Trybuna Ludu, kwiecień 1952 (V/92-120)

1952-04-01 / nr. 92

_J__________________________________________________________________________________________Trybuna ludu___________________________________________________________________________________________Nr 92 Fakty i wnioski Krew Belojannisa Vzvwa do walki Płomienny patriota i rewolucjonista, bohaterski syn narodu greckiego i wielki bojownik wielkiej sprawy pokoju, postępu, demokracji — takim był Nikos Belojannis. Za to nienawidzili go ludobójcy, wrogowie ludzkości, podpalacze świata z Wall Street i ich nędzni giermkowie z Aten. Za to kochał go i kocha naród grecki, kochali uczciwi ludzie na całym' święcie. Dlatego stał się dla nich bratem, dlatego walczyli o jego życie. Dlatego zamordowali go Imperialiści. Przestało bić gorące serce wielkiego syna Grecji, bojownika pokoju. Jego imię krwawymi zgłoskami wpisane zostało na listę potwornych zbrodni amerykańskiego imperializmu. Jego imię stało się symbolem oddania sprawie, hasłem do boju o wolność narodów i pokój. Jego śmierć stała się sztandarem milionów w ich walce o życie w walce przeciw podżegaczom wojennym, amerykańskim ludobójcom, faszystowskim katom. Francuscy dokerzy i chłopi włoscy, niemieccy profesorowie i żołnierze armii koreańskiej, stolice Europy i wioski afrykańskie, cały świat, wszyscy ludzie, którym droga jest sprawa wolności i pokoju wołają: „Hańba oprawcom! Hańba mordercom Belojannisa!“ Pod potężnym naciskiem narodu greckiego do głębi wstrząśniętego mordem dokonanym na jego wiernym synie Belojannisie podał się do dymisji jeden z ministrów monarcho-faszystowskiego rządu. Reżim ateński w strachu przed narodem wprowadził stan wyjątkowy w całym kraju. „Krew Belojannisa i jego towarzyszy — powiedział w imieniu milionów Włochów członek kierownictwa KP Włoch Fajetta — została przelana za wolność i niepodległość nie tylko Grecji, lecz także Włoch i wszystkich krajów świata“. Francuska Partia Komunistyczna w ogłoszonym komunikacie złożyła uroczystą przysięgę „że będzie walczyła z jeszcze większym zapałem o triumf wielkiej sprawy wyzwolenia i pokoju, której poświęcili swe życie bohaterowie greccy“. „Śmierć Nikosa Belojannisa stwierdza rezolucja podjęta na wiecu w uniwersytecie berlińskim — nakłada na nas obowiązek prowadzenia bardziej konsekwentnej jeszcze walki 0 pokój“. Imperialiści zamordowali Belojannisa. Zamordowali go w strachu przed ideą, której byl wcieleniem. Ale nie mogli rozstrzelać idei. Tacy ludzie jak Belojannis nie umierają. Żyją w sercach narodów. Miejsca Belojannisa zajmą w szeregach bojowników o pokój nowe setki 1 tysiące żołnierzy świętej sprawy całej ludzkości. Kiedy imperialiści amerykańscy i ich najmici staną przed sądem narodów, kiedy przyjdzie im zdawać rachunek za swoje zbrodnie — obok zamordowanych kobiet i dzieci koreańskich oskarżać ich będzie śmierć wielkiego żołnierza wolności i pokoju — Nikosa Belojannisa. B. Sz. Walki w Korei (f) PEKIN (PAP). — W komunikacie ogłoszonym 31 marca w Phenjanie. dowództwo naczelne Koreańskiej Armii Ludowej donosi, że oddziały armii ludpwej w ścisłym współdziałaniu z ochotnikami chińskimi prowadzą walki z nacierającym nieprzyjacielem. 3(1 marca oddziały armii ludowej na wybrzeżu wschodnim w pobliżu miasta Kimczak uszkodzily jeden okręt nieprzyjacielski. 31 marca samoloty nieprzy- Ja cielskie dokonały nalotów ns rejony Wonsanu i wybrzeża zachodniego Korei. Oddziały artylerii przeciwlotniczej armii ludowej strąciły pięć samolotów nieprzyjacielskich Sukcesy partyzantów vietnainskich (f) PEKIN (PAP). Vietnam•ka Agencja Informacyjna podaje, że w rejonach okupowanych przez wojska kolonizatorów francuskich wzmogła się znacznie działalność partyzantów vietnamskich. W połowie listopada 1951 r. interwenci francuscy podjęli kroki ofensywne w rejonie Hoa Bin, jednakże zostali rozgromieni przez vietnamską armię demokratyczną. Od tego czasu francuskie wojska okupacyjne w walkach z partyzantami straciły około 15 tysięcy żołnierzy i oficerów. Partyzanci vietnamscy rozszerzyli rejon swych działań oraz wyzwolili spod okupacji