Trybuna Ludu, maj 1952 (V/121-151)

1952-05-01 / nr. 121

2_______________________ ________________________________________________________________TRYBUNA LUDU_________________________________________________________________________________________ Pierwsza burza na Morzu (Amlańskim (f) MOSKWA (PAP). Wody nowoutworzonego Morza Cymlańskiego, które znajduje się na trasie wielkiego szlaku żeglownego Wolga—Don, dotarły już po zatopieniu ogromnych obszarów do gigantycznej cymlańskiej zapory wodnej. Poziom wody w Morzu Cymlańskim podnosi się z godziny na godzinę Agencja TASS podaje, że na Morzu Cymlańskim panuje od 2 dni silny sztorm. Przez morze przelewają się fale kilkumetrowej wysokości. Mieszkańcy nadmorskich kołchozów, przystani i osiedli wylęgają tłumnie nad brzeg morza obserwując z ogromnym zainteresowa niem pierwszy sztorm na pierwszym sztucznym morzu, które powstało w ramach stalinowskiego planu przeobrażenia przyrody w ZSRR. Ostry protest francuskich obrońców pokoju przeciw nominacji Ridgway'a (f) PARYŻ (PAP). Stała komisja francuskiego ruchu obrońców pokoju ogłosiła ostry protest przeciwko nominacji gen. Ridgway'a, kata Korei, na stanowisko naczelnego dowódcy atlantyckich sił zbrojnych. Przypominając, że pakt atlantycki grozi Francji utratą niezawisłości narodowej, komisja podkreśla, że nominacja Ridgway‘a ma charakter szczególnie prowokacyjny i godzi w honor narodu francuskiego. Mianując Ridgway'a — stwierdza komisja — prezydent Truman oświadczył, że czyni to ze względu na „wyjątkową znajomość nowoczesnych metod walki“, jaką posiada Ridgway. Otóż metody walki stosowane przez Ridgway'a w Korei doprowadziły do zniszczenia całych miast, do systematycznej masakry ludności cywilnej, do użycia broni masowej zagłady ludzi: bomb napalmowych, gazów trujących i broni bakteriologicznej. Nominacja Ridgway'a ujawnia jeszcze jaskrawiej groźbę, jaką są dla bezpieczeństwa Francji i dla pokoju świata obecne przygotowania wojenne. Komisja wzywa tych wszystkich, którym leży na sercu przyszłość kraju i ocalenie pokoju, aby przyłączyli się do jej protestu. Strajk 650 tysięcy metalowców w USA (f) NOWY JORK (PAP). W związku z ciągłym spadkiem realnej wartości płac przy jednoczesnym wzroście kolosalnych zysków monopoli rozpoczął się 30 kwietnia strajk w; przemyśle stalowym na terytorium całych Stanów Zjednoczonych. Robotnicy przerwali pracę .i opuszczają fabryki. Wszystkie wielkie piece mają być zgaszone. Departament Handlu poleci! wstrzymać eksport, stali i dostawy stali dla przemysłu pokojowego. Według dotychczasowych doniesień, strajk objął Około 650 tysięcy robotników. Jednocześnie wybuchł w całym kraju z wyjątkiem Kalifornii strajk przeszło 100 tysięcy robotników amerykańskiego przemysłu naftowego. Ulnorzpiiic komitetu konferencji obrońców pokoju Azji i Oceanii (f) MOSKWA (PAP). — A- gencja TASS podaje z Tokio: W Japonii utworzono komitet organizacyjny konferencji obrońców pokoju krajów Azji i Oceanii. W skład komitetu weszli: rektor uniwersytetu tokijskiego Iositaro Hirano, profesorowie Uniwersytetu Simidzu i Ianagita, dziennikarz Hatanaka i inni wybitni działacze nauki 1 sztuki. Szykany władz wiotkich wobec Di Villorio (f) RZYM (PAP). Policja włoska dokonała aktu brutalnej samowoli odbierając na granicy paszport sekretarzowi generalnemu Włoskiej Powszechnej Konfederacji Pracy —Di Vittorio w chwili gdy wracał on do kraju ze Związku Radzieckiego z Międzynarodowej Konferencji Gospodarczej. te Prasa demokratyczna donosi, represje policyjne wobec Di Vittorio wywołały oburzenie w całym kraju. Prowokacje tureckie na granicy bułgarskiej (f) SOFIA (PAP). Ministerstwo spraw zagranicznych Bułgarskiej Republiki Ludowej przekazało misji tureckiej w Sofii notę protestacyjną, w której zwraca uwagę na powtarzające się coraz częściej fakty naruszania granicy turecko - bułgarskiej i bułgarskiego obszaru powietrznego