Történelemtanítás, 1970 (15. évfolyam, 1-6. szám)

1970 / 1. szám

A Történelemtanításnak ismét rendhagyó számát veszi kezébe az olvasó. Az egész ország megemlékezik, s ünnepeli hazánk történetének egyik nagy sorsfordulóját, az ország felszabadulásának negyedszázados évfordulóját. A tör­ténész önkéntelenül párhuzamokat keres: honfoglalás, a kereszténység felvé­tele s a feudális állam megszilárdítása, Mohács, a török kiűzése, — melyik volt jelentőségére nézve hasonló súlyú a magyar nép sorsa, a társadalom magyar­­országi alakulása szempontjából? A történész azonban azt is tudja, a párhuza­mok a történelemben — még a legszerencsésebb párhuzamok is — mindig sán­títanak, a hasonlóságok hangsúlyozása mellett elterelik a figyelmet a különb­ségekről. Ezért nem­ szívesen alkalmazunk az 1945. évi sorsfordulóval kap­csolatban sem történelmi analógiákat. Hazánknak a fasiszta német megszállás, s egyben a magyar fasiszta elnyomás alóli felszabadulása nem csupán egyet jelentett sorsfordulóink közül, mert ekkor valami olyan új is született, ami minőségileg megkülönbözteti minden előző sorsfordulótól. Ez az osztályelnyo­más, a kizsákmányolás alóli teljes felszabadulás lehetősége, amellyel — amit az azóta eltelt negyedszázad bizonyít — tudott élni a magyar nép. Nem akart a Történelemtanítás a felszabadulás jelentőségéről, történelmi értékeléséről s egyéb olyan kérdésekről írni, amit a szaktudományos folyóira­tok sokkal méltóbb formában és nagyobb terjedelemben nyújthatnak, a napi­sajtó, a tömegkommunikáció intézményei és eszközei élőbben adhatnak. Úgy éreztük, ezzel mi nem versenyezhetünk, és nem is kell versenyeznünk. A taná­rok legméltóbban munkával ünnepelhetnek, azzal, hogy beleoltják a tanulók tudatába a felszabadulás és a népi demokratikus építés jelentőségének megér­tését és igenlését. Ennek a nemes feladatnak sikeres elvégzéséhez akarunk folyóiratunk jelen számával segítséget adni. Csaknem valamennyi cikkünk a felszabadulás általános vagy középiskolai tanításának kérdésköréhez csatlako­zik, módszertani bibliográfiai tájékoztatással, adatgyűjteménnyel, új gondola­tok és ötletek ismertetésével nyújt segítséget ehhez. Nem szűken a tanórára, hanem a szakkörök kis csoportjaitól az iskolai ünnepségek nagy közösségéig minden alkalomra, ahol hatni, nevelni tudunk népünk történetének e kiemel­kedő eredményével és korszakával. Vannak cikkek és anyagok, amelyek erre az évre már elkésettnek tűnnek, már a tanórán lefutott anyagot érintenek, vannak, amelyek a következő hóna­pok feladatainak megoldását segítik. Mi azonban nem csupán a kerek teljes­ségre törekvés miatt közöljük mindezt együtt, hanem mert a felszabadulás megünneplését nem lehet csupán egy kerek évszámhoz, különösen nem egy naphoz kötni, az egész 1970-es jubileumi évben vissza-vissza kell nyúlni hozzá, s minden évben újra és újra kiaknázni a benne rejlő oktatási és nevelési lehető­ségeket. Ehhez a munkához szeretnénk hozzájárulni jelen számunkkal abban a reményben, hogy történelemtanár kollégáink szívesen forgatják majd, és sike­resen fel is használják.

Next