Trybuna Ludu, maj 1951 (IV/120-150)

1951-05-01 / nr. 120

2 Plan za T kwartał w CSR przekroczony (f) PRAGA (PAP). Państwowy Urząd Planowania Czechosłowackiej Republiki Ludowej opublikował wyniki wykonania planu gospodarczego w I kwartale 1951 r. Komunikat podkreśla, że Zwiększone zadania planu 5-let niego zostały w I kwartale 1951 r. wykonane. Plan produkcji przemysłowej wykonany został w 100,7 proc. W porównaniu z pierwszym kwartałem 1950 roku produkcja przemysłu czechosłowackiego wzrosła o 13 proc Parlament irański uchwalił natychmiastowe przejęcie przemysłu naftowego przez rząd (f) LONDYN (PAP). Jak donosi z Teheranu agencja Reutera, szach zatwierdził wybór nowego premiera dra Mohammeda Mussadiq'a. Niższa izba parlamentu irańskiego uchwaliła rezolucję, zalecającą niezwłoczne przejęcie przez rząd irański całego przemysłu naftowego. W najbliższym czasie oczekiwana jest uchwała senatu w tej sprawie. (f) ĘOSKWA (PAP). W irańskim mieście Sziraz wyleciały ■w powietrze magazyny wojskowe 6-ej dywizji armii irańskiej. Wybuchy trwały całą noc. Przerażona ludność uciekła z miasta. Zburzone zostały również stojące w pobliżu koszary i domy. ' Prasa stwierdza, że wysadzenie w powietrze składów wojennych w Sziraz „zaaranżowane zostało przez Anglików“ „ma związek z akcją przywódi ców plemion kaszkajskich“, podjudzanych przez Anglików. (f) MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z 1.200 robotników Teheranu, że teherańskiej fabryki perkalu zorganizowało w gmachu fabryki zebranie pro testacyjne przeciwko aresztowaniu kilku robotników. Policja pikietowała gmach fabryczny strzelając w powietrze. Załoga sąsiedniej fabryki „Silo“ zorganizowała przed gmachem fabrycznym demonstrację. Kilku robotników zostało rannych, Upaństwowienie mienia brytyjskiego towarzystwa naftowego w Chinach (f) PEKIN (PAP). Ogłoszone tu zostało rozporządzenie Chińskiego Rządu Ludowego stanowiące, że w celu zabezpieczenia interesów narodu, całe znaj dujące się na obszarze Chin mienie brytyjskiego towarzystwa naftowego „Shell Company“ przechodzi na własność ■państwa. Plenum KC KP Belgii (f) BRUKSELA (PAP). Na plenum KC Komunistycznej Partii Belgii wygłosił referat sekretarz generalny Partii Lalimand, który szczególną uwagę poświęcił zagadnieniu walki o pokój, jako głównemu zadaniu komunistów. Walczyć o pokój w naszym kraju — powiedział on —- to znaczy przeciwstawiać się wszelkim przygotowaniom wojennym, rozszerzać kampanię przeciwko dwuletniemu okresowi służby wojskowej, przeciwko remilitaryzacji Niemiec, przeciwko bombie atomowej. Walczyć o pokój to znaczy zdecydowanie żądać zawarcia Paktu Pokoju między pięcioma Wielkimi mocarstwami. Po referacie Lallmanda i dyskusji nad tym referatem, plenum powzięło uchwały o zadaniach komunistów w walce c pokój. Aresztowanie sekretarza generalnego KP Pakistanu (f) MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z Karachi, że w Lahore został aresztowany sekretarz generalny Komunistycznej Partii Pakistanu Saed Sadżiad Sahir. Prowokacje policji w Maroku (f) PARYŻ (PAP). — Naród Maroka kontynuuje walkę o swą niezależność narodową. Dziennik „Humanite Dimanche“ donosi, że w mieście Beni-Mellal władze lokalne usiłowały zmusić ludność do podpisywania „petycji“, która w celach prowokacyjnych potępia marokański ruch narodowo-wyzwoleńczy. Wszystkich, którzy odmawiali podpisywania tej „petycji“ aresztowano. W odpowiedzi na tę brutalną prowokację, pięć tysięcy mieszkańców Beni-Melłal