dalsze tereny. Partyzanci uniemożliwili wielkie operacje wojsk francuskich w prowincji Hai Duong (na południowy wschód od Hanoi) oraz w innych rejonach. Tchórzliwy mord popełniony na Belojannisie jest wyzwaniem rzuconym wszystkim wolnym ludziom Oburzenie opinii publicznej caiequ świata bestialską zbrodnią monarchofaszistow nreckich (f) SOFIA (PAP). Bułgarska Agencja Telegraficzna, powołując się na rozgłośnię „lyolna Grecja“, podaje oświadczenie Biura Politycznego KC Greckiej Partii Komunistycznej w sprawie zamordowania przez monarchofaszystów Nikosa Belojannisa i jego towarzyszy. „Wykonując ludobójczy rozkaz ambasadora amerykańskiego Peurifoy — głosi oświadczenie — kaci wyznaczeni przez Piastirasa i Venizelosa zamordowali 30 marca o godz. 4.00 rano w Goudi w pobliżu Aten bohatera narodu greckiego światowej armii pokoju Nikoi sa Belojannisa oraz jego towarzyszy“. Oświadczenie podkreśla dalej, że zarządzając stracenie Belojannisa Amerykanie zadali cios koalicji rządowej, aby wywołać jej rozkład i utorować drogę do dyktatury Papagosa. „30 marca — stwierdza Biuro Polityczne KC Greckiej Partii Komunistycznej — przestało bić płomienne serce wielkiego bojownika narodu greckiego. Poświęcił on wszystkie swe siły i swoje życie walce o wyzwolenie Grecji, o zwycięstwo demokracji i socjalizmu“. MOSKWA (PAP). Jak donosi z Aten agencja TASS, z informacji prasy wynika, że w samym rządzie greckim toczyły się spory co do „celowości“ wykonania wyroku śmierci. Niektórzy ministrowie z partii „EPEK“ wypowiadali się przeciwko rozstrzelaniu Belojannisa i innych patriotów, uważając, że ten krok pozbawi partię „EPEK“ wszelkich wpływów w narodzie. Minister grecki dymisjonuje na znak protestu przeciw egzekucji LONDYN (PAP), — Agencja Reutera donosi z Aten, że w poniedziałek podał się do dymisji minister współpracy ekonomicznej Kartalis, jeden z członków partii „EPEK“, na znak protestu przeciwko dokonanej egzekucji Belojannisa i trzech jego towarzyszy. Poszczególni członkowie grupy parlamentarnej partii „EPEK‘ zażądali zwołania grupy, dla omówienia wynikłej sytuacji. Stwierdzili oni, że rząd złamał zdradziecko swe przyrzeczenie, iż egzekucja nie zostanie dokonana. PARYŻ (PAP). Zamordowanie Belojannisa i jego trzech towarzyszy przez faszystowskie władze greckie wywołało potężną falę oburzenia we Francji. Francuska Partia Komunistyczna ogłosiła komunikat, w którym stwierdza: Rząd ateński wykonując rozkaz amerykańskich podżegaczy wojennych, zamordował czterech patriotów greckich, wśród nich. tow. Bełojańnisa, członka KC Greckiej Partii Komunistycznej. Francuska Partia Komunistyczna chyli swe bojowe sztandary przed okrytymi chwałą męczennikami i składa uroczystą przysięgę, że będzie walczyła z większym jeszcze zapałem o triumf wielkiej sprawy, wyzwolenia i pokoju, której poświęcili swe życie bohaterowie greccy. Partia Komunistyczna wzywa naród francuski, by odpowiedział na nową zbrodnię greckich marionetek Waszyngtonu jeszcze silniejszym zwarciem szeregów w walce z okupacją amerykańską, o niezależność narodową, o pokój. Paul Eluard, Picasso, pisarze Claude Roy, Vladimir Posner oraz inni przedstawiciele postępowej opinii publicznej ogłosili protesty przeciwko nikczemnej zbrodni władz ateńskich RZYM (PAP). Wiadomość o wykonaniu wyroku śmierci na i bohaterze greckim Belojannisie jego trzech towarzyszach wstrząsnęła do głębi włoską optnią publiczną. Członek kierownictwa Włoskiej Partii Komunistycznej Pajetta, wyrażając oburzenie milionów Włochów, oświadczy) na wielotysięcznym wiecu w Rzymie, iż zbrodnia ateńskich siepaczy nie odstraszy od walki bohaterskiego narodu greckiego, Krew Belojannisa i jego towarzyszy — powiedział Pajetta — została przelana za wolność i niepodległość nie tylko Grecji, lecz także Włoch ł wszystkich krajów świata. . BERLIN (PAP). Społeczeństwo Niemieckiej Republiki Demokratycznej z oburzeniem przyjęło wiadomość o rozstrzelaniu przez ateńskie władze faszystowskie płomiennych patriotów greckich Nikosa Belojannisa i jego towarzyszy. Na wiecu w Uniwersytecie Berlińskim im. Humboldta