Trybuna Ludu, grudzień 1951 (IV/334-362)

1951-12-01 / nr. 334

Tryb u u a Lu cl u i-=sd Nr 334 (1034) ROK IV WARSZAWA — SOBOTA 1 GRUDNIA 1951 R. WYDANIE P ■ CENA 15 gr " List powitalny Wszechzwiązkowej Konferencji Obrońców Pokoju do towarzysza Stalina (f) MOSKWA (PAP). Uczestnicy III Wszechzwiązkowej Konferencji Obrońców Pokoju wystosowali następujący list powitalny do wielkiego wodza mas pracujących Józefa Stalina: Drogi Józefie Wissarionowiczu My, przedstawiciele robotników, kołchoźników, inżynierów, uczonych, pisarzy, pracowników sztuki oraz innych grup inteligencji radzieckiej — delegaci na III Wszechzwiązkową Konferencję Obrońców Pokoju, dając wyraz uczuciom narodu radzieckiego, który nas, wybrał, kierujemy do Was, Wielkiego Wodza i Nauczyciela mas pracujących, Chorążego Pokoju, słowa głębokiej miłości i płomienne pozdrowienia. Masy pracujące naszej Ojczyzny, wybierając nas jako delegatów na konferencję, nakazały nam, ażebyśmy potwierdzili ponownie w obliczu całego świata niezłomną wolę narodów Związku Radzieckiego nieustannej, konsekwentnej walki o pokój i przyjaźń między narodami przeciwko nikczemnym knowaniom podżegaczy wojennych. Kierując się Waszymi słowami, że „pokój będzie zachowany i utrwalony, jeżeli narody ujmą w swe ręce sprawę zachowania pokoju i będą broniły jej do końca“ — ponad 117 milionów ludzi radzieckich dołączyło swe podpisy do setek milionów podpisów zagranicznych przyjaciół pokoju pod apelem Światowej Rady Pokoju o zawarcie Paktu Pokoju między pięcioma wielkimi mocarstwami. Składając swój podpis pod apelem Światowej Rady Pokoju każdy człowiek radziecki umacniał go zaciągnięciem zobowiązania wobec Ojczyzny i wobec Was, Towarzyszu Stalin, że będzie pracował jeszcze uporczywiej i owocniej na froncie budownictwa komunizmu, pamiętając, że każdy sukces na polu pokojowej pracy twórczej 'jest najbardziej ważkim wkładem naszego kraju — niezłomnej twierdzy pokoju — w dzieło walki narodów o pokój. Realizując w niebywałym tempie Wasze mądre wskazania o stworzeniu wielkich budowli komunizmu, poświęcając wszystkie swe siły rozwojowi przemysłu i rolnictwa, ujarzmiając z uporem żywiołowe siły przyrody i wzbogacając nowymi zdobyczami radziecką naukę, sztukę i literaturę — masy pracujące naszej Ojczyzny pokazują naocznie narodom świata, jakie dobrodziejstwa daje ludziom pokojowa praca twórcza Stalinowska pokojowa polityka zagraniczna rządu radzieckiego, oparta na wzrastającej potędze ekonomicznej i na niezłomnej jedności moralno-politycznej społeczeństwa radzieckiego, przeciwstawia się zbójeckiej agresywnej polityce podżegaczy wojennych, prowodyrów bloku północnoatlantyckiego. Rząd radziecki czyni wszystko, ażeby zacieśniać stosunki ekonomiczne i kulturalne między narodami. Imperialiści amerykańsko-angielscy, wzniecając nienawiść i podejrzenia, starają się odgrodzić Związek Radziecki, Chiny Ludowe i kraje demokracji ludowej od całego pozostałego świata żelaznym murem blokady ekonomicznej, kłamstw i oszczerstw. Ich obłudnym, cynicznym zapewnieniom o wierności sprawie wolności, demokracji i pokoju zadają kłam ich krwawe czyny w Korei, w krajach Bliskiego Wschodu ; w innych częściach świata. Coraz to nowe setki tysięcy i miliony ludzi dołączają się codziennie we wszystkich krajach świata do szeregów niezłomnego