zorganizowało demonstrację protestacyjną i zmusiło władze do zwolnienia aresztowanych. Również i w innych częściach kraju ludność odmawia kategorycznie podpisywania „petycji“ Rozkaz Ministra Obrony Narodowej Marszałka Polski K. Rokossowskiego z okazji Święta 1 Maja (f) Minister Obrony Narodowej Marszalek Polski Konstanty Rokossowski wydał z okazji Święta 1 Maja rozkaz nastęjiucei treści: Szeregowcy i Marynarze! Podoficerowie i Oficerowie! Generałowie i Admirałowie! Obchodzimy dziś wraz z całym narodem polskim Święto 1 Maja, święto międzynarodowej solidarności mas pracujących całego świata. Święto to posiada piękne tradycje walk polskiej klasy robotniczej o wyzwolenie społeczne i narodowe. Wiele krwi robotniczej i chłopskiej lało się w dniu 1 Maja w latach, gdy lud nasz jęczał w okowach kapitalizmu Dziś — już po raz siódmy obchodzimy święto majowe w wolnej ludowej Polsce. W warunkach władzy ludowej, 1 Maja stał się świętem ogólnonarodowym i państwowym, świętem radości i dumy z naszych osiągnięć, a zarazem dniem mobilizacji mas dc walki o pokój i plan 6»letni. Imperializm amerykański pragnąłby jednak zakłócić radość naszego pokojowego socjalistycznego budownictwa. Zagraża on Polsce Ludowej, zagraża Związkowi Radzieckiemu, zagraża całemu obozowi pokoju. I dlatego w obliczu zbrodniczych przygotowań wojennych imperialistów amerykańskich i ich hitlerowskich popleczników tegoroczny obchód 1-majowy przejdzie w Polsce i na całym świecie pod hasłami mobilizacji najszerszych mas do jednomyślnego poparcia apelu Światowej Rady Pokoju. W dniu 1 Maja polska klasa robotnicza i cały naród zewrą mocniej jeszcze szeregi, by pod przewodem Prezydenta Bolesława Bieruta budować pomyślnie zręby socjalizmu, uczynić naszą Ojczyznę potężną i kwitnącą. Naród polski' w dniu 1 Maja zamanifestuje swą solidarność z walczącymi o pokój i socjalizm milionami na całym świecie, swą ludzi najgłębszą przyjaźń i gorące braterskie uczucia w stosunku do narodów Związku Radzieckiego i krajów demokracji ludowej. Naród polski zamanifestuje swoje oddanie i miłość dla Chorążego pokoju Wielkiego Stalina. Szeregowcy i Marynarze! Podoficerowie i Oficerowie! Generałowie i Admirałowie! Wraz z całym narodem polskim, 1 Maja obchodzi również ludowe Wojsko Polskie. na Wojsko Polskie wychowane wspaniałych tradycjach walk wyzwoleńczych naszego narodu, czerpiąc natchnienie ze wspaniałych zdobyczy klasy robotniczej wita 1 Maja nowymi osiągnięciami w dziedzinie bojowego i politycznego wyszkolenia. Wojsko Polskie nie zawiedzie zaufania swojego narodu. Stojąc na straży naszych granic na Odrze i Nysie, broniąc niepodległości naszej Ojczyzny, Wojsko Polskie ochrania pokojową pracę narodu polskiego. U boku zwycięskiej Armii Radzieckiej wraz z armiami krajów demokracji razem ze wszystkimi ludowej, siłami pokoju i postępu, Wojsko Polskie stoi nieugięcie na straży pokoju. Szeregowcy i Marynarze! Podoficerowie i Oficerowie! Generałowie i Admirałowie! W imieniu Zwierzchnika Sił Najwyższego Zbrojnych Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu Rządu i swoim własnym, pozdrawiam Was w dniu Święta 1 Maja i rozkazuj e: 1. Podnosić nieustannie poziom wyszkolenia bojowego i politycznego naszego Wojska. 2. Uczyć żołnierzy władać nowoczeshym sprzętem bojojowym. Mnożyć szeregi przodowników bojowego i politycznego wyszkolenia. Szkolić żołnierzy w oparciu wspaniałe doświadczenia Aro mii Radzieckiej, o przodującą stalinowską naukę wojenną. 