Trybuna Ludu, lipiec 1951 (IV/181-211)

1951-07-01 / nr. 181

* hrBSH i ryb 1111 cl Ludu h"?H-rr Nr 181 (881) ROK IV WARSZAWA — NIEDZIELA 1 LIPCA 1951 R. WYDANIE F CENA 15 gr. Drugi dzień obrad Kongresu Nauki Polskiej I (f) 30 czerwca br., w drugim Iniu I Kongresu Nauki Polskiej, Ibrady toczyły się w 10 sek- Ijach — Nauk: ekonomicznych, Inatematyki, fizyki i astronomii; energetyki i elektrotechniki; bu powy maszyn i technologii mechanicznej; inżynieryjno - budowlanych; chemii i technologii chemicznej; o ziemi; biologii i nauk rolniczych; medycznych oraz w Sekcji nauk społecznych i humanistycznych, która poza swym posiedzeniem plenarnym obradowała w 6-ciu zespołach, pbejmujących podsekcje. ) Przedmiotem obrad w poszczególnych sekcjach był wygłodzony na posiedzeniu plenarnym referat prof, dr Jana Dembowskiego „O organizacji nauk w Polsce Ludqwej“. Toczyła się żywa dyskusja nad referatami Lekcyjnymi i podsekcyjnymi, po przednio udostępnionymi uczestnikom Kongresu. W obradach, które cieszyły się wielkim zainteresowaniem, brali również czynny udział uczeni zagraniczni, którzy przybyli na Kongres. nia Poruszano kluczowe zagadnie referatów oraz wysunięto szereg wniosków, dotyczących zasadniczej problematyki naukowej, uwzględniających wszech stronniejsze powiązanie nauki z planem 6-letnim. Wnioski te, przekazane do opracowania sekcyjnym komisjom wnioskowym, po przedyskutowaniu przez sekcję zostaną skierowane do Głównej Komisji Wnioskowej, która rozpatrzy je i zgłosi na Plenum Kongresu. Na str. 4-e.j podajemy streszczenie referatu prof. J. Dembowskiego oraz przemówienia powitalne delegatów zagranicznych. l&esja naukowa historyków w Moskwie poświęcona rocznicy pracy Stalina o ięzykoznawstwie (f) MOSKWA (PAP). W Mosfkwie odbyła się sesja naukowa •Instytutu Historii Akademii tNauk ZSRR poświęcona roczni|cy opublikowania pracy Stalina I— „Marksizm a zagadnienia językoznawstwa“. Referat p.t. „Klasyczna praca Stalina „Marksizm a zagadnienia językoznawstwa“ — nowym, wybitnym wkładem twórczego marksizmu do nauki“, wygłosił członek — korespon dent Akademii Nauk ZSRR P. Pospiełow. Mówca podkreślił, że prace Stalina z dziedziny językoznawstwa spotkały się z szerokim oddźwiękiem na całym świecie P. Pospiełow przypomniał, że uczeni polscy na specjalnej kon ferencji w Warszawie wyrazili jednomyślny pogląd, że prace Stalina z dziedziny językoznawstwa otworzyły przed nauką polską szerokie, twórcze horyzonty, uzbroiły ją w silny oręż we wszystkich dziedzinach wiedzy. Z kolei referat o kształtowaniu się stosunków feudalnych w Rosji w świetle prac Stalina z dziedziny językoznawstwa, wygłosił członek Akademii Nauk ZSRR — prof. Borys Greków. Przewodniczący Rady Bezpieczeństwa J. Malik przyjął członków delegacji Światowej Rady Pokoju przebywających w USA Pismo J. Malika do sekretariatu 0\Z 29 (f) NOWY JORK (PAP). Dnia bm. stały przedstawiciel ZSRR w ONZ J. Malik, pełniący w czerwcu funkcje przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa wystosował do sekretariatu ONZ następujące pismo: „27 czerwca otrzymałem jako przewodniczący Rady Bezpieczeństwa następujący telegram od przewodniczącego Światowej Rady Pokoju p. Joliot-Curie: Delegacja