światowego frontu walki o pokój. Dla wszystkich uczciwych ludzi nasza wielka Ojczyzna — Związek Radziecki — jest źródłem przekonania, że sprawa pokoju zwycięży. Dla setek milionów ludzi we wszystkich częściach świata imię, Towarzyszu Stalin, Wasze stanowi sztandar zwycięskiej walki oi pokój, jednoczącej wysiłki cał^ij postępowej ludzkości. Z imieniem Stalina w sercu ludzie radzieccy obronili honor i niezawisłość swej Ojczyzny w bitwach Wielkiej Wojny Narodowej i odwrócili od ludzkości groźbę ujarzmienia przez barbarzyńców hitlerowskich. Z imieniem Stalina w sercu ludzie radzieccy odbudowali bohaterskim wysiłkiem zniszczone wojną miasta i wsie, fabryki i zakłady przemysłowe oraz budują pomyślnie wspaniały gmach komunizmu, Z imieniem Stalina w sercu, pomnażając swe zwycięstwa na polu pokojowej pracy twórczej, ludzie radzieccy, wraz ze wszystkimi przodującymi, postępowymi siłami ludzkości, walczą konsekwentnie i niezachwianie o pokój przeciwko nikczemnym knowaniom podżegaczy wojennych. Imię Stalina napawa serca setek milionów ludzi kuli ziemskiej niezachwianą pewnością, że siły pokoju zatriumfują nad ciemnymi siłami podżegaczy wojennych, że pokój zwycięży wojnę. Niech żyje niezwyciężona światowa armia bojowników c pokój! Niech żyje nasza potężna Ojczyzna — Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich — niezłomna twierdza pokoju! Niech żyje Wielki Chorąży Pokoju Towarzysz Stalin! 122 powiały przekroczyły 80 procenl wykonania rnczneqn planu skupu zboża 6 dalszych powiatów zwolnionych z miarki i odsypu (f) W dniu 29 ub. m. najlepsze wyniki w planowym skupie zboża osiągnęli chłopi z województw: lubelskiego, rzeszowskiego, koszalińskiego i olsztyńskiego. Granicę 80 procent wykonania rocznego planu skupu zboża przekroczyły w dniu 29 ub. m. dalsze 3 powiaty, a mianowicie Bartoszyce, w woj. olsztyńskim Wolin w woj. szczecińskim oraz pcw. Opole. Łączna liczba powiatów, które przekroczyły granicę 80 procent wykonania rocznego planu skupu zboża wynosi obecnie 122. 29 ub. m. dalszych 6 powiatów przekroczyło granicę 90 procent Ogółem liczba powiatów, w których chłopi zwolnieni zostali z odsypów i miarek wynosi obecnie 67 rocznego planu skupu zboża 1 zostało zwolnionych z odsypów i miarek. Są to powiaty: Brzeg w woj. opolskim, Choszczno w woj. szczecińskim, Bystrzyca i Lubań w woj. wrocławskim, Kawa Mazowiecka w woj. łódzkim oraz pow. Poznań. Przed Dniem Kórnika 100 milionów ziotich na budownictwo mieszkaniowe - ponad 700 tysięcy ziotych premii wzrost mechanizacji kopalń Wyrazem serdecznych uczuć i uznania jakie żywi dla górników cały naród, jest szczególna opieka państwa nad górnikiem. mająca na celu poprawę jego warunków bytowych i warunków pracy. Ponad 100 milionów zł wyasygnowała w bież. roku władza ludowa na budownictwo mieszkaniowe dla górników. W dńiu tegorocznego Święta Górników jedno- i dwurodzinne domki otrzymają przodownicy kopalni „Wujek“. Górnicy kopalni „Gen. Zawadzki“ otrzymają kolonię mieszkaniową „Ksawera“, którą kosztem 10 milionów złotych przebudowa^ no od oodstaw. Dzięki przywilejom zawartym w Karcie Górniczej, górnicy otrzymują za wydajną i sumienną pracę dodatkowe kwartalne wynagrodzenia, dłuż sze urlopy oraz przywileje dziedzinie rent i opieki socjalw nej. W roku bieżącym z tytułu premii przewidzianych