3. Szkolenie letnie — najważniejszy okres w wyszkoleniu bojowym — wykorzystać maksymalnie do wykonania postawionych przed jednostkami zadań. 4. Wzmacniać żelazną, świadomą dyscyplinę wojskową. Krzewić wierność przysiędze wojskowej i sztandarowi jednostki. obowiązek Wpajać w żołnierzy czujności. Strzec tajemnicy wojskowej. Zaszczepiać odwagę, hart, wytrzymałość na trudy i ofiarność. 5. Wychowywać żołnierzy na postępowych tradycjach narodu polskiego, uczyć płomiennego patriotyzmu ich na przykładach wielkich przodków: Czarnieckiego, Kościuszki, Bema, Dembowskiego, Jarosława Dąbrowskiego, uczyć żołnierzy oddania dla sprawy ludu na wzorach bohaterskich postaci Waryńskiego, Dzierżyńskiego, Buczka, Nowotki, Świerczewskiego. Wiernie strzec i pielęgnować tradycje braterstwa broni z Armią Radziecką. 6. Dla uczczenia Święta mas pracujących oddać w stolicy Polski — Warszawie, w dniu 1 Maja — 24 salwy artyleryjskie z 24 dział. Niech żyje bohaterski naród polski zjednoczony w walce o pokój i socjalizm! Niech żyje Wojsko Polskie, wierna straż niepodległości narodu polskiego! Niech żyje Związek Radziecki, ostoja pokoju i wolności narodów! Niech żyje Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bolesław Bierut! Niech żyje Generalissimus Stalin — Wielki Przyjaciel narodu polskiego, niezłomny chorąży światowego obozu pokoju! Minister Obrony Narodowej KONSTANTY ROKOSSOWSKI Marszałek Polski Do nowych zwycięstw komunizmu Artykuł występny dziennika „Prawda“ (f) MOSKWA (PAP), W artykule wstępnym pt. „Do nowych zw3'cięstw komunizmu“, dziennik „Prawda“ pisze: Minęło 62 lata od chwili, kiedy przedstawiciele proletariatu międzynarodowego proklamowali 1 Maja dniem jedności robotników wszystkich krajów w ich walce o odnowienie świata na podstawach wolności i socjalizmu. Obecnie istnieje potężny obóz demokracji i socjalizmu ze Związkiem Radzieckim na czele, którego narody pierwsze w dziejach świata zbudowały społeczeństwo socjalistyczne. Pod kierownictwem wielkie; partii bolszewików, partii Lenina — Stalina masy pracujące naszego kraju obroniły zdobycze socjalizmu, w walce przeciwko licznym wrogom utrwaliły potęgę państwa radzieckiego i pomyślnie budują obecnie komunizm. Natchniony osiągnięciami powojennej 5-latki stalinowskiej naród radziecki jest pełen ener gii i zdecydowania kroczyć naprzód do nowych zwycięstw komunizmu. „Prawda“ stwierdza następnie, że masy pracujące krajów demokracji ludowej, które wkro czyły na drogę rozwoju socjalistycznego zamanifestują w dniu 1 Maja swe wspaniałe osiągnięcia w budownictwie go spodarczym i kulturalnym. Setki milionów prostych ludzi w krajach obozu imperialistycznego — pisze „Prawda“ — przekonują się coraz bardziej, że jedynie socjalizm przynosi narodom wyzwolenie spod ucisku społecznego i narodowego i od wojen imperialistycznych. Narody nie chcą wojny. W spo sób coraz bardziej zdecydowany powstają one do walki o pokój, demokrację i socjalizm, Bntwinnik prowadzi po dwudziestu partiach 10,5:9,5 (f) MOSKWA (PAP). Dwudzie sta partia meczu szachowego o mistrzostwo świata między Bot winnikiem i Bronsztajnem zakończyła się remisowo. Botwinnik utrzymał różnicę jednego punktu i prowadzi — 10,5 : 9,5 pkt. Z dwudziestu rozegranych dotąd partii 13 zakończyło się remisowo, 4 wygrał Botwinnik, a 3 — Bronsztajn. Do zakończenia meczu pozostały jeszcze 4 Dartie. TRYBUNA LUDXT_________________________________________1___________________________________________________Nr 120 W Korei