Transilvania, 1875 (Anul 8, nr. 1-24)

1875-08-01 / nr. 15

VtSV-i/—-------'isXttk * s° Aceasta faia ese ^ cale 3 cale pe luna si costa 2 fiorini v. a. pentru membrii asociatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate £ 1 galbenu cu porta postei. (o-V IS'&V'n------------------vaeSa. Foai’a Asociatiunei transilvane pentru literatura romana si cultur’a poporului romanu. ----------Abonamentulu se tace numai pe cate 11 anu intregu. Se aboneuia la Contitetulu asociatiunei in Sibiiu, seu prin posta seu prin domnii colectori. Victi 10 ---------ir. 15. Brasiovu 1. Augustu 1875. Anulii Vili. Sumarii. Estrasu deindicariulu vieţii mele dela 15. Martie 1848 pana la 18. Ianuarie 1849. (Fine) — Glosse despre agricultura. — Economi’a. Casse de economii. Economi’a din copilăria. — Cuventu de deschidere trenutu in adunarea despart, alu XVII. la S. Reginu. — Procesu verbale. — Publicarea baniloru incursi. — Bibliografia. Estrasu dein dicariulu vieții mele dela 15 Martie 1848 pana la 18 Ianuarie 1849. (Fine.) La Ibasfaleu s’au adunatu gloatele romane din satele Hundorf, Giacosiu, S. Ernea, S. Alma, S. Starosiu si Valdhitu sub comanda căpitanului Ad., Wachsmann; era la tribuni si gloate amu tramisu instructi’a cuviintiesa, mai ales: a) ca se asculte de comandante, si mandatele lui se le implineasca acurații; b) ca cei dispusi la posturi se fia privighetori, cu ochi ageri, cu minte intreaga, si cu credintia buna; c) se se fereasca ca de focu de beția, de predaţiuni si răpiri; d) ca pana la terminulu de inschimbatu se fia cu rabdare in positiunea sa sol. Era la Mediasiu s’a despusu a 2 a ora comandante cetatii maiorulu Io. Clococeanu. In 14 Ian. s’a pusu comandante preste gard’anat. din prefectura Mediasiului maiorulu Andr. Schuster din locu. Acest’a m’a provocatu cu 1) Se despunu la Valdhitu si la Copsia mare din susu — si la Sieic’a-mica, si Hasiagu din josu — picheturi sub conducerea barbatiloru intielepti, ca se pazésca marginile Scaunului, si din tempu in tempu se insciintiedie la Mediasiu. 2) câ la Mediasiu totu pe 3 dile, se despunu cate 50 fetiori pentru paza, asiediandu’i in cortele, si se renduescu cate 6 picheturi din’a nóptea spre Blasielu. 3) Câ la comandantele generalii afiatoriu acum in Mediasiu se tramitu unu ordonantiu, carele la 12 ore in armedi se va inschimba, si unu centurione, care se porte mandatele dela comand’a de Brigada. 77) La satele marginali din susu — s’a pusu super - inspectoru Moise Florea din Berthan. La celea din josu — Ioana Comanu din Steic’a mica. Pentru 50 fetiori s’a tramisu la Buz’ si Brateiu, ca se vina cate 25 dintr’unu satu cu căpitănii lor pe mane la armedi. Asemenea ca din Berthanu si Starosiu se lesa 35 gardisti armați la Ibasfaleu in casarma pe 8 dile. In 15 Ian. Pop’a Roth era m’a chiamatu la Pretoriu, spunendu ca rebellii suntu aproape de elu, si nu poate învinge singuru cu administrațiunea. 78) Inse in acea di după armédi candu au sositu scrisoarea lui in Mediasiu, se audiu bubuitulu tunuriloru, pentru ca atunci cei imperatesci s’au lovitu cu ungurii la Canfaleu, de unde cei imperatesci de catra sora s’au retrasu. Acestu atacu s’a renoitu in 16 Ian. pana la 11 óre a. med. batenduse cu rebellii la Seuc’a si pe siesulu S. Martinului, si alu S o mu s tenicului, de unde cei imperatesci era s’au retrasu. In 16 Ian. candu esiamu dela Vespere, amu auditu din nou bubuindu tunurile, inse acum mai apróape, ele erau pe dealulu Veltiului. In acést’ani (16 Ian.) mi s’a comisu de catra comandantele gardei Schuster, ck, — fiindu-el militi’a remasa in Mediasiu, si gard’a nationala a prefecturei acesteia, din mandatulu comand, generalu de 13 i. c. trebue se formedie trupele de reserva ale armatei imperatesci , carea acum e in focu, asia eu in graba se comittu capitaniloru din Steii’a-mare, Aghrbiciu, Frku’a, Copsi’a mica, Vorumlocu, Soal’a si Mordesiu, ca pe mane sera se se adune in Frku’a cu provisiune pe 8 dile, si se astepte acolo despusetiunile comandantului; si ca din totu satulu se fia „minimum“ 2 călăreți pentru comunicatiunea iute. Eu acestea toate leamu despusu intocma, si cu iutiala cea mai mare in nóaptea acea au ajunsu punctualu in totu loculu, — si s’au pornitu gard’a la Freu’a. Ser’a pre la cina amu primitu insciintiare dela maiorulu Clococeanu: „Ungurii suntu aci, si inca poate — in nóaptea aceast’a vom intra in Mediasiu; deci eu se’mi scutescu capulu cu grab’a, ca pentru mine nu e gratia la rebelii.“ XV. Fuga mea din Mediasiu. Asia amu incarcatu iute soti’a si 4 prunci pe caruti’a protopopului Farago, era pe carulu meu amu pusu ceva vestmente de patu si de imbracatu si puțina provisiune. Toate stradele acum pre la miediulu nopții erau in mișcare, toti in toate laturile cautau refugiu. Noi inca amu lasatu casa cu toate celea incar-24