munkáját. E tárgyak tanárainak a tanítási órákon úgy kell felkészíteni tanulóikat jövendő munkás életükre, hogy el tudjanak igazodni az ideológiai élet gyakran igen bonyolult, sokfelé ágazó útjain, és a marxizmus—leninizmus iránytűjével a helyes ösvényen haladjanak tovább. • A Magyar Szocialista Munkáspárt Vil. kongresszusa lezárta szocialista fejlődésünk sok harccal, legyűrt nehézséggel, eredményes munkával teli szakaszát, és elindította népünket a további kemény helytállást igénylő cél, a szocializmus teljes felépítése felé. Hosszú távra kijelölte a megoldandó feladatokat, megválaszolta a felmerülő legfontosabb elméleti és gyakorlati kérdéseket. A kongresszus teljes anyaga, határozatai felmérhetetlen segítséget jelentenek munkánkban. Almási János 2