Trybuna Ludu, wrzesień 1951 (IV/243-272)

1951-09-01 / nr. 243

'S Prasa radziecka w 3 rocznicę zgonu Andrzeja Zdanowa '(f) MOSKWA (PAP). — Dzienniki „Prawda“, „Izwiestia“, („KomSomolskaja Prawda“ i inne zamieściły artykuły redakcyjne poświęcone trzeciej rocznicy zgonu Andrzeja Żdanowa «— jednego z najwybitniejszych budowniczych i działaczy partii komunistycznej i państwa radzieckiego. Dzienniki podkreślają, że życie działalność Żdanowa były przykładem bezgranicznego oddania narodowi, przykładem ofiarnej walki o komunizm. Potężny rozwój rucłm stachanowskiego wyrazem pokojowych dążeń narodu radzieckiego (f) MOSKWA (PAP). Przed 16 laty, z inicjatywy przodujących robotników, którzy opanowali nowoczesną technikę narodzi! Eię w ZSRR ruch stachanowski. Dziennik „Prawda“ stwierdza W związku z tym w artykule Wstępnym, że wzrost aktywności i inicjatywy mas pracujących ZSRR znajduje swój wyraz w nieustannym rozwoju ogólnonarodowego, socjalistycznego współzawodnictwa pracy i ruchu stachanowskiego. Ruch stachanowski, który narodził się przed 16 laty w Zagłębiu Donieckim był nowym, wyższym etapem współzawodnictwa socjalistycznego, najbardziej żywotnym i niezwyciężonym ruchem współczesności Dziennik „Trud“ wskazuje, że potężny rozwój ruchu stachanowskiego jest wyrazem pokojowych dążeń narodu radzieckiego. Bohaterska praca robotników radzieckich — pisze dziennik — zagrzewa masy pracujące krajów demokracji ludowej, które w coraz szerszym zakresie stosują doświadczenia pracy nowatorów radzieckich do nowych osiągnięć twórczych. Słowo „stachanowiec“ symbolizuje w językach wszystkich narodów świata wolną i twórczą pracę ludzi radzieckich. Rozwój akcji w obronie skazanych bezprawnie 11 przywódców KP ISA (f) NOWY JORK (PAP). Jak donosi korespondent dziennika „Daily Worker“, 187 przywódców związkowych USA oświadczyło, że rozpoczęli kampanię na rzecz rewizji wyroku Sądu Najwyższego, skazującego U przywódców partii komunistycznej. Działacze związkowi stwierdzili, że wynajęli adwokatów w celu przygotowania niezbędnych dokumentów prawniczych. Decyzja Sądu Najwyższego — głoszą te dokumenty -- stanowi pogwałcenie pierwszej poprawki do konstytucji USA, gwarantującej wolność słowa, prasy i zebrań. Stany Zjednoczone usiłują wywrzeć presję na rząd Indii (d) WASZYNGTON (PAP). Decyzja rządu Indii, który odmówił wzięcia udziału w konferencji Zwołanej przez Stany Zjednoczone do San Francisco w sprawie traktatu pokojowego z Japonią, wywołała ostre ataki przeciwko Indiom ze strony najbardziej szowinistycznych i reakcyjnych członków Kongresu Stanów Zjednoczonych. Wysunęli oni ponownie żądanie, by rząd Stanów Zjednoczonych przerwał wszelką pomoc dostarczaną Indiom. Te próby zmuszenia za pomocą szantażu rządu Indii do całkowitego podporządkowania się dyktatowi Stanów Zjednoczonych, znalazły wyraz w przemówieniach członka Izby Reprezentantów z ramienia partii republikańskiej — E varia oraz senatorów Knowlanda i Bridges a. USA stosują wobec państw zachodnich metody „grubego kija“ Artykuł dzienniki* „Monde“ (f) PARYŻ (PAP). Burżuazyj- Siy dziennik „Monde" zamieszcza artykuł, poświecony nym stosunkom, między wzajempaństwami. należącymi do paktu atlantyckiego. „Z 50 państw — pisze dziennilł *— zaproszonych na konferencję w San Francisco, żadne nie uczestnicżyło w opracowaniach traktatu z Japonią, a niemal wszystkie krytykują jego treść“ Metody Stanów Zjednoczonych są szczególnie widoczne w Europie zachodniej. „Stany Zjednoczone :— pisze „Monde“ — podejmują bowiem decyzje, dotyczące przyszłości innych państw, nie konsultując się nawet z nimi i nie licząc się z ich zastrzeżeniami“. „Monde“ skarży się dalej na to, że między państwami atlantyckimi nie ma równości. Państwem pierwszej rangi jest A- meryka. która podejmuje decydujące