przez tureckie władze graniczne. Nota wymienia 8 faktów naruszenia granicy w okresie od 10 stycznia do 30 marca 1952 roku. Fakty naruszania granicy dowodzą, że nie są one przypadkowe, lecz, że są organizowane świadomie przez władze tureckie. Ministerstwo spraw zagranicznych Bułgarskiej Republiki Ludowej z upoważnienia swego rządu protestuje przeciwko prowokacjom dokonywanym przez władze tureckie na granicy turecko - bułgarskiej oraz domaga się, aby rząd turecki podjął niezbędne kroki, aby zapobiec im w przyszłości, Sukcesami produkcyjnymi i wzmożoną walką o pokój masy pracujące witają święto 1 Maja (f) MOSKWA (PAP). — W przeddzień uroczystości pierwszomajowych stolica Związku Radzieckiego przybrała odświętny wygląd. W całym mieście widać niezliczone czerwone flagi i transparenty, jak również artystycznie wykonane plakaty. Na murach domów — portrety Włodzimierza Lenina i Józefa Stalina, portrety przywódców partii bolszewickiej i kierowników rządu radzieckiego. W stolicy ZSRR panuje szczególnie ożywiony ruch i radosny nastrój. W świetlicach, Pałacach Kultury i teatrach Moskwy odbywają się uroczyste akademie na cześć 1 Maja. Z poszczególnych republik związkowych przybywają liczni goście dla wzięcia udziału w obchodzie. Przybyło również wiele delegacji z krajów demokracji ludowej, Chin, Vietnamu, Anglii, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Belgii, Niemieckiej Republiki Demokra(f) MOSKWA (PAP), Budowniczowie wielkich obiektów hydrotechnicznych nad Wołgą i Dnieprem, nad Donem i Amu-Darią nowymi sukcesami produkcyjnymi witają święto 1 Maja. • Cymlańska Elektrownia Wodna znajduje się w przededniu uruchomienia. Zmontowano już wirnik generatora agregatu Nr 1. Praca ta wykonana została przy pomocy 2 dźwigów mostowych o nośności 150 ton każdy. Prace montażowe przy agregacie Nr 1 zostały zakończone w przededniu 1 Maja. Budowniczowie Stalingradzkiej Elektrowni Wodnej zaciągnęli warty 1-majowe. Budowniczowie Kachowskiej Elektrowni Wodnej radośnie witają święto 1 Maja. W mieście Nowa Kachowka, które jeszcze nie istniało w roku ub. odbędzie się po raz pierwszy manifestacja 1-majowa. W przededniu święta w Nowe) Kachowce oddane zostały do użytku bloki mieszkalne oraz piękny teatr letni nad brzegiem Dniepru. Delegacja polska przybyła do Moskwy Dnia 29 kwietnia przybyła na uroczystości pierwszomajowe do tycznej i innych państw. Dnia 1 maja delegaci zagraniczni oglądać będą na Placu Czerwonym defiladę radzieckich sil zbrojnych i manifestację mas pracujących stolicy ZSRR. W całym Związku Radzieckim zbliżające się święto 1 Maja spotęgowało twórczy entuzjazm narodów ZSRR, które witają święto nowymi sukcesami produkcyjnymi. W Moskwie i okręgu stołecznym wykonano przedterminowo plan 4 miesięcy w wielu zakładach przemysłowych i transporcie. Moskwy delegacja polska. Na czele delegacji stoi wiceprzewodniczący CRZZ—Paweł Wojas, a w skład delegacji wchodzą: górnik Szczepan który pierwszy wykonał Błaut, zadania planu 6-letniego, znany przodownik pracy Józef Marków, literat Bohdan Czeszko, działaczka społeczna Dorota Kłuszyńska, pracownik PGR Stefan Kapłon, przodownica pracy Mirosława Tomaszewska oraz inżynier Henryk Kwieciński. Na dworcu Białoruskim gości polskich powitali przedstawiciele Wszechzwiązkowej Rady Centralnej Związków Zawodowych i ambasady RP w Moskwie. Węgry BUDAPESZT (PAP). — Na uroczystości pierwszomajowe przybyli do Budapesztu przedstawiciele związków zawodowych ze Związku Radzieckiego, Chin Ludowych i europejskich krajów demokracji ludowej, m. in. z Polski. Z całego kraju nadchodzą doniesienia o wykonaniu i przekroczeniu zobowiązań produkcyjnych, podjętych w ramach czynu majowego. W przeddzień święta odbyła się uroczysta akademia w czytelni polskiej, z udziałem pracowników poselstwa polskiego z posłem RP na czele. W środę otwarte zostało uroczyście w stolicy Węgier Muzeum Historii