Transilvania Jurnal, ianuarie 2003 (Anul 6, nr. 1420-1430)

2003-01-06 / nr. 1420

LUNI i sport Paginile 7 -10 Rezultate excelente pentru handbalistele de la „U” Ursus Cluj și Selmont Baia Mare în Challenge Cup...Victorie neconvingătoare pentru deținătoarea trofeului, U Remin Deva, în aceeași competiție...Ovidiu Maier, favoritul ziariștilor din Transilvania Minerii iau cu asalt casele de amanet După ce în perioada dinaintea sărbătorilor minerii din Valea Jiului și-au cheltuit aproape toți banii pentru a avea ce pune pe masă, în aceste zile oamenii au format adevărate cozi la casele de amanet. Astfel, ei își amanetează diverse obiecte de valoare pentru a face rost de bani din care să poată trăi până la viitorul salariu. Pagina 6 Avocați „pe gratis” pentru săraci Vicepreședintele PD Emil Boc a inițiat un proiect legislativ care vizează crearea serviciului „avocaților publici”, acesta urmând să intre în dezbaterea parlamentară în luna februarie. Potrivit proiectului, „avocații publici” vor reprezenta în mod gratuit interesele cetățenilor în procesele civile. Pagina 4 Curs valutar BNR 1 dolar SUA 33500 lei 1 euro 34919 lei 1 gram de aur 375351 lei 1 coroană suedeză 3813 lei 1 dolar australian 18864 lei 1 dolar canadian 21346 lei 1 fianc elvețian 24026 lei 1 coroană daneză 4701 lei 1 liră egipteană 7243 lei 1 liră sterlină 53712 lei 100 yeni japonezi 28070 lei 1 leu moldovenesc 2412 lei 1 coroană norvegiană 4789 lei 1 zlot polonez 8733 lei 1000 lire turcești 20 lei 1 forint ungar 148 lei 1 coroană cehă 1111 lei 1 DST 45273 lei Opinie Republica Moldova nu trebuie să fie victima intereselor marilor puteri Vitalia Pavlicenco, Chișinău Acum un an, întrebat de ce a acceptat să vină în misiune diplomatică la Chișinău, un ambasador-scriitor a răspuns: „Pentru a vedea , tima societate ce mai trăiește utopia comunismului”. Iată că, la nici doi ani, utopia comunistă se sparge atît de vizibil încît cei mai fervenți adepți, cu pieptul plin de medalii sovietice, alergători pe la casele alegătorilor, se întreabă dacă au procedat corect în 2001 (...) Pagina 4 Revelion pe fundul prăpastiei Salvamontiștii au recuperat din Făgăraș două cadavre Munții Făgăraș au primit în ultimele ore ale anului trecut o nouă jertfa: doi dintre cei patru turiști dispăruți în 27 decembrie 2002 au fost găsiți morți, sâmbătă, într-o prăpastie, iar înainte de închiderea ediției salvamontiștii continuau să-i caute pe ceilalți doi. Tinerii aventurieri - speologi cu o oarecare experiență - erau orădeni și au fost văzuți ultima dată cu patru zile înainte de revelion, în zona Bâlea. Persoane experimentate care au urcat în aceeași perioadă pe munte au afirmat ,că producerea avalanșei care i-ar fi târât în prăpastie pe cei patru a fost posibilă ca urmare a marilor oscilații de temperatură și a ninsorilor abundente înregistrate în ultima vreme, care au creat mai multe straturi de zăpadă. Tocmai având în vedere riscul producerii avalanșelor, creasta Făgărașului este aproape inabordabilă pe timpul iernii, însă cei patru orâdeni și-au asumat riscurile unei ascensiuni. Pagina 3 Posibil focar de infecție cu meningococ, în județul Cluj în decembrie, un copil a murit de meningo-encefalită, iar alți trei sunt internați Trei copii cu vârste cuprinse între 1 și 4 ani au fost internați la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase din Cluj-Napoca cu diagnosticul de meningo-encefalită meningococică. Profesorul Dumitru Cârstina, directorul spitalului, a declarat că doi dintre micuți sunt frați, toți cei trei pacienți provenind din satul Viștea, comuna Gârbău, județul Cluj. Tot potrivit profesorului, în luna decembrie a anului trecut un alt copil, în vârstă de 5 ani, din localitatea Mera, situată la aproximativ 5 kilometri de Viștea, a murit în urma unei meningite meningococice în formă foarte gravă. Profesorul clujean a mai spus că acum