powzięto rezolucję protestującą przeciwko tej nowej zbrodni greckich monarchofaszystów. Ludność Izraela prcteslujp przeciw roknuaninm z rządem końskim (d) MOSKWA (PAP) Agencja TAŚS podaje z Bejrutu doniesienia prasy, według których w Tel Avivie odbyły się w tych dniach masowe wiece i demonstracje na znak protestu przeciwko rokowąniom między rządem Izraela a marionetkowym rządem bońskim. Do Tel Avivu ściągnięto wielkie siły policji wojskowej i cywilnej. Pomimo represji demonstrowało przeszło 7 tysięcy osób. Sprawozdanie Komisji Międzynarodowego Stowarzyszenia Prawników-Demokratów demaskuje zbrodnie ludobójców amerykańskich (f) PEKIN (PAP). Agencja Nowych Chin donosi z Mukdenu, że Komisja Międzynarodowego Stowarzyszenia Prawników- Demokratów zakończyła badanie faktów stosowania przei agresorów amerykańskich broni bakteriologicznej w Chinach północno-wschodnich. Pierwsze sprawozdanie o wynikach badań zostało wysłane do przewodniczącego Międzynarodowego Stowarzyszenia Prawników-Demokratów — Pritta w Londynie oraz do Stowarzyszeń Prawników-Demokratów w Moskwie, Pekinie, Warszawie, Kzymie i Brukseli. in.: Sprawozdanie stwierdza m. — Na obszarze Chin północno-wschodnich zbadaliśmy doniesienia o zrzutach zakażonych owadów, dokonanych przez samoloty amerykańskie. Zbadaliśmy 10 wypadków spośród doniesień o wielu takich wypadkach, które miały miejsce od dnia 29 lutego br, , Okoliczności stosowania przez Amerykanów broni bakteriologicznej w Chinach północno - wschodnich są podobne do okoliczności w jakich broń ta stosowana jest w Korei. W szczególności skonstatowaliśmy, że ludność znajduje wielkie skupiska żywych owadów na śniegu i Jodzie i przy bardzo niskiej temperaturze. Znaleziono muchy, moskity, pchły i inne owady zakażone bakteriami chorobotwórczymi i wirusami. Znaleziono także odiamki specjalnych blaazanek. w których owady są zrzucane przez samoloty amerykańskie. Mimo intensywnego stosowania środków przeciwepidemicznych, stwierdzono wypadki ciężkich zachorowań na zapalenie mózgu, przy czym należy zaznaczyć, że choroba ta nie była dotychczas znana w Chinach, Sprawozdanie podpisane zostało przez przewodniczącego komisji delegata Austrii — Brandweinera, przez wiceprzewodniczącego delegata Włoch — Cavalieri oraz przez delegatów Chin — Ko Bi-nian, Polski — Wasilkowską, Francji — Jac quier, Brazylii — de Britto Belgii — Meersens. Specjalna komisja dla badania zbrodni amerykańskich przybyła na front w Korei (f) PEKIN (PAP). — Agencja Nowych Chin donosi, że na odcinek frontu koreańskiego, zajmowany przez ochotników chińskich, przybyła specjalna Komisja, która przeprowadzi dochodzenia w związku ze stosowaniem przez Amerykanów broni bakteriologicznej. Komisja została przyjęta przez dowódcę ochotników chińskich gen. Peng Teh-huei‘a, przedstawiciela Koreańskiej Armii Lu dowej generała Pak Ir-wu oraz przedstawicieli dowództwa chińskich ochotników ludowych. Podoficer armii USA potwierdza zbrodnie stosowania broni bakteriologicznej PEKIN (PAP). — Centralna Koreańska Agencja Telegraficzna opublikowała oświadczenie wziętego do niewoli podoficera amerykańskiego, potwierdzające fakt stosowania przez interwen. tów amerykańskich broni bakteriologicznej przeciwko narodowi koreańskiemu. Podoficer ten, nazwiskiem Bou.hats, dostał się do niewoli 18 marca br. W lutym — oświadczył Bouhats — szef naszej kompanii Bilan poinformował nas, że wojska amerykańskie ostrzeliwują pozycje armii ludowej specjalnymi pociskami bakteriologicznymi i pokazał numer dziennika „Star and Stripes“ z dnia 9 lutego. Dziennik ten pisał, żę wojska amerykańskie złamały opór ochotników chińskich przy pomocy 500 specjalnych pocisków bakteriologicznych i że 65 pułk amerykański osiągnął poważne sukcesy w stosowaniu broni bakteriologicznej. 