Történelemtanítás, 1975 (20. évfolyam, 1-5. szám)
1975 / 1. szám
egyéves időszakában — a tudományos szervek biztosítsák a folyamatos tudományos konzultációk lehetőségét, a kulturális szervek pedig gondoskodjanak az ehhez szükséges időbeli és anyagi feltételekről. Méltányosnak tartanánk a tankönyvírás anyagi és erkölcsi megbecsülésének növelését. Kérjük, hogy az állami és a tudományos díjak, illetve a tudományos fokozatok odaítélésénél a tartalmi és didaktikai szempontból legkiválóbb tankönyveket is vegyék figyelembe. 2. Alapvető követelménynek tartjuk a tankönyvek tartalmi és didaktikai sokrétűségét, hogy minél inkább hozzájárulhassanak az aktív és önálló történelmi gondolkodás formálásához. 3. Célszerűnek látszana a pályázati és a megbízásos rendszer továbbfejlesztése és párhuzamos alkalmazása, ami első lépés lehetne a párhuzamos tankönyvsorozatok bevezetéséhez. Anyagi lehetőségeink figyelembevételével maximálisan kellene törekedni a tankönyv munkaeszköz-jellegének fokozására, a tankönyvek mostaninál magasabb színvonalú kivitelezésére. 4. A történelemkönyveknek az oktatás folyamatával szoros egységet kell alkotnia az egyéb történelmi munkaeszközökkel. A jó tankönyv készítésének feltétele, hogy a tantervi anyag is feladatrendszer megvalósítója legyen. A tankönyv gyakorlati alkalmazásának pedig az a feltétele, hogy a tankönyvvel párhuzamosan a tanár rendelkezésére álljanak az egyéb segédeszközök is. Ezért javasoljuk, hogy a történelemtanítás korszerűsítésének folyamatában párhuzamosan készüljenek a tankönyvek és az egyéb segédeszközök. 5. Az általánosan képző iskolák mellett a jövőben nagyobb figyelmet kell fordítani a szakmai jellegű iskolákban tanuló fiatalok és a felnőttoktatás különböző formáiban részt vevők történelemoktatására. Ezért javasoljuk, hogy a szakközépiskolák és a szakmunkásképző intézetek történelemtankönyveinek elkészítésére ugyanolyan gondot fordítsanak, mint az általános és a gimnáziumi tankönyvekére. 2