zebrano ponad milion podpisów pod apelem o Pakt Pokoju Wiełki wiec pokojowy w Nowym Jorku (f) PEKIN (PAP). Do dnia 22 kwietnia pod apelem Światowej Rady Pokoju zebrano na wyzwolonych terenach Korei 1.181.848 podpisów. PEKIN (PAP). Do dnia 30 kwietnia w Szanghaju zebrano 2.613.462 podpisy pod apelem Światowej Rady Pokoju. (f) SC FI A (PAP). Do dnia 29 kwietnia około pięć milionów obywateli bułgarskich złożyło podpisy pod apelem Światowej Rady Pokoju. (f) GENEWA (PAP). W Zurychu odbyła się krajowa konferencja obrońców pokoju z u-działem przeszło 200 delegatów. Przewodniczący Szwajcarskiego Komitetu Obrońców Pokoju — Bonar wygłosił referat, w którym wezwał naród szwajcarski do składania podpisów pod apelem światowej Rady Pokoju. LONDYN (PAP). Z Johannesburga donoszą, że ukonstytuo - wała się tam transwaalska rada obrony pokoju, na której czele stanął pastor Thompson. Rada zorganizować ma głosowanie “ludowe na rzecz zawarcia Paktu Pokoju między wielkimi mocarstwami. (f) NOWY JORK (PAP). W Nowym Jorku odbył się wielki wiec w obronie pokoju, na którym obecnych było około 9 tysięcy członków związku zawodowego robotników przemysłu futrzarskiego i skórzanego. Na wiecu uchwalona została jednomyślnie rezolucja, która domaga się przeprowadzenia na tychmiastowych rokowań w celu zapewnienia pokoju na całym świecie. Dziennik „Daily Worker“ donosi, że w mieście Gary (stan Indiana), członkowie największego oddziału związku zawodowego robotników przemysłu hut niczego uchwalili rezolucję, wzy wającą Truraana do pokojowego uregulowania konfliktu koreańskiego. W’-miki ankiety przeprowadzonej przez Krajowy Komitet związkowy w obronie pokoju świadczą, iż olbrzymia większość robotników zatrudnionych w miastach położonych nad O- ceanem Spokojnym i na wybrzeżu atlantyckim żąda -wycofania z Korei wojsk amerykańskich oraz rokowań z Chińską Republiką Ludową. Konferencja robotnicza w Norymberdze przeciw remilitaryzacji (d) BERLIN (PAP). — Mimo zakazu ze strony „rządu“ w Bonn odbycia w Niemczech zachodnich referendum ludowego przeciwko remilitaryzacji Niemiec zachodnich i o zawarcie z Niemcami traktatu pokojowego w 1951 r„ na terenie całych Niemiec zachodnich organizowane są komitety lokalne, przygotowujące przeprowadzenie tego referendum. W Berlinie zachodnim odbyło się zebranie z udziałem członków federacji związków zawodo wvch Niemiec zachodnich, Wolnych Niemieckich Związków Zawodowych i robotników niestowarzyszonych Berlina zachodnie go, na którym wypowiedziano się jednomyślnie przeciwko remilitaryzacji Niemiec W Kilonii odbył się masowy wiec ludności miasta. Podczas przemówienia pastora Diskau, którv nawoływał do przeciwstawienia się remilitaryzacji Niemiec zachodnich, wpadła na salę policja, żądając rozwiązania wiecu. Wobec sprzeciwu uczestników, policja użyła pałek masakrując wiele osób. Robotnicy zakładów pracy w Oldenburgu (Holsztyn) wypowie dzieli się jednomyślnie przeciwko remilitaryzacji Niemiec zachodnich i postanowili zorganizować na terenie miasta referendum ludowe. (f) 210 delegatów z 88 fabryk wzięło udział w pierwszej północno - bawarskiej konferencji robotniczej przeciwko remilitaryzacji, która odbyła się 29 kwie tnia w Norymberdze. * W całej Trizonii powstają, nie zważając na zakaz Adenauera, komitety dla przeprowadzenia re ferendum ludowego przeciwko remilitaryzacji. Tak np. w Essen powstało 11 komitetów, w Duisburgu również 11 W dniu 23 kwietnia przeszło 1.000 członków partii Schumachera we Frankfurcie nad Menem utworzyło socjaldemokratyczny komitet dla przeciwstawienia się remilitaryzacji. W Kolonii powstał komitet obrony prawa do referendum. 