Történelemtanítás, 1975 (20. évfolyam, 1-5. szám)

1975 / 1. szám

egyéves időszakában — a tudományos szervek biztosítsák a folyamatos tudomá­nyos konzultációk lehetőségét, a kulturális szervek pedig gondoskodjanak az ehhez szükséges időbeli és anyagi feltételekről. Méltányosnak tartanánk a tan­könyvírás anyagi és erkölcsi megbecsülésének növelését. Kérjük, hogy az ál­lami és a tudományos díjak, illetve a tudományos fokozatok odaítélésénél a tartalmi és didaktikai szempontból legkiválóbb tankönyveket is vegyék figye­lembe. 2. Alapvető követelménynek tartjuk a tankönyvek tartalmi és didaktikai sokrétűségét, hogy minél inkább hozzájárulhassanak az aktív és önálló törté­nelmi gondolkodás formálásához. 3. Célszerűnek látszana a pályázati és a megbízásos rendszer továbbfejlesz­tése és párhuzamos alkalmazása, ami első lépés lehetne a párhuzamos tan­könyvsorozatok bevezetéséhez. Anyagi lehetőségeink figyelembevételével ma­ximálisan kellene törekedni a tankönyv munkaeszköz-jellegének fokozására, a tankönyvek mostaninál magasabb színvonalú kivitelezésére. 4. A történelemkönyveknek az oktatás folyamatával szoros egységet kell al­kotnia az egyéb történelmi munkaeszközökkel. A jó tankönyv készítésének feltétele, hogy a tantervi anyag is feladatrendszer megvalósítója legyen. A tan­könyv gyakorlati alkalmazásának pedig az a feltétele, hogy a tankönyvvel pár­huzamosan a tanár rendelkezésére álljanak az egyéb segédeszközök is. Ezért javasoljuk, hogy a történelemtanítás korszerűsítésének folyamatában párhuza­mosan készüljenek a tankönyvek és az egyéb segédeszközök. 5. Az általánosan képző iskolák mellett a jövőben nagyobb figyelmet kell fordítani a szakmai jellegű iskolákban tanuló fiatalok és a felnőttoktatás kü­lönböző formáiban részt vevők történelemoktatására. Ezért javasoljuk, hogy a szakközépiskolák és a szakmunkásképző intézetek történelemtankönyveinek el­készítésére ugyanolyan gondot fordítsanak, mint az általános és a gimnáziumi tankönyvekére. 2

Next