postanowienia i ignoruje zastrzeżenia innych państw. Terror przedwyborczy w Grecji (d) SOFIA (PAP). Jak donoszą z Grecji, przygotowania do wyborów parlamentarnych w Gtecji przebiegają w warunkach zaostrzającego sie terroru. W całym kraju Władze monarcho-faszystowskie przeprowadzała aresztoWania 1 dokonują egzekunV Maśowe aresztowania patriotów przeprowadzane byłv niedawno w Janinie. Trybunały wojskowe w Janinie i Salonikach skazały patriotów greckich Antoniadisa i Giudovenalisa na karę śmierci. Kilka dni temu został rozstrzelany wybitny uczest.nik • walki narodoWo-wvzwoleńcżej, jeden z kierowników F,AM-u (Naródowo-Wyzwoleńczy Front Grecji) — Iliopulos. Nowy numer pisma „0 trwały pokój, o demokrację ludow ą!“ (a) BUKARESZT (PAP). W Bukareszcie ukazał się kolejny 85 (147) numer czasopisma „O trwały pokój, o demokrację ludową!“— organu Biura informacyjnego partii komunistycznych i robotniczych. W artykule wstępnym pt. „Potężny, niezwyciężony ruch doby Obecnej“ czasopismo wskazuje na potęgę ruchu najszerszych mas ludowych w obronie pokoju. Czasopismo zamieszcza komunikat o akcji zbierania podpisów pod apelem Światowej Rady Pokoju w ZSRR, która odbędzie się we wrześniu, jak również liczne materiały o przebiegu walki o pokój na całym świeci e. W czasopiśmie znajdujemy artykuł redakcyjny pt. „Prowokacja militarystów amerykańskich w Kaesóngu“, manifesl wyborczy KP Indii, artykui członka Biura Politycznego KC PZPR — Stanisława Radkiewicza pt. „Rozgromienie spisku przeciwko narodowi w Polsce“ artykuł członka Prezydium KC KP Czechosłowacji—G. Klimenta pt. „Przemysł Czechosłowacji w trzecim roku planu pięcioletniego“. Czasopismo zamieszcza również artykuł zastępcy redaktora naczelnego „Daily Worker" — Gollana pt „KP W. Brytanii przewodzi walce przeciwko panowaniu amerykańskiemu Anglii“, artykuł sekretarza gew neralnego Związku Pracujące; Młodzieży wana Denev Węgierskiej — Istpt. mocnik i rezerwa „Bojowy poWęgierskie, Partii Pracujących“. Wyjazd wycieczki aktywistów TPPB da Moskwy (f) 31 ub. m. wyjechała do Moskwy 22-ośobowa delegacja aktywistów Towarzystwa Przyjaźni -Polsko-Radzieckiej w celu zebrania doświadczeń dla wzorowego zorganizowania prowadzenia Instytutu Wiedzy o i Związku Radzieckim. W skład delegacji, którą kieruje tow. min. Rapacki, wchodzą przedstawiciele świata naukowego z prof. Manteufflem. doc dr Jabłońska i filologiem, wybitnym znawca iezyka skiego prof. Jakubowskim rosyjczele, przedstawiciele kultury m sztuki z prorektorem Akademii Sztuk Pięknych prof Łyżwiańskim, literatem Brezą i kompozytorem Rudzińskim, przedstawiciele Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą oraz cźołowi aktywiści terenowi Towarzystwa. m. in. znany przodownik pracy z Zakładów im Stalina w Poznaniu — Pasaini Odjeżdżających delegatów żegnali na dworcu prezes TPPB tow. Edward Ochab oraz sekretarz ZG TPPR Kasprzakowa. Na dworcu obecni byli rówhi.eż radca Ambasady ZSRR Zaikin i przedstawiciel WOKS Safirow Tow. Władysława Weycliert-Szymanowska zmarła 39 sierpnia 1951 r. w Łodti Był® nauczycielką z zawodu i powołania niestrudzoną pracownica społeczną, bolowniczką o niepodległość narodu, o Wyzwolenie człowieka pracy, o socialism Pógrieb ocłbćdżie sie 1.IX.1951 r. o godz. 12 na cmentarzu ewangelickim przy ul. Młynarskie) ZARZĄD GŁOWNT ZWIĄZKU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO TRYBUNA LUDU . „ Najszlachetniejszy cel ludzi radzieckich to walka o pokój i szczęście człowieka Narody ZSRR witają z entuzjazmem uchwałę Radzieckiego Komitetu Obrony Pokoju (f) MOSKWA (PAP). Wielomilionowy naród radziecki z entuzjazmem powitał uchwałę Radzieckiego Komitet« Obrony Pokoju w sprawie rozpoczęcia akcji zbierania podpisów pod apelem Światowej Rady Pokoju, w sprawie zawarci« Paktu Pokoju