2Q lutego oddziały tego pułku ostrzelały pociskami bakteriologicznymi pozycje Koreańskiej Armii Ludowej w rejonie góry Biaksekdon. * PEKIN (PAP). Z Phenjanu donoszą o dalszych wypadkach zrzutów na zapleczu koreań(f) Napływają w dalszym ciągu z całego kraju protesty przeciwko zbrodni stosowaniu przez amerykańskich imperialistów broni bakteriologicznej w Korei i Chinach. Senat Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego na specjalnym posiedzeniu powziął następującą uchwałę: „Senat Uniwersytetu Warszawskiego wyraża najgłębsze oburzenie z powodu użycia przez wojska amerykańskie na Dalekim Wschodzie broni bakteriologicznej przeciwko ludności Koreańskiej Republiki Ludowo- Demokratycznej i Chińskiej Republiki Ludowej. Nauka mikrobiologii, wielkie dzieła Pasteura, Kocha, Miecznikowa, osiągnięcia mikrobiologii światowej i polskiej służyły dotychczas celom humanitarnym — ochronie zdrowia i życia. Grupa mikrobiologów, która swoją wiedzę i pracę skierowała przeciwko ludzkości wyskich wojsk ludowych szpiegów amerykańskich w celu zbierania informacji o skutkach stosowania przez interwentów broni bakteriologicznej. 30 marca w Ministerstwie Propagandy i Kultury Koreańskiej Republiki Ludowo - Demokratycznej szpieg amerykański Plan Czion-ok, który zgłosił się dobrowolnie do władz ludowych w rejonie Nampho, udzielił odpowiedzi na pytania przedstawicieli prasy koreańskiej i zagranicznej. Han Czion-ok został zrzucony ze spadochronu na obszar Korei północnej w połowie marca z zadaniem zbierania informacji, w jaki sposób rozpowszechniają się choroby epidemiczne wywołane przez zakażone bakteriami owady zrzucane przez samoloty amerykańskie. kreśliła się sama z szeregów pracowników nauki. Przestępstwa imperialistów amerykańskich wstrząsnęły sumieniem ludzkości i wywołały zgrozę wśród przedstawicieli nauki. Polski świat nauki wyraża najwyższe oburzenie z powodu przestępczych czynów agresorów, którzy nie cofają sfę przed najbardziej barbarzyńskimi metodami wyniszczenia narodów. Senat Uniwersytetu Warszawskiego domaga się, ażeby dowództwo wojsk, które po raz pierwszy w dziejach, zastosowały w sposób masowy broń bakteriologiczną, jak również specjaliści, którzy oddali swą wiedzę w służbę imperialistów dążących do wyniszczania narodów, zostali uznani zgodnie z prawem międzynarodowym za zbrodniarzy wojennych, za przestępców wobec ludzkości. Winnych użycia broni bakteriologicznej nie powinien ominąć sąd narodów“ i Uchwala Senatu Akademickiego UW Listy do towarzysza Bieruta J z meldunkami o zobowiązaniach I i pozdrowieniami z okazji 60-lecia Jego urodzin Podajemy kolejny wykaz listów ze zobowiązaniami i życzeniami napływających do Prezydenta RP Bolesława Bieruta z okazji 60 rocznicy Jego urodzin. Listy nadeszły: Zespół PGR w Balcewie, Okręgowy Zarząd Radiofonizacji Kraju w Białymstoku, huta „Będzin“, Częstochowska Fabryka Wyrobów Blacharskich, gromada Długi Kąt, POM w Drobinie, Zakłady Ceramiki Budowlanej w Jaśle, Pow. Przedsiębiorstwo Budowlana w Jaśle, Huta Szkła w Jaśle, Warszawska Fabryka Drutu i Gwoździ im. Karola Wójcika, Będz.ńskie Zakłady Piwowarsko-Słodownicze, Państwowa Fabryka Noży w Białymstoku, Kaflarnia w Biskupcu, kopalnia „Bytom“, gromada Bojanice, RS W „Prasa“ w Łodzi, Fabryka Firanek i Koronek im. Hanki Sawickiej w Łodzi, Państwowy Szpital Kliniczny im. Korczaka w Lodzi, zespół PGR w Chlebowku, Fabryka Papierów Światłoczułych w Łodzi, Szpital im. Pirogowa w Łodzi, Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane w Łapach, Krakowska Wytwórnia Farb i Lakierów, Katowickie Zakłady Wytwórcze Lamp Żarowych, Państwowa Filharmonia Śląska w Katowicach, Szpital nr 9 w Łodzi, Łódzka Fabryka Mebli, Poznańskie Zakłady Naprawy Samochodów, Wielkopolskie Zakłady Mechaniczne w Ostrowcu Wlkp., Krakowskie Zakłady Przemysłu Gumowego „Semperit“, Cukrownia w Pruszczu, Poznańskie Zakłady Elektrotechniczne, gromada Wierzchy, Zakłady Produkcji Elementów Budowlanych w Wałbrzychu, Bytomskie Warsztaty Naprawcze, Warsztaty Elektrotechniczne PKP w Stargardzie, PGP w Sosnach, PGR w Stanowicach, Odcinek Drogowy PKP w Skierniewicach, Powiatowe Przedsiębiorstwo Budowlane w Białymstoku, Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych, gromada Brzezówka, Szpital Miejski nr 1 w Bielsku-Białej, Radiowęzeł w Strzeganiu, gromada Sarnów, POM nr 15 w Sanoku, Radomskie Zakłady Wyrobów Rymarskich, Dolnośląska