151 delegatów z 62 hamburskich zakładów przemysłowych na posiedzeniu hamburskiego kc mitetu Europejskiej Konferencji Robotniczej jednomyślnie postanowiło przeprowadzić w Harc burgu referendum ludowe. KP Francji wzywa lud francuski do walki o niezawisłość narodową, pokój i demokrację wania sprawy pokoju i by wzięli udział w wysiłkach partii \v tworzeniu komitetów wyborczych. (d) PARYŻ (PAP). Po dwudniowych obradach w Montreuil, KC Francuskiej Partii Komunistycznej uchwalił odezwę do narodu francuskiego, w której stwierdza m. in. Aby położyć kres panoszeniu się faszyzmu i nie dopuścić do grożącej nam rzezi, istnieje jeden tylko środek: — natychmiastowe zaprzestanie polityki wojny i obranie polityki pokoju, niezawisłości narodowej i demokracji. Dla urzeczywistnienia tej polityki konieczne jest zawarcie Paktu Pokoju między pięcioma wielkimi mocarstwami. Odezwa wzywa naród francuski, by domagał się redukcji wydatków wojennych i cofnięcia wszystkich nowych podatków. Odezwa stwierdzi dalej, że jedynie pod warunkiem wyzwolenia Francji spod ucisku miliarderów amerykańskich, naród potrafi wykorzystać wszystkie bogactwa kraju dla podniesienia stopy życiowej mas pracujących. Odezwa wzywa wszystkich Francuzów, bez różnicy wyznania, poglądów politycznych i pochodzenia socjalnego, by jednoczyli się wokói Partii Komunistycznej dla ratoZjednoczenie i akcja masowa głosi odezwa — mogą spowodować utworzenie takiego rządu, który nie będzie rządem obcym, lecz rządem Francji, nie organizatorem wojny, lecz rzecznikiem pokoju Queuille toruje drogę de Gaulle’owi (f) PARYŻ (PAP). Francuskie Zgromadzenie Narodowe obradowało całą noc z 28 na 29 bm. prowadząc dyskusję nad odrzuconym 27 kwietnia projektem rządowym reformy wyborczej. Ponieważ Zgromadzenie Narodowe odrzuciło projekt ustawy Rady Republiki i ponieważ rządowy projekt ustawy nie uzyskał konstytucyjnej większości głosów należało oczekiwać, że wybory powszechne we Francji przeprowadzone zostaną na podstawie istniejącego obecnie systemu proporcjonalnej reprezentacji. Jednak koalicja partii reprezentowanych w rządzie postanowiła pogwałcić konstytucję i wbrew sprzeciwom deputowanych — komunistów, odrzucony projekt ustawy po wniesieniu przez komisję nieznacznych i czysto formalnych poprawek, projekt teń przedstawiono powtórnie Zgromadzeniu Narodowemu. Tym razem jednak rząd wywarł bezpośrednią presję na deputowanych, należących do partii rządowych. Ordynacja ta toruje drogę de Gaulle‘owi. Premier Queuille postawił przy końcu posiedzenia sprawę Votum zaufania w związku dyskusją nad projektem rządoz wym PARYŻ (PAP). Biuro Polityczne Komunistycznej Partii Francji wezwało wszj^stkich ludzi pracy, by zaprotestowali kategorycznie przeciwko tego rodzaju metodom. * 626 zbrodniarzy hitlerowskich zwolniono w Austrii (f) WIEDEN (PAP). Dnia 27 kwietnia odbyło się pod przewodnictwem wysokiego Komisa rza ZSRR w Austrii, generała Swiridowa kolejne posiedzenie Rady Sojuszniczej, na którym omawiano sprawozdanie kanclerza Austrii o stanie denazyfikacji w Austrii. W toku dyskusji wyjaśniło się, że sprawozdanie to, podobnie jak i poprzednie sprawozdania nie odzwierciedla prawdziwego stanu rzeczy. Sprawozdanie pomija fakt, że od paździer nika 1950 r. do lutego 1951, ułaskawiono 626 przestępców nazistowskich, w tej