między 5 wielkimi mocarstwami. W fabrykach i zakładach przemysłowych Moskwy, Leningradu, Kijowa i innych miast radzieckich odbywają się zebrania robotników poświęcone tej historycznej uchwale. Naród radziecki wyraża swą niezłomną wolę walki o pokój przeciwko podżegaczom wo - jennym. Apel Światowej Rady Pokoju odpowiada żywotnym interesom narodu radzieckiego — oświadczył na zebraniu załogi hutnik Moskiewskich Za - kładów Metalurgicznych „Sierp i Młot“ — Goriaczew. Dlatego też złożymy swe podpisy pod tym apelem. Podpisy narodu radzieckiego oraz podpisy całej postępowej ludzkości są groźnym ostrzeżeniem dla podżegaczy' wojennych. Uchwała znalazła gorący oddźwięk i poparcie wśród robotników zakładów samochodowych im. Stalina, budowniczych nowego gmachu Uniwersytetu Moskiewskiego, wśród wszyst - kich mieszkańców stolicy radzieckiej. Przemawiając na zebraniu załogi fabryki obuwia „Buriewiestnik“, inicjatorka zawodnictwa o obniżenie współ - kosztów własnych produkcji przy każdej czynności Wytwórcze.! — Maria Lewczenko oświadczyła: Dla ludzi radzieckich nie ma bardziej szlachetnego celu jak walka o pokój, o szczęście prostych ludzi. Radzieccy robotnicy są gospodarzami swego szczęścia. Nasza praca sta - ehanowska, nasza-produkcja pokojowa jest nowym wkładem w utrwalenie sił i potęgi na - szej socjalistycznej ojczyzny. Wiadomość o uchwale Ra dzieckiego Komitetu Obrońców Pokoju lotem błyskawicy obiegła miasta i wsie Związku Radzieckiego, docierając do najodleglejszych zakątków ZSRR — do Przylądka Dieżniewa, Wysp Komandorskich, na Kamczatkę, do Półwyspu Czukockiego. W republikach nadbałtyckich — Litwie, Łotwie i Estonii — masy pracujące na wiecach, wyrażają swą wolę walki w obronie pokoju. Przewodniczący kołchozu u - kraińskiego — G. Litowczenko — oświadczył: „Naród nasz jest narodem twórczym. Walczymy o szczęście dla siebie dla wszystkich prostych ludzi Przekonany jestem, że zbiórka podpisów pod Apelem o zawarcie Paktu Pokoju stanie się Związku Radzieckim ogólnonaw rodowym plebiscytem na rzecz pokoju“, Znakomity uczony radziecki, prezes Akademii Nauk Ormiańskiej SRR — Wiktor Ambar - cumian oświadczył, że jako obywatel wielkiego , Związku Radzieckiego dumny jest, iż ojczyzna jego kroczy w awan - gardzie walki o pokój na całym świecie. Pokoju żądają prości ludzie radzieccy, robotnicy i kołchoźnicy. W utrzymaniu pokoju zainteresowani są również uczeni, gdyż tylko w warunkach pokojowych osiągnąć można najlepsze wyniki w działalności naukowej. Dla każdego uczonego d-oższa jest świadomość, na.i - że rezultaty jego pracy służyć będą sprawie .postępu, i W rocznicę uchwały Rady Ministrów ZSRR o budowie Stalingradzkiei Elektrowni Wodnej Budowle komunizmu stwarzają wspaniałe perspektywy rozwoju radzieckiego rolnictwa (f) MOSKWA (PAP). Prasa radziecka zamieszcza liczne artykuły poświęcone rocznicy historycznej uchwały Rady Ministrów ZSRR o budowie potężnej elektrowni wodnej na Wołdze w pobliżu Stalingradu. W wywiadzie udzielonym przedstawicielowi TASS zastępca kierownika „Hydroprojektu* organizacji projektujące; wielkie budowle komunizmu w ZSRR — G, Russo oświadczył: Stalingradzka Elektrownia Wodna odegra ogromną rolę w dziele ekonomicznego rozwoju olbrzymiego obszaru ZSRR, w skład którego wchodzą rejony środkowego pasu czarnoziemu. obwody stalingradzki, saratowski i astrachański oraz Zawołże i Nizina Nadkaspijska. W północnych i zachodnich obwodach Niziny Nadkaspijskiej, gdzie przeciętne opady roczne wynoszą od 100 do 200 mm. a temperatura w lecie sięga 40—45 stopni w cieniu, nawodni się około 11.500.000 ha ziemi, tj. znacznie więcej niż wynosi łącznie terytorium Holandii, Belgii, Szwajcarii i Luksemburga. Ponadto nawodni się ponad 1.500.000 ha ziem zawołżańskich. Nawodnienie ziem północnej części