Światowej Rady Pokoju nie otrzymała wiz. Prosimy, aby przyjął Pan członków delegacji znajdujących się Ca miejscu — Robesona ' Uphausa, — Joliot-Curie“. Zgodnie z prośbą Pana Joliot- Curie, dnia 28 czerwca przyjąłem członków delegacji Światowej Rady Pokoju przebywających w Stanach Zjednoczonych — Paula Robesona i p. Klementynę Paolone (Pani Paolone reprezentowała członka delegacji p Uphausa. który przebywa obecnie na Kongresie w obronie pokoju w Chicago), którzy na zlecenie przewodniczącego Światowej Rady Pokoju p. Joliot- Curie wręczyli mi, jako przewodniczącemu Rady Bezpieczeństwa następujące dokumenty; I. Orędzie do Organizacji Narodów Zjednoczonych, uchwalone na II Światowym Kongresie Obrońców Pokoju w Warszawie, odbytym w dniach od 16 do 22 listopada ub. r. i rezolucje, uchwalone na I Sesji Światowej Rady Pokoju, odbytej w Berlinie w dniach od 21 do 26 lutego 1951 r. II. Oświadczenie członka delegacji Światowej Rady Pokoju Paula Robesona wręczone przewodniczącemu Rady Bezpieczeństwa 28 czerwca 1951 r. III. Oświadczenie członka dele gacji Światowej Rady Pokoju dr Uphausa wręczone przewodniczącemu Rady Bezpieczeństwa "8 czerwca 1951 r. (Dokumenty w załączeniu). Proszę o opublikowanie niniejszego pisma i załączonych doń dokumentów jako dokumen tów Rady Bezpieczeństwa do wiadomości członków Rady Nazim Hikmet przvbvl do Moskwy (f) MOSKWA (PAP). — Do Moskwy prz.był znakomity poeta turecki, laureat Międzynarodowej Nagrody Pokoju Nazim Hikmet. Odpowiadając na przemówienia powitalne wybitnych pisarzy radzieckich — Tichonowa i Simonowa, Nazim Hikmet powiedział m. in. Naród turecki, który ugina się pod jarzmem imperialistów amerykańskich, będzie nieugięcie walczył o pokój i wolność aż do całkowitego zwycięstwa. Serdeczne przyjęcie mej osoby w Moskwie traktuję jako wyraz solidarności z narodem tureckim, znajdującym się pod okupacją amerykańską Świętu lutnictwa radzieckiego 1 lipca w Związku Radzieckim obchodzone jest Święto Finty Powietrzne] ZSRR Na zdje-aw eskadry lotnicze dejilują nad Placem Czerwonym w Moskwie Potężna fala zobowiązań lipcowych ogarnia cały kraj Załoga wydziału mechanicznego zakładów w Wizowie przyspieszy o 6 dni obróbkę i montaż wielkiego pieca Budowniczowie Nowej Huty oddadzą przed terminem 17 bloków mieszkalnych — Wartość ich zobowiązań wynosi 1.170.000 zł (f) Załogi zakładów produkcyjnych w całym kraju odpowiadają na apel robotników huty „Kościuszko“. Czyn Lipcowy robotników polskich wzmocni potencjał gospodarczy kraju setkami tysięcy ton ponadolanowej produkcji, milionami złotych wygospodarowanych oszczędności. Załoga zakładów chemicznych „Wizów“ w Czynie Lipcowym wyprodukuje 10 proc. kwasu siarkowego ponad plan — oznacza to, że kraj nasz otrzyma dodatkowe setki ton nawozów sztucznych, Dla dalszego zwiększenia produkcji zakładów robotnicy wydziału mechanicznego przyśpieszą o 6 dni obróbkę i montaż wielkiego pieca Dzięki zobowiązaniom podjętym przez robotników wydziale budowlanego 27 przodowników, pracy Wizowa zamieszka w ponadplanowo wyremontowanych mieszkaniach. W Nowej Hucie Wartość zobowiązań podjętych na terenie budowy kombinatu Nowa Huta przekracza 570 tys. zł. Robotnicy zatrudnieni przy budowie