Karta wypłacono górnikom już ponad 700 tysięcy złotych. O opiece socjalnej nad górnikami świadczą liczby: w domach wypoczynkowych przebywało w roku bież. ponad 38 tys. górników, a do końca br. liczba ta wzrośnie do około 46 tys. Z akcji kolonijnej i półkolonijnej skorzystało w roku bież. około 64 tys. dzieci górników. W 168 przedszkolach, 46 stacjach opieki nad matką i dzieckiem, 37 żłobkach, 11 prewentoriach i domach wczasów dziecięcych znalazło troskliwą opiekę około 73 tys. dzieci górniczych i ich matek. Wyrazem stałej troski o poprawę warunków pracy górnika jest realizowana na szeroka skalę kosztem wielu milionów zł mechanizacja kopalń. O olbrzymich postępach uzyskanych na tym odcinku świadczy fakt. że obecnie urabia się już mechanicznie około 31 procent całej ilości wydobywanego węgla. Ruch obrońców pokoju największym ruchem narodów współczesnej epoki Orędzie III Wszechzwiązkowej Konferencji Obrońców Pokoju w Moskwie do bojowników o pokój na eałvm świecie (f) MOSKWA (PAP). III Wszechzwiązkową Konferencja Obrońców Pokoju uchwaliła następujące orędzie do wszystkich uczestników ruchu w obronie pokoju we wszystkich krajach: Dumni jesteśmy, że nasz kraj jest niezawodną ostoją pokoju, że walka o pokój i suwerenność narodów stanowi gtówną treść polityki zagra - nicznej państwa radzieckiego. W Związku Radzieckim, w myśl ustawy o obronie pokoju uchwalonej przez Radę Naj - wyższa ZSRR yv marcu 1951 r. propaganda wojenna traktowana jest jako ciężkie przestępstwo kryminalne. Naród radziecki gorąco aprobuje i jednomyślnie popiera pokojową politykę zagraniczną rządu radzieckiego, który niejednokrotnie oświadczał, że uważa za możliwe pokojowe współistnienie państw o rozmaitych systemach ekonomicznych, (. rozmaitych ideologiach. Nie obawiamy się współzawodnictwa z pokojowego kapitalizmem. ale nie straszne są dla nas również knowania agresorów imperialistycznych. Nie ma na świecie takiej siły, która mogłaby zmusić nasz naród do cofnięcia się wstecz z drogi budowy sroołeczeństtya komunistycznego. Naród radziecki śledzi czujnie knowania wrogów pokoju i gotów jest, z bezgranicznym męstwem i bohaterstwem, obronić swą ojczyznę, ochronić swą pracę pokojową przed wszystkimi, którzy by poważyli się targnąć na jego wolność i niezawisłość. Naród radziecki kieruje wszystkie swe wysiłki ku dalszemu rozwojowi gospodarki narodowej, nauki kultury i sztuki. W kraju naszym, z inicjatywy Wielkiego Stalina, prowadzone są olbrzymie prace w dziedzinie przeobrażenia przyrody, powstają gigantyczne elektrownie wodne i kanały nawadniające, nowe fabryki, zakłady przemysłowe, domy mieszkalne, szkoły, szpiMy, przedstawiciele wszyst - kich narodów Związku Socja - listycznych Republik Radzieckich, zgromadzeni na III Konferencji Obrońców Pokoju w Moskwie, uczestników gorąco pozdrawiamy wielkiego ruchu w obronie pokoju poza granicami naszej ojczyzny Rosną i krzepną nieustan - nie z dniem każdym siły obozu pokoju. Do szeregów aktywnych obrońców pokoju wstępują wszyscy uczciwi ludzie bez względu na przyna - leżność socjalną, polityczną czy religijną, uświadamiając sobie realną groźbę nowej woj - ny światowej Ruch obrońców pokoju przekształcił się w największy ruch narodów współczesnej epoki. Wymownym tego świadectwem jest bezsporny sukces niebywałych w