Niziny Nadkaspijskiej runki stworzy sprzyjające wadla niezwykle szybkiego rozwoju rolnictwa a w szczególności hodowli bydła. Wszystkie prace związane z budową stalingradzkiego systemu hydroenergetycznego zakończone zostaną w ciągu 5 lat. 7 milionów całkowicie i częściowo bezrobotnych we Włoszech (f) RZYM (PAP), — W ciągu ostatnich tygodni notuje się gwałtowny wzrost bezrobocia we Włoszech. Statystyki oficjalne podają, że we Włoszech jest 2.200 000 bezrobotnych. Cyfra ta jest jednak świadomie zaniżana. Chrzęści] ańsko - demokratyczna opozycja skierowała do premiera De Gasperi'ego memorandum, w którym stwierdza, że Włochy liczą obecnie 3 miliony bezrobotnych, nie licząc 4 milionów częściowo bezrobotnych. Beznadziejna jest również sytuacja mieszkaniowa we Włoszech. Ponad 2,5 miliona rodzin jest bez dachu nad głową, a ókoło 6 milionów rodzin gnieździ się w pomieszczeniach sublokatorskich. Spośród 1.600 tysięcy mieszkańców Rzymu — 80,000 gnieździ się w pieczarach, powyżej i00.000 .— w barakach i ruderach, skleconych z brudnych desek. drewnianych skrzyń i kawałków blachy. Dziesiątki tysięcy osób. pozbawione w wyniku wojny dachu nad głową, mieszkają dotychczas w brudnych obozach, w szkołach i koszarach. Dziesiątki tysięcy rodzin muszą płacić za mieszkanie 25 dć 40 proćent zarobku. Wzrost cen w Austrii WIEDEN (PAP) — W Austrii opracowano projekt ustawy, przewidujący znaczne podwyższenie jesienią br. czynszów mieszkaniowych. Wywołało to powszechne oburzenie ludności. Prasa austriacka donosi, że w Austrii podniesiono w ostatnich dniach ceny obuwia o 25 procent ,..i we Franeii (f) PARYŻ (PAP). — Prasa donosi o dalszym gwałtownym wzroście cen we Francji. I tak oa kwietnia br. cena mydła podniosła się o 42 procent, gazu i elektryczności o 30 procent. Zapowiada się znaczną podwyżkę cen mleka. Sprawa Kanału Sueskiego w Badzie Bezpieczeństwa (f> NOWY JORK (PAP). -- W dniach 27—29 sierpnia Rada Bezpieczeństwa ONZ rozpatrywała skargę państwa Izrael przeciwko „ograniczaniu prze? rząd egipski przejazdu statków przez Kanał Sueski“. Delegat Egiptu — Fawzi-bej podkreślił, żG podczas dyskusji nad tą sprawą, zarówno delegat Anglii, jak i delegat USA uchylali się od rozpatrywania sprawy z punktu widzenia praw Egiptu i usiłowali przedstawić całe zagadnienie jako zagadnienie czysta techniczne. Anglia — oświadczył Fawzi-bej — utrzymuje w dalszym ciągu wojska lądowe i okręty wojenne w strefie Kanału Sueskiego. Delegat Egiptu wniósł własny projekt rezolucji, która proponuje, by Rada Bezpieczeństwa zwróciła się o opinię do Trybunału Międzynarodowego w Hadze dla ustalenia, czy Francja. Holandia, Turcja, Anglia i Stany Zjednoczone w świetle art. 27 Karty Narodów Zjednoczonych musza się powstrzymać od głosu W' sprawie ograniczeń wprowadzonych przez Egipt w przejeżdzie przez Kanał Sueski statków płynących do państwa Izrael i wiozących sprzęt wojenny. Ponieważ Egipt nie jest członkiem . Rady Bezpieczeństwa, w myśl przepisów proceduralnych obowiąźujących w Radzie, któryś z członków Rady powinien był wnieść projekt rezolucji Egiptu i poddać go pod głosowanie. Na porannym posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa w dniu 29 sierpnia przewodniczył delegat Stanów Zjednoczonych — Austin. Nie wspomniał on ani słowem o wniosku egipskim i zarządził głosowanie nad projektem rezolucji angielsko-francusko-amerykańskiej. Delegat radziecki zaproponował odroczenie głosowania nad rezolucją angielsko-francuskoatn ery kańską na 2 dni, dla umożiiwienia delegacji radzieckiej przedstawienia swego punktu widzenia. Mocarstwa zachodnie zniosły oficjalnie ograniczenia w przemyśle zbrojeniowym Trizonii (f) BERLIN (PAP). Jak donosi z Bonn agencja ADN, Wysócy Komisarze mocarstw zachodnich postanowili w czwartek na swym kolejnym