Fabryka Lin i Siatek w Wałbrzychu, Wytwórnia Wyrobów Plastycznych „Piast“ w Warszawie, gromada Wierdka, Filia Państwowego Zakładu Higieny we Wrocławiu, Zespół PGR Międzyrzec, Fabryka Papieru w Janowicach Wlkp., gromada Janów, Gminna Spółdzielnia „SCh“ w Jeleniewie, GRN w Jeziorsku, Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Ełku, gromada Wicie, gromada Węgrzynów, Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu, gromada Wyszonowice, Szpital Powiatowy w Bielsku Podlaskim, gromada Bukowa, Malborskie Zakłady Roszarnicze, Zrzeszenie Uprawy Ziemi w Mosino, zespół PGR w Mikułczycach, GRN w Miłakowie, gromada Miłaków, Rolniczy Zespół Spółdzielczy w Polanowicach, gromada Rzegnowo, POM nr 4 w Radzyminie, gromada Krzywe, gromada Kamionek, gromada Kazimierzów, gromada Sciegny, gromada Pyłowice, gromada Czyżów, gromada Ochocice, gromada Koźniewice, gromada Piła Ruszczyn, gromada Danielów, gromada Stołowice, gromada Ruszczyn, gromada Ludwików, MRN w Skawinie, zespół PGR Oleszyce, Rolniczy Zespół Spółdzielczy w Luboszycach, gromada Leśnica, gromada Różevyo, gromada Ligota Mała, Rolniczy Zespół Spółdzielczy im. 22 Lipca w Lejkowie, Rolniczy Zespół Spółdzielczy w Grónowicach, PGR w Gawronach, Rolniczy Zespół Spółdzielczy im. 22 Lipca w Białej Rawskiej, Oddz ał Narodowego Banku Polskiego w Głuszycy, Drukarnia w Mielcu, Gdańskie Zakłady Futrzarskie, Zakłady Mechaniczno-Kotlarskie w Grodzisku Maz., Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane w Grajewie, Klinkiernia Drogowa w Grodkowie, gromada Groły, Cegielnia w Muszkowie, Gdyńskie Zakłady Gastronomiczne, Zjednoczone Zakłady Przemysłu Gazów Technicznych w Gdańsku-Oliwie, gromada Grabowo Małe, Dolnośląskie Zakłady ‘ Przemysłu Lniarskiego „Orzeł“ w Mysłowicach, Państwowy Szpital Wojewódzki we Wrocławiu, Cieszyńska Fabryka Farb i Lakieru — Zakład w Choszowie, Oddział Narodowego Banku Polskiego w Cieszynie, Łódzkie Zakłady Drzewne, Zakłady Przemysłu Tłuszczowego im. Marchlewskiego w Trzebini, Powiatowe Przedsiębiorstwo Budowlane w Tarnowskich Górach, Nadleśnictwo Państwowe w Tłuszczu, Państwowe Sanatorium w Tuszynku, POM w Skrobowie. gromada Sław, PGR w Srebrnej, Zakłady Graficzne w Szczecinie, Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane w Suwałkach, Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane w Sokółce, gromada Rosocha, gromada Rakowo, Główny Urząd Statystyczny w Warszawie, Spółdzielnia Inwalidów „Współpraca“ w Mławie, spółdzielnia produkcyjna „Lepsze Jutro“ w Węgleńcu, Bytomska Fabryka Mebli Zakład nr 4 w Mysłowicach, gmina Domanie, gromada Wiśniew, gromada Rozogi, Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane w Łowiczu, Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów, Rolniczy Zespół Spółdzielczy w Sadach, Rolniczy Zespół Spółdzielczy w Jankowicach, gromada Lusowo, gromada Kokoszczyn, Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo - Budowlane w Szczecinie, gmina Wielbark, huta Stalowa Wola, Szczecińskie Przedsiębiorstwo Elektryfikacji Rolnictwa, Nadleśnictwo Państwowe w Zamościu, Nadleśnictwo Państwowe w Biłgoraju, gromada Brzękowice, Oleśnickie Zakłady Roszarnicze w Dobroszycach, POM w Działdowie, Rejon Przemysłu Leśnego w Dalekich. Ze wszystkich stron świata przybywają do Moskwy delegacje na Międzynarodową Konferencję Gospodarczą (f) MOSKWA (PAP). — Do Moskwy przyjeżdżają liczne delegacje na Międzynarodową Konferencję Gospodarczą. ' 30 marca przybyła do Moskwy 14-osobowa delegacja Republiki Czechosłowackiej. Z Wioch przybył profesor uniwersytetu — Pierre Sraffa. Kanadę reprezentować będzie znany prawnik Pierre Elliot Trudean. Z Niemieckiej Republiki Demokratycznej przybyli: profesor ekonomii uniwersytetu berlińskiego im. Humbaldta — Juergen Kuczyński, dyrektor zakładów „Karl Zeiss Jena“ Wiktor Sandmann, dyrektor Izby Przemysłowo - Handlowej Saksonii Walter Tring oraz inni eksperci. Bułgarską Republikę Ludową reprezentuje profesor ekonomii Władigerow, który stoi na czele kilkuosobowej delegacji. KARACZI (PAP). — 29 marca wyjechała z Karaczi do Moskwy ostatnia