liczbie SS-ma nów, gestapowców itd. W świetle tych faktów przedstawiciel radziecki zaproponował, aby rząd austriacki przedstawił 1 czerwca 1951 r. szczegółowe sprawozdanie o wykonaniu ustawy „o postępowaniu wobec narodowych socjalistów“. Przedstawiciele mocarstw zachodnich, w szczególności przed stawiciel USA, odmówili przyjęcia wniosku przedstawiciela radzieckiego, wykazując otwarcie, że zamierzają wykorzystać zbrodniarzy nazistowskich do walki przeciwko ruchowi demo kratycznemu w Austrii Pod znakiem wielkich sukcesów w walce o pokój i plan 6-letni wita naród polski Święto 1 Maja Zakłady Stowarzyszenia Mechaników w Pruszkowie nazwane imieniem „l Maja“ — Uroczyste akademie w całym kraju (f) Odświętną szatę przybrały miasta, wsie, zakłady pracy i domy mieszkalne w całej Polsce. Wzrok przesuwających się radośnie ulicami miast tłumów przykuwają umieszczone na frontonach zakładów pracy olbrzymie portrety Wodza mas pracujących świata — Józefa Stalina, Prezydenta R. P. Bolesława Bieruta, przywódców mas pracujących poszczególnych krajów i światowego ruchu obrońców pokoju. Na szosie, łączącej Kraków z Nową Hutą robotnicy pierwszego socjalistycznego miasta wybudowali wspaniale udekorowaną symboliczną bramę wjazdową. ”ridniejące obok olbrzymie makiety obrazują wielkie osiągnięcia produkcyjne robotników, wznoszących miasto i kombinat. Na szerokich przestrzeniach miasta, na bielejących świeżymi tynkami domach Nowej Huty, na setkach masztów wokół kombinatu — powiewają biało-czerwone, czerwone i błękitne flagi oraz transparenty z hasłami mobilizującymi do dalszej, wytężonej, twórczej pracy dla budowy pokoju i socjalizmu. Wałbrzych W czerwieni flag i w girlandach zieleni tonie górniczy Wałbrzych. Nocą zabłysły nad kopalniami świetlne transparenty - symbole, którymi żyje dziś cały naród — gołąb pokoju, cyfra planu 6-łetniego i olbrzymi napis „Pierwszy Maja“ Na placach przed bramami kopalń ustawiono wspaniale iluminowane „pawilony współzawodnictwa“, z portretami czołowych przodowników pracy, Bydgoszcz Mienią się czerwienią i błękitem zakłady pracy Bydgoszczy. Na największym placu miasta — na Placu Bohaterów Stalingradu — ustawiono maszty z flagami państw demokracji ludowej. Wokół umieszczono plansze. Obrazują one osiągnięcia gospodarcze i społecznokulturalne oraz zadania gospodarcze Pomorza w planie 6-letnim. Gdańsk W Gdańsku załogi budowlane umieściły na wykończonych i budujących się domach portrety przodowników i racjonalizatorów. Łódź Na 300 zakładach przemysłowych Lodzi zatknięto czerwone proporce — znak wykonania czynu 1-majoweeo. Domy mieszkalne, budynki urzędów i instytucji użyteczności publicznej ozdobiły ręce ludzi pracy portretami najukochańszych swych wodzów i nauczycieli: Generalissimusa Stalina, Prezydenta Bieruta jak również przywódców międzynarodowego ruchu robotniczego i ruchu obrońców pokoju, Wielka uroczystość załogi zakładów w Pruszkowie Załoga Zakładów Stowarzyszenia Mechaników w Pruszkowie przeżyła 30 swój wiriki dzień. kwietnia br. Robotnicy tej fabryki — inicjatorzy tegorocznego czynu majowego — przez zwycięskie wykonanie zobowiązań produkcyjnych, pod jętych na cześć święta pracy, zdobyli dla swego zakładu zaszczytne miano „1 Maja“. W uroczystej akademii, podczas której ogłoszono decyzję Miejskiej Rady Narodowej przemianowaniu zakładów, wzię o li udział: minister przemysłu ciężkiego — tow. wiceprzewodniczący J. Tokarski, CRZZ — tow. T. Ćwik, wiceprzewodniczący Żarz. Gł. Z