zwyczajnym zebraniu znieść oficjalnie ograniczenia produkcyjne w zachodnio - niemieckim przemyśle zbrojeniowym. Ufctaje kontrola produkcji w przemyśle metalurgicznym, chemicznym, optycznym i -adiowym. Zniesiona zostaje również kontrola produkcji szeregu ważnych surowców chemicznych jak chlor i amoniak syntetyez ny, aluminium, proszek magnesowy, łożyska kulkowe, benzyna syntetyczna, smary i kauczuk syntetyczny. Przemysł zachodnio - niemiecki otrzymuje prawo budo »varia statków o dowolnym tonażu i o dowolnej szybkości, a budowa okrętów wojennych ma być dozwolona pod warunkiem każdorazowej Zgody „wojskowego urzędu bezpieczeństwa mocarstw zachodnich“ Zarządzenie Wysokich Komisarzy stanowi nowe pogwałcenie układu poczdamskiego, który przewiduje zakaz wszelkiej produkcji materiałów wojennych w Niemczech Zakłady zbrojeniowe produkują pełną parą w Niemczech zachodnich (f) BERLIN (PAP). Jak donusi agencja ADN. w okręgu Ratios (Szlezwik Holsztyn, okupa cja brytyjska) angielskie, amerykańskie. duńskie i norweski' wojska okupacyjne odbywajćwiczenia w ostrym strzelaniu Wielu mieszkańców tego o kręgu zmuszono do opuszczanie rtninmr BER,LIN (PAP). Dziennik z < chodnio - berliński .,Nachtex press“ donosi, że były właści ciel zakładów budowy samolotów „Heinkel-Flugzeugwerke" — Ernst Heinkel powrócił z USA do Trizonii. gdzie na po, lecenie rządu amerykańskiego ma przystąpić do buciowv wielkiej fabryki samolotów wojskowych, Oś Bonn — Rzym — MądryI (dl PARYŻ (PAP). Dziennik „L'Humanite“ Zamieszcza korespondencje z Bonn p.t. ..Odrodzenie osi Berlin — Rzym — Madryt pod protektoratem amerykańskim“. W kołach dziennikarskich w Bonn — pisze dziennik — zwracają uwagę na odrodzenie się pod protektoratem skim osławionej osi amerykańBerlin — Rzym — Madryt. W czerwcu b.r. Wysoki Komisarz USA w Trizonii Mac Cloy polecił A- denauerowi „nawiązać“ bliższy kontakt z rządami Włoch ! Hiszpanii frankistowskiej. Adenauer udał się natychmiast do Rzymu, a były ambasador hitlerowski w Madrycie von Stohrer został wysiany do Franco. Rozmowy Adenauera z de Gasper im zakończyły się nawiązaniem bliższej współpracy między obu rządami, przede wszystkim w dziedzinie wymiany sprzętu wojennego i instruktorów wojskowych oraz informacji w sprawie wynalazków mających znaczenie wojskowe. Rozmowy von Stohrera zakonczyłv się analogicznym porozumieniem z rządem frankistowskim Ludność Trizonii mówi „nie“ (f) BERLIN (PAP) Jak do nosi agencja ADN, w ostatnie; dekadzie sierpnia wzięło udziai w referendum ludówvm 41.521 osób mieszkańców miast i wsi Niemiec zachodnich. Przaoiwkc remilitaryzacji Niemiec zachodnich i na rzecz zawarcia traktatu pokojowego z Niemcam1 w 1951 r. wypowiedziało się około 38 tysięcy osób. Narada podżegaczy (TELEFONEM OD WŁASNEG O KORESPONDENTA „TRYBUNY LUDU") Berlin, 31 sierpnia 30 sierpnia 1951 r. komiwojażer Wall Street, wysłannik Trumana do specjalnych poruczeń bankier Averel! Harriman przybył do Bonn, aby wziąć udział w naradzie wojennej z „rządem“ Trizonii. Harriman zjawił się w rezydencji Adenauera, w tym czasie, kiedy dziesiątki, tysięcy metalowców strajkują w Hesji przeciwko głodowym stawkom, w czasie, gdy wysoka komisja w Petersbergu zniosła ostatnie ograniczenia, wiążą,ce jeszcze wojenny przemysł niemiecki. Pełną parą Amerykańska „Neue Zeitung1 z triumfem donosi dzisiaj niemieckim monopolistom, że odtąd mogą już oficjalnie (bo dotąd robili to nieoficjalnie) budować okręty dowolnej wielkość i tonażu, oraz że produkcja stali nie będzie więcej ograniczona liczba 11,1 miliona ton. oczywiście pod warunkiem, że tzwiększona produkcja służyi będzie wspólnym wysiłkom obronnym", czyli po prostu remilitaryzacji Pan Harriman nieprzypadkowo w tym właśnie czasie przyleciał do Bonn. Jeśli pragniemy dowiedzieć się, czego