historii dwóch ludzkości plebiscytów międzynarodowych — kampanii zbierania podpisów pod sztokholmskim apelem o zakaz broni atomo - wej, który podpisało ponad 500 milionów osób, oraz odbywającej się obecnie kampanii zbierania podpisów pod apelem o zawarcie Paktu Pokoju miedzy pięcioma wielkimi mocarstwa - mi, który to apel podpisany już został przez około 600 milionów osób. Ludzie radzieccy wałczą uporczywie o pokój, ponieważ uważają agresywną wojnę za najcięższą zbrodnię wobec ludzkości, za największe nieszczęście dla prostych ludzi świata. 117 z górą milionów obywateli radzieckich podpisując apel Światowej Rady Pokoju o zawarcie Paktu Pokoju oświadczyło, że pragnie żyć w pokoju i przyjaźni z narodami USA, Anglii, Francji wszystkich innych krajów świai ta tale, kluby, ogródki dziecięce. Wraz z rozwoiem gospodarki narodowej podnosi się też nieprzerwanie dobrobyt ludzi radzieckich. Miliony ludzi radzieckich podzielają niepokój prostych ludzi we wszystkich krajach w związku z groźbą nowej wojnv światowej, której pożądają rozwydrzeni reakcjoniści i magnaci wszystkim finansowi — przede amerykańscy i angielscy. Widzą oni w wojnie główne źródło wzbogacenia się : otrzymania ogromnych zysków nadzwyczajnych. Już blisko półtora roku koła •ządzące USA prowadzą zaborczą niszczycielską wojnę przeciwko miłującemu wolność narodowi koreańskiemu. Depcąc brutalnie wszystkie zawarte dawniej porozumienia międzynarodowe reakcjoniści amerykańscy rozszerzają agresywny blok atlantvcki, tworzą nowe bazy wojskowe we wszystkich częściach świata oraz wzmagają gorączkowo wyścig zbrojeń i przygotowania do wojny z użyciem broni atomowej. W imię tychże celów przekształcają oni Organizację Narodów Zjednoczonych w narzędzie wojny, wskrzeszają japoński i niemiecki. militaryzrn Amerykańska prasa reakcyjna i radio uprawia codziennie niepohamowaną, kłamliwą propagandę antyradziecką, usiłując wzniecić wrogość . do Związku Radzieckiego, Chińskiej Republiki Ludowej i krajów demokracji ludowej. Narody krajów włączonych do bloku atlantyckiego uginają się pod ciężarem budżetów wojskowych, podatków i drożyzny. W warunkach narastania niebezpieczeństwa wojny dalsze rozszerzanie kampanii na rzecz zachowania pokoju, wzmożenie czujności narodów wobec zbrodniczych machinacji podżegaczy wojennych jest sprawą pierwszorzędnej wagi. W ciągu roku, jaki upłynął od II kwiatowego Kongresu Obroń. ców Pokoju w Warszawie, siły pokoju we wszystkich krajach zespoliły się i wzrosły jeszcze bardziej. Chorążego Wezwanie Wielkiego Pokoju Józefa Stalina: „Pokój będzie zachowany i utrwalony, jeżeli narody ujmą w swe ręce sprawę zachowania pokoju i będą broniły jej do końca“ — natchnął serca wszystkich prostych ludzi nową energią, wzmocnił w nich wiarę w zwycięstwo sprawy pokoju. Ta mądra i jasna myśl. odpowiadająca żywotnym interesom milionów ludzi n.a całym świe cie, przeniknęła głęboko w serca najszerszych mas ludowych we wszystkich krajach świata Toteż w obronie pokoju powstają obecnie wszyscy ludzie na kuli ziemskiej, mężczyźni i kobiety, młodzieńcy i starcy, ludzie. wszystkich narodowości i przekonań, ci wszyscy, którzy nienawidzą wojny. Coraz ak tywniej z dniem każdym walczą oni przeciwko przygotowa mom wojennym agresorów imperialistycznych, stanowczo demaskują ich nikczemne