cei trei copii se află în afara oricărui pericol. Dumitru Cârstina a mai declarat că după cazul din decembrie 2002 i-a anunțat pe reprezentanții Poliției Sanitare cu privire la un posibil focar de infecție în zona Mera. Doctorul a subliniat că nu a primit din partea colegilor săi nici un răspuns referitor la sesizarea sa. „Probabil că dacă am face niște teste am vedea că în zona Mera Viștea foarte mulți săteni sunt purtătorii acestui microb, meningococul. Boala nu se declanșează, însă, decât în anumite condiții și factori de mediu”, a mai spus doctorul clujean. Directorul adjunct al Direcției de Sănătate Publică Cluj, medicul Liviu Galoș, a declarat că în satul Viștea se va face o anchetă epidemiologică pentru a se vedea dacă există un focar de infecție, în cazul în care specialiștii vor ajunge la concluzia că în zonă ar putea izbucni o epidemie, susține Galoș, se vor lua toate măsurile necesare pentru preîntâmpinarea acesteia și va fi informat și Ministerul Sănătății și Familei. Simptomele apar în cel mult 24 de ore de la contactarea bolii Meningita sau meningoencefalita este o infecție a fluidului cerebrospinal care se află între oasele craniului și creier, fiind cauzată de o infecție bacteriană sau virală. Determinarea originii infecției este extrem de importantă, întrucât acest element determină severitatea și tratamentul bolii. Meningita virală este mai puțin severă și se vindecă fără un tratament specific, în timp ce meningita bacteriană poate avea forme grave și poate duce la lezarea creierului, pierderea auzului și dificultăți în procesul de învățare. în cazul meningitei bacteriene este, de asemenea, importantă identificarea tipului de bacterie care a cauzat-o, întrucât unele antibiotice pot preveni răspândirea anumitor tipuri de infecții care duc la meningită. Semnele și simptomele meningitei apar în 24 sau până la 48 de ore și sunt febra mare, durerile de cap și gâtul înțepenit. Alte simptome includ greața, vărsăturile și fotofobia, stare confuză și somnolență. La nou-născuți și la copiii mici, simptomele clasice de febră, dureri de cap pot lipsi sau pot fi greu de detectat, copilul putând avea o aparență de încetineală, inactivitate, iritabilitate sau pot fi prezente vărsăturile și lipsa poftei de mâncare. Pe măsură ce boala progresează, pacienții de toate vârstele pot suferi atacuri cerebrale. Diagnosticarea și tratamentul timpuriu sunt factori extrem de importanți în vindecarea bolii, la primele simptome de boală fiind necesară contactarea medicului. Diagnosticul se realizează prin culturi de bacterii obținute prin puncție din lichidul cerebrospinal. Puncția este un procedeu prin care se extrage cu o seringă specială lichid cerebrospinal dintr-o zonă inferioară a coloanei vertebrale unde canalul spinal este ușor accesibil. Identificarea tipului de bacterie responsabilă de infecție este importantă pentru selecția antibioticelor corespunzătoare. Meningita bacteriană poate fi vindecată cu antibiotice, însă este foarte important ca tratamentul să înceapă din timp (antibioticele reduc sub 15 la sută riscul decesului). Unele forme de meningită bacteriană sunt contagioase, bacteriile răspândindu-se prin secreții ale tractului respirator, prin tuse și sărut. Nici una dintre bacteriile care cauzează meningita nu sunt la fel de contagioase ca răceala comună sau gripa și nu se răspândesc prin contact normal sau prin simpla inhalare a aerului expirat de o persoană bolnavă de meningită bacteriană. Persoanele din aceeași locuință, creșă sau grădiniță sau orice persoană care are contact direct cu secrețiile orale ale unui pacient (prieten sau prietenă) sunt considerați cu risc sporit de dobândire a infecției. Cristian Mihai Chiș Stelian Gorgan Alertată, Direcția de Sănătate Publică nu a reacționat Directorul Spitalului Clinic de Boli Infecțioase a alertat DSP după ce a murit un copil