Transilvania Jurnal, aprilie 2000 (Anul 3, nr. 595-619)

2000-04-25 / nr. 615

ȚIGANII SĂTMĂRENI ÎȘI VÂND PARADEII Comunitățile de țigani din localitățile județului Satu Mare continuă să trăiască la periferia societății. Departe de ochii autorităților și privați de orice sursă de venit, unele familii de rromi își vând copiii cetățenilor străini Țiganii care locuiesc pe „Strada Lăutarilor’ din Ardud și-au vândut bebelușii, până în 1993, la prețuri de dumping. Există cazuri în care au fost acceptate oferte de 200.000 lei pentru un copil Comitetul Român pentru Adopții, înființat în 1997, a reglementat oarecum procedurile de adopții internaționale, prin intermediul direcțiilor județene pentru protecția copilului. Cum era de așteptat, deseori această instituție este ocolită, mai ales de țigani, care refuză „să lucreze” cu intermediari Soții Lăcătuș din Ardud au doi copii. Unul dintre ei, Toni, în vârstă de un an, este mândria „familiei”. Datorită părului său blond, copilul costă o avere. „Domnul” Lăcătuș ne-a dezvăluit faptul că prețurile practicate pe această „piață” ar varia între 2.500 și 4.000 DM Tot o „marfă de export” este și Balog Alexandru, un copil în vârstă de două săptămâni, internat, deocamdată, la un leagăn de copii din Satu Mare. Mama este dispusă să-l vândă pentru suma de 4.000 DM Citiți care este atitudinea statului român față de această problemă în... • pagina 5 0 turma de oi a ramas fara stapan autoritățile din Simeria cred că ciobanul a fost omorât Deja - Locuitorii din orașul Simeria au descoperit, săptămâna trecută, în apropierea Parcului Dendrologic, o turma de oi fără stăpân. Oile, 257 de capete, dintre care 83 de miei, intraseră în lanul de grâu al localnicilor și încercările de a-l găsi pe cioban au fost inutile. „Am încercat să vorbesc cu ciobanul, dar turma era nepăzită”, spune Ioan Țigu, proprietarul lanului de grâu. Poliția a găsit la fața locului câteva dintre lucrurile personale ale ciobanului: un cojocel, un ceaun de mămăligă, o șa de măgar și o desagă cu slănină, brânză și câteva pachete de țigări. Polițiștii cred că ciobanul a primit arvuna de la stăpânul turmei, dar, în apropiere de Simeria, a lăsat turma la voia întâmplării. Oricât s-au străduit polițiștii din Simeria și locuitorii din zonă, nu au reușit să-l descopere pe oierul păgubos. „Am controlat barurile și localurile, gândindu-ne că ciobanul ar putea fi aici. Nu i-am dat de urmă, deși am cutreierat orașul în lung și-n lat”, afirmă căpitanul Titus Vasiliniuc, de la Poliția din Simeria. Primăria a decis să preia custodia turmei și a încredințat-o unui cioban. Acesta nu crede că păstorul turmei ar mai fi în viață. „La așa turmă, trebuiau cel puțin doi ciobani. Eu mă gândesc că dacă până astăzi n-o fi găsit ciobanul e mai mare cu el. Ar putea fi mort pe undeva să-i fi furat cineva din oi sau miei”, spune S. Danciu, cioban din Rapolt, cel care îngrijește acum oile. Un lucru care l-a contrariat pe cioban a fost acela că atunci când a fost găsită turma nu avea câini. „Unde ați mai văzut o turmă de oi fără câini?” comentează el.