Történelemtanítás, 1988 (33. évfolyam, 2-6. szám)

1988 / 2. szám

egy integrált tantárgyi blokk kialakítása, amelyben helyet kapnak: a nyelvi kommunikáció, az irodalom, a történelem és a legfontosabb közgazdasági isme­retek. Mind az új tantárgyi koncepció, mind az integrált tantárgyi blokk kialakítá­sához, a kísérleti kipróbáláshoz és az új tankönyvek kiadásához hosszabb idő­re van szükség. Addig a forgalomban levő átdolgozott tankönyvek és segéd­anyagok állnak rendelkezésünkre. Tankönyveinket az újabb tudományos kuta­tási eredmények és az ezek nyomán kialakuló szemléleti változások figyelembe­vételével folyamatosan, minden új kiadás alkalmával tovább javítjuk, így került sor 1985-ben az I. osztályos, majd 1986-ban a II. és a III. osztályos átdolgozott tankönyvek kiadására. Ezekben az átdolgozott tankönyvekben a kultúrtörténeti hézagokat is pótoltuk. Ezenkívül pl. a III. osztályos tankönyvben a jelenkor tanításához, tanulásához szükséges közgazdasági, társadalmi ismereteket is megújítottuk. Ugyancsak az eredményesebb történelemtanítást segítik a közel­múltban kiadott olvasókönyvek, amelyek a három évfolyamhoz külön-külön kötetben forrásrészleteket, dokumentumokat tartalmaznak. Az olvasókönyve­ket a történelemtanítás kézikönyvének és a tankönyvi hézagok kiegészítésére szántuk. Mindemellett számunkra is világos, hogy a változtatás gyorsítása ér­dekében folyamatosan helyileg is tovább kell keresni a célravezető megoldáso­kat. Mit tehetnek a helyi kezdeményezések? Az egyes szakmák történetének tananyagába való integrálását természetesen helyeseljük. Ez azonban tovább növeli az amúgy is hatalmas tananyagot. Ezért is és eredetileg is elengedhetetlen a tananyag erőteljes csökkentése, átrendezé­se, súlypontok elhelyezése. Ezt a munkát azonban nem új tantervkészítéssel kellene megoldani. Az alacsony hatásfok oka nemcsak a tanterv, ezért a tan­tervkészítés nem a legmegfelelőbb módja a bajok orvoslásának. Először is azért nem, mert ezeket a tanterveket nem követi új tankönyv, de azért sem, mert — legalábbis a beérkezett — tantervek alapvetően nem változtatták meg a tan­anyagot. Ezenkívül köztudott, hogy a tanterv a tanárnak nem közvetlen mun­kaeszköze. Sajnos vannak még, akik alig ismerik, és általában csak addig van kézben, amíg a tanmenet elkészül. A tanterv már nem törvény, a jelenleg ér­vényben levő tantervünket pedig már régen meghaladták és módosították a forgalomban levő tankönyvek. Az 1985—86-ban megjelent átdolgozott tanköny­vekben pl. a tantervtől függetlenül pótoltuk az előző tankönyvek hiányossá­gait újraírtuk, korszerűsítettük pl. a társadalmi ismeretek fejezetét. Ezt a vál­tozást néhány új tantervkészítő nem is vette észre. Javasoljuk, hogy üljenek össze a tantárgyi munkaközösségek, és tekintsék át a tankönyvi anyagot évfolyamonként. A helyi lehetőségeket, az iskola sajá­tosságait figyelembe véve vitassák meg a tananyag és a tanítás adottságai kö­zötti feszültség oldásának lehetőségeit. Szelektáljanak bátran, vonjanak össze anyagrészeket, alakítsanak ki súlypontokat a tananyagban, ennek megfelelően készüljenek a tanmenetek. A hatékonyság érdekében úgy gondoljuk, hogy min­denekelőtt a „mindent megtanítani akarás” gyakorlatával kell szakítani. A rendszerint mindent felszínessé tevő tanórai rohanás helyett helyesebb egy-egy csomópontnál elmélyedni, okokat, összefüggéseket elemezni, képességeket fej­leszteni, amelyek segítségével azután a tanulók maguk is eljuthatnak az ok­okozati összefüggések felismeréséhez, a következtetések levonásához. Szem előtt kellene tartanunk, hogy a tanulói szemlélet és módszer fejlesztése a tan­anyag megtanításának egyik legfontosabb célja. Hiszen az ismeretek önmaguk­ban, alkalmazni tudás nélkül nem sokat érnek, hamarosan elfelejtődnek. Eze­­ k

Next