Transilvania Jurnal, aprilie 2000 (Anul 3, nr. 595-619)

2000-04-24 / nr. 614

TRANSILVANIA JURNAL - Luni, 24 aprilie 2000 Banii au ajuns o povară pentru multe bănci De două luni banii au ajuns o povară pentru multe bănci de pe piața românească, pentru că nu prea au tinde să-i plaseze. Bancherii au ajuns să se întrebe acum ce să facă cu banii pe care ii au, pentru că au ajuns să coste dacă nu sunt plasați. Scăderea dobânzilor pe piața monetară interbancară și mai alescăderea dobânzilor la titlurile de stat au făcut ca aceste plasamente să devină în acest moment nerentabile, în prezent chiar se pierde din aceste plasamente și s-a ajuns ca băncile să prefere să țină bănii ln rezerva minimă de la BNR până la un nivel maxim, pentru că primesc o dobândă mai mare decât cea pe care ar obține-o pe piața interbancară. Clienți puțini Scăderea dobânzilor ar trebui să fie salutată de bănci și chiar susținută de ele, pentru că ar avea resurse pentru principalul lor scop, respectiv acela de creditare. Aici însă încep să apară probleme pentru multe bănci. Nu au clienți suficienți, nu au proiecte de finanțare, nu știu ce să crediteze și mai ales există o frică de a credita. Nu știu să își asume riscuri. Peste noapte, multe bănci au rămas cu un surplus de bani și nu știu ce să facă cu el. Sunt prea mulți bani, iar plasamente nu prea mai sunt, fiindcă nu au știut să își crească și activitatea de creditare. Ieșirea din sistem a aspiratoarelor de bani - Bancorex, Banca Agricolă, unele bănci cu probleme, Ministerul Finanțelor a făcut să dispară surse adevărate de plasament. Nu mai este nici BNR care să preia continuu surplusul de lichiditate prin atragerea de depozite și să plătească dobânzi mari. Au dispărut și criza valutară, și speculațiile pe curs de unde se câștigau bani buni. Scăderea drastică a importurilor a făcut ca cererea de valută să scadă, iar băncile au surplus de valută, care nu aduce o rentabilitate prea mare. A rămas numai Ministerul de Finanțe, dar care nu mai plătește dobânzi mari. Surplusul de lichiditate în care înoată băncile este în favoarea Finanțelor, care poate impune nivelul de dobândă și nu mai este la mâna băncilor, ca anul trecut. Așa se face că acum dobânzile la titlurile de stat pentru bănci stau sub 50%, iar tendința este de scădere. Băncile, forțate să acorde credite Dacă până acum multe bănci nu aveau altceva de făcut decât să ia cu o mână banii de la populație și cu cealaltă imediat să-i plaseze pe piața interbancară, la BNR sau la Finanțe, situația s-a schimbat, pentru că acest arcuit a devenit nerentabil. Acum băncile trebuie să se întoarcă către economie, către clienți să fugă după ei. Nu ca să le ia banii, pentru că aici nu-i nici o problemă, ci să le dea bani. Băncile trebuie să dea credite în special către persoanele fizice. Timp de zece ani, băncile s-au îndreptat mai mult către economie, către firme. Era normal. Trebuia să fie acoperite goluri de produse. Multe goluri - cereri de consum - s-au acoperit prin importuri. De acum înainte, băncile trebuie să se uite la populație și să crediteze consumul, pentru ca cineva să aibă bani ca să cumpere ceea ce au produs alții. Tot cu banii băncilor și ai oamenilor. Acesta este mersul lucrurilor, iar România nu va fi o excepție. Populata nu mai are bani pentru a-și putea permite să cumpere cu banii jos multe produse, ci doar cele necesare traiului zilnic. Pentru a-și cumpăra alte produse - haine, electrocasnice, mobilă, mașini, să își zugrăvească casele, să își cumpere case sau chiar să și le schimbe, majoritatea covârșitoare a familiilor trebuie să strângă bani. Mulți ani. Aceasta înseamnă însă timp pierdut, care nu poate fi recuperat niciodată. Nu poți să te bucuri de un luau astăzi și de aceea, când ajungi să te bucuri de el este poate prea târziu, pentru că timpul a trecut. Și din acest motiv oamenii sunt nefertați, iar viața li