Katolikus gimnázium, Trencsén, 1880

Ezen igazság általános elismerésének tulajdonítan­­dók a külföldön és hazánkban szerteszét alakuló régészeti társulatok, és oly sok helyen keletkező múzeumok, ma­gánosok gyűjteményei, melyek annál becsesebbek, minél nagyobb történeti és korszámítási adatokat igazolnak, művészeti tekintetben pedig kitű­nőbbek. A hazában létező minden nevezetes­ város és kör­nyéke fejlődési, történeti, műipari, művészi és tudományos mozzanatainak és ezek mellék ágainak fenmaradt em­lékeit gyűjtve és ezeket a tanulmányozásnak átengedve, bő forrását nyújtja, hogy a hazai fokozatos műveltség megállapításához minden város, minden környék hozzá­járuljon. S ha már célszerű ily gyűjteményeket felállítani a haza bármely városában, mennyivel inkább áll ez azon városokra nézve, melyek a nemzeti tanítás székhelyei. A­mint a természettant és természetrajzot lehet ered­ménynyel tanítani, ha termeink kellő eszközökkel és gyűjteményekkel bővelkednek, épen úgy lehet sikere­sebben tanítani a classicitást, történelmet és a régi népek szokásait is, egy jól felszerelt régészeti múzeumban, mert szemléletileg lehet megvilágosítani azt, a­mit eddig élő könyvekből csak elvontan lehetett megtanulni. Iskolai életünk felvirágzása nem kis mértékben feltételeztetik ugyan a tanrendszertől, mely szerint működését kifejti, de nagyban függ e felvirágzás az iskola rendelkezésére álló segédeszközöktől is, melyek életének kifejtését elősegítik. Azért midőn egy régészeti múzeum, oly fontos kultu­rális tényező, csak sajnálattal lehet venni, hogy megyénk különben minden nemesre törekvő értelmisége egy ré­gészeti múzeum felállítása ügyében hátramaradt és oly számos példán nem buzdul. Sajnálattal kell ezt ven­nünk önművelődésünk és tudásunk vágyának kielégítése szempontjából, eltekintve attól, hogy bizony a múltak és azok emlékei iránt tiszteletet tanúsító idegenek ítélete

Next