zamierzenia. Również my, delegaci na Wszechzwiązkową Konferencję Obrońców Pokoju, wyrażając wolę wielomilionowego narodu radzieckiego, gorąco aprobujemy i ze wszech miar popieramy pro-gram dalszej, wałki o pokój, proklamowany przez wiedeńską sesję Światowej Rady Pokoju. Program ten jest zrozumiały i bliski sercu każdego człowieka radzieckiego. Daje on wyraz naglącym żądaniom ogromnej większości ludności kuli ziemskiej. Oświadczamy, że również na dal wałczyć będziemy przeciwko knowanio-m podżegaczy wojennych o długotrwały pokój na całym świecie. Niech żyje wielki ruch bojowników o pokój! Niech żyje pokój ! Doniosła uchwala Prezydium Rządu w sprawie dodatkowej pomocy hodowlanej dla rolników kontraktujących trzodę chlewną na rok 1952 (f) W celu stworzenia korzystnych warunków dla rozwoju produkcji trzody chlewnej, Prezydium Rządu powzięło w dniu 22 listopada br. uchwałę w sprawie dodatkowej pomocy hodowlanej. Prezydium Rządu wydzieliło dodatkowo poważne ilości paszy i węgla a także środków pieniężnych w charakterze pomocy hodowlanej dla gospodarstw, kontraktujących trzodę chlewna. Z dodatkowej pomocy hodowlanej korzystają gospodarstwa rolne, które: a) już zakontraktowały lub zakontraktują dostawę trzody chlewnej na rok 1952, b) dostarczą w grudniu br tuczniki w ramach kontraktów zawartych na listopad i grudzień 1951 ‘r., c) dostarczą przedterminowo w grudniu zakontraktowane sztuki trzody chlewnej w ramach zawartych kontraktów na styczeń 1952 r. Wszystkim tym gospodarstwom rolnym, niezależnie od ich wielkości lub rozmiaru hodowli, umożliwi się nabycie jako pomocy hodowlanej: 100 kg paszy treściwej i 300 kg węgla od każdej sztuki trzody chlewnej zakontraktowanej i dostarczonej zgodnie z warunkami i terminem dostawy. Pomoc hodowlana może być udzielana w postaci zaliczki już w chwili podpisania umowy kontraktacyjnej. Kontraktujący przy podpisaniu umowy może — na swoje żądanie — otrzymać jako zaliczkę: 100 kg węgla i 50 kg pasz treściwych od każdej sztuki zakontraktowanej. Pozostałą część pomocy hodowlanej, tj. dalsze 200 kg węgla i 50 kg pasz treściwych, otrzymuje kontraktujący przy dostawie sztuki. Niezależnie od pomocy hodowlanej w postaci węgla 1 pasz treściwych, wszyscy dostawcy trzody chlewnej zakontraktowanej otrzymują za dostarczone w terminie sztuki premię pieniężna w wysokości 1.20 złotych za każdy kilogram żywej wagi, niezależnie od ceny ustalonej dla dostaw sztuk zakontraktowanych, wyższej o 5 procent od obowiązującego cennika skupu. Uchwała Prezydium Rządu utrzymuje w mocy ulgi w podatku gruntowym i obniżenie zobowiązania w planowym skupie zbóż dla gospodarstw kontraktujących trzodę chlewną na rok 1952, uzależnione od przekroczenia norm sprzedaży tuczników ustalonych dla tych gospodarstw. Gospodarstwa . te mogą otrzymać na dotychczasowych zasadach bezprocentowy kredyt na zakup prosiąt i pasz oraz korzystają z pierwszeństwa i ulgowych opłat przy szczepieniu trzody przeciw różycy i ze specjalnej opieki weterynaryjnej nad zakontraktowanymi sztukami. Termin zawierania kontraktów na tuczniki, których dostawa przypada na styczeń i luty 1952 r., został przedłużony dc dnia 25 grudnia 1951 r. Oznacza to, że chłopi, którzy nie zdążyli dotychczas zakontraktować sztuk na styczeń lub luty 1952 r., mogą jeszcze w terminie do dnia 