miasta Nowa Huta dotychczas podjęli zobowiązania przekraczające wartość 600 tys. zł. M. in. realizacja zobowiązań murarzy umożliwi oddanie dc użytku w dniu 22 Lipca 17 olbrzymich bloków mieszkalnych, które według harmonogramu miały być ukończone dopiero w sierpniu i wrześniu br Dodatkowa produkcja 400 ton cementu Dziesiątki zakładów przemysłowych z całego woj. opolskiego podjęły już apel huty „Kościuszko“. Ostatnio do Czynu włączyły się załogi huty „Andrzej“, huty „Małapanew“ i cementowni „Bolko“. Robotnicy wykańczali« i modelarni huty „Małapanew“ zwię kszą wydajność pracy o 10 proc., co pozwoli na wykonanie lipcowych planów produkcyjnych w 118 proc. 200 robotników stalowni tej huty zmniejszy o połowę ilość braków produkcyjnych przy wytopach, dzięki czemu znacznie zostaną zmniejszone koszty produkcji Robotnicy cementowni „Bolko“ wyprodukują dodatkowo w czasie od 1 do 22 lipca 400 ton cementu i 400 ton klinkru Zobowiązania robotników Elektrowni Warszawskiej 76,500 złotych przysporzy Pań stwu 250 robotników Elektrowni Warszawskiej, którzy podjęli zobowiązanie zwiększenia wydajności pracy i przedterminowego oddania ponadplanowej produkcji. W Czynie Lipcowym przedterminowo zostanie wykonany remont kotłów Elektrowni. Brygady młodzieżowe z maszynowni 6 dni przed przewidzianym terminem oddadzą do użytku remontowany turbogene rator, zaś brygady transportowe przeprowadzą prace porządkowe i oczyszczą z gruzów wszystkie podstacje. Szkolenie kadr Zobowiązania zespołowe i indywidualne załogi Poznańskich Zakładów Przemysłu Odzieżowe go im. „Komuny Paryskiej“ przekraczają wartość miliona złotych. Podjęte także zobowiązania w dziedzinie szkolenia kadr. Wykwalifikowani pracownicy 5 sal produkcyjnych zakładów przeszkolą 20 niewykwalifikowanych robotnic na fachowe maszyniarki. Załoga Pabianickich Zakładów Przemyślu Chemicznego podjęła liczne zobowiązania, których realizacja przysporzy gospodarce narodowej ponadplanową pro dukcję cennych preparatów chemicznych oraz da oszczędności na sumę ponad 1.400 tys. zł. Zobowiązania załóg farbiarni i drukarni Rudzkiej Wykańczalni w Rudzie Pabianickiej mają na celu zmniejszenie . zużycia chemikalii przy jednoczesnym podniesieniu • jakości produkcji. Czyn ten realizować będzie cala załoga, przysparzając w ten sposób Państwu około 110.000 złotych oszczędności. Chłopi woj. gdańskiego podejmują Czyn Lipcowj Na zebraniu poświęconym omówieniu przygotowań do akcji żniwnej chłopi z gromad Stare Targi w pow. sztumskim postanowili dla uczczenia rocznicy PKWN skrócić czas akcji żniwnej o 15—20 dni i wezwali do współzawodnictwa w Czynie Lip cowym sąsiednie gromady. Podobne zobowiązania podjęli chłopi gromady Gowino w pow. morskim. Robotnicy Snółdzielni Pracy „Żelazo - Cynk“ w Warszawie, uczczą rocznicę 22 Lipca skróceniem o 10 dni wykonania zamówień dla jednej z fabryk oraz zaoszczędzą około 360 tys złotych, wykonując swój roczny plan do 1 grudnia br. Zobowiązanie spółdzielni pracy „Żelazo - Cynk“ Ponadplanowa produkcja i oszczędne zużycie chemikalii Propozycje radzieckie w sprawie pokojowego uregulowania kwestii koreańskiej spotykają się z gorącym przyjęciem na całym świecie Narody całego świata domagają