część delegacji pakistańskiej na Międzynarodową Konferencję Gospodarczą. W skład delegacji Pakistanu wchodzi 19 osób. Na czele delegacji stoi deputowany do Zgromadzenia Ustawodawczego Pakistanu — Mian Iftiharuddin. MOSKWA (PAP). — Agencja TASS donosi z Delhi: Dziennik „Blitz“ podkreślając wielkie znaczenie mającej się odbyć w Moskwie Międzynarodowej Konferencji Gospodarczej pisze m. in.: — Przedstawiciele Indii' powinni wziąć aktywny udział w pracach tej konferencji. Indie mogą .wiele skorzystać, rozwijając stosunki handlowe z ZSRR. Przykład Chin powinien być dla Indii dostatecznym tych korzyści, jakie dowodem uzyskają kraje rolnicze, kiedy zastosują maszyny dla przyśpieszenia i zwiększenia produkcji rolniczej. BRUKSELA (PAP). Na Konferencję Moskiewską uda się z ramienia belgijskich kół gospodarczych baron Allard oraz przemysłowiec z branży włókienniczej Laurent. Ponadto z Belgii uda się do Moskwy szereg innych przemysłowców i przedstawicieli kół gospodarczych. PARYŻ (PAP). 31 marca udała się drogą lotniczą do Moskwy dalsza grupa członków delegacji francuskiej na Konferencję Gospodarczą, LONDYN (PAP). Z Wielkiej Brytanii uda się na Konferencję Gospodarczą do Moskwy delegacja złożona z 30 osób. Według doniesień prasy, w skład delegacji wchodzą m. in.: Boyd-Orr z małżonką, deputowani labourzystowscy Sidney Silverman, Henry Osborn, Harold Davies i Hughes. Ponadto w skład delegacji wejdą: sekretarz związku zawodowego budowniczychmontażowców Jack Stanley, działacz związkowy Berth Winn, przedsiębiorca Arnold Hagenbeck, członek zarządu zakładów budowy parowozów „North British Locomotive Co“ Lorimer oraz profesor ekonomiki na uniwersytecie John Robinson w Cambridge BUDAPESZT (PAP). 29 marca wyjechała z Budapesztu dc Moskwy delegacja węgierska. Delegacja polska na obchody Miesiąca Przyjaźni Niemiecko-Polskiej przybyła do NRD (f) BERLIN (PAP). W związku z Miesiącem Przyjaźni Niemiecko-Polskiej, przybyła do Berlina delegacja polska z dyrektorem Instytutu Badań Literackich prof. Stefanem Żółkiewskim na czele. Delegację powitali na dworcu berlińskim szef polskiej misji dyplomatycznej w NRD — amb. Jan Izydorczyk, attache prasowy i kulturalny polskiej misji dyplomatycznej w NRD oraz sekretarz generalny Niemieckiego Towarzystwa Krzewienia Pokojowych i Dobrosąsiedzkich stosunków z Polską— Karl Wioch. Przygotowania do obchodów w Turyngii (f) BERLIN (PAP). Agencja ADN donosi, ie w kwietniu —■ Miesiącu Przyjaźni Niemiecko- Polskiej — mieszkańcy Turyngii urządzą szereg obchodów. Miesiąc Przyjaźni rozpocznie się wielką uroczystością w stolicy Turyngii — Erfurcie, jak również manifestacjami w powiatach położonych w strefie granicznej. Tydzień od 5 do 11 kwietnia poświęcony będzie specjalnie obchodom w poszczególnych zakładach pracy. Dla ludności wiejskiej Turyngii organizowane zostaną imprezy kulturalne ilustrujące życie mas pracujących Polski Ludowej. Ponadto w fabrykach i szkołach odbędą się uroczystości dla uczczenia 60 rocznicy urodzin Prezydenta RP Bolesława Bieruta. Zakończeniem Miesiąca Przyjaźni będzie tydzień filmu polskiego jak również tydzień przyjaźni między młodzieżą obu narodów. Podczas trzech wielkich zlotów w miastach Erfurt, Eisenach i Gera młodzież Turyngii zamanifestuje swą przyjaźń dla młodzieży polskiej. 5 kwietnia odbędzie się w Erfurcie przedstawienie opery „Halka“ z udziałem tenora polskiego Paprockiego. W ciągu kwietnia delegacje polskich organizacji związkowych i młodzieżowych mają odwiedzić poszczególne ośrodki robotnicze i młodzieżowe. (f) BERLIN (PAP). W związku z rozpoczynającym się Miesiącem Przyjaźni Niemiecko- Polskiej, niemiecka prasa demokratyczna zamieszcza liczne artykuły, poświęcone Polsce Ludowej, i przyjaznym stosunkom między narodami niemiec kim i polskim. „W ciągu ostatniego roku — pisze „Berliner Zeitung“ — pogłębiły się jeszcze bardziej przyjazne stosunki między narodami niemieckim i polskim. Współpraca polityczna, gospodarcza i kulturalna przyniosły obu narodom wielkie korzyści. Polska wraz ze Związkiem Radzieckim popiera walkę narodu niemieckiego