25 grudnia 1951 r kontrakt podpisać i otrzymać zaliczkę węglową i w paszach treściwych. W celu specjalnego wyróżnienia hodowców kontraktujących trzodę chlewną, którzy osiągnęli wybitne wyniki zarówne w zakresie ilości, jak i jakości wyprodukowanej trzody, jak również w zakresie terminowych dostaw tuczników, wprowadzona została odznaka „Wzorowego Hodowcy“. Posiadaczom odznaki „Wzorowego Hodowcy“ przyznane będzie prawo pierwszeństwa przy zakupie artykułów inwestycyjnych, potrzebnych na rozbudowę bądź na wyposażenie gospodarstwa (cement, żelazo, drewno itp.). Zakłady podległe Ministerstwu Przemysłu Drobnego i Rzemiosła wykonały plan roczny Naftowcy z Jasła dadzą dodatkową produkcję wartości 5 milionów złotych osiągnięcia łódzkich włókniarzy Fala meldunków o przedterminowej realizacji zadań drugiego roku 6-latki potężnieje z każdym dniem. W 100,1 procent wykonały roczny plan zakłady uspołecznionego drobnego przemysłu. O swoich osiągnięciach donoszą również naftowcy, włókniarze łódzcy i załogi zakładów woj. bydgoskiego. Uspołeczniony przemysł dro'>. ny podległy Ministerstwu Przemysłu Drobnego i Rzemiosła wykonał w 100,1 procent plai produkcyjny pa rok 1951, prze kraczając o 74 procent wartość produkcji zeszłorocznej. Oznacza to zwiększenie rynkowej masy towarowej, poważny wzrost w dziedzinie usług przemysłowych oraz szybsze zaopatrzenie naszej gospodarki narodowej w maszyny i urządzenia, wyrabiane przez drobną wytwórczość Przedterminowe wykonanie planu wartościowego przez drobny przemysł uspołeczniony, powinno przyczynić się do mobilizacji załóg w tych zakładach, w których wykonanie planu rocznego jest. zagrożone jak np.: w zakładach podległych Zarządowi Przemysłu Okuć i Wyrobów z Drutu, Zarządowi Przemysłu Wyrobów Blaszanych Wojewódzkim Zarządom Przemysłu Terenowego woj. lubelskiego, białostockiego i zielonogórskiego oraz Wydziałom Przemysłu Materiałów Budowlanych woj. warszawskiego, ko Szalińskiego i szczecińskiego, Na 40 dni przed terminem (Kor. wł.) — Robotnicy Jasielskich Zakładów Naftowych wykonali na 40 dni przed terminem roczny plan produkcji, dzięki czemu dadzą dodatkową produkcję wartości ponad 5 milionów złotych. Do przedterminowego wykonania planu w dużym stopniu przyczyniło się współzawodnictwo indywidualne i zespołowe które objęło 84 procent załogi oraz realizacja zobowiązań październikowych, w których załoga podjęła się do końca br. przerobić dodatkowo 150 ton ropy krajowej i 600 ton innego produktu W dniu 28 ub. m. na 34 dni przed terminem roczny wartościowy plan produkcji ropy naftowej, gazu ziemnego i uslug produkcyjnych, wykonały zespoły kopalń w Gorlickim Kopalnictwie Naftowym, (cbł.) Sukces łódzkich włókniarzy (Kor. wł.). W dniu 30 listopada o godz. 8.55 wykonały plan produkcji w przędzy czesankowej zakłady przemysłu wełnianego im. Świerczewskiego w Łodzi. Ostatni kilogram zszedł z maszyn czołowego przodownika tych zakładów przędzalnika tow. Antoniego Karpińskiego. Również w tym samym dniu wykonały roczny plan produkcji ZP Dziewiarskiego im. Emilii Plater. Czołowa przodownica pracy, taśmowa Irena Królikowska, wezwała wszystkie zespoły do współzawodnictwa o tytuł najlepszego zespołu przemysłu dziewiarskiego. Grupa jej zobowiązała się w. ciągu trzech miesięcy wykonywać swe plany w 160.1 procentach oraz