Katolikus gimnázium, Trencsén, 1880
Ezen igazság általános elismerésének tulajdonítandók a külföldön és hazánkban szerteszét alakuló régészeti társulatok, és oly sok helyen keletkező múzeumok, magánosok gyűjteményei, melyek annál becsesebbek, minél nagyobb történeti és korszámítási adatokat igazolnak, művészeti tekintetben pedig kitűnőbbek. A hazában létező minden nevezetes város és környéke fejlődési, történeti, műipari, művészi és tudományos mozzanatainak és ezek mellék ágainak fenmaradt emlékeit gyűjtve és ezeket a tanulmányozásnak átengedve, bő forrását nyújtja, hogy a hazai fokozatos műveltség megállapításához minden város, minden környék hozzájáruljon. S ha már célszerű ily gyűjteményeket felállítani a haza bármely városában, mennyivel inkább áll ez azon városokra nézve, melyek a nemzeti tanítás székhelyei. Amint a természettant és természetrajzot lehet eredménynyel tanítani, ha termeink kellő eszközökkel és gyűjteményekkel bővelkednek, épen úgy lehet sikeresebben tanítani a classicitást, történelmet és a régi népek szokásait is, egy jól felszerelt régészeti múzeumban, mert szemléletileg lehet megvilágosítani azt, amit eddig élő könyvekből csak elvontan lehetett megtanulni. Iskolai életünk felvirágzása nem kis mértékben feltételeztetik ugyan a tanrendszertől, mely szerint működését kifejti, de nagyban függ e felvirágzás az iskola rendelkezésére álló segédeszközöktől is, melyek életének kifejtését elősegítik. Azért midőn egy régészeti múzeum, oly fontos kulturális tényező, csak sajnálattal lehet venni, hogy megyénk különben minden nemesre törekvő értelmisége egy régészeti múzeum felállítása ügyében hátramaradt és oly számos példán nem buzdul. Sajnálattal kell ezt vennünk önművelődésünk és tudásunk vágyának kielégítése szempontjából, eltekintve attól, hogy bizony a múltak és azok emlékei iránt tiszteletet tanúsító idegenek ítélete