WKP(b). Jedna z siedemnastu sal poświęcona jest pomocy ZSRR i partii bolszewickiej w dziele budowy socjalizmu na Węgrzech. Bułgaria SOFIA (PAP). Naród bułgarski czci święto 1 Maja nowymi wspaniałymi osiągnięciami we wszystkich dziedzinach gospodarki narodowej. Liczne zakłady przemysłowe donoszą c wykonaniu i przekroczeniu podjętych zobowiązań. Chiny PEKIN (PAP). Ludność pracująca Pekinu wita z entuzjazmem swe trzecie wolne święto 1 Maja. W świątecznie udekorowanym mieście widnieją na frontonach gmachów portrety wodzów mas pracujących całego świata. Na uroczystości w Pekinie przybyli goście zagraniczni z 27 krajów, reprezentujący szczególności ruch obrony pow koju i organizacje związkowe. Na czele polskiej delegacji związkowej stoi Wiktor Drożdż, sekretarz CRZZ Korea MOSKWA (PAP). Jak donosi z Phenjanu agencja TASS masy pracujące Koreańskie; Republiki Ludowo - Demokratycznej przygotowały się dc godnego uczczenia dnia 1 Maja, pomimo warunków wojennych. Phenjan i inne miasta ozdobiono flagami. Wszędzie odbywają się uroczyste zebrania. Niemcy BERLIN (PAP). Naród niemiecki obchodzi dzień 1 Maja pod hasłem wzmożonej walki o traktat pokojowy ze zjednoczonym państwem niemieckim, przeciwko wojennej polityce Adenauera. W demokratycznym Berlinie i w całej Niemieckiej Republice Demokratycznej poczyniono rozległe przygotowania do uroczystych obchodów. Z Niemiec zachodnich donoszą, że manifestacje pierwszomajowe połączone będą z masowymi protestami przeciwko remilitaryzacji, na rzecz rozmów ogólnoniemieckich i jak najrychlejszego zawarcia traktatu pokojowego. Francja PARYŻ (PAP). Tradycyjna manifestacja pierwszomajowa zapowiedziana została w Paryżu na 1 maja o godz. 15. Robotnicy budowlani, metalowcy i robotnicy innych gałęzi przemysłu zapowiedzieli całkowite wstrzymanie Przerwana zostanie praca pracy. radia. Poczta nie będzie rozdzielana. Zamknięte będą banki, towarzystwa asekuracyjne, muzea biura, sądy, wielkie magazyny i teatry państwowe. Japonia MOSKWA (PAP). Z Tokio donosi agencja TASS, za dziennikiem „Mainici“, że 29 kwietnia policja otworzyła ogień do grupy osób rozklejających afisze pierwszomajowe. Jedna osoba została ciężko ranna. Komunistyczna Partia Japonii wydała w związku z dniem 1 maja odezwę przeciwko separatystycznemu traktatowi, narzuconemu narodowi japońskiemu przez imperialistów amerykańskich. Odezwa domaga się likwidacji reżimu okupacyjnego i utworzenia rządu demokratycznego. Odezwa KP Grecji SOFIA (PAP). Bułgarska agencja telegraficzna podaje, że agencja grecka „Ellas“ ogłosiła wspólną odezwę Komunistycznej Partii Grecji i Greckiej Partii Agrarnej do narodu greckiego z okazji 1 Maja. Wzywamy greckie masy pracujące — stwierdza m. in. odezwa — aby manifestowały Maja pod hasłem dalszego za1 cieśnienia jedności w walce przeciwko imperialistom amerykańskim, w walce o wolność i niezawisłość ojczyzny, o demokrację i pokój LONDYN (PAP). Jak donosi z Aten agencja Reutera, w Grecji oczekiwany jest w dniu 1 Maja strajk powszechny. Policja grecka znajduje się w stanie ostrego pogotowia. Radzieccy budowniczowie wielkich obiektów komunizmu witają święto 1 Maja osiągnięciami produkcyjnymi Dzień bojowego przeglądu sil pokoju, demokracji i socjalizmu Artykuł dziennika „Prawda”* o tegorocznym święcie l Maja (f) MOSKWA (PAP). W środowym numerze dziennik „Prawda" zamieścił artykuł, w którym m. in. czytamy: 1 Maja — dzień międzynarodowej solidarności mas pracujących, dzień braterstwa robotników wszystkich krajów — obchodzony jest przez miliony prostych ludzi na wszystkich krańcach kuli ziemskiej w atmosferze czynnej walki o pokój, o swe prawa życiowe, o dalsze wzmocnienie jedności klasy robotniczej Radzieckie mocarstwo socjalistyczne kroczy szybko naprzód, wyprzedzając kraje kapitalistyczne, które chełpią się swoją „cywilizacją". Żaden kraj świata nie znał tak szybkiego tempa rozwoju gospodarki