se pare efectiv un chin. Aici în România. Investițiile și creșterea consumului Tot ce pun oamenii deoparte s-ar putea transforma în câștig pentru toată lumea. Numai ca băncile să vrea acest lucru. Un deceniu, băncile au creditat firmele, proiecte viabile sau utopice. Sute de milioane de dolari s-au pierdut. De ce? Pentru că este mai ușor să dai mulți bani deodată decât să vorbești cu un om simplu care vrea mult mai puțin. Plus că acesta nu are nici de unde să dea comision pentru că ia banii băncii. Aceste firme, făcute doar să ia bani și să nu-i mai dea înapoi, au dispărut. Dar oamenii simpli au rămas, la fel ca și băncile cu banii. Economia se poate urni prin investiții și creșterea consumului. Investițiile ar trebui să vină din exterior, iar consumul de aici. Acesta din urmă nu poate fi stimulat acum prin creșterea veniturilor. Până nu se relansează efectiv, economia nu are de unde să dea bani mai mulți. Rămâne însă creșterea consumului prin creditare. La fel se petrece în toate țările. Băncile vor trebui să se transforme în vânzători de credite către populație, care sunt clienții cei mai siguri și de lungă durată. Istoria a demonstrat că firmele și cei care le conduc pot să se complacă în a nu-și plăti datoriile, dar românilor, ca persoane fizice, nu prea le place să rămână datori. Moda cârdurilor Băncile ar trebui să fie cele care să promoveze și să preseze continuu asupra scăderii dobânzilor, pentru a-și putea apropia clienții și a-i convinge să le dea bani. Acesta va fi noul mers al economiei, iar băncile care se vor axa pe aceasta vor rezista pe piață. Apariția cărților de plată, în special a celor de credit, va crea primul debușeu. Cârdurile vor deveni o modă, iar oamenii vor apela la început pentru a-și finanța pe aedit o serie de cheltuieli curente, fără să se uite prea mult la dobânzi. Următorul pas este, pentru bănci, să ofere credite de consum la nivel de masă și să încurajeze practica de a lua credite. Pentru că băncile trebuie să încurajeze, nu să aștepte ca oamenii să vină la ghișeu. Creditele de consum reprezintă afacerea cea mai bună de acum înainte pentru mult timp. Cine va fi pe această piață va supraviețui. Cristian HOSTIUCH I Băncile trebuie să crediteze consumul Cooperativa de Credit - Banca Populară Cluj-Napoca, str. Dorobanților nr. 38, Tel. 199861 Efectuează operațiuni și servicii bancare. Depozite: - 30 zile cu o dobînda de 62 %/an; • 90 zile cu o dobînda de 64 %/an. Acordăm credite persoanelor fizice și juridice Vindem de pe stoc la prețuri negociabile: - tractoare U.650 cu cabină - tractor TIH 445 - combină Gloria C 14 - remorci agricole - pluguri, grape, cultivatoare - mașină de plantat și de scos cartofi - diverse utilaje agricole Utilajele sunt recondiționate și în perfectă stare. Informații: 068/475826, 475827, 475624. Casanova Magazin articole de lux I Importator direct Italia vă oferă la prețuri avantajoase din stoc sau la comandă: I -gresie și faianță “Ceramic de Gardenia" producător în exclusivitatea băilor “Versace ” - cabine de duș și hidromasaj "Friges" - obiecte sanitare “Kerasan" - robinetărie “Hal" - mobilier modular la comandă inc. str. Victor Babeș nr. 33 Tel. 064-198711 Fax: 064-191880 Mobil 094-771173 Coltare extensibile Castanele extensibile Fotolii extensibile Pat Dobândă O Avans 30 Vă c Tapițerie «.« tiíete .* 2.500.000 - 4.600.000 lei 1.400.000 - 2.300.000 lei 810.000 - 1.148.000 lei 3.000.000 lei .Îro in 4 arate 4800 Baia Mare . B-dul Unirii nr. 329 ______________Tel. 062 - 216433 Vând autoturism Opel - Senator 3.0.1., full-option, an fabricație 1992, interior piele, cutie viteze automată, stare perfectă. Preț negociabil 7.500 $. Tel. 094/608970 SC Rommntrade SA vinde la prețuri de importator piese de schimb pentru autoturismele Opel, Ford, Audi, Volkswagen. Tel. 068/419692. b VAMPA DE LUX <3 redut 20~Tab» 47000 tcs-LOT 051.892 022 www.zbnaX.ro