szukał tutaj plenipotent Wall Street, wystarczy krótki przegląd jego ostatnich podróży. W Teheranie — interweniował on w sprawie nafty dla samolotów i czołgów amerykańsko - hitlerowskiej armii agresji. W Belgradzie — kupił żołnierzy Tita za 50 milionów dolarów. Wizyta Harrimana w Bonn zbiegła się z wystąpieniem Achesona, który na konferencji prasowej w Waszyngtonie oświadczył, że jeszcze w tym roku zapadnie ostateczna decyzja w sprawie udziału zachodnich Niemiec w wojennych, oraz przygotowaniach że dokładna siła hitlerowskiej armii pod komenda gen, Eisenhowera nie jest wprawdzie jeszcze dokładnie ustalona, ale już wkrótce będzie podana do wiadomości. Jeżeli chodzi o wojska interwencyjne w'Trizonii. to na marginesie wizyty Harrimana rąbka chylił tajemnicy w tej materii ubonnski koresponden' „New York Times“, Drew Middleton, który podaje, że „do końca 1951 roku 1/2 miliona żołnierzy bloku atlantyckiego zostanie skoszarowanych na terenie zachodnich Niemiec.., Wojska te muszą mieć koniecznie nowe koszary i poligony rozrzucone po całym kraju, ab i mogły swobodnie przeprowadzać manewry“ W rodzinnym gronie Obok McCioy‘a i jego wojskowego doradcy, gen. Haysa. w obiedzie wydanym na cześć Harrimana wzięli udział ze strony niemieckiej- poza Adenauerem: współtwórca planu Schumana — prof. Hallstein; prezes tak zwanego „Banku Odbudowy“ — Herman Abs. hitlerow-1 ski bankier, dziś kontrolujący już 42 koncerny przemysłowe, oraz „stary przyjaciel domu Harrimanów" (jak pisał chadecki dziennik „Der Tag"), magnat bankowy — Robert Pferdmenges. ten sam, który gromadził w roku 1932 fundusz zapomogowy dla SA i otrzymał od Hitlera w dowód uznania złota odznakę NSDAP, a po Wojnie finansowa! kampanię wyborcza Adenauera. Obradujący nad planami wojennymi panowie chcieli Choćby na chwile zapomnieć o tym. co faktycznie dzieje się w Trizonii O strajku w Hesji, o tym co myśli ludność Niemiec zachodnich w sprawie remilitaryzacji Harriman wraca z Bonn do Paryża. Ale i tutaj dosięgnie go prawda o stosunku ludność: Trizonii do amerykańsko-hitlerowskiego spisku. Tutaj, w europejskim wydaniu swego ulubionego dziennika „New York Herald Tribune“ będzie miał okazję przeczytać trzeźwe słowa zawodowego militarysty. gen -Haidera, który w wywiadzie z amerykańska dziennikarka panią Higgins oświadczył z nieukrywanym smutkiem: „skutki ostatniej wojny spowodowały wielka fale pokojową w całym narodzie niemieckim, Ludzie pragną- dzisiaj w Niemczech nade wszystko pokoju. MARIAN POBK.OWINSK Nr 243 Ostry protest gen. Nam Ira przeciw nowe] prowokacji w Kaesóngu (f) PEKIN (PAP). Agencja Nowych Chin ogłasza protest wystosowany do wiceadmirała Joy‘a przez generała Nam Ira, szefa delegacji koreańsko chińskiej. Gen. Nam Ir oświadcza: Dnia 30 sierpnia o godz. 6.00 żołnierze naszej służby patro - lowej Czeng Czung-nan, Yang Hsien- tse i Czarig .Jen-feng odpoczywający w Tamtongri w obrębie strefy neutralnej Kaesongu zostali zaatakowani przez kilkunastu umundurowanych żołnierzy południowo - koreańskich podległych waszemu do - wództwu i porwani w kierunku pozycji waszej strony. Prze - chodząc przez wzgórze w po - bliżu linii kolejowej Kaesong — Munsan żołnierze południowokoreańscy otworzyli do nich ogień. Jen-feng Yang Hsien-tse i Czang zostali zamordowani. Czeng Czung-nan, ranny, zdołał zbiec. jakkolwiek Gdy nasz patrol wojskowy udał się w pościg za żołnierzami południowo - koreańskimi inna grupa uzbrojonych ludzi podległych dowództwu amerykańskiemu wdarła się do neutralnej strefy Kaesóngu i osłaniała ogniem karabinów maszynowych odwrót napastników w kierunku południowo -wschodnim wzdłuż linii kolejowej. Żołnierze strony amerykańskiej wycofali się ze strefy neutralnej do swych pozycji dopiero o godz. 14 min. 30. Po poważnym incydencie z dnia 