w. Zaw. Metalowców, tow, A. Kowalski, przedstawiciele KC i KW PZPR oraz Woj. Rady Narodowej. W czasie akademii tow. minister Tokarski w imieniu Prezydenta RP i Rządu dekorował przodujących robotników i pracowników umysłowych fabryki orderami „Sztandar Pracy“ i Krzyżami Zasługi. „Sztandar Pracy“ II klasy za wielkie osiągnięcia w realizacji zadań wytwórczych otrzymali: Teodor Hejnrych, Andrzej Kłos. Feliks Knap, Wincenty Kuczak. Stanisław Leśniewski. Złoty Krzyż Zasługi otrzymało 12 osób; Srebrny Krzyż Zasługi 26 osób, Brązowy Krzyż Zasługi ■— 7 osób. Ponadto 3 osoby udekorowane zostały odznaką „Przodownik Pracy“, a wielu robotników i pracowników umysłowych nagrodzonych zostało dyplomami uznania i premiami pieniężnymi Akademie 1-majowe w całym kraju Ponad 100 tys. ludności zgromadziły akademie jakie odbyły się na terenie Lodzi. W 830 akademiach jakie odbyły się na terenie-woj. olsztyńskiego uczestniczyło około 200 tys. osób. Ponad 150 tys. ludności woj. lubelskiego wzięło udział w 600 akademiach, jakie odbyły się na ich terenie. Wspaniałą manifestacją na cześć soiidarpości międzynarodowej mas pracujących, na cześć bohaterskich górników i hutników polskich, zjednoczonych w potężnym froncie narodowym stała się uroczysta akademia 1-majowa w Katowicach, w której wziął m. in. kretarz zw. górników udział seSzkocji — Person. W każdym z miast wojewódzkich w przeddzień 1 Maja odbyły się centralne dla danego rejonu akademie. Ostatnie meldunki z czynu majowego (f) W nowobudującej się Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie, dzięki wysiłkom załogi realizującej czyn 1-majowy uruchomiono przedterminowo pierwszą partię maszyn w dziale wykonawstwa1 montażu oraz rozpoczęto na nich i normalną pracę. * W dniu 3.0 kwietnia br. do Zakładów Starachowickich udała się 8-osobowa delegacja załogi Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu, która przekazała tym Zakładom 260 m transportera rolkowego, wykonanego przedterminowo w czynie 1-majowym. Robotnicy huty „Pokój", zestawiacz jednego z wydziałów Hubert Kołodziej, spawacz Eryk Przybyłka i formierz Hubert Stanik zameldowali o realizacji zadań 2,5 lat planu 6-letniego. Delegacje robotnicze z MD, Węgier i Rumunii przybyły do Warszawy na obchód 1 Maja (f) Dnia 30 kwietnia br. przy były do Warszawy, delegacje robotnicze Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Węgier i Ru munii. Delegacje wezmą udział w uroczystościach związanych z obchodem Święta 1 Maja. W skład delegacji niemieckiej wchodzą: Margarete Kumerłow — Sekretarz Centralnej Rady Wolnych Niemieckich Związków Zawodowych, Paul Bernt — górnik, bohatei pracy, Johann Blender — zasłużony przodownik pracy. Z Węgier przybyli Jozsef Lan gyel — członek Centralnej Rady Zw. Zaw. Węgier i Jemos Sarmai — przodownik pracy. W skład delegacji rumuńskiej wchodzą: Joachim Szabó — przewodniczący Zw. Zaw. Budo wlanych i Anna Haios — przodownica pracy. Przybyłych gości witali przed stawiciele CRZZ. 1 Maja - zbiórka na fundusz Światowej Rady Pokoju (f) W dniu '1 Maja, w którym masy pracujące całego świats manifestują swą zdecydowane wolę obrony pokoju — odbyw« się w całej Polsce zbiórka m fundusz Światowej Rady Pokoju Tysiące ludzi z różnych warstw społeczeństwa zgłosiłc swój udział w zbiórce. Przeprowadzając zbiórkę „trójki pokoju“ kolportować będą równocześnie w czasie pochodów, zabaw i imprez 1-majowych Manifest./ Polskiego Komitetu O- brońców Pokoju oraz wydawnictwa Ruchu Obrońców