i kultury, jakie osiągnął Związek Radziecki, Obok ZSRR, przy jego ogromnej pomocy i poparciu, budują nowe społeczeństwo socjalistyczne masy pracujące szeregu krajów Europy środkowej i południowo-wschodniej. Nieustanny i powszechny wzrost sił pokoju i demokracji — oto charakterystyczna cecha współczesnej sytuacji międzynarodowej. W szerokich masach ludowych potęguje się zrozumienie faktu, że siła klasy robotniczej polega na jedności jej szeregów, że tylko w zjednoczeniu masy pracujące zdołają przegrodzić drogę wojnie, wywalczyć lepsze warunki pracy i życia. ny Demaskując i krzyżując plawrogów pokoju szerokie warstwy ludu pracującego uzyskują bogate doświadczenie polityczne, przekonują się w praktyce, że jedynie czujność narodów, ich mocna wola aktywnej walki o pokój, za pomocą wszystkich sił i środków, spowoduje krach zbrodniczych zakusów i machinacji podżegaczy wojennych. Cały bieg wydarzeń międzynarodowych skłania miliony prostych ludzi do zrozumienia faktu, że obóz pokoju i demokracji jest silniejszy niż przeciwstawiający się mu obóz agresorów i podżegaczy wojennych. Potężnym czynnikiem zachowania pokoju na całym świecie jest rozwijająca się i wciąż krzepnąca przyjaźń miłujących pokój narodów Związku Radzieckiego, Chin i krajów demokracji ludowej. Niezłomna walka Związku Radzieckiego, krajów demokracji ludowej oraz międzynarodowego ruchu robotniczego i demokratycznego o pokój, wolność i niezawisłość narodów znajduje potężne poparcie ze strony najszerszych warstw ludności wszystkich krajów kuli ziemskiej. Święto pierwszomajowe 1952 r. — stwierdza na zakończenie dziennik — będzie dniem bojowego przeglądu sił pokoju, demokracji i socjalizmu. Narody Związku Radzieckiego zademonstrują znów w tym dniu swe zespolenie wokół partii bolszewickiej, rządu, radzieckiego, wokół swego wodza i nauczyciela — Józefa Stalina, Amerykański „traktat pokojowy“ z Japonią-traktatem agresji i przygotowań wojennych Komentarz Agencji Nowych Chin (f) PEKIN (PAP). Agencja Nowych Chin w komentarzu poświęconym wejściu w życie separatystycznego „traktatu pokojowego“ z Japonią podkreśla, iż ten bezprawny akt rządu amerykańskiego oznacza, że z dniem 28 kwietnia Japonia stała się „legalną“ kolonią i bazą wojenną Stanów Zjednoczonych, Pod szyldem „niezawisłości“ Japonii Stany Zjednoczone będą kontynuowały okupację tego kraju i jeszcze bardziej ujarzmią naród japoński. Inspirowany przez Stany Zjednoczone „traktat pokojowy" z Japonią — podkreśla agencja — został całkowicie sfabrykowany przez rząd amerykański. Jest on nielegalny i stanowi brutalne pogwałcenie porozumień międzynarodowych w sprawie Japonii. Konferencja w San Francisco, na której ten „traktat pokojowy" został podpisany, jest również nielegalną konferencją zwołaną z inicjatywy USA. Wbrew zobowiązaniom międzynarodowym, ten opracowany w Stanach Zjednoczonych „traktat pokojowy" zawiera absurdalny warunek, że tylko kraje, które „podpiszą ł ratyfikują" ten tzw „traktat pokojowy", mogą uważać się za państwa sojusznicze, które walczyły przeciwko Japoni; W ten sposób wielkie państwa na Dalekim Wschodzie, które mężnie walczyły przeciwko agresji imperialistów japońskich — takie jak Chińska Republika Ludowa, Związek Radziecki, Indie i Burma — zostały samowolnie i bezprawnie wykluczone z szeregów sojuszników walczących przeciwko Japonii, a ich uświęcone prawa zostały pogwałcone. Tak np., jeśli chodzi o kwestie terytorialne, to inspirowany przez Stany Zjednoczone „traktat pokojowy" zmierza do zakwestionowania suwerenności Chińskiej Republiki Ludowej nad Taiwanem, Wyspami Rybackimi, wyspą Nanwei i Wyspami Sisza oraz suwerenności Związku Radzieckiego nad Wyspami Kurylskimi, południową częścią Sachalinu i przyległymi wyspami. Agencja stwierdza dalej, że inspirowany przez Stany Zjednoczone „traktat pokojowy" Japonią nie wiąże Chińskiej Rez publiki Ludowej, Związku Radzieckiego