19 sierpnia, kiedy wasi uzbrojeni ludzie zamordowali jednego z żołnierzy naszego patrolu, wasza strona wypaczała fakty i przedstawiała w zniekształconej formie wyniki docho dzeń przeprowadzonych przez oficerów łącznikowych, usiłując stworzyć wrażenie, że umundurowani żołnierze południowokoreańscy należeli do ..nieregularnych“ oddziałów i wobe'e tego nie byli związani z waszą stroną, W ten sposób wasza strona usiłowała uniknąć ciężkiej odpowiedzialności za ten poważny wypadek. Tymczasem wasi uzbrojeni ludzie kontynuują wciąż bezczelne prowokacje. Wypadki wtargnięcia waszych uzbrojonych ludzi do strefy neutralnej stają się coraz liczniejsze. Ostatnio o godz. 6 min. 10 dnia 30 sierpnia wasi uzbrojeni ludzie ostrzelali Panmundżon w strefie neutralnej, a później w tymże dniu popełnili znów morderstwo, zabijając żołnierzy naszego patrolu. Te niekończące się bezczelne prowokacje raz jeszcze potwierdzają fakt. że wasza strona jest zdecydowana obrócić w niwecz zawarte porozumienie *i w dalszym ciągu wywoływać incydenty. Składam niniejszym jak najostrzejszy protest przeciwka bezprawnemu wtargnięciu waszych uzbrojonych ludzi do strefy neutralnej i zamordowaniu dwóch żołnierzy naszej służby patrolowej oraz zranieniu trzeciego żołnierza, jak również przeciwko ciągłemu prowokacyjnemu ostrzeliwaniu strefy neutralnej przez waszych żołnierzy. Domagam się stanowczo surowego ukarania morderców i udzielenia pełnych gwarancji, by na przyszłość nie powtarzały sie z waszej strony wypadki gwałcenia porozumienia. Amerykanie gwałcą bez skrupułów u bo wi ąoii ące po rozumi en i a (f) PEKIN (PAP). — Agencja Nowych Chin ogłosiła pełny tekst protestu wystosowanego przez gen. Nam Ira do gen. Joy‘a W związku z ponownym pogwałceniem w nocy ze środy na czwartek neutralnej strefy Kaesongu przez amerykański samolot wojskowy. O godz. 2.40 w dniu 29 sierpnia — stwierdza protest — amerykański samolot wojskowy wtargnął na obszar powietrzny neutralnej strefy Kaesóngu. Samolot krążył na nieznacznej wysokości i zrzucił rakietę świetlną w pobliżu gmachu konferencyjnego. Stanowi to nowy akt prowokacji, następujący w niedługim czasie po zbombardowaniu strefy neutralnej w dniu 22 sierpnia przez amerykański samolot wojskowy. Lotnictwo amerykańskie naruszało systematycznie neutralną strefę Kaesóngu od chwili rozpoczęcia rokowań, stwarzając atmosferę zagrożenia-W okresie między 13 a 16 sierpnia nasi oficerowie łącznikowi zwracali niejednokrotnie uwagę delegacji amerykańskiej na liczne, wypadki pogwałcenia strefy neutralnej przez lotnictwo Stanów Zjednoczonych. W dniu 16 sierpnia amerykańscy oficerowie łącznikowi złożyli zapewnienie, że żadne amerykańskie siły zbrojne, ani lądowe ani powietrzne, nie będą naruszały strefy neutralnej. Mimo Wyraźnego stwierdzenia przez delegację .amerykańską, że obszar powietrzny nad Kaeśongiem będzie również uważany za strefę neutralną, samoloty Stanów» Zjednoczonych dokonywały i dokonują systematycznie naruszania tej strefy. Po prowokacyjnym zbombardowaniu i ostrzelaniu z broni pokładowej w dniu 22 sierpnia siedziby ___ legacji koreańsko-chińskiej Kaesóngu przez samolot amerykański fakty naruszania strefy neutralnej przez lotnictwo amerykańskie nie ustały, a strona amerykańska usiłowała zaprzeczyć; iż ponosi odpowiedzialność za te po-ważne incydenty. Systematyczne naruszanie neutralności strefy Kaesóngu przez lotnictwo amerykańskie dowodzi niezbicie, że strona amerykańska gwałci bez żadnych skrupułów obowiązujące porozumienia. Zrzucenie rakiety świetlnej przez samolot amerykański w dniu 29 sierpnia w pobliżu gmachu konferencyjnego, jest bezczelną prowokacja i dowodzi raz jeszcze, że strona amerykańska nie zaniechała polityki umyśłnego stw»arzania incydentów \V związku z tą prówoka' oraz z