osiągać 100 procent jakości, (bg) Meldunki załóg robotniczych Pomorza (Kor. wł.). Jako pierwsza zameldowała na Pomorzu o realizacji zadań 2-go roku 6-latki fabryka maszyn w Bydgoszczy, która swój plan wykonała już w dniu 10 października. Toruńska fabryka kotłów : maszyn dzięki zastosowaniu przodujących metod pracy na podstawie metody inż. Kowalowa Wykonała roczny plan dniu 31 października w 103 prow centach. Sukces załogi umożliwiony został głównie dzięki aktywnej postawie grup partyjnych w walce o plan Na poczet 3-go roku planu sześcioletniego produkują już Pomorskie Zakłady Garbarskie, Garbarnia w Solcu Kujawskim, dział mechaniczny i odlewnia warsztatów naprawr czych PKP w Bydgoszczy, oraz wiele innych. 4 (gru) (Kor. wl.) Załoga fabryki obuwia im. Mariana Buczka w Lublinie melduje, że w dniu 29 listopada o godz 14.50 zakończyła realizację zadań produkcyjnych drugiego roku planu 6- letniego pod względem ilościowym. Załoga fabryki postanowiła wykonać do dnia 31 grudnia plan roczny w 108,8 procentach. (ao) Precz z remilitaryzacją Niemiec! Foto CAB PAS DE fflllEiEti i ifcyw ^ j| y* y * 3 m mm HERAUS ADENAUE. rmm mt mumm t mm» mm wm Pobyt Adenauera w Paryżu i nowa prowokacja podżegaczy wojennych, jaką stanowi sesja rady agresywnego paktu atlantyckiego w Rzymie, wywołały potężną falę protestów i oburzenia mas pracujących Francji. Afisze, rozlepione na murach Paryża mówią o nastrojach ludu paryskiego: „Precz z remilitaryzacją Niemiec — Heraus Adenauer!“ Na stronie 3-ej zamieszczamy napisany specjalnie dla „Trybuny Ludu“ artykuł tow. MARCEL CACHINA członka Biura Politycznego Francuskiej Partii Komunistycznej p. I. Potężne „nie“ ludu Francji Chłopi meldują Prezydentowi RP o wykonaniu swych obowiązków wobec państwa (f) Prezydent RP otrzymuje liczne listy od chłopów, którzy meldują o dobrze spełnionych obowiązkach wobec państwa. „Rozumiejąc, że Ojczyzna potrzebuje coraz więcej produktów rolnych, przyspieszyliśmy całkowite wykonanie naszych obowiązków wobec państwa“ — piszą m. in. do Prezydenta chłopi z gromady Rychlik w pow. sulęcińskim, woj. zielonogórskiego. Mieszkańcy tej gromady w 100 procentach odstawili ziemniaki, uregulowali podatek gruntowy i FOR, wpłacili raty Pożyczki Narodowej, a roczny plan sprzedaży zboża wykonali w 130 procentach. Podobnie brzmi meldunek chłopów ze wsi Skrzany w pow, gostynińskim, woj. warszawskiego. Śprzedali oni państwu 100 procent należnego od nich zboża oraz spłacili wszystkie należności finansowe. Plan zaś odstawy ziemniaków wykonali w 120 procentach. Chłopi - członkowie ZSCh z gromady Mielencin, w pow. Wałcz, woj. koszalińskie donieśli Prezydentowi o wykonaniu w 111 procentach planu skupu zboża oraz w 100 procentach planów kontraktowania na I i II kwartał br. Listy o wykonaniu wszystkich obowiązków wobec Ludowej Ojczyzny przysyłają także Prezydentowi członkowie licznych spółdzielni produkcyjnych, „Meldujemy Ci Obywatelu Prezydencie — czytamy m. in. w liście członków Rolniczego Zespołu Spółdzielczego w Górance 'w pow. warszawskim, że wykonaliśmy już całoroczne plany dostaw zboża, ziemniaków i żywca ze znacznymi nadwyżkami“. Spółdzielcy z Góranki sprzedali państwu m. in. 2,3 tony zboża oraz 6 tuczników ponad plan. O wykonaniu wszystkich obowiązków wobec państwa donoszą również członkowie