się od rządów swych krajów bezwzględnego poparcia propozycji radzieckich w sprawie pokojowego uregulowania kwestii koreańskiej. HAGA (PAP). Rząd holenderski otrzymuje wiele depesz z różnych części kraju, domagających się poparcia propozycji Malika w sprawie Korei. Depesze te pochodzą zarówno od organizacji demokratycznych jak i od poszczególnych osób Na ręce premiera nadszedł m in. telegram z Amsterdamu, w którym setki dokerów domagają się niezwłocznego zaprzestania agresji amerykańskiej w Korei i odwołania z Korei żołnierzy holenderskich. , Na jednym z placów Hagi odbył się masowy wiec zorganizowany przez oddział partii komu nistycznej. Uchwalono rezolucję wzywająca rząd holenderski do poparcia propozycji Malika, Należy dodać, że w ostatnich dniach w Holandii wzmogła się kampania zbierania pod apelem Światowej podpisów Rady Pokoju w sprawię zawarcia Paktu Pokoju między pięcioma wielkimi mocarstwami. Apel ten został podpisany przez 200 tys. Holendrów. (f> OSLO (PAP). Dziennik „Friheten“ cytuje oświadczeni« przedstawiciela lewego skrzydła norweskiej partii robotniczej sędziego Sądu Najwyższego Dala na temat niedawnego przemówienia radiowego Malika, delegata radzieckiego w ONZ. Propozycja Malika — oświadczył Dal — stanowi pierwszy krok na drodze do osiągnięcia porozumienia w Korei... Obecnie kolej na Amerykę i jej sojuszników. Jeżeli pragną oni istotnie pokoju w Korei, powinni bez namysłu przyjąć propozycje Malika, Strach wielkiego kapitału przed perspektywą pokoju PRAGA (PAP). Jak donosi z San Francisco korespondent agencji Telepress, strach wielkiego kapitału USA przed perspektywa pokoju znalazł wyraz w szczerej wypowiedzi jednego z potentatów giełdowych USA na naradzie bankierów w Los Angelos. Przewódniczący największego towarzystwa mwesty cyjnego „Selected American Shares Incorporated“ Rubin oświadczył: „Jeżeli dojdzie do pokoju, to trudno wyobrazić sobie co zastąpi program obronny jako podpora naszej gospodarki“ Dalszy spadek akcji na giełdach Nowego Jorku i Chicago (f) NOWY JORK (PAP). Wiadomości o perspektywach pokoju w Korei wywołały dalszy spa dek akcji zarówno na giełdzie nowojorskiej jak i na giełdzie towarowej w Chicago. Doniesienia o rozmowie między Gromyką i ambasadorem Kirkiem spo wodowały natychmiastową zniż kę kursu sięgającą w niektórych wypadkach trzech dolarów na akcji. Tendencja zniżkowa objęła ostatnio stal, naftę, koleje, nikiel, miedź, chemikalia, telefony, telegrafy, samoloty, papier itd. Naród irański jednoczy się w walce o wolność i niezależność kraju Wielki wiec w Teheranie - Tajne dokumenty AnqIn-Irańskiego Towarzystwa Naftowego demaskują szpiegowską i dywersyjną działalność Anglików w Iranie MOSKWA (PAP). — Agencja TASS donosi: 29 czerwca w godzinach wieczornych odbył się w Teheranie na placu przed gmachem Medżlisu masowy wiec, zorganizowany przez „Narodowe Stowarzyszenie Walki przeciwko imperialistycznym towarzystwom naftowym“. W wiecu wzięło udział przeszło 30 tysięcy osób, W uchwalonej rezolucji uczestnicy wiecu domagali się jak najszybszego przejęcia od b. Anglo-Irańskiego Towarzystwa Na ftowego wszystkich zakładów naftowych; zdecydowanego odrzucenia ingerencji Międzynarodowego