i innych wielkich państw, które walczyły przeciwko Japonii, albowiem nie brały one żadnego udziału w przygoto waniu i opracowaniu tego traktatu oraz odmówiły jego podpisania i ratyfikowania. Inspirowany przez Stany Zjednoczone „traktat pokojowy" z Japonią nie jest bynajmniej traktatem pokojowym jest to traktat agresji, zmierzający do przygotowania wojny. Jednocześnie z wejściem w życie tego „traktatu" wchodzi w życie amerykańsko - japoński „pakt bezpieczeństwa" i „porozumienie administracyjne", które stanowią uzupełnienie traktatu. Uzupełniając się wza.iem-nie, zapewniają one kontynuowanie okupacji wojskowej Japonii przez Stany Zjednoczone Opracowany w Stanach Zjednoczonych „traktat pokojowy" z Japonią — stwierdza dalej agencja — nie jest opartym na zasadach równości traktatem przywrócenia niezawisłości suwerenności Japonii, lecz trak. i tatem ujarzmienia Japonii i przekształcenia jej w kolonię USA. Naród chiński — stwierdza w zakończeniu agencja — zdecydowanie protestuje przeciwko opracowanemu przez Stany Zjednoczone traktatowi pokojowemu z Japonią. Jak oświadczył 18 września 1951 roku minister spraw zagranicznych Czou En-lai, Centralny Rząd Ludowy Chińskiej Republiki Ludowej uważa, że opracowany przez Stany Zjednoczone „traktat pokojowy" z Japonią jest nielegalny i pozbawiony mocy prawnej, wobec czego Chiński Rząd Ludowy w żadnym wypadku nie może go uznać, Wszyscy Niemcy do walki o jedność i traktat pokojowy Oświadczenie „Kongresu zwolenników porozumienia między Niemcam'“ (f) BERLIN (PAP). Jak donosi Agencja ADN z Kolonii, Prezydium „Kongresu zwolenników porozumienia między Niemcami i sprawiedliwego traktatu pokojowego" na odbytym w dniu 27 kwietnia posiedzeniu wystąpiło przeciwko planowanemu przez Adenauera podpisaniu militarystycznego „układu ogólnego" i zażądało jak najszybszego zawarcia traktatu pokojowego zgodnie z propozycjami rządu radzieckiego Oświadczenie uchwalone przez Prezydium podkreśla, że podpisanie „układu ogólnego" uniemożliwiłoby pokojowe zjednoczenie Niemiec, W rezultacie zawarcia „układu ogólnego" — stwierdza oświadczenie — Niemcy zachodnie zostałyby przyłączone do systemu bloku atlantyckiego i musiałyby dostarczać wojsk „armii europejskiej". Niemcy powinni wreszcie wszcząć rozmowy z Niemcami w celu przeprowadzenia ogólnoniemieckich wolnych i tajnych wyborów do Zgromadzenia Narodowego, co pozwoliłoby utworzyć rząd dla całych Niemiec Każdy Niemiec, który szkodzi zjednoczeniu, winien jest zdrady ojczyzny. Wszystkie organizacje, wszystkie związki i ugrupowania, wszyscy Niemcy, którzy pragną zawarcia traktatu pokojowego ze zjednoczonymi Niemcami muszą obecnie wspólnie wysunąć postulat: jedność i traktat pokojowy zamiast „układu ogólnego" Wałki w Korei (f) PHENJAN (PAP). Dowództwo naczelne Koreańskiej Armii Ludowej doniosło 30 kwietnia, że oddziały armii ludowej ściśle współdziałając z oddziałami ochotników chińskich, kontynuują na dawnych pozycjach walki z nacierającym nieprzyjacielem. Na poszczególnych odcinkach frontu wschodniego i środkowego niewielkie ugrupowania nieprzyjaciela, poparte przez artylerię i lotnictwo, usiłowały kilkakrotnie dokonać operacji zwiadowczych, zostały jednak odrzucone. 29 i 30 kwietnia zestrzelono w strefie frontowej i na zapleczu 6 nieprzyjacielskich samolotów pościgowych. Nr ł2t- Rozkaz Ministra Obrony Narodowej na dzień 1 Maja Warszawa, dnia 1 maja 1952 r ROZKAZ MINISTRA OBRONY NARODOWEJ NR 22 Szeregowcy i marynarze, podoficerowie i oficerowie, generałowie i admirałowie! Obchodzimy dzisiaj, wraz z całym narodem polskim radosne święto 1 Maja, dzień międzynarodowej • solidarności i braterstwa pracujących całego świata. Święto to jest w roku bieżącym ogólnoświatowym przeglądem sił walczących przeciw podżegaczom wojennym o pokój i demokrację, o niepodległość i socjalizm. ,1 Maja 1952 roku obchodzimy w wolnej Polsce Ludowej pod hasłami