spółdzielni produkcyjnej w Siecinie w pow. drawskim, woj. koszalińskiego. Prezydent RP otrzymuje również od mieszkańców wielu gromad listy zawierające zobowiązania przyspieszenia dostaw ziemiopłodów i wykonania planów kontraktowania trzody chlewnej. Odznaczenie przodujących chłopów woj. koszalińskiego (f) Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Prezydium Wojewódzkiej Koszalinie Rady Narodowej w postanowieniem dnia 29 listopada 1951 r. odznaz czył za patriotyczną postawę i wzorowe wykonanie obowiązków wobec państwa ludowego następujących chłopów pracujących województwa koszalińskiego: SREBRNYM KRZYŻEM ZASŁUGI 1. Czyżewski Antoni — sołtys gr. Uniemmo, gm. Łubowo, pow. Szczecinek; 2. Gierczak Stanisław — gr. Poborowo, gm. Kiełczygłowy, pow. Miastko; 3. Kanarek Barnard — sołtys gr. Janikowo, gm. i pow. Drawsko; 4. Matusewicz Konstanty — sołtys gr. Sierzno, gm. Ńiezabyrzewo, pow. Bytów; 5. Muszarski Konrad — gr. Przeradz, gm. Wołcza, pow. Miastko; 6. Myszka Klara — gr. Starkowo, gm. Kiełczygłowy, pow. Miastko; 7. Nowicki Leon — gr. Franciszkowo, gm. Radawnica, pow- Złotów; 8. Ołdak Bolesław — gr. i gm. Tuczno, pow. Wałcz; 9 Opiła Wincenty — gr. Pieszcz, gm. Wrześnica, pow. Sławno; 10. Pikus Maria — gr. Lubniczka, gm. Okonek, pow. Szczecinek; 11. Pingielski Stanisław — gr. Kanino, gm. Naćmierz, pow. Sławno; 12. Radtka Piotr — sołtys gr. Zakrzewo, pow. Złotów; 13. Rynkiewicz Kazimierz — przewodniczący spółdzielni produkcyjnej w Siecinie, gm. Ostrowice, pow. Drawsko; 14. Subocz Aleksander — m. Barwice, pow. Szczecinek; 15. Surus Władysław — sołtys gr. Stępień, gm. Spore, pow. Szczecinek; 16. Szumski Władysław — sołtys gr. Drzonowo, gm. Tychowo, pow. Białogard; 17. Trobczyński Jan — sołtys gr. Lękno, gm. Będzino, pow. Koszalin; 18. Jusk Jan — gr. Otnoga, gm. Rokity, pow. Słupsk; 19. Witczak Bolesław — członek spółdzielni produkcyjnej w Kaliszu Pomorskim, pow. Drawsko, BRĄZOWYM KRZYŻEM ZASŁUGI 20. Budnik Marian — gr. i gm. Zakrzewo, pow. Złotów; 21. Cichowicz Leonard — gr. Bogusławie, gm. Charzyno, pow. Kołobrzeg; 22. Dereszko Wacław — gr. Strachomino, gm. Dobrzyca, pow. Koszalin; 23. Doleżan Leon — gr. Suchowo, gm. Poźrzadło Wielkie, pow. Drawsko; 24. Dziura Tadeusz — sołtys gr. Kłębowiec, pow. Wałcz; 25. Gniadek Michał ■— gr. Cyk, gm. Róża Wielka, pow. Wałcz; 26. Grobeiski Zygmunt — gr. Kładno, gm. Śmiechów, pow. Koszalin; 27. Kasztelan Panteleon — gr. i gm Krosino, pow. Szczecinek; 28. Kobe Bazyli — gr. i gm. Tychowo, pow. Białogard; 29. Kowalik Jan — gr. Kiszkowo, gm. Śmiechów, pow. Koszalin; 30. I.isowski Józef — gr. Lubkowice, gm. Gościno, pow. Kołobrzeg; 31. Ławro Paweł — sołtys gr. Nadziejewo, gm. Łoża, pow. Człuchów; 32. Maciejewski Franciszek — sołtys gr. Drozdowo, gm. Rymań, pow. Kołobrzeg; 33. Piekarski Jan — gr. i gm. Lubiesz, pow. Wałcz; 34. Piotrowski Michał — gr. Bukowo, gm. Gardna Wielka, pow. Słupsk; 35. Seweryniak Janina — sołtys gr. Zakrzewo, gm. Darłowo, pow. Sławno: 36. Sosnowski Franciszek — gr. Wielawino, gm. Grzmiąca, pow. Szczecinek; 37. Szymkiewicz Kazimierz — gr. Ogrodno, gm. Połczyn-Zdrój, pow. Białogard; 38. Traczyk Jakub — gr. i gm. Strzeczona, pow. Człuchów; 39. Waszkiewicz Józef — gr. i gm. Koczała, pow. Człuchów, 40. Żal Franciszek — sołtys gr. Sokole, gm. Cierznie, pow. Człuchów.