Trybunału w Hadze który jest narzędziem imperialistów; zjednoczenia wszystkich sił antyimperialistycznych kraju w walce o wolność i niew zależność Iranu; zdecydowanego przeciwstawienia się groźbom Anglików i mieszaniu się Amerykanów do spraw wewnętrznych Iranu. (f) MOSKWA (PAP). — Agencja TASS donosi z Teheranu; Tygodnik „Tehrane Mosawar“ opublikował niektóre dane zaczerpnięte z dokumentów, skonfiskowanych przez władze irańskie przy zamknięciu w Teheranie oddziału informacji byłego Anglo-Irańskiego Towarzystwa Naftowego. Wśród dokumentów znajdują się spisy tajnych agentów i szpiegów byłego Towarzystwa oraz innych osób „działających w interesie Anglo-Irańskiego Towarzystwa Naftowego“. W spisach tych figurują nazwiska licznych dyplomatów. byłych ministrów, deputowanych do Medżlisu senatorów, wydawców dzienników irańskich itp. Czasopismo twierdzi, jakoby premier Mossadek zakazał publi kowania tych dokumemów obawie przed „zamieszkami“.w Dokumenty zawierają również spisy artykułów nych przez oddział przygotowainformacji byłego Anglo-Irańskiego Towarzystwa Naftowego dla prasy irańskiej, dane o wydatkach na „prywatne przyjęcia“, na organizowanie rozmów z niektórymi dyplomatami, spisy gości obecnych przy tych tajnych rozmowach oraz ich treść. Dokumenty mówią o wysokości łapówek dawanych właścicielom i redak torom dzienników, o wydatkach na opracowanie przemówień niektórych senatorów i deputowanych do Medżlisu przeciwko polityce upaństwowienia przemysłu naftowego Iranu, na opracowanie materiałów propagandowych dla radia teherańskiego oraz demaskują udział b. Anglo-Irańskiego Towarzystwa Naftowego w organizowaniu licznych krwawych wydarzeń i aktów terrorystycznych w Iranie. Tygodnik „Tehrane Mosavvar“ opublikował również fotokopie kilku dokumentów, dotyczących „finansowej pomocy“ b. Anglo-Irańskiego Towarzystwa Naftowego dla właścicieli dzienników irańskich. Władze irańskie przejmują biura b. Anglo - Irańskiego Towarzystwa Naftowego 28 czerwca przedstawiciele tymczasowego zarządu irańskiego Narodowego Towarzystwa Naftowego objęli główne biura zarządu b. Anglo - Irańskiego Towarzystwa Naftowego (AJOC) w Horremszehre. Naczelny dyrektor przedsiębiorstw b. Anglo _ Irańskiego Towarzystwa Naftowego w Khu zistanie. Drake, wyjechał przed kilku dniami do Basry, a zastępcy jego, którzy pozostali w Horremszehre, oświadczyli przedstawicielom centralnych władz irańskich, że nie będą pracować, pod kierownictwem tymczasowego zarządu irańskie go. Zakomunikowali oni, że razem z nimi „podają się do dymisji“ wszyscy brytyjscy urzędnicy i specjaliści techniczni w Horremszehre i Abadanie. Według napływających wiadomości, indyjscy i pakistańscy specjaliści naftowi zdecydowali się pozostać na swych stanowiskach, a przedstawiciel dyplomatyczny Pakistanu w Iranie oraz konsul generalny Indii przesłali pozdrowienia przedstawicielom irańskim, życząc im sukcesów w bezpośrednim kierownictwie przedsiębiorstwami naftowymi Khuzistanu. Pogróżki i szantaż władz brytyjskich wobec Iranu W Zatoce Perskiej znajdują się 2 krążowniki brytyjskie. W ostatnich dniach wpłynął na wody rzeki Szat-el-Arab (współ ne koryto Tygrysu i Eufratu — red.) trzeci krążownik brytyjski „Mauritius“ i zarzucił kotwicę na wodach irańskich naprzeciwko rafinerii naftowej w Aba_ danie. Ponadto, jak donosi „Journal de Teheran“, jeden transportowiec brytyjski o pojemności 2.500 ton przepłynął wojskiem obok Abadanu i zawi z nąl do Basry. Wskutek sabotażu brytyjskich specjalistów technicznych rafineria w Abadanie w wyniku przerwania dostaw prądu pozbawiona została wody, jednak dzięki natychmiastowej akcji specjalistów i robotników irańskich. dopływ wody szybko przywrócono. Kongres Zjednoczeniowy FIAPP i Związku Uczestników Ruchu Oporu (f) WIEDEN (PAP). 30 czerwca rozpoczęły się w Wiedniu obrady Kongresu Zjednoczeniowego Związku Uczestników Ruchu Oporu i Ofiar Faszyzmu. Kongres obradować będzie do 3 lipca br. wła.cznie. W obradach bierze udział około 400 delegatów, reprezentujących 17 krajów europejskich, m. in. Francję, Belgię, Włochy, ZS^R, Polskę, Rumunię, Norwegię. W pierwszym dniu Kongresu przewodniczący FIAPP Fryderyk Mannhes powitał serdecznie zebranych oraz zaproponował skład prezydium, do którego weszli m. in.: Aleksander Gundorow (ZSRR), Edward Kowalski (Polska), Andre Leroy (Francja), Fausto Nitti (Włochy), Artur Ketterer (Niemcy). Następnie wygłosił referal Andre Leroy — sekretarz generalny Francuskiego Związku b. Więźniów Politycznych i Depoi towanych, członek Komitetu Wykonawczego FIAPP. W obliczu remiłitaryzacji Niemiec zachodnich, w obliczu ataków na swobody demokratyczne w krajach imperialistycz nych — powiedział Leroy — konieczne jest wzmocnienie jedności b. uczestników ruchu oporu i ofiar faszyzmu w walce o obronę ich praw, o obronę pokoju. W dalszym ciągu obrad wygłosili referaty Luc Sommerhausen i Edward Kowalski, 30-Iecie Komunistycznej Partii Chin Przewodniczący KC Komunistycznej Partii Chir tow. Mao Tse-tuno Depesza KC PZPR z okazji 30 rocznicy powstania KP Chin Z okazji 30 rocznicy powstania ’Komunistycznej Partii Chin Komitet Centralny Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej wystosował następującą depeszę: DC KOMITETU CENTRALNEGO KOMUNISTYCZNEJ PARTII CHIN Pekin Z okazji §!0 rocznicy powstania Komunistycznej Partii Chin p, „esyłamy Wam, drodzy Towarzysze, najserdeczniejsze pozdrowienia i życzenia dalszych wspaniałych sukcesów w budowie nowych demokratycznych Chin. 30-letni okres istnienia Waszej sławnej Partii, utworzonej- pod wpływem Wielkiej Rewolucji Październikowej — to okres bohaterskiej walki ludu chińskiego przeciwko imperializmowi i feudalizmowi o wyzwolenie narodowe i społeczne, to okres nieustannego rozwoju i wzrostu Waszej Partii, która stosując słusznie nieśmiertelne nauki marksizmu-leninizmu stała się pod przewodem towarzysza Mao Tse-tunga. wielkiego syna i wodza swego ludu, kierowniczą siłą narodu chińskiego i organizatorem jego historycznego zwycięstwa. Wyzwolenie Chin z jarzma imperializmu i utworzenie Chińskiej Republiki Ludowej — jest zwycięstwem całej postępowej ludzkości. Zachwiało ono jeszcze mocniej podstawami imperializmu światowego i stało się przykładem i natchnieniem dla narodów kolonialnych i zależnych, które walczą o swą wolność i niepodległość. Braterski sojusz wielkiego narodu chińskiego z potężnym niezwyciężonym Związkiem Radzieckim, jego