ogólnonarodowego frontu wszystkich patriotycznych sił do walki o pokój i wykonanie decydujących zadań 3-go roku planu 6-letniego. Obchodzimy ten dzień pod znakiem dalszego wzmożenia potęgi gospodarczej i obronnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, jako naszego wkładu do walki wszystkich miłujących pokój i wolność narodów pod wodzą przeciw Związku Radzieckiego, rialistom, amerykańskim impezaciekłym wrogom Polski, wskrzesicielom Wehrmachtu hitlerowskiego. Pod przewodem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i jej Przewodniczącego, pierwszego Budowniczego Polski Ludowej, Prezydenta Bolesława Bieruta, naród polski odpowiada na zakusy imperialistów ofiarną pracą nad umocnieniem potęgi naszego państwa oraz wzmożoną czujnością. Dzień 1 Maja jest manifestacją naszej siły i jedności narodu w obronie Ojczyzny i pokoju, jest manifestacją naszej solidarności ze wszystkimi walczącymi o pokój i postęp narodami świata. Skupieni wokół Związku Radzieckiego, wokół chorążego pokoju Józefa Stalina, w jednym szeregu z krajami demokracji ludowej, z Chinami Ludowymi i Niemiecką Republiką Demokratyczną, razem z bojownikami o pokój i wolność w krajach kapitalistycznych, pokrzyżujemy plany imperialistów, zbudujemy socjalizm w Polsce. Pomni swej roli w wielkim dziele walki o pokój i socjalizm, żołnierze Wojska Polskiego witają dzień 1 Maja nowymi osiągnięciami szkoleniowymi, wzmocnieniem dyscypliny i porządku wojskowego, nieustannym podnoszeniem zdolności bojowej w służbie Ojczyzny, Szeregowcy i marynarze, podoficerowie i oficerowie, generałowie i admirałowie! W imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej, w imieniu Rządu i swoim własnym, pozdrawiam Was w dniu święta 1 Maja i rozkazuję: 1. Podnosić nieustannie poziom wyszkolenia bojowego i politycznego. Mnożyć szeregi przodowników wyszkolenia. Le1 ni okres szkolenia wykorzystać w pełni dla doskonalenia kunsztu żołnierskiego. Wyrabiać w żołnierzach hart, ofiarność wytrzymałość na trudy, inicjai tywę i śmiałość, czujność i koleżeństwo żołnierskie. 2. Wychowywać żołnierzy w duchu umiłowania Ojczyzny i gotowości do najwyższych ofiar w Jej obronie. Pielęgnować postępowe tradycje walk naszych wielkich przodków — Czarnieckiego, Kościuszki, Bema, Dembowskiego, Jarosława Dąbrowskiego. Wychowywać • żołnierzy na przykładach życia i walki wielkich bojowników o wolność i socjalizm — Waryńskiego 1 Dzierżyńskiego, Buczka, Nowotki i Świerczewskiego, na wzorach bohaterskich żołnierzy 112 Armii. 3. Wzmacniać ustawicznie świadomą dyscyplinę wojskową. Stosować ściśle wymogi regulaminów wojskowych, jako podstawy porządku wojskowego. Umacniać jednoosobowe dowodzenie. Wychowywać żołnierzy w duchu miłości do swoich dowódców i bezwzględnego wykonywania wszystkich rozkazów. 4. Szkolić żołnierzy w oparciu o doświadczenia najlepszej armii świata, Armii Radzieckiej. Nieustannie studiować nieprześcignioną stalinowską naukę wojenną. Umacniać i pogłębiać braterstwo broni i idei z Armią Radziecka. 5. Dla uczczenia wielkiego Święta praćuiących oddać w dniu 1 Maja w stolicy Polski Ludowej — Warszawie 20 salw artyleryjskich. Niech żyje nasza umiłowana Ojczyzna — wolna i zjednoczona Polska Ludowa! Niech żyje Ludowe Wojsko Polskie, wierna straż niepodległości i budownictwa socjalistycznego Polski! Niech żyje wielki budowniczy i kierownik Polski Ludowej, organizator i wychowawca Wojska Polskiego — Prezydent Bolesław Bierut! Niech żyje wielki przyjaciel narodu polskiego — chorąży światowego obozu pokoju — Generalissimus Stalin! MINISTER OBRONY NARODOWEJ KONSTANTY ROKOSSOWSKI Marszałek Polski Dumny z osiągnięć pokojowej pracy wita lud polski dzień 1 Maja Miasta i wsie w odświętnej seacie - Akademie w całym krajn- Zaklady pracy meldują o wykonanych zobowiązaniach Przybrane w piękną świąteczną szatę, radośnie witały miasta i wsie całego kraju dzień 1 Maja. Na