o zjednoczenie Niemiec i sprawiedliwy traktat pokojowy. Wywołuje to nienawiść wśród podżegaczy wojennych w Waszyngtonie i Bonn. Daremne są jednak ich próby podjudzania i szczucia przeciwko granicy pokoju na Odrze i Nysie. Narody niemiecki i polski wspólnie bronią tej granicy, albowiem nie dzieli ona, lecz łączy oba narody," Truman nie będzie kandydował w wyborach prezydenta USA (f) WASZYNGTON (PAP). — Jak donosi agencja United Press, prezydent Truman oświadczył oficjalnie, iż nie będzie się ubiegał o ponowny wybór na stanowisko prezydenta USA, Wybory — jak wiadomo — mają się odbyć w listopadzie 1952 roku. Potężna manifestacja w Monachium na rzecz ziedmic/eitia Niemiec (f) BERLIN (PAP). Agencja ADN donosi z Monachium- Gladbach, że odbył się tam kongres na rzecz pokojowego zjednoczenia Niemiec. Przeszło 1.100 delegatów reprezentujących wszystkie warstwy ludności Niemiec zachodnich zażądało jak najrychlejszego zawarcia traktatu pokojowego oraz przeprowadzenia ogólnoniemieckich wyborów do Zgromadzenia Narodowego w celu powołania do życia rządu dla całych Niemiec. Kongres zwołany został z inicjatywy 90 znanych osobistości zachodnio-niemieckich. Kongres wybrał jednomyślnie 50-osobowe prezydium, któremu polecono podjęcie niezbędnych kroków, w celu zawarcia traktatu pokojowego i przywrócenia jedności Niemiec. Kongres stwierdza, że propozycje Izby Ludowej i rządu NRD jak również propozycje rządu ŻSRR w sprawie Niemiec stanowią właściwą podstawę rokowań o traktat pokojowy Zakończenie obrad ügolnolmskicqo Kongresu Obrońców Pokoju (f) HELSINKI (PAP). — 30 marca zakończył tu obrady trzeci Ogólnofiński Kongres Obrońców Pokoju. W kongresie wzięło udział przeszło 700 delegatów — przedstawicieli robotników, chłopów, inteligencji pracującej, pracowników literatury i sztuki oraz duchownych. W imieniu wszystkich obrońców pokoju w Finlandii uczestnicy kongresu uchwalili stanowczy protest przeciwko potwornym zbrodniom imperialistów amerykańskich w Korei i w Chinach północno-wschodnich, którzy dążą do wymordowania miłujących wolność narodów tych krajów przy pomocy haniebnej broni bakteriologicznej. Uchwała, powzięta przez kongres charakteryzuje stosowanie broni bakteriologicznej przez agresorów amerykańskich jako niesłychaną zbrodnię przeciwko ludzkości. (f) HELSINKI (PAP). — Przewodniczący organizacji „Obrońcy pokoju w Finlandii“ gubernator Viaine Meltti wydał przyjęcie z okazji zakończenia obrad III Kongresu Obrońców Pokoju w Finlandii. W przyjęciu wzięli udział: premier' Kekkonen, minister spraw zagranicznych Tuomisia, wybitny rzeźbiarz fiński Viaine Aaltonen goście zagraniczni, którzy uczestniczyli w obradach Kongresu oraz przedstawiciele społeczeństwa fińskiego. Na przyjęciu obecni również byli: ambasador ZSRR w Finlandii Lebiediew, przedstawiciele dyplomatyczni Chińskiej Republiki Ludowej oraz krajów demokracji ludowej, Obrady Biura Światowej Rady Pokoju w Oslo (f) OSLO (PAP). Na posiedzeniu Biura Svfiatowej Rady Pokoju dnia 30 marca toczyła się dalsza dyskusja nad referatami wiceprzewodniczącego Rady Kuo Mo-żo i przedstawiciela Koreańskiego Komitetu Obrony Pokoju Li Gi-ena w sprawie wojny bakteriologicznej. W sprawie tej przemawiali prof. Leopold Infeld (Polska), Paietta (Włochy), Gilbert de Chambrun (Francja), Jan Mukarzovsky (Czechosłowacja), Izabella Blume (Belgia), Darr (USA), Gabriel d'Arboussier (Czarna Afryka), Ilia Erenburg (ZSRR). W sprawie remilitaryzacji Niemiec zachodnich- przemawiał Yves Farge (Francja). W sprawie tej zabierali następnie głos Blume (Belgia) i przybyły właśnie na sesję przedstawi-« ciel niemieckiego komitetu bojowników o pokój Wiemann. Sprawę remilitaryzacji Japonii referował Mao Dun (Chiny), po czym przemawiali Joliot-Curie i Kuo Mo-żo. O zagadnieniu suwerenności narodowej mówił Lombardi. 