przyjaźr) i współpraca z narodami krajów demokracji ludowej stwarza ogromną siłę w służbie pokoju i niepokonaną zaporę przeciwko imperialistycznej agresji. Życząc całemu narodowi chińskiemu w uroczystym dniu 30 rocznicy utworzenia Partii dalszych zwycięstw na polu pokojowego budownictwa, wyrażamy głębokie przekonanie, że złączeni wspólną walką o pokój pod przewodem Wielkiego Stalina odniesiemy zwycięstwo nad siłami wojny i agresji. KOMITET CENTRALNY POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ W 30 rocznicę powstania Komunistycznej Partii Chin (f) PEKIN (PAP). 1 lipca 1951 r. naród chiński uroczyście obchodzi 30 rocznice istnienia Komunistycznej Partii Chin. Ze wszystkich prowincji Chińskiej Republiki Ludowej napływają meldunki o sukcesach produkcyjnych ludu chińskiego, osiągniętych dla uczczenia 30 rocznicy założenia Komunistycznej Partii Chin. Załogi wielu fabryk i zakładów przemysłowych przedterminowo wykonały półroczne plany produkcyjne, podnosząc znacznie jakość produkcji. Również chłopi chińscy witają 30-lecie Chin przedterminowym wykonaniem podjętych zobowiązań — zakończeniem budowy wielu urządzeń irygacyjnych, zakończeniem reformy rolnej w wielu okręgach i wzorowym przygotowaniem do żniw. Działania wojenne w Korei (a) MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z Phenjanu: Dowództwo naczelne armii ludowej Koreańskiej Republiki Ludowo - Demokratycznej doniosło 29 czerwca: Oddziały koreańskiej armii ludowej, w ścisłym współdziałaniu z ochotnikami chińskimi, prowadzą walki o lokalnym znaczeniu interwentów przeciwko wojskom amerykańsko-angieiskich i armii iisynmanow - skiej. W nocv 28 czerwca kilka eskadr nocnych bombowców lotnictwa armii ludowej bombardowało i ostrzeliwało obiekty woienne nieprzyjaciela w In - czon, Jondynpho. Ensan i w okolicach Munsan. zadaiac nieprzyjacielowi wielkie szkody. 28 czerwca oddziały obrony wybrzeża zatopiły okręt strażniczy nieprzyjaciela. 29 czerwca artyleria przeciwlotnicza i oddziały strzelców - niszczycieli samolotów zestrzeliły kilka samolotów r.ieprzy - iacielskich. (f) PEKIN (PAP). W komunikacie ogłoszonym w Phenjanie dnia 30 bm. dowództwo naczelne koreańskiej armii ludowej podaje, że oddziały armii ludowej w ścisłym współdziałaniu z ochotnikami chińskimi toczą w dalszym ciągu na wszystkich frontach walki o charakterze lokalnym. W nocy z 29 na 30 czerwca ęskadr.y bombowców nocnych armii ludowej dokonały potężnego nalotu w rejonie koncentracji wojsk nieprzyjacielskich na północ od miasta Iczionbu, obrzucając je bombami. 30 czerwca oddziały strzelców-niszczycieli strąciły 3 samoloty nieprzyjacielskie. Generał Ridgway otrzymał instrukcje w sprawie rokowań o przerwanie ognia w Korei (a) WASZYNGTON (PAP) Zastępca ministra obrony USA Lovett oświadczył na konferencji prasowej, że Stany Zjednoczone skierowały do generała Ridgwaya ogólne instrukcje w sprawie rokowań o przerwanie ognia w Korei. Lovett zakomunikował, że instrukcje te zostały zaaprobowane przez Trumana NOWY JORK (PAP). Jak donosi radio nowojorskie, sen. Ridgway przemawiając przez radio zaproponował, aby rokowania o przerwanie ognia odbyty się na pokładzie duńskiego statku szpitalnego w Wonsanie.