Transilvania, 1868 (Anul 1, nr. 1-25)

1868-08-01 / nr. 16

Foia Asociațiunei transilvane pentru literatura romana si cultura poporului romanu.r... Aceasta foaia ese cate 3 cole pe luna si costa 2 fr. v. a. pentru membrii asociatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 4 fr. cu porta postei. Abonamentulu se face numai pe cate 1 anu intregu. — Se aboneza la Comitetulu asociatiunei in Sibiiu sau prin posta seu prin doi. colectori. ir. 1. Brasiovu 1. Augustu 1868. Amiliî 1. Dinlatinele vechi ale Transilvaniei. (Fine). Ospitalitatea si călătoriile ardeleniloru. Cronicarii ne spunu, ca pana la a. 1687, adica pana la venirea nemtiloru, ospitalitatea locuitoriloru Transilvaniei era asia mare, in catu ori cine ar fi fostu in stare de a calatori crucism curmezisiu prin tiera, fara ca se cheltnésca unu cruceriu si totusi se amide satulu atatu elu, catu si calulu seu déca’lu avea. Pana pe atunci nici vorba nu era de ospetarii. Noi acestia carii ne amu nascutu pre la inceputulu acestui secolu, damn crediementu deplinii impartasiriloru remase noua dela cronicarii din sec. 17, pentruca noi amu apucatui pana la 1848 urme bogate din acea ospitalitate vechia. Amu ajunsurile, in care in unele comune oameni cu totulu necunoscuți ne sarea nainte, si apucandu caii de frâne, ii tragea in curtea loru, apoi pentrucd se nu te poți departa ori candu tiar placea, déca erai calare, iti ascundea sieala, era déca erai cu trăsură, iti scotea cate o rota si o pitulci undeva. In sec. 17 tocma si in Clusiu era un’a singura ospetaria in strat’a de midiulocu, care se numea ospetaria ,,la bucatariulu.“ Mai era un’a la satulu Mirislau, făcută precumu se spunea la porunc’a lui Bast’a pe timpulu bătăliei avute cu Mihaiu. Toti calatorii tragea la cate unu cunoscuțu alu loru, sau deca nu avea cunoscutu, cerea „salasiu“ la cineva. Boierii carii calatorea cu multa pompa si sgomotu, precumu astadi nu pleci nici la America, tragea totu la boieri pe unde se afla curți boieresci, era prin ținuturile mai sarace trimitea înainte care —o.--------n.-----~-j~i— ~n.——