tle wiosennej zieleni czerwienią się flagi i transparenty. Odbywające się w całym kraju akademie 1-majowe przekształcają się w manifestacje solidarności narodu polskiego ze wszystkimi narodami, walczącymi o pokój, demokrację i socjalizm, są manifestacją braterskich uczuć wdzięczności dla Związku Radzieckiego — óstoi pokoju i postępu — i Wielkiego Wodza mas pracujących świata ■— Józefa Stalina. Uczestnicy uroczystych akademii w wypowiedziach wyrażają swe oddanie i miłość do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej — kierowniczki i organizatorki zwycięstw, do jej przewodniczącego — Prezydenta Bolesława Bieruta. W odświętnej szacie powitała stolica Polski Ludowej — Warszawa dzień 1 Maja. Kiedy ostatni robotnicy budowlani zeszli z rusztowań, kiedy fabryki opuścili kończono dekorowanie robotnicy stolicy na dzień międzynarodowego święta klasy robotniczej. Cała Warszawa pokryła się czerwienią sztandarów i transparentów z hasłami, którymi udekorowano wszystkie niemal budynki miasta. Wysoko nad szybami wind budowlanych na rusztowaniach powiewają dekoracje. Na wykańczanych domach MDM na gmachach instytucji państwowych wszędzie widnieją portrety wielkiego wodza międzynarodowej klasy robotniczej towarzysza Stalina, widnieją portrety Prezydenta Polski Ludowej, przewodniczącegc Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej towarzysza Bieruta.. Robotnicy Warszawy na wartach 1-majowych Od 28 kwietnia w dziesiątkach zakładów pracy Warszawy zaciągnięte zostały warty 1-majowe, w czasie których załogi pragną dodatkową produkcją uczcić zbliżające się święto klasy robotniczej. Warty 1-majowe zaciągnięte zostały w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych. W zakładach Graficznych RSW „Prasa" przy ul. Smolnej w czasie wart 1-majowych wielu pracowników przekroczyło podjęte zobowiązania: J. Gierałtowski i F. Listopad osiągnęli 153,7 proc. normy zamiast 138 proc. do czego się zobowiązali. Przekroczyli w czasie wart 1-majowych podjęte zobowiązania T. Arbuziński, K. Łęczycki. W Walcowni Metali „Warszawa" dodatkowa produkcja wykonana w czasie wart 1-majowych wyraża się sumą 94.783 zł. Wśród pracowników Garbarni nr 4 pełniących warty 1-majowe wyróżnili się tow. tow. Strój i Lenard. 171 zespołów stanęło na wartach 1-majowych w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu. Przeszło 500 pracowników zakładów im. Kasprzaka zaciągnęło warty 1-majowe dając dodatkową produkcję wartości 18.000 zł. Setki pracowników, zakładów PZO, T-ll, Warszawskiej Fabryki Motocykli, zakładów im. K. Wójcika, im. Świerczewskiego, zakładu L-l, zakładów im. Dymitrowa stanęły na wartach 1-majowych. Warty za- iąg ęla większa część załogi WZPO-1 i WZPO-2 Ogółem w samym tylko stołecznym przemyśle kluczowym zaciągnęło warty 1-majowe przeszło 6.500 pracowników Wartość dodatkowej produkcji wykonanej w czasie trwania tych wart sięga 2 milionów zło tych. (i) We wrocławskim Pafawagu WROCŁAW. Niemilknącą burzą oklasków przyjęła załoga Pafawagu odczytany na akademii meldunek o przedterminowej realizacji zadań, podjętych przez załogę w czynie produkcyjnym. Z dumą słuchali sprawozdania o swych osiągnięciach czołowi ludzie Pafawagu: Jan Kołodziej, który wykonał zadania przypadające na niego według obowiązujących norm na okres 6 lat, inicjatorka wart, spawaczka z wydziału W-7 — Anna Swierczyńska, wiertacz Maria Tomaszewska, osiągająca w okresie wart 415 procent normy. Załoga Fabryki Wagonów wykonała zobowiązania produkcyjne w państwu 121 procentach, dając ponadplanową produkcję wartości ponad 1,517 tys. zł. Dodatkowych 30 wagonów wyprodukował wydział wagonów towarowych, realizując swe zobowiązania w 150 procentach. Wypuszczono ponad plan 20 wapniarek, 3 platformy kolejowe i 2 tendry, uruchomiono przedterminowo produkcję wielkiej serii cylindrów hamulcowych dtp. Delegacja radziecka wśród łódzkich robotników