Történelemtanítás, 1985 (30. évfolyam, 1-6. szám)
1985 / 1. szám
tályában próbáltak ki. Ebben a szakaszban a kísérlet tárgya egy különálló heti 1, vagy 2 órás állampolgári ismereti stúdium bevezetése volt. 1975 februárjában az akkor már készülő általános tantervi reform főbizottsága azonban úgy döntött, hogy az állampolgári ismereteket integrálni kell a történelem tantárggyal, hiszen a 72-es párthatározatban az is szerepelt, hogy „keresni kell a jelenlegi tantárgyi szétaprózottság felszámolásának útjait”. Az 1975/76-os tanévtől, az addigi tapasztalatokat felhasználva új eszköz — az állampolgári ismeretek munkafüzete alapján folyt a kísérlet 30 iskolában. A gyerekek ekkor már határozottan szerették a tárgyat, de viszonylag kevés pozitív ismeretet gyűjtöttek össze belőle. Ezért újabb átdolgozásra került sor. Ezt a változatot magas szintű társadalmi és állami szervek, illetve intézmények véleményezték. Ilyen előzmények után készült el a kísérleti tankönyv és olvasókönyv, amelyet az 1981/82-es tanévben Szentendre város és járás iskoláiban, valamint a tanárképző gyakorló iskoláiban próbáltunk ki azokkal a gyerekekkel, akik már az 5. osztálytól új tanterv szerint dolgoztak. A kipróbálás időszakában a tankönyvet bírálatra megkapta az összes egyetem és főiskola, társadalmi vitát rendezett róla a Pedagógus Szakszervezet Fejér és Borsod megyében, így született meg az 1984-ben általánosan bevezetett tankönyv. A tankönyv fokozatos érlelésével párhuzamosan folyt a tanárok felkészülése, felkészítése is. 1975-ben az OPI útmutatót adott ki az általános iskolában folyó állampolgári neveléshez. 1977-ben tanulmánykötet jelent meg az állampolgári nevelés módszereiről. 1977-ben a Minisztertanács külön határozatban foglalkozott az általános és középfokú intézményekben tanító pedagógusoknak az állampolgári és jogi ismeretek tanítására való felkészítésével. Miután döntés született a történelem és állampolgári ismeretek integrálásáról, megindult a felkészítés a tanárképző főiskolák tanárképző szakán is. Az 1973/77-es tanévtől a III. évfolyam második félévében, heti 3 órában tanulnak a hallgatók vizsgával záruló Állampolgári és jogi ismereteket. 1980-ban jelent meg a főiskolai jegyzet, amelyet az OM az általános iskolai tanárokhoz is eljuttatott. A már működő tanárok tanfolyamokon készültek fel az új feladatra. Két ízben Szegeden egy-egy hetes bentlakásos tanfolyamot szerveztünk a történelem szakfelügyelők számára, amelyhez igen nagy segítséget nyújtott a József Attila Tudományegyetem Állam és Jogtudományi Kara. Tavaly nyáron a Debrecenben tartott Társadalomtudományi Nyári Akadémia is az állampolgári ismeretek stúdium bevezetésének szolgálatában állt. A megyei és a fővárosi tanfolyamokat széleskörűen segítették a helyi politikai, társadalmi, jogi, gazdasági intézmények felelős munkatársai. A bevezetés megkönnyítésére volt hivatott az állampolgári ismeretek tanításának tartalmi és módszertani kérdéseivel foglalkozó útmutató (amely sajnos csak 5000 példányban jelent meg, és így nem jutott el minden tanárhoz), valamint az OPI által kiadott részletes tanmenetjavaslat (dr. Czuth Béláné munkája). A bevezetést szemléltető eszközök is segítették: a kísérleti osztályokban készített video-magnófelvételek és írásvetítő transzparensek, amelyeket valamennyi iskola megkapott. Befejezésül az állampolgári ismeretek tanításának nehézségeiről és problémáinkról kell szólni. 1. Természetes nehézséget jelent az állampolgári ismeretek anyagának — a gazdasági, társadalmi viszonyoknak és a jogszabályoknak — állandó változása. Ezt egyrészt a tankönyv és a taneszközök folyamatos korrekciójának kellene követnie, másrészt a pedagógusok folyamatos informálásának és továbbképzésének. Minderre a megfelelő formák még nem alakultak ki. A Tankönyvkiadó .