systematycznym narusz^ niem neutralności strefy Kaeson gu przez amerykańskie lotnict'^ wojskowe, składam stanowe-^ protest, żądam surowego ukarania winowajców oraz domagam się zapewnienia, że fakty naruszania strefy neutralnej przez stronę amerykańską więcej się nie powtórzą. (—) Generał Nam Ir, przewodniczący delegacji Koreańskiej Armii Ludowej i ochotników chińskich. Generałowie amerykańscy na inspekcji we... Włoszech (d) RZYM (PAP). — Agencja „Ansa“ donosi, że amerykański admirał Carney przybył 29 sierpnia wraz ze swym szefem sztabu do Verony w celu przeprowadzenia inspekcji dowództwa sił lądowych strefy południowo-wschodniej bloku atlantyckiego. Generałom amerykańskim towarzyszył gen. de Castiglioni. Do Livorno przybył szef intendentury armii amerykańskiej general Warkin d!a dokonania inspekcji amerykańskiej bazy wojennej, znajdującej się w tym porcie. Wiadomości sportowo Modelarze radzieccy i rumuńscy w Warszawie Dnia 31 sierpnia przybyła dc Warszawy reprezentacyjna ekipa modelarzy radzieckich, która weźmie udział w Międzynarodowych Zawodach Modeli Latających, organizowanych w Poznaniu w dniach od 2 do 9 września. W tym samym dniu przybyła da stolicy ekipa rumuńska Na lotnisku witali gości przedstawiciele Zarządu Głównego Ligi Lotniczej. Konferencja nauczycieli W. F. W Warszawie odbyła się konferencja nauczycieli wychowania fizycznego z udziałem 174 nauczycieli stołecznych szkół podstawowych i ogólnokształcących. Tematem konferencji było podsumowanie działalności na polu kultury fizycznej w szkołach w roku ub oraz omówienie planu pracy na nowy rok szkolny 1951/52. Podstawa pracy w minionym roku szkolnym było zdobywanie odznak SPO i BSPO. Do końca br. warszawskie szkoły podstawowe i ogólnokształcące wykonać maja limity zdobycia SPO i' BSPOW szkołach podstawowych najlepiej wypadły próby z gier sportowych, w szkołach ogólnokształcących — trójbój lekkoatletyczny Sport szkolny, który nastawiony jest przede wszystkim na masowość. obejmuje coraz szersze rzesze młodzieży Obecnie na terenie Warszawy pi*zy szkołach ogólnokształcących istnieje 25 SKS przy szkołach męskich i 31 przy żeńskich. które skupiają ponad tys. młodzieży Wśród szkół ogólnokształcących męskich przoduje gimnazjum im. Batorego, wśród żeńskich — Liceum im. Zmichowskiej. Prace SKS hamuje zła opieka klubów i zrzeszeń, które z wyjątkiem AZS nie udzielają dostatecznej pomocy. W planie pracy na nowy roiS szkolny 1951/52 przewidziano szereg imprez sportowych oraz udzia? rakterze w akcjach masowych o chaogólnopolskim, jak marsze jesienne i biegi narodowe. Po raz pierwszy w tym roku Odbędą sie rozgrywki w szkolnych ligach szczypiorniaka (chłopców i dziewcząt). W ligach grać będzie po 6 drużyn. W dalszym ciągu podstawą pracy będzie zdobywanie SPO i BSPO. Do końca bież. roku zorganizowane będą trzy kursy dla nauczycieli w.L, które będą miały na celu powiązanie zagadnień ideologicznych 7 praktyka nauczania w.f. Odbędzie sie również specjalny kurs dla sędziów w grach sportowych. Kondycyjny obóz lyzuiorzy w Zakopanem 1 września br. rozpoczął śię w Zakopanem 15-dniowy obóz kon - ciycyjny dla Kadry Narodowej Łyżwiarzy jazdy szybkiei i figurowej Na obóz powołano ogółem 32 zawodników i zawodniczek na czele z H. Dąbrowską. Ziaiówną, Łaniewską. Osadnikiem (jazda figurowa) i Sędzimir. Potapowięzem, Lewandowskim oraz Antosikiem (jazda szybka). Zawodników .azdy szybkiej trenować będzie Kalbarczyk, a jazdy figurowej Staniszewski, Nowe [thvviirkie rekordv świata Międzynarodowa Federacja Pływacka zatwierdziła ostatnio szereg rekordów świata. JM.in zatwierdzono rekord Mieszkowa (ZSRR) na 100 m st. motylk. — 1:06.6. ustanowiony 7 stycznia br, w Moskwie oraz rekord Węgierki Szekeli na- 100 m st. klas. — 1:16.9, ustanowiony w Moskwie 9 marca br.