31 ub. m. obradowały komisja Biura. Następnie omówione zostaną zgłoszone rezolucje. II Zjazd Albańskiej Partii Pracy (f) TIRANA (PAP). W Tiranie rozpoczął się 31 marca o godz. 9 rano II Zjazd Albańskiej Partii Pracy. Na Zjazd przybyły delegacje bratnich partii komunistycznych i robotniczych z zagranicy. Z okazji Zjazdu odbyła się w Tiranie potężna manifestacja ludności stolicy. Uczestnicy manifestacji wznosili okrzyki na cześć przywódcy Albańskiej Partii Pracy — Envera Hodży, na cześć Zjazdu, na cześć Związku Radzieckiego i Józefa Stalina Otwarcie nowej rozgłośni radiowej w Tiranie (f) TIRANA (PAP). W Tiran!« nastąpiło uroczyste otwarcie nowej rozgłośni radiowej. Nowa radiostacja wyposażona została w najnowocześniejszą radziecką aparaturę. Plastycy i ran niscy przybyli do Warszawy (f) W związku z otwartą w salach Zachęty wystawą współczesnej plastyki francuskiej przybyła do Warszawy, na zaproszenie Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, grupa plastyków francuskich, biorących udział w wystawie. W skład grupy wchodzą: *rt, malarze — Jean Milhau, Anne Marie Lansiaux i Michel de Gallard oraz przedstawiciele tkactwa artystycznego — Jean Picart le Doux i Marc Saint Saens. Wiadomości snoriowe Drugi dzień zawodów narciarskich o memoriał Czecha i Marusarzówny ZAKOPANE. W drugim dniu zawodów o memoriał Br. Czecha odbył się na małej skoczni pod Krokwią konkurs skoków do kombinatu Wyniki: 1) Kula (CWKS) 45,5. 43 i 4.4 m, nota 210,1 pkt. 2) Kowalski (CWKS) 45,5. 45,5 i 47 m, nota 203,9, 3) Raszka (CWKS) 45, 46,5, nota 202,9. Slalom kobiet na trasie długości 500 m (36 bramek) wygrała Grocholska (CWKS) 2:05,4, 2) Kodelska (AZS) 2:09,0. 3) Kowalska (Gwardia) 2:11,4. W kombinacji alpejskiej zwyciężyła Kowalska 2,90 pkt. przed Kodelską 9,32 i Grochol ką 14,26 pkt. łu W punktacji zespołowej memoriaH. Marusarzówny zwyciężyła Gwardia 81 pkt., 2) CWKS 75. 3) AZS 36 pkt. Slalom mężczyzn wygrał W a w«* rytko II (CWKS) 1:58.2, 2) Roj (AZS) 2:06,0, 3) Zarycki (CWKS) 2:01.8: 1 bm. — ostatnia runda międzynarodowego turnieju szachowego w Budapeszcie Keres zrównał się % Hellerem BUDAPESZT (tel. wi.) W międzynarodowym turnieju szachowym poświęconym pamięci G. Marocziego dogrywano odłożone partie. Keres w końcówce iprzeciwko Troianescu zapędził króla przeciwnika do siatki matowej, zmuszając szachistę rumuńskiego do kapitulacji. Ponieważ Heller zremisował odłożoną partię z Kottnauerem, Keres zrównał się z przodownikiem turnieju. Stahlberg wygrał z Szilym, Benko wygrał z Golombkiem, Barcza poddał partię Petrosjanowi, a Śliwa — Kottnauerowi. Partia Szabo Gerebenem zakończyła się remisem. z Przed ostatnią rundą tabela przedstawia się następująco: W niedzielę 6 kwietnia odbędzie się w Warszawie pierwsze spotkanie piłkarskie o mistrzostwo I Ligi między Kolejarzem. (Warszawa) a Unią (Chorzów). Tego samego dnia w Chorzowie odbędzie sie pierwszy oficjalny mecz między ośrodkiem olimpijskim Unii. a ośrodkien CWKS Warszawa. Na kongresie Międzynarodowej Federacji Wioślarskiej w Cannes przyjęto na członka Federacji Związek Radziecki. Międzynarodowa Federacja Ciężkoatletyczna zatwierdziła trzy rekordy świata ustanowione w roku Ubiegłym przez sztangistów radziecKeres i Heller — po 11,5 pkt., Stahlberg — 11 pkt., Smysłow i Bo* twinnik — po 10 pkt., Szabo i Pil* nik — po 9,5 pkt., Petrosjan i O'-* Kelly — po 8,5 pkt., Barcza i Szily — po 8 pkt., Benko — 7,5 pkt., Kottnauer i Golombek — po 6,3 pkt., Gereben — 6 pkt., Troianescu 5 pkt., Śliwa — 4,5 pkt., Platz — 2 pkt. Ostatnia XVII runda, która zostanie rozegrana w dniu 1 kwietnia wyłoni zwycięzców turnieju. Keres gra przeciwko Barczy, a Heller przeciwko 0‘Kellemu. Stahlberg gra z Benko, Botwinnik z Pilnikiem, Smysłow z Gerebenem, Szabo z Szilym. (b) kich. Zatwierdzono rekordy- Sak-« sonowa w wadze piórkówej w podrzucie — 138 kg. Nikulina w wadzę lekkiej w wyciskaniu — 112 kg oraz Nowaka w wadze półciężkiej w wyciskaniu — 142 kg. W dalszych spotkaniach międzynarodowego turnieju zapaśniczego w Sofii uzyskano następujące wyniki: CSR — NRD 7:1, Rumunia — NRD 5:3, ZSRR II — Bułgaria 7:1. W niedziele w przedostatnim dniu turnieju duże zainteresowanie wywołało spotkanie drużyn ZSRR TI i Wegier. Mecz zakończył się wynikiem remisowym 4:4. W dalszych walkach Bułgaria wygrała z NRD 6:2, a ZSRR I pokonał Węgry 7:1. ek W kilku zdaniach