LODZ. Wielokrotnie powtarzanymi okrzykami na cześć przyjaźni polsko - radzieckiej, WKP (b) i Chorążego pokoju — Józefa Stalina witają zgromadzeni na akademii w Zakładach Wytwórczych Aparatów Telefonicznych- w Łodzi delegację radziecką, przybyłą do Polski na uroczystości 1-majowe. Przedstawiciel WCSPS — S. Jegurazdow, zabierając głos przekazał klasie robotniczej Łodzi serdeczne, braterskie pozdrowienia od milionowych rzesz ludzi pracy Związku Radzieckiego. „Niech żyje Związek Radziecki! Niech żyje nauka służąca pokojowemu, socjalistycznemu budownictwu! Niech żyje Wielki Stalin!" rozlegają się okrzyki zebranych, gdy Jegurazdow kończy swe przemówienie. Następnie mechanik M. Bartczak składa meldunek, że zakłady wykonały w 100 procentach na półtora dnia przed terminem miesięczny plan produkcji, Nowy turbozespół elektrowni poznańskiej (f) Na 4 dni przed terminem ruszył nowy turbozespół elektrowni poznańskiej. Moc produkcyjna tego turbozespołu równa się mocy pozostałych turbozespołów elektrowni. Robotnicy zatrudnieni przy uruchomieniu turbozespołu wykonali swoje zobowiązania podjęte dla uczczenia święta 1 Maja. BYDGOSZCZ. Według niepełnych jeszcze obliczeń, do dnia 23 ub. m. klasa robotnicza Pomorza przysporzyła gospodarce narodowej ponadplanową produkcję i oszczędności, łącznej wartości ponad 44 miln. zł. Przybyły dalsze delegacje związkowców zagranicznych W dniu 29 i 30 ub. m. przybyły do Polski na zaproszenie Centralnej Rady Związków Zawodowych delegacje związkowców: czechosłowackich, rumuńskich, niemieckich, szwedzkich, fińskich i angielskich. Delegacje wezmą udział w uroczystościach 1-majowych w Warszawie Masowe zgłoszenia do 1-majowej zbiórki ulicznej na Fundusz Sanitarny dla Korei Mieszkańcy Warszawy i województwa warszawskiego — robotnicy, chłopi, pracownicy umysłowi i młodzież, masowo zgłaszają swój udział w zbiórce ulicznej na Fundusz Sanitarny dla walczącej z barbarzyńskim najeźdźcą Korei. W samej tylko stolicy zgłosiło się dotychczas przeszło 7 tys, osób. Najwięcej zgłoszeń napływa z dzielnic robotniczych — Grochów, Starówka i Wola. Zbiórka uliczna na Fundusz Sanitarny dla Korei przeprowadzona zostanie w dniu 1 Maja, Chłopi pracujący obchodzą 1 Maja pod znakiem szybkiego wykonania siewów (f) Masy pracujące wsi obchodzą święto 1 Maja w nastroju dumy z poważnych sukcesów, osiągniętych w czasie wiosennej kampanii siewnej. Rocznica urodzin Prezydenta Bieruta i święto 1 Maja zmobilizowały mieszkańców gromad, członków spółdzielni produkcyjnych, robotników PGR oraz załogi państwowych i spółdzielczych ośrodków maszynowych do wzmożenia wysiłku dla jak najszybszego i jak najlepszego wykonania siewu wiosennego. Szybkim i dobrym siewem uczciła wieś rocznicę urodzin Prezydenta i święto mas pracujących. W przeddzień święta 1 Maja o zakończeniu siewu zbóż jarych zameldowały województwa łódzkie i warszawskie. Liczba wo. jewództw, w których zasiano dotychczas wszystkie zboża jare, wzrosła do ośmiu. W innych województwach — z wyjątkiem rejonów górskich i powiatów północnych — do zasiewu zbożami jarymi pozostały tylko stosunkowo niewielkie ob_ szary. Obecnie wszędzie trwają intensywne prace przy siewie roślin motylkowych i pastewnych oraz okopowych. O swych sukcesach w kampanii siewnej — o przedterminowym wykonaniu zobowiązań na cześć 60 rocznicy urodzin Prezydenta Bieruta i święta 1 Maja meldują gospodarze indywidualni, spółdzielcy, robotnicy PGR i traktorzyści POM na uroczystych akademiach i masówkach 1-majowych. Piszą o nich na transparentach, która poniosą w pochodach. Szczególnie radosny przebieg miały akademie i masówki w gromadach, spółdzielniach PGR-ach, które pierwsze w poi szczególnych gminach i powiatach ukończyły siew zbóż jarych. Na wielu z nich przodujący chłopi, robotnicy rolni i traktorzyści odznaczeni zostali krzyżami zasługi, a liczni robotnicy PGR i POM otrzymali wyróżnienia i premie.