Pokoiu. Terenowe Komitety Obrońców Pokoju zainicjowały współ zawodnictwo o jak najlepsze wyniki pracy „trójek“, Robotnicy portu gdańskiego wykonali kwartalny plan przeładunków w 118 proc. (f) Robotnicy portu gdańskiego osiągnęli w I kwartale br. znaczne sukcesy w szybkościowym przeładunku statków. W wyniku wprowadzenia nowych norm wydajność pracy w porcie wzrosła w porównaniu do IV kwartału ub. r. o 28 proc Plan przeładunków został wykonany w 118 proc. Dzięki rozwojowi socjalistycznej opieki nad dźwigami i sprzętem, koszty własne obniżono w tym czasie o 5 proc. UKAZAŁ SIĘ NUMER 2 (26) „NOWYCH DRÓG“ T R E S C Manifest Polskiego Komitetu Obrońców Pokoju O dalsze wzmożenie walki o pokój i Plan 6-letni, Eugeniusz Szyr — O właściwą realizację Unii Partii, Stefan Matuszewski — Likwidacja analfabetyzmu — elementem przełomu kulturalnego, Karol Jankowski — Droga zdrady narodowej (w 25-tą rocznice faszystowskiego przewrotu Piłsudskiego). PRZED PIERWSZYM KONGRESEM NAUKI POLSKIEJ Henryk Golański — Niektóre zagadnienia nauk technicznych DZIEŁA LENINA I STALINA W JĘZYKU POLSKIM Jan Jarosławski — Dwudziesty drugi tom Dzieł W Lenina Jakub Litwin — Siódmy tom Dzieł J. Stalina, ZSRR Komunikat Państwowej Komisji Planowania ZSRR. Władysław Krajewski — O właściwą ocenę charakteru nauk przyrodniczych (Przegląd prasy radzieckiej). WIDOWNIA MIĘDZYNARODOWA L. Gronowski — Kapitalistyczna Jugosławia, J. Starec — Walka o naftę irańską. * Komunikat. Korespondencje własne z województw o wykonania Czynu Majowego na str. 7-ej Nowi podsekretarze stanu (T) Prezydent RP mianował Władysława Kotlarskiego oraz Józefa Krzyżanowskiego podsekretarzami stanu w Ministerstwie Przemysłu Rolnego i Spożywczego, Audycja muzyczna w 60 rocznicę urodzin S. Prokofiewa Dla uczczenia 60-ej rocznicy urodzin znakomitego kompozytora radzieckiego Sergiusza Prokofiewa, Związek Kompozy - torów Polskich zorganizował w dniu 28 kwietnia br. audycję muzyczną, poświęconą jego twór czości. Audycja zgromadziła licznych kompozytorów oraz przedstawicieli prasy polskiej i radzieckiej. Program audycji objął odtworzone z taśmy magnetofonowej utwory kompozytora: V Symfonię, pierwszą część Iii-go Koncertu fortepianowego oraz utwór „Zdrawica na cześć Stalina“, Otwarcie pierwszego dzielnicowego domu kultury dziecka w Warszawie (f) W dniu 29 bm. odbyło się w stolicy uroczyste otwarcie Dzielnicowego domu kultury dziecka TPD na Kole. Otwarcia nowego ośrodka dziecięcego dokonała, prezes Zarządu Głównego TPD, posłanka Dorota Kłuszyńska. Prezydent RP tow. Bolesław Bierut przesłał na ręce komitetu rodzicielskiego aparat radiowy, który otrzymał od robotników Niemieckiej Republiki Demokratycznej z prośbą o przekazanie go — jako symbolu przyjaźni — jednemu z młodzieżowych domów kultury w Polsce. Dom na Kole, urządzony na wzór wspaniałych radzieckich pałaców kultury., pomieści swych murach około 2 tys. najw młodszych mieszkańców dzielnicy. Dwa domy wczasów dla dzieci górników Dolnego Śląską Dyrekcje Zjednoczenia Przemysłu Węglowego rozszerzają systematycznie sieć punktów opieki nad dzieckiem. Ostatnio uruchomiono komfortowo urządzony dom wypoczynkowy dla dzieci w wieku przedszkolnym w Rybnicy Leśnej, pow. wałbrzyski. Dla dzieci starszych uruchomiono dom wczasowy w Czarnym Borze, pow. kamieniogórski. Do domów wypoczynkowych kierowane są przede wszystkim dzieci przechodzące okres rekonwalescencji, gdzie dzięki troskliwej opiece lekarskiej przychodzą szybko do zdrowia.